AnonymBruker Skrevet 13. februar 2014 #1 Skrevet 13. februar 2014 Noen som vet litt om dette som kunne tenke seg å dele litt med meg? Trenger læreren å ha noen kvalifikasjoner? Jeg har selv ingen utdanning, men var faglig sterk da jeg gikk på skole og er flink til å sette meg inn i ting; jeg er i grunn en typisk studieperson, men det sosiale ved skolen ødela en del, hvilket i stor grad er grunnen til hvorfor jeg ikke vil at mitt barn skal gå på skole. Jeg er klar over at det er alternative skoler men ei heller disse holder mål, synes jeg. Jeg er selvsagt inneforstått med at barnet må få utfordringer nok både sosialt og faglig. Anonymous poster hash: 4f8ba...25a
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2014 #2 Skrevet 13. februar 2014 Noen som vet litt om dette som kunne tenke seg å dele litt med meg? Trenger læreren å ha noen kvalifikasjoner? Jeg har selv ingen utdanning, men var faglig sterk da jeg gikk på skole og er flink til å sette meg inn i ting; jeg er i grunn en typisk studieperson, men det sosiale ved skolen ødela en del, hvilket i stor grad er grunnen til hvorfor jeg ikke vil at mitt barn skal gå på skole. Jeg er klar over at det er alternative skoler men ei heller disse holder mål, synes jeg. Jeg er selvsagt inneforstått med at barnet må få utfordringer nok både sosialt og faglig. Anonymous poster hash: 4f8ba...25a Men selv om dette skjedde deg, er det slett ikke sikkert at det skjer dine barn? Jeg tenker at hvis du selv har erfaring fra sosialt trøbbel, mobbing eller utestengning fra skolen, er du kanskje mer obs på tegnene og kan ta det opp raskere enn andre ville ha gjort, noe som er en trygghet for barnet ditt (i to av klassene der barna mine har gått, har det vært satt i gang tiltak som et samarbeid mellom lærere og klassekontakter for å forbedre miljøet, henholdsvis for jentene i den ene klassen og alle i den andre. Det er mye som kan gjøres hvis man står på!). Jeg kjenner ingen i Norge som driver med hjemmeundervisning. Men jeg har flere amerikanske venninner som gjør det, og helt ærlig virker det som en vanvittig jobb. Det krever masse forberedelser, 130% struktur på dagene, og også at barna er av typen som forstår når mamma er mamma og når hun er lærer. Det finnes mange gode ressurser i USA, da, siden det er såpass mange flere som holder på med hjemmeundervisning. Men det finnes sikkert noe i Norge også, og det er jo åpning for å undervise hjemme hvis man ønsker det. Så hvis du føler at det er det rette for deg og barnet ditt, ville jeg googlet rundt og sett hva som finnes av ressurser og regelverk og tatt det derfra. Men personlig skulle det nok vært svært tungtveiende grunner for å gjøre det, siden jeg som sagt har inntrykk av at det er veldig slitsomt og krevende. Anonymous poster hash: 87eb8...392 1
Lou Salome Skrevet 13. februar 2014 #3 Skrevet 13. februar 2014 Her er det noe info (jeg går ikke god for innholdet, det ser litt hjemmesnekra og aktivistisk ut, men kanskje et sted å begynne) http://folk.uio.no/cbeck/OTHhjemmeside.htm Dette ser litt bedre ut: http://nhuf.no/ Det er kommunen som må gi dere lov til dette, og føre tilsyn med undervisningen. Jeg tror det er svært krevende å gjennomføre, både byråkratisk/godkjenningsmessig, og i praksis hjemme, men har ingen erfaring.
Silfen Skrevet 13. februar 2014 #4 Skrevet 13. februar 2014 Mener å huske at man må ha fullført vgs for å kunne undervise hjemme i småskolen? 1
Belima Skrevet 13. februar 2014 #5 Skrevet 13. februar 2014 (endret) Les dette: http://home.online.no/~hunwww/Huv1.htm Hadde vært litt bekymret for barnas sosiale liv ved å ha hjemmeundervisning, men det er meg da! Endret 13. februar 2014 av Belima
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2014 #6 Skrevet 13. februar 2014 Noen som vet litt om dette som kunne tenke seg å dele litt med meg? Trenger læreren å ha noen kvalifikasjoner? Jeg har selv ingen utdanning, men var faglig sterk da jeg gikk på skole og er flink til å sette meg inn i ting; jeg er i grunn en typisk studieperson, men det sosiale ved skolen ødela en del, hvilket i stor grad er grunnen til hvorfor jeg ikke vil at mitt barn skal gå på skole. Jeg er klar over at det er alternative skoler men ei heller disse holder mål, synes jeg. Jeg er selvsagt inneforstått med at barnet må få utfordringer nok både sosialt og faglig.Anonymous poster hash: 4f8ba...25a Dette har jeg aldri hørt om i Norge. Tenker umiddelbart at det krever mer enn å være faglig sterk for å undervise, det er jo derfor lærere går på skole i så mange år! Synes du burde gi barnet ditt en sjanse til å trives på skolen! Det er jo ikke sikkert han blir mobbet, selv om du ble det. Og om han blir det så må man jo bare krysse den broen når man kommer dit. Du kan ikke beskytte han fra verden for alltid...Anonymous poster hash: 406c0...f40
Gjest navnelapp Skrevet 13. februar 2014 #7 Skrevet 13. februar 2014 Eg syns det er utruleg viktig å ikkje overføre sine eigne traume på barna sine. Sosiale utfordringar treng slett ikkje gå i arv, men du kan rote det til skikkeleg viss du går i gang med eit slikt opplegg utan eit gjennomarbeida og ordentleg opplegg. Er du sjølv heimeverande? 5
Gjest navnelapp Skrevet 13. februar 2014 #8 Skrevet 13. februar 2014 Og når det gjeld det sosiale: Les dette, og kjøp boka til Kristin Oudmayer: http://www.klikk.no/foreldre/article890428.ece
Vera Vinge Skrevet 13. februar 2014 #9 Skrevet 13. februar 2014 Jeg lurer nesten mest på den sosiale biten. Mye sosialt samvær finner jo sted på skolen og det er i klassen mange har sine beste venner. Med mindre man er flere som underviser barna hjemme samtidig, mener jeg man frarøver sine barn en stor mulighet for sosialisering. Ja, det er en risiko for å bli mobbet, men man må faktisk ut i samfunnet for å i det hele tatt ha en sjanse til å fungere godt sosialt også senere. 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2014 #10 Skrevet 13. februar 2014 Dette har jeg aldri hørt om i Norge. Tenker umiddelbart at det krever mer enn å være faglig sterk for å undervise, det er jo derfor lærere går på skole i så mange år! Synes du burde gi barnet ditt en sjanse til å trives på skolen! Det er jo ikke sikkert han blir mobbet, selv om du ble det. Og om han blir det så må man jo bare krysse den broen når man kommer dit. Du kan ikke beskytte han fra verden for alltid...Anonymous poster hash: 406c0...f40 Beklager å måtte skuffe deg, men det er utrolig mange faglig svake lærere, som heller ikke har fletta peiling på å undervise der ute... Mvh Tidligere lærer. Anonymous poster hash: 4b3d6...3d7 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2014 #11 Skrevet 14. februar 2014 Så igjen ble det stille fra TS! Lurer på hvorfor så mange slenger ut et spm og så "melder" seg ut av hele "greia". Anonymous poster hash: e3722...5a0 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2014 #12 Skrevet 14. februar 2014 Beklager å måtte skuffe deg, men det er utrolig mange faglig svake lærere, som heller ikke har fletta peiling på å undervise der ute... Mvh Tidligere lærer. Anonymous poster hash: 4b3d6...3d7 Meget mulig. Men jeg ville da tusen ganger heller ha en faglig svak lærer enn en helt ufaglært sosialt-nervøs mor... Anonymous poster hash: 406c0...f40 3
Medusa13 Skrevet 14. februar 2014 #13 Skrevet 14. februar 2014 Så igjen ble det stille fra TS! Lurer på hvorfor så mange slenger ut et spm og så "melder" seg ut av hele "greia". Anonymous poster hash: e3722...5a0 Regner med at trådstarter er tilfreds med å sitte å lese kommen.tarene som har kommet. Det er ikke alltid det er behov for TS å kommentere videre. Er vel helst når andre stiller TS nye spørsmål
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2014 #14 Skrevet 14. februar 2014 Hvordan skal barnet få karakterer og en utdanning? Hvordan tror du barnet klarer videregående skole uten noe skoleerfaring fra tidligere? Når foreldre basert på egne traumer holder barna unna noe så viktig som skole (det falglige på skolen er bare en liten del av det man lærer på skolen) og hindrer barnets utvikling resulterer det i en alvårlig bekymringsmelsing til barnevernstjenesen. Dette ville handlet om mors beste ikke om barnets beste!Anonymous poster hash: 475e3...1de 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå