Gå til innhold

Kvelelek på skolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går kom mitt barn hjem fra skolen og fortalte at noen elever fra en klasse på småtrinbet hadde lekt en kvele-lek i friminuttet. Det de hadde gjort var å holde på halsen til hverandre til de besvimte, for å se hvor lang tid det tok. Ble helt rystet! Alle kontaktlærere hadde ifølge mitt barn snakket om dette i klassen etterpå. Men det kom ikke noe brev hjem eller noe! Nå er jo riktignok disse barna 3-4 klassetrinn under mitt barn, men de går på samme skole og leker i den samme skolegården!! Overreagerer jeg når jeg mener at en slik lek burde alle foreldre få info om??

Anonymous poster hash: ba50f...74c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Jeg ville bare si at jeg leste om denne "leken" på Dagbladet eller VG eller noe, og leger ol. advarer sterkt mot dette.. Forferdelige greier.

Dette er absolutt info som alle foreldrene burde få vite om synes jeg.

Gjest Yellowrose
Skrevet

Ble helt satt ut når jeg leste dette.. Synes du skal be om et møte med lærerene, dette er jo uakseptabelt! Også at du ikke hadde hørt noe om dette med mindre barnet ditt sa ifra. dette kan jo ende virkelig alvorlig hvis de ikke gjør noe med denne "leken" Uff, skummelt.

Skrevet

Ble helt satt ut når jeg leste dette.. Synes du skal be om et møte med lærerene, dette er jo uakseptabelt! Også at du ikke hadde hørt noe om dette med mindre barnet ditt sa ifra. dette kan jo ende virkelig alvorlig hvis de ikke gjør noe med denne "leken" Uff, skummelt.

Føler liksom ikke at jeg kan "kreve" noe når de det gjaldt går i 2-3 kl og mitt barn går i 6klasse, og var ikke involvert eller noe, de fikk vite det av læreren... Men likevel, synes vi kunne fått info for de går jo på samme skole!!

Anonymous poster hash: ba50f...74c

Gjest Hyssingen
Skrevet

Den ble lekt for 15 år siden også da jeg gikk på skolen, men da skulle man kvele seg selv. Helt sinnssykt. Det ble ulovlig på skolen vår og om lærerne så noen gjøre det så ble det slått ned på.

Er jo livsfarlig, så at ikke lærerne slår ned på det er ikke bra.

• Liker 1
Skrevet

Lekte det også på barneskolen. Fikk forbud mot det, og da begynte vi å presse på brystet til hverandre istedetfor, til vi besvimte. Vel, det ble også forbudt.

Synes lærerne skal gi beskjed til foreldre, for å ikke få inn nok oksygen er ikke heldig for hjernen. Og så kan det få fatale følger, dersom man holder for lenge osv.

Skrevet

Foreldrene bør helt klart informeres.

Anonymous poster hash: 6bd9b...bf8
  • Liker 1
Skrevet

Vi lekte også denne leken og pleide å gjøre det på trampolina slik at vi falt mykt. Kvelte da oss selv.

Det stoppet vi brått med etter at broren min falt ned fra trampolina og knuste milten fordi han besvimte feil vei.

Har også lest at leger advarer mot det og sier det kan gi alvorlige skader. Kjente det skremte meg litt for vi gjorde det mye. Ingen som reagerte på den leken da jeg var ung. Ville definitivt tatt det opp på skolen

Anonymous poster hash: 0d035...8c6

Skrevet

Hvis man skulle sendt brev til alle foreldre på hele skolen når det skjedde noe på en barneskole hadde det blitt mange brev.

Syntes det holder at det blir tatt med de barna det gjelder.. F. eks da hele 2. eller 3. trinn og ikke alle foreldrene på hele skolen.

Skrevet

Det er statistikk i USA som sier at over 80 barn omkom av denne leken fra midten av 90 tallet og frem til 07 eller noe sånt.

Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Jaja, de begynner tidlig. Forberedelse til voksenlivet og BDSM med det det kan medføre av fatale konsekvenser.

Endret av Arabella
Skrevet

Driver man enda med denne leken? For 5 år siden, da jeg gikk på ungdomsskolen, var den kjempepopulær! Hjelpes...

Skrevet

Livsfarlig med den leken hvis noen av ungene har en uoppdaget hjerterytmeforstyrrelse også. Å stimulere sensorene på halsen kan senke pulsen så mye hos disse barna at de får hjertestans...

Anonymous poster hash: f0b4b...91b

• Liker 1
Skrevet

Vell hvis de barna har begynt å bruke kvelertak nå, så er det sikrere enn den som var populær tidligere.

Husker selv at vi stelte oss opp mot en vegg og skulle hyperventilere og så tok to personer og presset inn brystkassen til den som nettopp hadde hyperventilert. Da svimet man behagelig av. Dette er den farligste måten å bedrive svimeleken.

Anonymous poster hash: 6309e...da5
Skrevet

Vi lekte også denne leken for 13-14 år siden når jeg gikk på siste del av barneskolen. Eller, dvs enkelte i klassen, jeg torde ikke. Utrolig at det pågår enda.

Anonymous poster hash: d24b9...9f3

Skrevet

Herlighet, dette har gått meg hus forbi. Blir litt sjokkert, den kan jo være livsfarlig!

Skrevet

Vell hvis de barna har begynt å bruke kvelertak nå, så er det sikrere enn den som var populær tidligere.Husker selv at vi stelte oss opp mot en vegg og skulle hyperventilere og så tok to personer og presset inn brystkassen til den som nettopp hadde hyperventilert. Da svimet man behagelig av. Dette er den farligste måten å bedrive svimeleken. Anonymous poster hash: 6309e...da5

Det er ikke snakk om ordentlig kvelertak (om det er slik som da jeg gjorde det). Man holder på halsen slik at huden over strupehodet strammes, altså en hånd på hver side og stramme, også besvimer man etter det.

Arabella: å sammenligne dette med bdsm er idiotisk. Har da ingenting med det å gjøre.

Anonymous poster hash: 0d035...8c6

Skrevet

Vell hvis de barna har begynt å bruke kvelertak nå, så er det sikrere enn den som var populær tidligere.

Husker selv at vi stelte oss opp mot en vegg og skulle hyperventilere og så tok to personer og presset inn brystkassen til den som nettopp hadde hyperventilert. Da svimet man behagelig av. Dette er den farligste måten å bedrive svimeleken.

Anonymous poster hash: 6309e...da5

Vi "lekte" denne "leken" for 30 år siden også, og jeg advarte mine barn om den for mange år siden.

Jeg synes det er utrolig at så mange av dagens foreldre ikke har fått med seg de uike besvimelseslekene.

Anonymous poster hash: e8f41...080

Skrevet

Hjelp, dette har jeg aldri hørt om før!! Hvordan kan barn synes det er gøy å kvele seg selv og andre? Det må da være fryktelig vondt og ubehagelig? Må si jeg ble noe sjokkert nå! :S

Anonymous poster hash: 2253e...200

Skrevet

Jeg husker selv da jeg gikk på slutten av barnetrinnet at denne leken var veeeeldig populær. Det ble veldig stort oppstyr, og det ble en slutt på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...