AnonymBruker Skrevet 13. februar 2014 #1 Skrevet 13. februar 2014 Nå føler jeg meg litt dum som poster her, men jeg lurer på om andre har en slik venninne? Saken er at vi er tre venninner som studerer sammen på masternivå i en større by, vi har alltid vært gode venner (selvfølgelig med litt fjortisdrama inni mellom men ellers lite problemer oss tre i mellom), og har stort sett studert sammen de siste årene. Men det siste halvåret har "Tina" blitt mer og mer irritert på "Kari", jeg er veldig usikker på hva som egentlig har skjedd der, da de ikke har hatt noen krangler og lignende så vidt jeg vet. Nå toppet det seg med at "Tina" ikke snakker med "Kari" med mindre hun må. Jeg som er tredje venninnen har prøvd å finne ut av hva som skjer, og "Tina" har da forklart at hun rett og slett er lei av at "Kari" får alt, uten problemer. Hun ramset opp: - "Kari" får alltid all oppmerksomheten når vi går ut oss tre jenter sammen - Hun får alltid gratis drinker om det er av andre gutter eller bartendere - Hun får fikset sykkelen sin gratis hos sykkelverkstedet nedi gaten, mens både "Tina" og jeg alltid må betale, selv for de samme tingene. - "Kari" får alle ting hun ønsker seg, enten det er utvekslingsplass eller "internships" - "Kari" fikk rommet i kollektivet både Tina og Kari "konkurrerte" om - "Kari" fikk veilederen hun ville ha, som "Tina" ville virkelig jobbe med for masteroppgaven og det til tross for at "Tina" har bedre karakterer enn "Kari" (og da i utgangspunktet hadde førsterett på veilederen). Også videre. Jeg ble litt satt ut, men når jeg tenker over det så stemmer jo det veldig at "Kari" får omtrent alt hun vil. Enten det er materielle saker eller om det andre ting. Kari er rett og slett veldig heldig med tingene. Og jeg vet ikke helt hva jeg skal si på det, fordi jeg forstår Tina sin frustrasjon, Kari har vært heldig med ganske mye. Og er også veldig flink til å gi uttrykk for at hun ikke er fornøyd med livet sitt. Det har hendt at hun (Kari altså) klager over at hun aldri finner en kjæreste, eller får oppmerksomhet fra gutter, noe vi alle vet ikke stemmer. Hun får oppmerksomhet og mange tilbud, men det er ikke dem hun vil ha. Jeg bare lurer på hva jeg skal si til Tina? Hun vil rett og slett ikke være med når jeg er med Kari, hun vil bare være i fred fra "Anton" som hun kaller henne nå. Det er litt surt for meg, fordi jeg havner i midten mellom dem. Og vi studerer sammen og har ofte hatt middager og lignende i uken, men nå går jo det ikke nå som to stk ikke snakker sammen. Anonymous poster hash: 36391...2ee 1
Marie90 Skrevet 13. februar 2014 #2 Skrevet 13. februar 2014 Jeg ville bare tilbragt tid med Kari som normalt, hun har ikke gjort noe som helst galt og skal ikke straffes for den irrasjonelle oppforselen fra Tina. Ville sagt til Tina at du vil fortsatt vaere venninne med henne, og hvis hun ikke vil tilbringe tid sammen alle tre saa er det synd, men du kutter ikke ut Kari av den grunn. Selvsagt har noen mer flaks enn andre, men tingene du nevner har en aarsak. Enten er Kari mer attraktiv eller karismatisk/sjarmerende (eller begge deler) naar hun blir paaspandert paa byen. Hun faar internships fordi hun prover hardere, har bedre soknader el.l. Det er IKKE flaks. Hvis Tina hadde forsterett paa en veileder skulle hun tatt dette opp med veilederen. Det virker som Kari gaar for det hun vil ha, og derfor faar det hun vil ha. 10
Sofie_22 Skrevet 13. februar 2014 #3 Skrevet 13. februar 2014 (endret) "Kari" har i prinsippet ikke gjort noe galt, så jeg ser egentlig ingen grunn til å være sint på henne. Jeg skjønner at "Tina" er frustrert og føler seg urettferdig behandlet, men hun bør ikke la denne frustrasjonen gå utover "Kari". Endret 13. februar 2014 av Sofie_22 3
Marie90 Skrevet 13. februar 2014 #4 Skrevet 13. februar 2014 (endret) -- Endret 13. februar 2014 av Marie90
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2014 #5 Skrevet 13. februar 2014 TS her. Jeg er enig i at Kari ikke har gjort noe galt. Hun kan jo ikke akkurat stoppe guttene fra å spandere eller fikse sykkelen hennes gratis. Hun er pen i mine øyne, men det er Tina også. Uff nei jeg vet ikke. Jeg forstår Tina sin frustrasjon på en måte i og med at Kari har vært flink til (spesielt dette semesteret) å "sutre" over alt som går galt i livet hennes, om dere skjønner? Og det er jo knapt en ting som har gått galt for henne sånn sett med tanke på praksisplass hun har fått + veilederen + alt annet (andre forhold som jeg ikke vil nevne her). Jeg gav beskjed til Tina om at jeg ikke kommer til å slute å være med Kari pga dette, og fordi enkelte ting er det ikke Kari som kontrollerer. Men at jeg håper de snakker sammen og finner ut av det, men Tina har gått helt i vranglås og sier ok men da henger jeg ikke med deg når du er med henne. Kari på sin side, sa nå idag tidlig til meg at hun ikke skjønner hvorfor Tina klager: Alt går jo strålende for henne. Når jeg da prøvde å si at Tina var veldig skuffet/irritert over det med veilederen så bare himlet Kari med øynene. Anonymous poster hash: 36391...2ee
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2014 #6 Skrevet 13. februar 2014 Synes Tina er urimelig her og Kari har jo ikke gjort noe. Er ikke flaks. Sjalusi? Synes det er slitsomt, Tina suger energi.Anonymous poster hash: c54b8...08a 8
Marie90 Skrevet 13. februar 2014 #7 Skrevet 13. februar 2014 TS her. Jeg er enig i at Kari ikke har gjort noe galt. Hun kan jo ikke akkurat stoppe guttene fra å spandere eller fikse sykkelen hennes gratis. Hun er pen i mine øyne, men det er Tina også. Uff nei jeg vet ikke. Jeg forstår Tina sin frustrasjon på en måte i og med at Kari har vært flink til (spesielt dette semesteret) å "sutre" over alt som går galt i livet hennes, om dere skjønner? Og det er jo knapt en ting som har gått galt for henne sånn sett med tanke på praksisplass hun har fått + veilederen + alt annet (andre forhold som jeg ikke vil nevne her). Jeg gav beskjed til Tina om at jeg ikke kommer til å slute å være med Kari pga dette, og fordi enkelte ting er det ikke Kari som kontrollerer. Men at jeg håper de snakker sammen og finner ut av det, men Tina har gått helt i vranglås og sier ok men da henger jeg ikke med deg når du er med henne. Kari på sin side, sa nå idag tidlig til meg at hun ikke skjønner hvorfor Tina klager: Alt går jo strålende for henne. Når jeg da prøvde å si at Tina var veldig skuffet/irritert over det med veilederen så bare himlet Kari med øynene. Anonymous poster hash: 36391...2ee Tina hoeres ekstremt umoden ut. Dette er jo type sjalusi og vrang oppforsel som man forst og fremst opplever i tenaarene. Jeg tror de fleste kan identifisere seg, men aa la det gaa saa langt pleier man da aa holde seg for god for som voksen. Kanskje en dag du og Tina er paa tomannshaand over et glass vin saa kan du spoerre henne om hun har det bra og om det er noe som er vanskelig? Virker jo som om hun generelt er misfornoyd med livet, det er jo da man faar andre som gjor suksess/har det bra opp i halsen. 3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2014 #8 Skrevet 13. februar 2014 Tina hoeres ekstremt umoden ut. Dette er jo type sjalusi og vrang oppforsel som man forst og fremst opplever i tenaarene. Jeg tror de fleste kan identifisere seg, men aa la det gaa saa langt pleier man da aa holde seg for god for som voksen. Kanskje en dag du og Tina er paa tomannshaand over et glass vin saa kan du spoerre henne om hun har det bra og om det er noe som er vanskelig? Virker jo som om hun generelt er misfornoyd med livet, det er jo da man faar andre som gjor suksess/har det bra opp i halsen. Tro meg, hun er den minst umodne personen jeg kjenner! Hun har alltid vært den som tar ansvar, jobber hardt for å få det hun vil, kom inn på et hardt studie pga egeninnsats (lite støtte hjemmefra pga foreldre som ikke helt fungerer sammen), jobber ved siden av osv. Men akkurat nå, så er hun barnslig i oppførselen. Hun har heller aldri gitt uttrykk for å være sjalu overfor Kari eller meg. Så jeg tror jeg må spørre henne om alt er ok hjemme eller om det er noe annet galt. Jeg regner med å ha visst om noe var i veien da vi som sagt er tre gode venninner som vet det meste om hverandre, men det skader ikke å spørre i alle fall. Takk for tipset TS Anonymous poster hash: 36391...2ee
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2014 #9 Skrevet 13. februar 2014 Tydeligvis er hun både ordentlig misunnelig og irriterer seg over det gode som skjer i venninnens liv. Hun er ingen god venninne hvis hun ikke kan unne henne gode ting i livet. Jeg ville ha sagt klart i fra at du kom til å forbli venner med dem begge, og at hun fikk avstå fra å komme på besøk dersom hun ikke klarte å forholde seg fint til deres felles venninne. Anonymous poster hash: de35c...728 2
Marie90 Skrevet 13. februar 2014 #10 Skrevet 13. februar 2014 Tro meg, hun er den minst umodne personen jeg kjenner! Hun har alltid vært den som tar ansvar, jobber hardt for å få det hun vil, kom inn på et hardt studie pga egeninnsats (lite støtte hjemmefra pga foreldre som ikke helt fungerer sammen), jobber ved siden av osv. Men akkurat nå, så er hun barnslig i oppførselen. Hun har heller aldri gitt uttrykk for å være sjalu overfor Kari eller meg. Så jeg tror jeg må spørre henne om alt er ok hjemme eller om det er noe annet galt. Jeg regner med å ha visst om noe var i veien da vi som sagt er tre gode venninner som vet det meste om hverandre, men det skader ikke å spørre i alle fall. Takk for tipset TS Anonymous poster hash: 36391...2ee Man kan vaere "moden" naar det gjelder aa ta ansvar, jobb, utdannelse - typiske ting, men fortsatt vaere ekstremt umoden naar det kommer til medmenneskelige forhold, romantiske forhold osv. Tro meg, har sett mange eksempler paa det! 5
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2014 #11 Skrevet 13. februar 2014 Såpeopera på kg! Tragisk....... KjedeligAnonymous poster hash: 38d8e...a72
Betty Blue Skrevet 13. februar 2014 #12 Skrevet 13. februar 2014 Tro meg, hun er den minst umodne personen jeg kjenner! Hun har alltid vært den som tar ansvar, jobber hardt for å få det hun vil, kom inn på et hardt studie pga egeninnsats (lite støtte hjemmefra pga foreldre som ikke helt fungerer sammen), jobber ved siden av osv. Men akkurat nå, så er hun barnslig i oppførselen. Hun har heller aldri gitt uttrykk for å være sjalu overfor Kari eller meg. Så jeg tror jeg må spørre henne om alt er ok hjemme eller om det er noe annet galt. Jeg regner med å ha visst om noe var i veien da vi som sagt er tre gode venninner som vet det meste om hverandre, men det skader ikke å spørre i alle fall. Takk for tipset TS Anonymous poster hash: 36391...2ee Alt du ramser opp sier noe om ambisjoner og evne til å jobbe hardt, men fint lite om emosjonell modenhet og evne til å unne andre noe godt. Om noen har evne til å glede seg på andres vegne og ikke er misunnelige av natur, ser man først når det går bra for andre og ikke fullt så bra for dem selv. Det er svært tydelig at din venninne er emosjonelt umoden. 4
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2014 #13 Skrevet 13. februar 2014 Alt du ramser opp sier noe om ambisjoner og evne til å jobbe hardt, men fint lite om emosjonell modenhet og evne til å unne andre noe godt. Om noen har evne til å glede seg på andres vegne og ikke er misunnelige av natur, ser man først når det går bra for andre og ikke fullt så bra for dem selv. Det er svært tydelig at din venninne er emosjonelt umoden. Jeg ser jo det, men samtidig så tenker jeg på at dette er første gangen dette skjer. Jeg kjenner jo venninnene mine bedre enn dere, og Kari oppnådd utrolig mye bra på mange andre fronter opp gjennom årene, og det uten at Tina har gitt uttrykk for annet enn glede og stolthet som venninne. Så jeg tror ikke at hun er generelt emosjonelt umoden som mange sier, jeg tror det er noe som Marie90 sier. Det ligger noe mer bak? Jeg mener om hun hadde vært emosjonely umoden så hadde vi sett tegn på dette før, ikke bare nå plutselig? Jeg får uansett snakke med henne. Og ikke minst Kari, og spørre om det har skjedd noe mellom dem som jeg ikke har fått med meg. Samtidig, så vet jeg ikke med Kari, etter å ha nevnt det med veilederen idag og med den responsen jeg fikk, himling med øynene og kommentar om at veilederen liker henne bedre enn Tina. Men der er det veilderen som har begått en feil, her vi studerer er det karakteren som avgjør hvem som får veilederen om det er flere som vil ha samme. Jeg vil ikke miste noen av dem egentlig, vi har vært så gode venninner i flere år og alltid vært der for hverandre. Jeg nekter å tro at en fillesak som dette kan bli blåst opp så mye til at det ikke blir det samme igjen? TS Anonymous poster hash: 36391...2ee
Betty Blue Skrevet 13. februar 2014 #14 Skrevet 13. februar 2014 (endret) Jeg ser jo det, men samtidig så tenker jeg på at dette er første gangen dette skjer. Jeg kjenner jo venninnene mine bedre enn dere, og Kari oppnådd utrolig mye bra på mange andre fronter opp gjennom årene, og det uten at Tina har gitt uttrykk for annet enn glede og stolthet som venninne. Så jeg tror ikke at hun er generelt emosjonelt umoden som mange sier, jeg tror det er noe som Marie90 sier. Det ligger noe mer bak? Jeg mener om hun hadde vært emosjonely umoden så hadde vi sett tegn på dette før, ikke bare nå plutselig? Jeg får uansett snakke med henne. Og ikke minst Kari, og spørre om det har skjedd noe mellom dem som jeg ikke har fått med meg. Samtidig, så vet jeg ikke med Kari, etter å ha nevnt det med veilederen idag og med den responsen jeg fikk, himling med øynene og kommentar om at veilederen liker henne bedre enn Tina. Men der er det veilderen som har begått en feil, her vi studerer er det karakteren som avgjør hvem som får veilederen om det er flere som vil ha samme. Jeg vil ikke miste noen av dem egentlig, vi har vært så gode venninner i flere år og alltid vært der for hverandre. Jeg nekter å tro at en fillesak som dette kan bli blåst opp så mye til at det ikke blir det samme igjen? TS Anonymous poster hash: 36391...2ee Hm. Kanskje det ligger mer bak enn det du vet nå da, en krangel eller annet mellom dem, eller annet som er skjult foreløpig. Det kan tenkes... Men jeg vil ellers tro at det at venninnen fikk noe hun selv hadde svært lyst på, og som hun trodde hun skulle få, utløste sinne og misunnelse på en helt ny måte hos henne.... Det er dessuten underlig at det når dette skjer likevel er venninnen hun blir sint på, og ikke veilederen som bryter regelverket...! Endret 13. februar 2014 av Ibsenfrue 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2014 #15 Skrevet 13. februar 2014 Hm. Kanskje det ligger mer bak enn det du vet nå da, en krangel eller annet mellom dem, eller annet som er skjult foreløpig. Det kan tenkes... Men jeg vil ellers tro at det at venninnen fikk noe hun selv hadde svært lyst på, og som hun trodde hun skulle få, utløste sinne og misunnelse på en helt ny måte hos henne.... Det er dessuten underlig at det når dette skjer likevel er venninnen hun blir sint på, og ikke veilederen som bryter regelverket...! Det kan godt være, jeg vet Tina var veldig klar for å jobbe med det bestemte temaet og den bestemte veilderen. Så kan godt være det som har utløst det, resten alt hun nevnte av spandering, fiksing av sykkel og lignende er jo fillesaker egentlig. Ja, jeg synes jo eksempelvis det var litt urettferdig at jeg måtte betale for fiksing av bremsene mine, når Kari fikk det gratis (vi var der sammen), men vi lo jo av det etterpå og sa hun fikk ta med seg syklene våre siden han mannen likte henne så godt. Jeg har sendt henne en melding og spurt om hun vil komme over ikveld for litt vin og film, bare oss to. Får håpe hun sier ja, så får jeg ta det opp igjen ikveld, litt forsiktig og se hva som kommer frem. TS Anonymous poster hash: 36391...2ee
Adhara Skrevet 13. februar 2014 #16 Skrevet 13. februar 2014 Tråden er ryddet for hetsende kommentar. Irrlys, mod.
Marie90 Skrevet 13. februar 2014 #17 Skrevet 13. februar 2014 (endret) Det er dessuten underlig at det når dette skjer likevel er venninnen hun blir sint på, og ikke veilederen som bryter regelverket...! Litt som at kvinner blir mer sint paa elskerinnen enn utro ektemann? Det er lettere aa kanalisere det i den retningen. Men ja, det er ikke sikkert det er noe "bakenforliggende" som en konflikt, men det er i hvert fall verdt aa lufte. Om Tina bare generelt er misfornoyd og sjalu, er det ikke mye TS kan gjore med det - folk maa tross alt fikse sine egne liv. Det er godt mulig det rett og slett er emosjonell umodenhet og sjalusi. Det er ikke noe man nodvendigvis trenger aa ha sett tegn paa for, ettersom det gjerne bygger seg opp i det stille. Sjalusi er veldig vanlig men ogsaa veldig flaut for mange, og noe de fleste desperat dekker over. I dette scenario regner jeg med at Tina hauser opp saken ang. veilederen og faar Kari til aa fremstaa som om hun har gjort noe galt, naar sannheten er at det er irritasjon som har bygget seg opp over lenger tid og misunnelsen har steget i henne. Jeg kan identifisere meg med denne typen ting som odeleggende i vennskap - da jeg var yngre var jeg veldig misunnelig paa sosteren min, og som voksen har jeg opplevd at min beste venninne var sykelig sjalu paa meg, og det odela vennskapet. Det er ikke saa mye aa gjore annet enn aa vente paa at personen skal modnes og vokse ut av det, evt. bli mer selvsikker og fornoyd med eget liv. I mellomtiden bor man selvsagt signalisere at man ikke vil delta i slik destruktiv oppforsel. Endret 13. februar 2014 av Marie90 1
Betty Blue Skrevet 13. februar 2014 #18 Skrevet 13. februar 2014 Litt som at kvinner blir mer sint paa elskerinnen enn utro ektemann? Det er lettere aa kanalisere det i den retningen. Men ja, det er ikke sikkert det er noe "bakenforliggende" som en konflikt, men det er i hvert fall verdt aa lufte. Om Tina bare generelt er misfornoyd og sjalu, er det ikke mye TS kan gjore med det - folk maa tross alt fikse sine egne liv. Det er godt mulig det rett og slett er emosjonell umodenhet og sjalusi. Det er ikke noe man nodvendigvis trenger aa ha sett tegn paa for, ettersom det gjerne bygger seg opp i det stille. Sjalusi er veldig vanlig men ogsaa veldig flaut for mange, og noe de fleste desperat dekker over. I dette scenario regner jeg med at Tina hauser opp saken ang. veilederen og faar Kari til aa fremstaa som om hun har gjort noe galt, naar sannheten er at det er irritasjon som har bygget seg opp over lenger tid og misunnelsen har steget i henne. Jeg kan identifisere meg med denne typen ting som odeleggende i vennskap - da jeg var yngre var jeg veldig misunnelig paa sosteren min, og som voksen har jeg opplevd at min beste venninne var sykelig sjalu paa meg, og det odela vennskapet. Det er ikke saa mye aa gjore annet enn aa vente paa at personen skal modnes og vokse ut av det, evt. bli mer selvsikker og fornoyd med eget liv. I mellomtiden bor man selvsagt signalisere at man ikke vil delta i slik destruktiv oppforsel. Nettopp.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2014 #19 Skrevet 13. februar 2014 Virker som Kari har veldig høy trynefaktor, eller skjønnhet og sjarme om det klinger bedre... Det er forsåvidt ikke noe galt i det, så fremt det ikke er noe hun bruker bevisst for å oppnå fordeler? En ting er når det gjelder småting som å bli påspandert og få oppmerksomhet, det er gjerne noe annet når det kommer til jobbfordeler og studiefordeler og kanskje spesielt om venninne føler at det går på bekostning av en egne muligheter..? Ja, tina burde sikkert ta det opp med veilder at hun faktisk har "førsteretten", men hvor smålig fremstpr ikke det? Og hva skal hun si? Det tar seg vel neppe ut å beskylde veileder i å prioritere ut fra trynefaktor enn faglige kriterier? Anonymous poster hash: 27e1e...b6e 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2014 #20 Skrevet 13. februar 2014 Bare føler for å ta Tina litt i forsvar her, merker jeg Det er mange som har påpekt hvor ekstremt umoden og sjalu hun må være, og jeg er i grunnen enig i at det er smålig å ikke unne sin venninne gode ting. Sjalusi se også en veldig lite tiltrekkende egenskap, så jeg er med på at Tina burde reagert bedre i denne situasjonen. Samtidig virker det som om mange hopper glatt over at Kari får det meste hun ønsker seg, og allikevel klager og sutrer til venninnene sine. Det roper ikke akkurat modenhet av den oppførselen heller. Det blir litt som den slanke jenta vi alle kjente på ungdomsskolen, som klaget høyt over hvor "feit" hun var til sin overvektige venninne. Det er lov å ha flaks, være heldig og oppnå det man ønsker, men du trenger ikke gni det inn fjeset på de som ikke får det til. Så jeg forstår faktisk Tina også her... Anonymous poster hash: 5effd...8bd 22
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå