cattleya Skrevet 13. februar 2014 #1 Skrevet 13. februar 2014 Jeg er selv en ung frisk kvinne og har flere ganger prøvd å gi plassen min til mennesker jeg tenker kanskje har lyst å sitte og blitt møtt med himlende øyne og sure «nei takk». Er det for eksempel sånn at man ikke skal reise seg for gravide? Hva med barn? Eldre? folk med fysiske nedsettelser? Føler dette er en evig balansegang, og noen blir glade, og andre direkte sure hvis jeg tilbyr dem plassen min… Blir aldri klok på hva vi skal gjøre her på berget, i utlandet reiser man seg jo alltid… 5
Gjest RompeRusk Skrevet 13. februar 2014 #2 Skrevet 13. februar 2014 Jeg er selv en ung frisk kvinne og har flere ganger prøvd å gi plassen min til mennesker jeg tenker kanskje har lyst å sitte og blitt møtt med himlende øyne og sure «nei takk». Er det for eksempel sånn at man ikke skal reise seg for gravide? Hva med barn? Eldre? folk med fysiske nedsettelser? Føler dette er en evig balansegang, og noen blir glade, og andre direkte sure hvis jeg tilbyr dem plassen min Blir aldri klok på hva vi skal gjøre her på berget, i utlandet reiser man seg jo alltid Fortsett å tilby deg du, surpomper finner du overalt uansett reiser meg også for gruppene du nevner 5
cattleya Skrevet 13. februar 2014 Forfatter #3 Skrevet 13. februar 2014 Fortsett å tilby deg du, surpomper finner du overalt uansett reiser meg også for gruppene du nevner Men det er jo det, jeg tror ikke jeg gidder mer. Hvorfor skal jeg utsette meg for sure tilbakemeldinger, når jeg prøver å være høflig? og hvorfor så sur?
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2014 #4 Skrevet 13. februar 2014 Det er nok mange innenfor disse gruppene som setter pris på å bli spurt. Om jeg hadde vært der med 4-åringen min så hadde jeg likt om han fikk tilbudt en plass å sitte på. Da jeg var gravid foretrakk jeg også å sitte de gangene jeg kunne det. De eldre må du nesten se litt an. Det er store variasjoner på hvor spreke der er, men det er bedre å spørre en gang for mye enn en gang for lite. Du er jo bare snill! Anonymous poster hash: 307bd...46e 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2014 #5 Skrevet 13. februar 2014 Jeg tilbyr meg plassen min til de jeg tydelig ser er gravide, eldre og til de med et fysisk handicap. Også til de med små barn som ikke sitter i vogn. Har aldri blii møtt med sure miner. Jeg glemmer heller ikke bussturen i godt over 25 grader hvor jeg som høygravid måtte stå. Samtidig så må man ikke glemme at alt synes ikke på utsiden og at det kan være en grunn til at jeg ikke tilbyr deg plassen min.Anonymous poster hash: e4f1d...10a 3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2014 #6 Skrevet 13. februar 2014 Jeg reiser meg for eldre, folk med fysiske handicap, de med små barn/barn generellt, og gravide. Jeg har tatt en del buss med ungen min da hun var mindre, og aldri var det noen som ga meg plassen deres, til tross for at både hun og jeg hadde ryggsekk (jeg var student, hun gikk i barnehage). Jeg og hun måtte ofte gå helt bakerst i bussen for å få plass, om det i det hele tatt var noen plasser der. Anonymous poster hash: 956b2...b8c 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2014 #7 Skrevet 13. februar 2014 Man skal vel gi plass til de eldre, de med fysiske belastninger. Unge gir jeg sjelden plassen min til, de har gått av å stå, men gravide er hyggelig om får en sitteplass. Min erfaring er at vi er svært dårligere til dette i Norge. De gangene jeg har sett at folk gir plass til eldre etc., er det utlendinger. Vi har mye å lære når det kommer til høflighet her i Norge. Anonymous poster hash: 0a6b0...7e3
Gjest Peanut Skrevet 13. februar 2014 #8 Skrevet 13. februar 2014 Jeg reiser meg for dem som er gravide, eldre, folk med fysisk handicap, eventuelt også de som jeg ser har problemer med å stå (grunnet balanseproblemer eller what not). Men jeg har også opplevd at de jeg har spurt bare har sagt at jeg skal bli sittende, så da blir jeg sittende...
Sofie_22 Skrevet 13. februar 2014 #9 Skrevet 13. februar 2014 (endret) Eldre, gravide og folk med fysisk handicap. Endret 13. februar 2014 av Sofie_22 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2014 #10 Skrevet 13. februar 2014 Jeg har en funksjonsnedsettelse selv og må bruke krykker. Mange som reiser seg opp for meg, og det setter jeg veldig stor pris på. Blir aldri sur Blir heller sur når ingen reiser seg Sure folk finner man vel overalt, men jeg blir i alle fall veldig glad når noen viser omtanke på den måten Anonymous poster hash: 80f98...6ad
Gjest BettyBoop Skrevet 13. februar 2014 #11 Skrevet 13. februar 2014 (endret) Jeg er selv en ung frisk kvinne og har flere ganger prøvd å gi plassen min til mennesker jeg tenker kanskje har lyst å sitte og blitt møtt med himlende øyne og sure «nei takk». Er det for eksempel sånn at man ikke skal reise seg for gravide? Hva med barn? Eldre? folk med fysiske nedsettelser? Føler dette er en evig balansegang, og noen blir glade, og andre direkte sure hvis jeg tilbyr dem plassen min… Blir aldri klok på hva vi skal gjøre her på berget, i utlandet reiser man seg jo alltid… ok du reiser deg ikke for folk som er litt eldre, men spreke til beins. DA blir de fornærma og de vil føle seg gamle selv om de gjerne føler seg unge og spreke inni. De du reiser deg for er : Gamle folk som tydelig er skrøpelig til beins eller generelt folk som er skrøpelig til beins Høygravide. Men om disse jeg nevner blir fornærma. So be it. Da får de bare stå og ha det så godt. Da har du i det minste tilbydt deg. ikke din feil at det fins utakknemlige folk der ute. Endret 13. februar 2014 av BettyBoop 1
Gjest BettyBoop Skrevet 13. februar 2014 #12 Skrevet 13. februar 2014 Jeg har en funksjonsnedsettelse selv og må bruke krykker. Mange som reiser seg opp for meg, og det setter jeg veldig stor pris på. Blir aldri sur Blir heller sur når ingen reiser seg Sure folk finner man vel overalt, men jeg blir i alle fall veldig glad når noen viser omtanke på den måten Anonymous poster hash: 80f98...6ad ikke for å være frekk, men du kan jo være høflig og spørre og og ikke bare stå der å forvente at folk reiser seg ute av det blå, for så å bli sur. Ikke for det jeg hadde reist meg jeg selv om du ikke hadde spurt.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2014 #13 Skrevet 13. februar 2014 Jeg reiser meg for eldre, folk med fysiske handicap, de med små barn/barn generellt, og gravide.Jeg har tatt en del buss med ungen min da hun var mindre, og aldri var det noen som ga meg plassen deres, til tross for at både hun og jeg hadde ryggsekk (jeg var student, hun gikk i barnehage). Jeg og hun måtte ofte gå helt bakerst i bussen for å få plass, om det i det hele tatt var noen plasser der. Anonymous poster hash: 956b2...b8c Jeg synes barn må kunne finne seg i å stå. Anonymous poster hash: f31a4...d97 8
Gjest BettyBoop Skrevet 13. februar 2014 #14 Skrevet 13. februar 2014 Jeg synes barn må kunne finne seg i å stå.Anonymous poster hash: f31a4...d97 tja spørs hvor små de er. En to treåring har ikke god nok balanse til å stå og siden det generelt er utrygt å stå på bussen er ikke det så ålreit om det skulle skje noe i trafikken. 3
Tøytigern Skrevet 13. februar 2014 #15 Skrevet 13. februar 2014 Jeg er selv en ung frisk kvinne og har flere ganger prøvd å gi plassen min til mennesker jeg tenker kanskje har lyst å sitte og blitt møtt med himlende øyne og sure «nei takk». Er det for eksempel sånn at man ikke skal reise seg for gravide? Hva med barn? Eldre? folk med fysiske nedsettelser? Føler dette er en evig balansegang, og noen blir glade, og andre direkte sure hvis jeg tilbyr dem plassen min… Blir aldri klok på hva vi skal gjøre her på berget, i utlandet reiser man seg jo alltid… Hvis folk blir sure er det jo dem det er noe galt med. Ikke deg. Jeg ville reist meg for de samme folkene som deg. I tillegg reiser jeg meg for folk som har masse tungt å bære på og ser sliten ut.
Tøytigern Skrevet 13. februar 2014 #16 Skrevet 13. februar 2014 Jeg synes barn må kunne finne seg i å stå.Anonymous poster hash: f31a4...d97 Nei, det skal de ikke. Unger kan skade seg stygt om de må stå. Som voksen har man en plikt etter min mening til å finne sitteplass til barn. Hvis det kommer en barnehage så flytter man seg. 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2014 #17 Skrevet 13. februar 2014 Nei, det skal de ikke. Unger kan skade seg stygt om de må stå. Som voksen har man en plikt etter min mening til å finne sitteplass til barn. Hvis det kommer en barnehage så flytter man seg. Er uenig. Synes barn i dag blir overbeskyttet og dullet for mye med. Det er ikke farlig å stå litt. Eldre, høygravide og fysisk handikappende reiser man seg for.Anonymous poster hash: f31a4...d97 8
Gjest BettyBoop Skrevet 13. februar 2014 #18 Skrevet 13. februar 2014 Er uenig. Synes barn i dag blir overbeskyttet og dullet for mye med. Det er ikke farlig å stå litt. Eldre, høygravide og fysisk handikappende reiser man seg for.Anonymous poster hash: f31a4...d97 Det er farlig å stå på bussen, Faktisk syns jeg at dersom det ikke var flere ledige sitteplasser så skulle bussjåføren latt være å ta på flere passasjerer. Om den bussen kræsjer så vil de som står falle som dominobrikker. 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2014 #19 Skrevet 13. februar 2014 hvordan vet man om de "eldre" er "gamle nok"? jeg har opplevd å få skyllebøtter om at "jeg er da ikke SÅ skrøpelig!".. Anonymous poster hash: ab9f2...af2 2
Monstrum Skrevet 13. februar 2014 #20 Skrevet 13. februar 2014 Gravide, barn under fjortis-alder (de kan faktsik godt stå..), eldre, mennesker med handikap eller bevegelsesvansker. Satte sååå stor pris på at folk reiste seg for oss, da jeg hadde med nevøen (3 år) på bussen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå