AnonymBruker Skrevet 13. februar 2014 #1 Skrevet 13. februar 2014 Min påstand: folk som bor på landet, skaffer seg hund. Fordi de bor på landet. Aner ikke hvordan de skal oppdra den, og regner med at border collien eller fuglehundblandingen er den fødte familivennlige hunden. Enten slår de hunden, sparker hunden, river hunden i nakken, binder hunden utenfor huset i 1 meter kort bånd (eller mishandler hunden på andre måter) eller så bryr de seg ikke, og slipper løs hundene så de dreper andre naboers kjæledyr, jager unger og vilt. Fordi de er DUMME BONDEKNØLER!!! Og så lar de hunden drite midt i veien der folk går. Fordi det er kjedelig å plukke opp rukene etter mishandlingsobjektet ditt (hunden din). Og ALLE har hund. Fordi de bor på landet. Dette er min erfaring som har kommet ved at jeg har bodd på landet i 20 år. Hvordan er hundeeiere i byen, er de like ille, eller er dette et bygdefenomen?Anonymous poster hash: d3bc7...dc3 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2014 #2 Skrevet 13. februar 2014 Byfolk forgifter hundene sine med forurensning og plager dyrene ved å stappe de inn i kott kalt leiligheter.Anonymous poster hash: 50ffb...bfe 1
Gjest Belle âme Skrevet 13. februar 2014 #3 Skrevet 13. februar 2014 Eg bur på landet, alle hundene har det bra )
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2014 #4 Skrevet 13. februar 2014 Hunder som løper løse på gården, graver, driter og leker seg i mellom som vanlige hunder. Gammelbikkja ligger på trappa og leer sjeldent på øret i middagsluren sin med mindre det kommer fremmede på gården. Da er han først oppe for å gneldre. Kommer inn og sover i gangen om natta. Hunder som springer løse på stallen, spiser hestemøkk og graver huler over alt. De sover i stallen mens eier rir bane og blir med løse på tur og sover i senger på kjøkkenet om natta. Så har du meg. "hundemisshandleren" for hunden min må være alene 6 timer om dagen og får "bare" en times tur løs etter skolen, men mer når jeg har fri. Jeg plukker ikke opp møkka etter hunden da bikkja mi uten unntak enten driter i en busk eller midt ute på et jorde. Hunden min får dog sove i senga da, så helt misshandler er jeg jo ikke. Hundene tar seg også avstikkere og plutselig kan jeg høre rabalder på gårdsplassen. Da er det krise for to løse vil leke med min som står i bånd og min blir kakao i hodet når han ikke når de igjen. Da slepper jeg han løs og de herjer og leker ute på jordet. Det skjer jo så klart nestenulykker hele tiden når det er en god mix av tisper og hannhunder, men ingen valper så langt. Åjo. Vi har en "hundemisshandler" vi og. En schæfer hvor du aldri ser eieren på tur uten kjeppen sin og hunden knapt får lov til å stoppe for å gjøre fra seg, men det er en blant mange og sånn jeg ser det ikke typisk for bondebygda. Jupp. Vi er misshandlere hele gjengen fordi vi bor på bygda. Eh nei. Men jeg kan være enig i at det er et hundehold her som ikke hadde funket om eierne ikke var av "hund er hund" typen. Om en hund kommer hjem med et bitt så er det "jaja, hunder biter hverandre i blant" også er det ute av verden. Og bonden gliser stort når jeg kommer drassende med løpetispa som han ikke helt hadde fått med at hadde løpetid. Det plager ikke meg. Disse hundene har det jo topp. Så ikke dra alle under en kam. Det blir som å si at alle innvandrere er voldtektsmenn som vil islamisere alle uislamiserte land. Anonymous poster hash: 75ccd...fab 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2014 #5 Skrevet 13. februar 2014 De verste er folk som flytter på landet, tror de er bedre enn både de som bor i byen og på landet og lager idiotiske tråder på KG… Anonymous poster hash: 443c4...75b 9
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2014 #6 Skrevet 13. februar 2014 Tråder om hva? Jeg tror folk i byene oppfører seg mer. De kan jo ikke banke opp hundene sine på åpen gate? Mens i bygda, er det helt ok. Mulig det kun er i bygda jeg bor at folk oppfører seg som idioter, men det er litt rart, da! 50% har forresten flyttet hit fra byen og skaffet seg hund, såklart!Anonymous poster hash: d3bc7...dc3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2014 #7 Skrevet 13. februar 2014 Min påstand: folk som bor på landet, skaffer seg hund. Fordi de bor på landet. Aner ikke hvordan de skal oppdra den, og regner med at border collien eller fuglehundblandingen er den fødte familivennlige hunden. Enten slår de hunden, sparker hunden, river hunden i nakken, binder hunden utenfor huset i 1 meter kort bånd (eller mishandler hunden på andre måter) eller så bryr de seg ikke, og slipper løs hundene så de dreper andre naboers kjæledyr, jager unger og vilt. Fordi de er DUMME BONDEKNØLER!!! Og så lar de hunden drite midt i veien der folk går. Fordi det er kjedelig å plukke opp rukene etter mishandlingsobjektet ditt (hunden din). Og ALLE har hund. Fordi de bor på landet. Dette er min erfaring som har kommet ved at jeg har bodd på landet i 20 år. Hvordan er hundeeiere i byen, er de like ille, eller er dette et bygdefenomen?Anonymous poster hash: d3bc7...dc3 Det bor litt hunder i byene også. Påstår du at noen av disse IKKE blir mishandlet samt at alle hundeeiere plukker opp etterlatenskapene som dyrene legger fra seg? Du har tydeligvis stått opp med feil fot, på feil side av sengen og i feil seng (kanskje hos en "bondeknøl...) Anonymous poster hash: e2208...234 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2014 #8 Skrevet 13. februar 2014 Det bor litt hunder i byene også. Påstår du at noen av disse IKKE blir mishandlet samt at alle hundeeiere plukker opp etterlatenskapene som dyrene legger fra seg? Du har tydeligvis stått opp med feil fot, på feil side av sengen og i feil seng (kanskje hos en "bondeknøl...) Anonymous poster hash: e2208...234 Til opplysning så har jeg bodd på landet i tyve år Jeg påstår at prosentvis er det flere hunder (og naboer) som er utsatt for hundemishandling og/eller feil hundehold på landet enn i byen! La oss sammenligne, hvor stor prosent av hundeeiere i Oslo har et ekstremt dårlig hundehold? (Slipper hunden løs på vilt, unger, andre kjæledyr, plukker ikke opp dritt, slår hunden sin, eller mishandler den på andre måter)? Her i denne bygda vil jeg si 97% Anonymous poster hash: d3bc7...dc3
Gjest Hinkelpinkel Skrevet 13. februar 2014 #9 Skrevet 13. februar 2014 Til opplysning så har jeg bodd på landet i tyve år Jeg påstår at prosentvis er det flere hunder (og naboer) som er utsatt for hundemishandling og/eller feil hundehold på landet enn i byen! La oss sammenligne, hvor stor prosent av hundeeiere i Oslo har et ekstremt dårlig hundehold? (Slipper hunden løs på vilt, unger, andre kjæledyr, plukker ikke opp dritt, slår hunden sin, eller mishandler den på andre måter)? Her i denne bygda vil jeg si 97% Anonymous poster hash: d3bc7...dc3 Du har jo berre dikta opp ein %. Du kan jo ikkje berre slenge rundt deg sånne påstander og forvente å bli tatt seriøst. Eg og har budd på landet i 20 år, og eg har aldri sett noken slå hunden, sleppe den laus på vilt, unger, u name it. Og kvifor ":)" bak 97%? Du får gjere noko med det då! Du er ikkje noko bedre du heller hvis du sitter å ser på at dette skjer. 1
Sugerøret Skrevet 13. februar 2014 #10 Skrevet 13. februar 2014 Her var det mye tull Hvordan ta en slik tråd seriøs 2
Gjest Whitestripes Skrevet 13. februar 2014 #13 Skrevet 13. februar 2014 Hva med oss som verken bor på bygda eller i Oslo, da? Norge er tross alt mer enn Oslo eller Indre Gokk. Vi er kanskje de eneste som egner oss som hundeeiere, hvis en skal følge denne logikken.
Aurora M. Skrevet 14. februar 2014 #14 Skrevet 14. februar 2014 Hvis en skal være litt seriøs.. Ikke så lett med en sånn start, men: Det er lett å tenke at hunder og katter har det beste livet på landet. Nå har jo jeg jobbet mest med katter, og man tenker automatisk store jaktmarker, frihet, langt fra bilvei o.s.v Men faktum er at i de 30 årene jeg har jobbet med hjemløse og vanskjøttede katter, har jeg sett de største tragediene nettopp på landsbygda.. Jeg tror det har en sammenheng med flere ting. Først av alt tror jeg anskaffelsen i mange tilfeller er mindre gjennomtenkt. Det er mer lettvint å ha katter (og sikkert hunder) på landet. Man trenger f.eks ikke i like stor grad å ta hensyn til naboer. Man tenker at de finner skjul i løer og uthus og jakter mye selv. Videre er faren for påkjørsel mindre, og det er derfor lettere å la de gå ute nattestid. P.g.a dette har man gjerne også flere kjæledyr, og dermed mindre tid til å vie oppmerksomhet til hver enkelt. Det neste er holdningene. Det har gjerne alltid vært katt (og/eller) hund på gården, og dyreholdet har foregått på samme måte i generasjoner. Men at gamlekatta levde i 18 år på middagsrester uten et eneste veterinærbesøk, behøver ikke å bety at den hadde et godt liv... Med mindre tilsyn og kontroll over dyrene fordi de for det meste er ute, kan flått og utøy, flokete pels, småsår og mark i magen lettere gå en hus forbi. Med tykk vinterpels ser de fleste katter ok ut fra avstand og med et klapp på hodet i ny og ne. Jeg har ikke tall på hvor mange katter jeg har omplassert eller hentet ut av andre årsaker fra gårder som har vært fulle av flått og hatt magen full av mark, og som slett ikke er så velfødd under all pelsen.. Kastrasjon er et tema for seg.. Jamrende kåte hannkatter er ikke like plagsomme for naboene på bygda som i et tettbygd strøk, og det er derfor større sjanse for at de får beholde "manndommen" sin. Og siden det alltids er noen hunner å finne, så vokser populasjonen ofte ut av kontroll. De føder ungene sine på låver i all hemmelighet, og så har du det gående.. Folk som bor i byer (spes. i rekkehus/leiligheter) og vil ha dyr, må ofte tenke seg om både tre og fire ganger før de går til anskaffelse av et, rett og slett fordi det er mer tungvint. Og kanskje betyr det at de må ville det sterkere? Uansett, med naboer på alle kanter, trafikkerte gater og ofte kun en hoveddør (d.v.s ingen uthus), blir de tvunget til å ha mer kontroll med dyret. Det igjen betyr at de ofte kommer nærmere det, og dermed lettere oppdager det om noe er galt fatt. Man ser også sjelden at slike store "villkattbestander" får lov å utvikle seg i byer. Jamrende fertile hannkatter får klager fra irriterte naboer, og avmagrede katter med rufsete pels eller betente øyne blir lagt merke til. Om ikke den første (eller andre eller tredje) som ser de tar affære, er det stor sjanse for at en av ti er en dyreelsker med ansvarsfølelse. Jeg sier ikke med dette at katter i byen automatisk har det bedre enn de på landet. En finner store tragedier i byen og. Flere katter på mindre områder betyr større konkurranse om territorium, noe som kan føre til mer slåssing. Trafikkdød er det mer av, og enslige katter som holdes innendørs uten nok stimuli forekommer ofte, spes. på steder der det er forbud mot utekatter. Men min hensikt er å påpeke at det ikke er noe automatikk i at flotte utearealer med grønne enger og langstrakte jaktmarker skaper et godt katteliv. Katten er fremdeles helt avhengig av mennesker. De må ha skikkelig for, ormekur og hjelp til å bli kvitt flokete pels og utøy. Jeg for min del har hele mitt voksne liv hatt katt i byen. Pr. i dag i blokk. Gamlepusen min levde et lykkelig liv blant nabokatter, huiende unger, asfalt og biler. De finner sine fredelige pletter! Han kom hjem med bytte nesten daglig hele sitt lange liv, og var en tøff og trygg katt. Pusina mi nå er mer skeptisk ute, men det er mest pga nabokattene. Hunder, barn og ungdommer, motorsykler og biler og trafikk forserer hun derimot med den største selvfølge. Hun sover trygt inne hos sin mor hver natt, og jeg tipper hun blir en gammel dame.. Katter (og sikkert hunder) har en utrolig tilpasningsevne. Det er først og fremst eiernes innsats og kjærlighet som avgjør om livet blir lykkelig, og ikke hvor de bor!
Chiqette Skrevet 15. februar 2014 #15 Skrevet 15. februar 2014 jeg bor langt ute på landet, og er en skikkelig dyremisshandler. Hunden min er alene 8 timer om dagen, når jeg endelig er hjemme igjen løper han løs som han vil resten av dagen, han spiser rått kjøtt (ææsj?) og løper rundt i søla på jordet. Om natten kryper han inntill meg i sengen. Gud får en dyremisshandler jeg er fordi jeg bor på landet? 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2014 #16 Skrevet 15. februar 2014 jeg bor langt ute på landet, og er en skikkelig dyremisshandler. Hunden min er alene 8 timer om dagen, når jeg endelig er hjemme igjen løper han løs som han vil resten av dagen, han spiser rått kjøtt (ææsj?) og løper rundt i søla på jordet. Om natten kryper han inntill meg i sengen. Gud får en dyremisshandler jeg er fordi jeg bor på landet? Hva mental stimulering? Hva med turer der kroppen og hjernen blir brukt? Lese avisa? Sosialisere? Anonymous poster hash: 6b009...973 1
Wilmus Skrevet 15. februar 2014 #17 Skrevet 15. februar 2014 Jeg er byjente og nyinnflytter i ei litta "fjellbygd" og jeg må ærlig innrømme at her i bygda er jeg + en annen innflytter de eneste som går turer med bikkjene våre. Nesten alle her har hund, men samtlige har elghunder som står i hundegård og bjeffer dag ut og dag inn..Eneste gangen de er ute er i jakta virker det som. Trist. 1
Chiqette Skrevet 16. februar 2014 #18 Skrevet 16. februar 2014 Hva mental stimulering? Hva med turer der kroppen og hjernen blir brukt? Lese avisa? Sosialisere? Anonymous poster hash: 6b009...973 Vi trener spor og rundering med den lokale klubben, "lese avisa" gjør han på de evige turene i enten langline eller løs. Vi trener weight pull, drar kjetting og kløver, sosialiseringen blir gjort med hundeklubben. så jeg syntes igrun ikke så synd på bikkjedyret.
Chiqette Skrevet 16. februar 2014 #19 Skrevet 16. februar 2014 Jeg er byjente og nyinnflytter i ei litta "fjellbygd" og jeg må ærlig innrømme at her i bygda er jeg + en annen innflytter de eneste som går turer med bikkjene våre. Nesten alle her har hund, men samtlige har elghunder som står i hundegård og bjeffer dag ut og dag inn..Eneste gangen de er ute er i jakta virker det som. Trist. Det har jeg og merka litt til. Har noen naboer som har elghunder og drevere stående i hundegårder hele året, noen er ute i jaktsessong, andre er i hundegård omtrent hele livet.. 1
Kayli Skrevet 16. februar 2014 #20 Skrevet 16. februar 2014 Dyremishandlere finnes både på landet og i byen, dessverre. Hva med alle feriekattene byfolk tar til seg når de kommer på landet om sommeren, og som de bare dumper når ferien er over? Jeg vil tro at noe av årsaken til villkattproblemene er nettopp dette. Jeg bor selv på landet. Har to katter som går ut og inn som de vil gjennom kattedøra. De er kastrerte, vaksinerte, får god mat, veterinær når de trenger det og så mye kos og oppmerksomhet de ønsker. Alle jeg kjenner behandler dyrene sine godt. De som har hund går lange turer med dem hver dag - det er slett ikke vanlig å bare slippe dem ut på gårdsplassen eller ha dem i hundegård hele døgnet. Jeg syns ts generaliserer voldsomt i sitt innlegg. Trist at du kjenner/vet om mange som ikke behandler dyrene sine godt. Jeg vil minne deg på at du har et ansvar hvis du kjenner til dyremishandling. Den som passivt står på sidelinja og observerer er etter min mening medskyldig! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå