AnonymBruker Skrevet 12. februar 2014 #1 Skrevet 12. februar 2014 Jeg har en stund vurdert å undersøke mulighetene for å kunne kjøpe meg bolig. Jeg får for tiden AAP fra NAV, men ender sannsynligvis opp som ufør etterhvert. Det er delvis på grunn av min sykdom at jeg ser det mest praktisk å kjøpe et sted å bo, for å kunne legge enkelte ting til rette for min funksjonshemming. Siden jeg får AAP har jeg ikke veldig god inntekt, og er i det hele tatt usikker på om jeg har råd til å betjene lån. Jeg ser at det finnes forskjellige typer lån og tilskudd man kan få som vanskeligstilt, men hvor begynner jeg for å finne ut hva jeg kan få? Jeg tenker på lån fra kommune og Husbanken, evt tilskudd fra NAV (usikker på om jeg kvalifiserer til det). Hvordan går jeg frem for å finne ut av disse tingene? Anonymous poster hash: 9e3d8...b71
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2014 #2 Skrevet 12. februar 2014 Går nok ikke. Du må fremdeles ha egenkapital og betjeningsevne selvom du er under nav. Penger.no - der kan du regne ut hvor mye egenkapital du trenger og hvor mye du må betale pr mnd Anonymous poster hash: 29741...ec2
Gjest Mupsi Skrevet 12. februar 2014 #3 Skrevet 12. februar 2014 Du ringer kommunen ang. Husbanklån så får du i stand et møte. Samme med NAV vil jeg tro.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2014 #4 Skrevet 12. februar 2014 Går nok ikke. Du må fremdeles ha egenkapital og betjeningsevne selvom du er under nav. Penger.no - der kan du regne ut hvor mye egenkapital du trenger og hvor mye du må betale pr mnd Anonymous poster hash: 29741...ec2 Jeg har egenkapital. Om jeg har betjeningsevne er jeg usikker på, det er jo mye derfor jeg lurer på disse tingene. Det kommer jo veldig an på hva slags betingelser jeg vil få på et eventuelt lån. Du ringer kommunen ang. Husbanklån så får du i stand et møte. Samme med NAV vil jeg tro. Føler meg litt lite forberedt til å kunne be om et møte allerede. Jeg vet jo ingenting om ordninger, blir ikke klokere av den informasjonen jeg finner på nett.. Anonymous poster hash: 9e3d8...b71
Gjest Hinkelpinkel Skrevet 12. februar 2014 #5 Skrevet 12. februar 2014 Kontakt rådgiveren din i banken først. Så setter du opp møter med NAV/Husbanken etter det.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2014 #6 Skrevet 13. februar 2014 Kontakt rådgiveren din i banken først. Så setter du opp møter med NAV/Husbanken etter det. Jeg har ingen rådgiver i banken. Hva sier jeg på et slikt møte? Som du sikkert skjønner er jeg helt grønn, har bare leid bolig frem til nå. Anonymous poster hash: 9e3d8...b71
Gjest Hinkelpinkel Skrevet 13. februar 2014 #7 Skrevet 13. februar 2014 Jeg har ingen rådgiver i banken. Hva sier jeg på et slikt møte? Som du sikkert skjønner er jeg helt grønn, har bare leid bolig frem til nå. Anonymous poster hash: 9e3d8...b71 Du kan berre ringe kundeservice i banken din så setter dei opp time med ein rådgiver for deg:)
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2014 #8 Skrevet 13. februar 2014 Husbanken gir sjeldent lån før man er uføretrygdet. Anonymous poster hash: f673c...2a5 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2014 #9 Skrevet 13. februar 2014 Husbanken gir sjeldent lån før man er uføretrygdet.Anonymous poster hash: f673c...2a5 Har fått beskjed om at jeg må gå 4 år på AAP før jeg kan søke om uføretrygd, da jeg ikke er i stand til å delta på noen form for arbeidstrening. Jeg ser at jeg trenger enkelte former for tilrettelegging i bolig som er vanskelig å få til siden jeg leier. Å skulle flytte til en ny leiebolig for så å eventuelt kjøpe om noen år blir for meg unødvendig komplisert. Men, jeg regner jo ikke med at jeg får noe lån med min inntekt uansett, det hadde bare vært greit å være sikker på akkurat det, når å kjøpe helt klart er mest praktisk. Anonymous poster hash: 9e3d8...b71
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2014 #10 Skrevet 13. februar 2014 Har fått beskjed om at jeg må gå 4 år på AAP før jeg kan søke om uføretrygd, da jeg ikke er i stand til å delta på noen form for arbeidstrening. Jeg ser at jeg trenger enkelte former for tilrettelegging i bolig som er vanskelig å få til siden jeg leier. Å skulle flytte til en ny leiebolig for så å eventuelt kjøpe om noen år blir for meg unødvendig komplisert. Men, jeg regner jo ikke med at jeg får noe lån med min inntekt uansett, det hadde bare vært greit å være sikker på akkurat det, når å kjøpe helt klart er mest praktisk. Anonymous poster hash: 9e3d8...b71 Skjønner hva du mener. Jeg var i samme situasjon. Men det er ikke noe krav om at man må ha fire år på AAP før man kan få uføretrygd. Man kan få uføretrygd uten å ha vært igjennom arbeidsutprøving. Du kan jo prøve å søke Husbanken, men det er jo en del jobb med en slik søknad. Jo mer legen skriver, jo større sjanse er det for å få det innvilget tror jeg selvom det ikke er noen fasitt. Min lege skrev fem sider da jeg søkte mens jeg gikk på AAP, og da jeg fikk avslag. Anonymous poster hash: f673c...2a5 1
Gjest Blondie65 Skrevet 13. februar 2014 #11 Skrevet 13. februar 2014 Hvem administrerer startlån ordningen i din kommune? Mest sannsynlig boligkontoret, boligavdelingen eller lignende. Kontakt dem, fortell dem også om behovet for tilrettelegging. Det er sannsynlig at du kan låne beløpet av dem, men de krever nok at du bruker egenkapitalen også. Startlån er en billig låneordning for vanskelig stilte personer for å hjelpe dem inn på boligmarkedet. Du kan også få gode råd i din bank.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2014 #12 Skrevet 13. februar 2014 Hvem administrerer startlån ordningen i din kommune? Mest sannsynlig boligkontoret, boligavdelingen eller lignende. Kontakt dem, fortell dem også om behovet for tilrettelegging. Det er sannsynlig at du kan låne beløpet av dem, men de krever nok at du bruker egenkapitalen også. Startlån er en billig låneordning for vanskelig stilte personer for å hjelpe dem inn på boligmarkedet. Du kan også få gode råd i din bank. I følge kommunens hjemmesider er det økonomiavdelingen som administrerer det. Takk for tips, jeg skal ta kontakt. Egenkapitalen er jeg forberedt på å bruke, jeg har jo spart den opp med tanke på bolig. Er bare usikker på om de i kommunen vil møte meg litt sånn "hvem tror du at du er", redd for å føle meg dum fordi jeg undersøker dette. Redd for at de skal tro jeg bare er en sånn som krever og tror jeg har rett på alt mulig, men jeg vil jo bare undersøke mulighetene for å kunne gjøre livet lettere for meg. Det er ikke enkelt å skulle finne et sted å bo når man trenger en del tilpasning og etterhvert vil trenge enda mer, og i tillegg har en sykdom som gjør det usannsynlig at man noen gang vil komme i jobb igjen.. Anonymous poster hash: 9e3d8...b71
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2014 #13 Skrevet 13. februar 2014 I følge kommunens hjemmesider er det økonomiavdelingen som administrerer det. Takk for tips, jeg skal ta kontakt. Egenkapitalen er jeg forberedt på å bruke, jeg har jo spart den opp med tanke på bolig. Er bare usikker på om de i kommunen vil møte meg litt sånn "hvem tror du at du er", redd for å føle meg dum fordi jeg undersøker dette. Redd for at de skal tro jeg bare er en sånn som krever og tror jeg har rett på alt mulig, men jeg vil jo bare undersøke mulighetene for å kunne gjøre livet lettere for meg. Det er ikke enkelt å skulle finne et sted å bo når man trenger en del tilpasning og etterhvert vil trenge enda mer, og i tillegg har en sykdom som gjør det usannsynlig at man noen gang vil komme i jobb igjen.. Anonymous poster hash: 9e3d8...b71 Hvis det siste er realiteten, søk uføretrygd. Da får du garantert hjelp fra Husbanken. Anonymous poster hash: f673c...2a5 1
Gjest Blondie65 Skrevet 14. februar 2014 #14 Skrevet 14. februar 2014 Man vet aldri helt med offentlge etater hvem man treffer. Da jeg søkte kommunalt boliglån var deres holdning "dette skal vi hjelpe deg alt vi kan for å få til" og de var til og med tålmodige med en del blonde og naive spørsmål. Men det er også slik at du enten oppfyller kravene eller ikke. Jeg tenker også at hvis det skulle vise seg at du får nei nå grunnet uklar økonomisk situasjon så vet du også mer enn før du spurte dem, og kan også avklare hva som må til. Men jeg tror ikke du blir ansett for dum eller frekk fordi du søker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå