Gå til innhold

Hund skal fjerne livmor i morgen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hunden har fått livmorbetennelse og blir operert i morgen kl 1.

Det var ikke jeg som var innom dyrlegen med hunden i dag for å finne ut hva problemet var, så jeg fikk ikke snakket med dyrlegen selv.

Lurer derfor litt.

Noen som har gjort dette før? Hvordan kan prognosene variere? Skjønner at det har mye å gjøre med om hvor betennelsen sitter osv. Vet at hun har symptomer som oppkast, diaré, nedsatt matlyst, utflod/verk ved kjønnsåpningen og skjelver og er ute av stand til å røre på seg om dagen. Hvis det sier noen noe om hvor alvorlig betennelsen er og hvor den sitter. (Er fullt klar over at dette er en veterinærjobb å vite og umulig for dere å si, men nå er klokka 1 på natta og jeg fikk ikke vite om dette før nå og bare lurer uten mulighet til å spørre hun som dro med hunden).

Også foring før operasjon. Vet at mennesker ikke bør spise et visst antall timer før de skal opereres. Gjelder dette også hunden?

Anonymous poster hash: 865e1...b41
Skrevet

Huff! Masse lykke til, var igjennom det samme med min for en stund siden! Den natta mens vi venta på operasjon er noe av det verste jeg har opplevd! Trøsteklemmer til deg :hug:

Prognosene varierer alt ettersom hvor kraftig betennelsen er, om det er åpen eller lukket betennelse (jo mer guffe som renner ut, jo bedre er sjansene visstnok). Pass på å holde henne varm, og å få i henne væske. Mat skal de helst ikke ha.

Anonymous poster hash: 77d74...528
Skrevet

Jeg tror dette er en veldig hverdagslig operasjon for en veterinær. Kanskje oftere enn brekte ben!?
Dette har jeg ingen statistikk på, men selv jobbet hos dyrlege og sett hvor mange dyr som var innom med livmorbetennelse. Ikke noe mat før. Drikke vann og prøv å få hunden til å tisse før narkose.Er hunden liten? Stor? Eldre? Jeg sliter ikke med å si at dette kommer til å gå bra! Bruker å være redd for å si sånne ting hvis jeg er usikker.. Men dette er mer hveragslig enn det føles for deg akkurat nå! Lykke til :-) B

Anonymous poster hash: 98673...1f9
Skrevet

Det er en (snart) 7 år gammel langhåret dachs.

Takk for svar, begge to. Godt å høre.

Skrevet

Det pleier som oftest å gå veldig fint :) Lykke til.

Anonymous poster hash: c07f3...689

Skrevet

Dette går bra :) min hund hadde samme operasjon i høst. Bare vær forberedt på at hun kommert til og ha vondt etter på, så hvis du har mulighet ikke la henne være alene før etter helgen. For tryggheten til hunden sin del. Vi fikk også beskjed om å stå opp med henne den første natte for å sjekke at hun hadde det greit (ikke blødde mye ol) så jeg sov i gangen med henne to netter.

Ikke gi henne mat før. Den første uken eller to skal hun ikke ha tørrfor pga at magen er veldig sensitiv etter narkose.

Men du får med smertestillende så det beste du kan gjøre for hunden er ro, hvile og ikke minst trøst :) lykke til! Dette går fint!

Anonymous poster hash: 30c26...696

Skrevet

Åh, nå ble jeg litt letta. Mammahjertet banket litt ekstra fort i går nemlig når jeg fikk vite om dette.
Da gleder jeg meg egentlig bare til å få henne dit så jeg kan slutte å sitte her i sofaen og se på at hun skjelver og har det vondt. Takk, alle.

Skrevet

Åh, nå ble jeg litt letta. Mammahjertet banket litt ekstra fort i går nemlig når jeg fikk vite om dette.

Da gleder jeg meg egentlig bare til å få henne dit så jeg kan slutte å sitte her i sofaen og se på at hun skjelver og har det vondt. Takk, alle.

Det skjønner jeg godt! Er grusomt når "lille babyen" ikke har det godt. Var på gråten selv når de satte narkose og jeg måtte gå.

Skrevet

Jeg ville bare berolige deg litt selv om min erfaring er flere tiår gammel. (De har sikkert blitt flinkere nå.)

Min hund fjernet livmoren. Hun var riktignok ikke dårlig på andre måter, enn at hun hadde enormt med utflod. Jeg tipper hunden din får antibiotika som bedrer hennes almenntilstand etterpå (hvis betennelsen har satt seg). For hunden min var operasjonen en bagatell, men jeg skjønner godt at du er urolig siden almenntistanden er nedsatt. Men hunder er råtøffe i forhold til oss mennesker og takler alt mye bedre enn oss.

Det mest merkbare med operasjonen var at min hund som alltid hadde vært slank, la på seg etterpå.

Men jeg er sikker på at dette går helt fint.

Anonymous poster hash: 0d868...45a
Skrevet

Dette går sikkert fint! Hunden har tydeligvis ikke gått med betennelsen så lenge? Det er som regel da utfallet ikke blir bra, når hunden har vært syk lenge og gått på antibiotikakur først osv. Når det gjelder livmorbetennelse er det operasjon som gjelder. Lykke til og god bedring til hunden. La den forresten få mye ro når den kommer hjem og kjøp gjerne med litt lett fordøyelig våtfor hos dyrlegen :)

Anonymous poster hash: 31fa4...b68
Skrevet

Igjen, takk alle sammen. Det hjelper masse å høre!

Begynner straks å pakke sakene for å dra nå.

Noen som vet sånn ca. hvor lenge en operasjon som dette varer, hvis man går ut ifra at det ikke blir noen komplikasjoner?

Skrevet

Hvordan gikk det?

Skrevet

Inngrepet gikk problemfritt. Puh.

Følte meg tryggere etter å selv ha levert henne til veterinær i dag så jeg fikk snakket med dyrlegen selv og hørt hva som skal gjøres, hvor alvorlig det er, osv.

Nå er hun bare utrolig sliten og forvirra stakkar. Narkose siden kl 13, og har brukt siden kl 7 på å bevege seg to meter vekk fra sofaen, med mange sovepauser. Stakkar lita.

Heldigvis sier dyrlegen at nå som det betente organet rett og slett er fjernet vil hun kvikne til kjempefort. Da er det egentlig bare stingene igjen å tenke på og en antibiotikakur.

Haha. Dette har helt sikkert vært en stor overreaksjon fra meg, men jeg klarer ikke la være å bli bekymra enda hvor rutinemessig en operasjon er.

• Liker 1
Skrevet

:hug:

Anonymous poster hash: 6f694...87a
Skrevet

Min hadde en lignende operasjon for rundt 2-3 år sida, men da betennelse i en eggstokk eller eggleder (?) mener jeg på det var. Da fjernet de alt nedi der i og med hun var 8 år på den tida og ikke skulle ha valper. Hun kom seg veldig fint og det var visst en del eldre tisper som fikk det sa dyrlegen til meg. Spesielt de som ikke hadde fått valper.

De skal ikke ha noe mat samme dagen som operasjonen, ganske likt som hos mennesker. Pass på at hunden får masse vann og får tid til å få "gjort sitt" ute :)

Det går nok kjempebra skal du se :)

Annonse
Skrevet

Så godt og høre at alt gikk bra! :)

Skrevet

Hei igjen.

Er fremdeles på bedringens vei over her.

Har noen spørsmål til dere som har gjort det samme på deres tisper, hvis noen orker å ta seg tid til å svare! :)

Kan det skje endirnger i adferd og personlighet etter slike operasjoner? Jeg regner med at kjønnsdriften er på en måte tatt vekk nå? Aggresjon? Økt/minsket matlyst? Vet at hun mister løpetiden sin (som er kjempebra da vi har hatt problemer med myyye blod siden hun ble kjønnsmoden), vil det også si at hun mister alle slike kjønnslige dufter? Lukter hun fremdeles tispe for hannhundene? Andre hunden vår har brukt å ri en del på henne i perioder i året der hun mest sannsynligvis lukter spesielt - så dette vil sikkert forsvinne nå? Mange rare (og kanskje dumme?) spørsmål sikkert. Egentlig lurer jeg bare på om det gjør noe med adferden hennes.

Skrevet

Det kan skje endringer i adferd, men ikke nødvendigvis. Dette sa dyrlegen til meg:

- det kan bli mer pelsstell, børsting,håring osv (dette har vi desverre merket)

-økt matlyst (merker ingen endring)

- må tisse oftere, mindre blære ( ja hun har gått fra å kunne holde seg 12-15 timer til 8-9, så ingen krise her)

-kan bli lat (motsatt effekt her)

Ellers markerer hun som vanlig, er kun rundt tisper så har ikke lagt merke så mye merke til lukter og kjønnsdrift.

Hun har blitt mer leken og mindre lat. Før var hun litt mer "sur" og hormonell. Hun har faktisk blitt tynnere også etter operasjonen.

Vi har stort sett bare positive ettervirkninger :)

Skrevet

På tisper er det få adferdsmessige endringer ved kastrering, og særlig når hunden er godt voksen og adferden har "satt seg". Det er mer risikabelt adferdsmessig å kastrere hannhunder, da enkelte som har tendenser til frykt plutselig kan få større fryktrelaterte adferdsproblemer når hovedandelen av testosteronproduksjonen deres blir fjernet.

Vær litt obs på henne rundt fremmede hunder, da enkelte (men absolutt ikke mange) hunder finner kastrater litt rare og sliter med å plassere dem. I all hovedsak er det dog ikke noe problem.

Du kan komme til å merke at matlysten øker eller at hun får lettere for å legge på seg, og det kan hende du blir nødt å gjøre noe mer innsats for å mosjonere henne så hun holder seg i form. Det anser jeg heller ikke som noe problem, man øker nå bare mosjonen og minker evt på maten om man ser det blir nødvendig. Noen tisper reagerer motsatt på kastrasjon, og noen merker man ingen forskjell på i det hele tatt når det gjelder mat og aktivitetsnivå. Det ser du selv etterhvert.

Det vanligste problemet er dårligere pelskvalitet. På spisshunden vår ble det plutselig masse underull som egentlig ikke hadde noen funksjon. Det kan dermed hende hun kommer til å ha behov for noe mer pelsstell.

Angående kjønnsdrift så mister hun som hovedregel alt, ja, og når det er gått et par måneder etter inngrepet kan du regne med at hormonene har stabilisert seg sånn høvelig og at hun da er sånn som hun alltid kommer til å være. Hun har ikke lengre noen naturlige svingninger i hormoner sånn som kjønnsmodne tisper har.

For øvrig er det noen kastrater som får behov for å tisse oftere, så det kan du ha i tankene.

Alt i alt: Du kommer nok til å merke noen små forskjeller, men ingenting dramatisk.

Anonymous poster hash: c07f3...689
  • Liker 1
Skrevet

Det viktigste du må være obs på er at de har ofte lettere for å legge på seg. Kjønnsdriften til min tispe kan jeg ikke si så mye om, hun har ikke særlig villig før operasjon heller. Hun ble operert da hun var på samme alder som din, men var fortsatt svært interessant for hannhunder helt frem til hun døde, nesten fjorten år gammel.

Anonymous poster hash: 31fa4...b68

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...