AnonymBruker Skrevet 12. februar 2014 #1 Skrevet 12. februar 2014 For to uker siden begynte jeg å jobbe som tilkallingsvikar i en barnehage. Småbarnsavdeling der de fleste av barna er 2-2,5 år. De to yngste er 10-12 mnd. Det er også et par på ca 1,5 år. Jeg er nysgjerrig på hva som foregår når det er frilek innendørs i ulike barnehager, når det er snakk om så små barn.. Der hvor jeg jobber synes jeg mye tid går med til praktiske ting som får barnehagehverdagen til å flyte (ordne klart til måltider, finne frem klær til vi skal ut, rydde/vaske osv.) Og så er det planleggingstid for enkelte ansatte, pauser til ulik tid og møter.. Så selv om vi er mange ansatte, er det alltids noen som ikke er blant barna, men driver med andre ting. I arb.tiden er det ikke noe særlig muligheter for å snakke med de ansatte om ulike ting. Blant måltider, bleieskift, påkledning, utetid, dupper osv. blir det ikke masse frilek, men noe blir det jo. Og jeg synes det går med til endel surr. Herjing, konflikter osv. Man må liksom være overalt på samme tid, og plutselig er klokka så mange at vi må rydde før vi spiser, gå ut etc. Jeg har tidligere jobbet på avdelinger hvor barna er eldre. Da har det vært sånn at de aktiverer seg selv, og de voksne skal være tilstede, men ikke "leke med" i samme grad. Den nye jobben er noe helt annet. Barna vet jo ikke hvordan de skal leke/forholde seg til hverandre osv.. Tips? Ble litt overrasket over hvor lite kontroll det virker som at de ansatte der har.. Det bare humper og går liksom, og vips er dagen over. Anonymous poster hash: d5c14...e50
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2014 #2 Skrevet 12. februar 2014 På den småbarnsavdelingen jeg jobbet på tidligere hadde vi alltid frilek fra ungene kom til vi hadde samling ca kl10. Etter det varierte det litt hva vi gjorde frem til lunsj; noen dager var vi ute, noen dager hadde vi opplegg inne, en dag i uken hadde vi grupper med ulike aktiviteter, hvis vi ikke var ute eller hadde planlagt opplegg hadde vi frilek. Etter lunsj og soving var det stort sett frilek til ca kl13.30, da begynte de fleste å våkne og stort sett gikk vi ut da... På den avdelingen lekte de stort sett greit selv, med mindre 'alle' skulle gjøre det samme, da ble det gjerne krangling og herjing. Vi prøvde stort sett å ikke blande oss for mye i leken og la dem holde på selv så lenge de klarte det. Men det var alltid en voksen med eller i nærheten hver 'gruppe' i tilfelle det ble konflikter, da slapp vi å føle at vi hele tiden måtte løpe hit og dit for å kjefte og løse problemer. De yngste har jo ikke helt lært det med å leke med andre, med kommer etter hvert, men de på -22,5 år burde vel kunne det? Anonymous poster hash: 5bbdc...156
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2014 #3 Skrevet 12. februar 2014 De yngste har jo ikke helt lært det med å leke med andre, med kommer etter hvert, men de på -22,5 år burde vel kunne det? Anonymous poster hash: 5bbdc...156 2-2,5 år skulle det stå der selvfølgelig. Anonymous poster hash: 5bbdc...156
Medusa13 Skrevet 13. februar 2014 #4 Skrevet 13. februar 2014 Godt å se at det er noen som er kritiske til det som skjer i barnehager. Mange kommunale(og også noen private) barnehager er skremmende dårlige, og barnas sikkerhet og behov blir ikke ivaretatt. Jeg regner med at folk som tør å kritisere systemet ikke blir fast ansatt.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2014 #5 Skrevet 13. februar 2014 Det koker ofte litt bort i bleieskift og mattilbereding syns jeg. Men her er det frokost kl.8-8.30 og så frilek inne til ca.9.30. Da er det en som rydder opp etter frokost, mens de to andre leker, synger, spiller gitar osv med barna. Ped-leder styrer litt praktiske ting eller er med så avdelingen alt ettersom. Kl.9.30-10.30/10.45 er det utelek. 11-11.30 er det lunsj. 11.30-12 har 2-2,5-åringene lesestund eller de har temastund (farger, tall osv), mens 1-1,5-åringene har sangstund eller frilek. 12-14 soves det. 14.15 er det frukt og fra 14.30/14.45-16.30 er det diverse. Er det godvær blir det en tur ut igjen. Ellers er det litt organisert dansemoro, duplo, maling, osv, og frilek. Det er alltid to som leker med barna, med mindre det er mye sykdom og møter noen dager. Bleieskift ligger i "timeplanen" så da vet alle voksne og barn når det skal gjøres på alle, men selvsagt tas det også ved behov. Syns det er synd både for voksne og barn hvis det ikke blir noe lek og moro sammen, men at det bare blir praktiske oppgaver støtt...Anonymous poster hash: 98966...a31 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2014 #6 Skrevet 13. februar 2014 Jeg har barn i en liten basebarnehage hvor småbarnsavdelingen er skillt ut for seg selv. Her har de flere små rom som barna ofte deles inn i ved frilek om det er nok voksne. Da er de tre voksne med hver sin gruppe på hvert sitt rom. Det ene rommet har mye dyreleker, det andre mer dukkehus og et mer åpent rom til mer fysisk utfoldelse. Syntes det funker fint. Ellers hører kaos i lek med til småbarnsavdeling rett og slett. Ikke lett å få til noe strukturert og planlagt i frileken der.Anonymous poster hash: dec82...ff3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå