Gå til innhold

Forskjellsbehandling innen gjeldsordning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sint og sur og gretten.

Jeg har fått innvilget gjeldsorning, er i mitt 2 år nå. Jeg får ikke beholde skattepenger ingen ting, og det er grei skuring. Min venninne har og dette, hun er inne i sitt 1 år, og hun og mannen reiser på ferie sammen sikkert 3 ganger i året, hun sparer av livsoppholdet sitt, og han betaler det som er igjen. Og det er greit.

I mange år har jeg gått med stort behov for tannlege men det er ikke billig, så min mamma ble lei av å se at jeg manglet noen tenner, at jeg klager på tannsmerter. Hun bestilte tur og tannlege behandling i spania, med reise og alt inkludert. Jeg brukte vel kanskje 1000 kroner av livsoppholdet mitt.

Så får jeg et brev med innkalling på møte med namnsmannen, og får beskjed om å fremlegge kontoutskrifter for de siste 6 mnd fordi de hadde fått et tips av en om at jeg reiste utenlands på tur. Jeg forklarte at ja jeg var i Spania men det var reise og alt betalt av mamma, og de 1000 jeg hadde brukt var av livsoppholdet mitt. Jeg har ikke misligholdt en avbetaling eller noe. Da fikk jeg sjokk

Det jeg skulle ha gjort er å takket ja til pengene men nei til reisen. At jeg da hadde hatt tilslutt ingen ok helse pga bruk av smertestillende osv, og sett helt grusom ut i munnen. Nå tør jeg smile for 1 gang på 14 år.

Men min venninne kan reise land og strand rundt, hun betaler 1500 i mnd, til kreditor men har igen 25000, og de betaler 5000 i husleie, mannen hennes har 30-35 000 i mnd, min mann har 25000, jeg har uføre, utbetalt fra nav 17000, og vi har 10 000 i lån. Så livsoppholdet mitt skal da justeres da de mener at jeg klarer meg med mindre, noe jeg ikke gjør. jeg har da fra nå av 7000 i livsopphold. Vi sleit fra før, jeg mister og reisepenger for samvær med mine egen unge som bor hos far, så det er 8000 vekk der og.

Trodde likhet for alle dette systemet men når jeg leser her inne stemmer det ikke

Anonymous poster hash: 51ab8...c0f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det blir aldri likt. Sånn er det. Du får være fornøyd med at du faktisk fikk gjeldsordning, mange som har satt seg i samme smørja som ikke får det. Vi skal være glad for at vi har slike ordninger, og at det faktisk tas hensyn til at man skal ha et ok liv.

Anonymous poster hash: 74954...9a4

• Liker 5
Skrevet

Mye av det du skriver her er det reneste tøv. Alle gjeldsordninger er offentlige, så om du lurer på om du er forskjellsbehandlet kan du bare dra ned til Namsmannen og få se gjennom din og din venninnes ordning.

Så vil du nok se at det stemmer på en prikk. Dette er meget strengt rettslig sett og her gis det ikke ved dørene.

Anonymous poster hash: b2082...c36
  • Liker 5
Skrevet

Jeg reagere på at jeg fikk bråk og nedsatt pga at mamma hjalp meg med tenner og min venninne nå reiser 4 uker på safari i afrika og cruise i middelhavet.

Skrevet

Dersom man skal lage en tulletråd for å disse det offentlige (eller annet), så lønner det seg å sette seg inn i tjenestens innhold og regelverk først...

Anonymous poster hash: b4dcf...79a

• Liker 4
Skrevet

Jeg reagere på at jeg fikk bråk og nedsatt pga at mamma hjalp meg med tenner og min venninne nå reiser 4 uker på safari i afrika og cruise i middelhavet.

Tullprat.

Når gjeldsordningen blir stadfestet vet du nøyaktig hva du har å rutte med i mnd. Du vil aldri bli innkalt til noe møte hos Namsmannen i ettertid, så sant du da ikke tjener over det du har fått tilmålt og urettmessig beholder dette. Da mister du isåfall hele gjeldsordningen.

Du gjør som du vil med det du har fått tilmålt i livsopphold.

• Liker 4
Gjest constance90
Skrevet (endret)

Hvis du da en måned ikke har betalt inn månedsgebyret og de ser du er ute å reiser, ja da kan du få bråk.

Endret av constance90
  • Liker 1
Skrevet

Tullprat.

Når gjeldsordningen blir stadfestet vet du nøyaktig hva du har å rutte med i mnd. Du vil aldri bli innkalt til noe møte hos Namsmannen i ettertid, så sant du da ikke tjener over det du har fått tilmålt og urettmessig beholder dette. Da mister du isåfall hele gjeldsordningen.

Du gjør som du vil med det du har fått tilmålt i livsopphold.

Dette er både rett og feil. Hvis jeg velger å spare 3000 i mmd av livsopphold for å spare opp kan faktisk kreditorene komme på bane og si at jeg da har for høyt andel penger til meg selv i livsopphold. Dette er sjekket ut hos min namsmann og 5 andre steder i landet.

• Liker 1
Skrevet

Da må du spare i madrassen. Eller på sparegrisen.

Skrevet

Du får tipse namsmannen om venninna di da.

Anonymous poster hash: 580de...493
  • Liker 1
Skrevet

Tror ikke det står noe i gjeldsordningsloven at de kan omregne slik, bare fordi du velger å leve mer sparsomt og dermed spare mer av livsoppholdet?

Dette må du finne en link på.

Dette er både rett og feil. Hvis jeg velger å spare 3000 i mmd av livsopphold for å spare opp kan faktisk kreditorene komme på bane og si at jeg da har for høyt andel penger til meg selv i livsopphold. Dette er sjekket ut hos min namsmann og 5 andre steder i landet.

• Liker 1
Skrevet

Tror ikke det står noe i gjeldsordningsloven at de kan omregne slik, bare fordi du velger å leve mer sparsomt og dermed spare mer av livsoppholdet?

Dette må du finne en link på.

Jeg har ikke en link da jeg pratet med de på tlf

Skrevet

Vær glad du har fått gjeldsordning. Jeg har heller ikke vært på ferie på over ti år, det er ingen som spanderer tur på Spania på meg av den grunn. Du har kastet bort mye av andres penger uten å ta ansvara for det. Nå må du betale ved å leve smalhans. Sånn er det.

Anonymous poster hash: 3ce2a...5a7
Skrevet

Jeg hadde ikke fått spaniareisen uten tannlege. Opplevde ikke noe av byen da jeg lå syk mellom behandlingene. Aldri vært i utlandet annet enn den reisen. Hvirfor tror du at kreditorene mister penger. Namsmannen har reforhandlet for meg så de selve beløpene blir dekt , bare ikke inkassoselskapene som får renter og alt det det.

Skrevet

Dere misforstår. Jeg er ikke sur på selve ordningen men at de ikke spiller likt for alke. Bare å se på mange av de anddre trådene her inne. Noen får beholde masse ig andre ingenting.

Skrevet

Vær glad du har fått gjeldsordning. Jeg har heller ikke vært på ferie på over ti år, det er ingen som spanderer tur på Spania på meg av den grunn. Du har kastet bort mye av andres penger uten å ta ansvara for det. Nå må du betale ved å leve smalhans. Sånn er det.

Anonymous poster hash: 3ce2a...5a7

Jeg har gjeldsordning selv. Opplever det ikke som smalhans, tvert imot. Har plenty å rutte med under perioden.

• Liker 2
Skrevet

Du får tipse namsmannen om venninna di da.

Anonymous poster hash: 580de...493

Det blir jo bare dumt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...