AnonymBruker Skrevet 13. februar 2014 #1 Skrevet 13. februar 2014 Er i den situasjonen at jeg har 150 000 i forbrukslån(lang historie bak) etter skilsmisse, kjøp av nå bolig, bil etc. Saken er at jeg føler jeg drukner i dette, og i går meldte plutselig tanken seg om å bruke barnas sparekontoer til å betale ned på lånet. De kontoene er på ca. 25 000 og 35 000. Problemet er at forbrukslånet har høy rente, og om jeg først klarer å betale ned en relativt stor sum på lånet, vil det gå lettere. Har selvsagt tenkt å fylle opp igjen sparekontoene til barna så fort som mulig, om jeg bruker dem til å betale ned på gjelden i det hele tatt. Hvor ille vil dette eventuelt være? Barna er 2 og 3 år gamle, og målet er at jeg vil at kontoene deres skal ha ca. 1000 kr per måned av alderen deres - og det målet tror jeg at jeg klarer å oppfylle igjen om 3-4 år om jeg tømmer deres nåværende kontoer. Umoralsk, ondskapsfullt, utilgivelig? Jeg prøver å tenke slik at det å nedbetale gjelden er noe som påvirker oss alle tre, og at jo fortere den gjelden blir borte, jo fortere kan vi få det bedre økonomisk. Og, om jeg bestemmer meg for å gjøre dette - er det praktisk sett lovlig? Anonymous poster hash: f2bc9...521
Druid Skrevet 13. februar 2014 #2 Skrevet 13. februar 2014 Det er teknisk sett dine penger, ikke ungenes; du har alle ulempene knyttet til dem (du kan ikke gå til gjeldssanering og late som de ikke er der f.eks. ) Så det ville vært klokt å brukt dem til å sanere gjeld. 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2014 #3 Skrevet 13. februar 2014 Dersom det er penger du selv har spart til dine barn, på konto i ditt eget navn, synes jeg det er i orden. Om det er penger som andre har gitt (bursdagsgaver, dåpsgaver), eller om kontoen ikke står i ditt navn, synes jeg ikke det er greit. Anonymous poster hash: 84c98...e28 7
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2014 #4 Skrevet 13. februar 2014 Gjør det!! Anonymous poster hash: 69259...6ea 3
Gjest navnelapp Skrevet 13. februar 2014 #5 Skrevet 13. februar 2014 Så lenge beløpet er under 75 000 er den ikkje under overformynderiet, og midlane vert disponert av den som er verge for barnet. Verge for barna dine er du og barnefaren i fellesskap. Viss han samtykker i dette er lånet lovleg, då er det nærliggande å formalisere dette som eit lån i eit gjeldsbrev som du signerer og som vert bevitna. Viss han ikkje vil samtykke kan du formelt sett ikkje låne pengane. Noko anna er om det vert oppdaga viss du gjer det, det vert det kanskje ikkje. Men uansett så handlar du då i strid med lova. Viss du vel å likevel gjere det, og kompenserer barna for dette i etterkant så er jo ingen skade skjedd, men det er ein risiko å ta, mellom anna for at du kan få ytterlegare betalingsproblem og ikkje klarer å kompensere barna fullt ut. 1
Erazor Skrevet 13. februar 2014 #6 Skrevet 13. februar 2014 Jeg regner med at det er du som disponerer kontoene og har satt inn pengene til dem. Barn har ikke krav på sparekonto. Klart det er flott at du tenker på dem og setter av penger til dem, men i dette tilfellet vil det nok være mer hensiktsmessig å komme ut av et økonomiske uføre før man prioriterer sparing. Barna dine er unge, og du har nok av tid til å fylle på sparekontoene etter at du er ferdig med å betale ned forbruksgjelden. 4
snusmumriken Skrevet 13. februar 2014 #7 Skrevet 13. februar 2014 Både du og barna vil jo tjene på det i det lange løp iom. at du vil spare betraktelige summer i renter og gebyrer - betal ned forbrukslånet ASAP og start sparingen på nytt. 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2014 #8 Skrevet 13. februar 2014 Så lenge beløpet er under 75 000 er den ikkje under overformynderiet, og midlane vert disponert av den som er verge for barnet. Verge for barna dine er du og barnefaren i fellesskap. Viss han samtykker i dette er lånet lovleg, då er det nærliggande å formalisere dette som eit lån i eit gjeldsbrev som du signerer og som vert bevitna. Viss han ikkje vil samtykke kan du formelt sett ikkje låne pengane. Noko anna er om det vert oppdaga viss du gjer det, det vert det kanskje ikkje. Men uansett så handlar du då i strid med lova. Viss du vel å likevel gjere det, og kompenserer barna for dette i etterkant så er jo ingen skade skjedd, men det er ein risiko å ta, mellom anna for at du kan få ytterlegare betalingsproblem og ikkje klarer å kompensere barna fullt ut. Vi har riktignok delt foreldreansvar, men jeg har hovedomsorgen og begge kontoene til barna står i mitt navn. Men, de er jo ikke tilgjengelig for meg i nettbanken f.eks., så vet ikke helt hvordan jeg skal få brukt pengene der uansett. Anonymous poster hash: f2bc9...521
daemonia Skrevet 13. februar 2014 #9 Skrevet 13. februar 2014 Så lenge du setter pengene inn på kontoene deres igjen etterhvert (og da helst med renter) så ser jeg ikke problemet. Barna er ikke gamle nok til å kunne bruke disse, og vil ikke ha glede av dem på mange år. Og så lenge det korrekte beløpet er der, så spiller det ingen rolle hvordan det kom inn der, om det så var du som betalte tilbake det du lånte eller om det er de som stod inne på kontoen hele veien.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2014 #10 Skrevet 13. februar 2014 Dette er en av grunnene til at sparing i barnas navn er helt idiotisk. Spare gjør man i eget navn for å få bedre økonomi som så kommer barna til gode. Og da har man automatisk bedre råd når barna blir så store at de trenger noe ekstra. Anonymous poster hash: e1a02...8e5 10
Gjest Wei Wei Skrevet 13. februar 2014 #11 Skrevet 13. februar 2014 Det er dine penger og i tilleg er det for barnas beste at du er gjeldsfri.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2014 #12 Skrevet 13. februar 2014 Så lenge kontoen står på deg så kan du gjøre det. Du er i en moralsk grå-svart sone dersom feks barnas besteforeldre har bidratt med summen på konto - da ville jeg faktisk ha strukket meg så langt at jeg ringte pengegiver og forklarte, og så rettet meg etter deres mening. Og om barnefar har bidratt med 50% av beløpet (eller dere frem til nå har hatt felles økonomi) så risikerer du at alt samarbeid går til h* (med rette) om han finner ut, så i så fall ville jeg kontaktet han og sagt at du "synes det er ryddigst" at dere fremover sparer til barna separat, på konto i eget navn, og derfor vil overføre hans bidrag på 50% til hans valgte konto for barnesparing en av de første dagene. Kun de pengene du selv av egen lomme (uten at det på det tidspunkt gikk utover din evne til å dekke din andel av fellesutgifter) satte av til barna kan du, helt lovlig og med det moralske på det trygge, bestemme deg for å i stedet bruke på hus, klær, fritid eller hva det nå enn er. Men de pengene trenger du til gjengjeld ikke engang betale "tilbake" - for det er jo bare penger du har tenkt at engang skal tilfalle dine barn, det er fremdeles ene og alene dine penger. Anonymous poster hash: ee1de...1dc 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2014 #13 Skrevet 13. februar 2014 Jeg syns du absolutt skal bruke dem! Barna er små og du har god tid hvis du vil spare. Det er ikke nødvendig å spare til barna, det er nødvendig å ikke drukne i gjeld:) Vi har god råd, men sparer likevel ikke spesielt til barna. Vi betaler heller ned boliglån.Anonymous poster hash: 8d10c...3f7
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2014 #14 Skrevet 13. februar 2014 Jeg sier nei. Det er ikke du som har satt inn alle de pengene, er det vel? Sjansen er stor for at du aldri kommer til å sette inn tilsvarende penger, selv om du tror at du skal det nå. Selv om du er hovedforsørger, må du likevel ha tillatelse fra din partner (noe annet ville være direkte umoralsk). Det er din gjeld, du får heller kutte ned på noe annet og la barna få ha sparepengene sine. Anonymous poster hash: 3b761...e10 3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2014 #15 Skrevet 13. februar 2014 Jeg tenker at når du først har brukt dem, så er det lett for at du gjør det samme igjen og at kontoen blir slikka tom.. Men skjønner også at det vil gjøre det lettere for deg fremover og dermed vil være bedre for barna. Foreldrene mine har vært ganske dumme økonomisk sett, og når jeg var 18 sto jeg på "bar bakke"; sparekontoen var helt tom. Skulle virkelig ønske at de hadde vært flinkere til å hjelpe meg å spare, men jeg har jo på en måte lært av dette, og skjønner at penger ikke vokser på trær. Foreldrene mine har dessverre ikke blitt noe klokere med årene, så de har heller ikke økonomi til å hjelpe meg noe som helst nå, men jeg har heldigvis en trygg jobb vedsiden av studiene så jeg klarer meg. De kan ikke engang stå kausjonist for meg, fordi de har lån opp til ørene ennå.. Anonymous poster hash: 5a940...75c 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2014 #16 Skrevet 13. februar 2014 Jeg tenker at når du først har brukt dem, så er det lett for at du gjør det samme igjen og at kontoen blir slikka tom.. Men skjønner også at det vil gjøre det lettere for deg fremover og dermed vil være bedre for barna. Foreldrene mine har vært ganske dumme økonomisk sett, og når jeg var 18 sto jeg på "bar bakke"; sparekontoen var helt tom. Skulle virkelig ønske at de hadde vært flinkere til å hjelpe meg å spare, men jeg har jo på en måte lært av dette, og skjønner at penger ikke vokser på trær. Foreldrene mine har dessverre ikke blitt noe klokere med årene, så de har heller ikke økonomi til å hjelpe meg noe som helst nå, men jeg har heldigvis en trygg jobb vedsiden av studiene så jeg klarer meg. De kan ikke engang stå kausjonist for meg, fordi de har lån opp til ørene ennå..Anonymous poster hash: 5a940...75c Det er ikke foreldres oppgave å stå klar med en pengesum når barna forlater redet. Foreldre er heller ikke pliktig til å sponse hverken studier eller boligkjøp. Syns denne trenden er litt smakløs, liker ikke at folk har denne forventningen. Anonymous poster hash: 8d10c...3f7 14
Gjest Blondie65 Skrevet 13. februar 2014 #17 Skrevet 13. februar 2014 Dersom det er du alene som har satt inn pengene og ikke barnas besteforeldrene på begge sider så er det ok å gjøre dette. Dersom det derimot er gaver gitt av andre enn deg over tid så synes jeg dette er feil.
Lila Skrevet 13. februar 2014 #18 Skrevet 13. februar 2014 Hvis det er du som har satt av disse pengene, så syns jeg det er greit. Hvis det er annen familie, så syns jeg du skal rådføre deg med de først. Det er absolutt til barnas beste at du er gjeldsfri!
Gjest Lincoln Skrevet 13. februar 2014 #19 Skrevet 13. februar 2014 Først skal man bruke barnas sparepenger til å betale gjeld. Så var det den sydenturen da. Og så DEN fine vesken. Har man først brukt barnas (ikke dine) sparepenger en gang, så blir terskelen lavere neste gang. Man sannsynligvis får du ikke pengene uten fars samtykke uansett.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2014 #20 Skrevet 13. februar 2014 Jeg mener også det vesentlige her er hvorvidt du har spart pengene eller om det er dåps- og bursdagsgaver. Anonymous poster hash: 34459...a78 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå