Gjest Gatas barn Skrevet 25. mai 2004 #1 Skrevet 25. mai 2004 Hvem fortjener mest lønn i vårt samfunn, de som er sjefer, de som har farefylt arbeid eller?? Hvilke kriterier skal legges til grunn for lønnsdannelse? Trenger innspill på disse spørsmålene mine..sitter å skriver en oppgave, og da hadde det vært fint hvis dere kunne kommet med deres meninger rundt dette. Hjertlig.
Gjest Phair Skrevet 25. mai 2004 #2 Skrevet 25. mai 2004 Bare noen tanker: de som har høyere utdannelse (de får ofte betydingsfulle stillinger) de som risikerer sitt eget liv og sikkerthet, de i omsorgssektoren, barnehageansatte,lærere, de lang ansenitet i div yrker også sikkert mange andre som jeg ikke kommer på nå.
Brunhilde Skrevet 25. mai 2004 #3 Skrevet 25. mai 2004 * Førskolelærere i barnehage og SFO * Småskolelærere * Ungdomsskolelærere - og assistenter samme steder... Hvorfor? Fordi de tar vare på det som ihvertfall bør være det mest verdifulle vi har: Ungene våre og dermed fremtida vår!
VesleBråka Skrevet 25. mai 2004 #4 Skrevet 25. mai 2004 Bønder har det viktigste yrket. Uten mat stopper samfunnet. Du så vel sytinga selv i agurknyhetene etter et par uker med streik?
Gjest Fighter Skrevet 25. mai 2004 #5 Skrevet 25. mai 2004 Tja..Hvem skal redde liv uten leger, kirurger og sykepleiere?
Gjest Fighter Skrevet 25. mai 2004 #7 Skrevet 25. mai 2004 Jeg er enig i at vi må støtte bøndene, men det er mange andre yrkesgrupper som er livsviktige også.
Usikker Skrevet 26. mai 2004 #8 Skrevet 26. mai 2004 Hva med de som tømmer søpla vår da?? De som krabber ned i septikken?? De har en dritt-jobb de........... men du verden så viktig Vanskelig å plukke ut hvem som gjør de viktigste jobbene......... hvis ikke alle ledd fungerer så blir det jo fort rot og kaos. Tror at hvis vi innser at vi alle må gjøre en innsats for at samfunnet skal funke - så har vi kommet langt.
tenker Skrevet 26. mai 2004 #9 Skrevet 26. mai 2004 Kommunisme fungerer ikke, desverre... En av mine store sorger i livet. Derfor må det nok være et lønnssystem som belønner initiativ, "driv" og ståpåvilje. Ellers gidder (de fleste) folk rett og slett ikke. Alt med måte, selvsagt. Dette betyr igjen at de som jobber seg oppover og får lederstillinger fortjener høyere lønn enn andre. Utdanning bør også belønnes (kanskje mer enn i dag...? men her er jeg egentlig "inhabil" ) Alle arbeidstakere er såklart viktige i et samfunn, men kassadama bidrar ikke i like stor grad til at utviklingen går framover, hun holder bare hjulene i gang. Jeg synes egentlig lønnssystemet i Norge i dag er ganske greit, med noen forskjeller, men ikke for store. Det private næringslivet er kanskje i ferd med å få vel høye lønninger i forhold til det offentlige.
Gjest Anonymous Skrevet 26. mai 2004 #10 Skrevet 26. mai 2004 Om ikke lønner til en viss grad styres av tilbud og etterspørsel har vi ingen måte å få folk til upopulære stillinger.
Gjest Norske lave lønninger Skrevet 26. mai 2004 #11 Skrevet 26. mai 2004 Alle gruppene nevnt overfor er viktige og det er behov for dem. Likevel kan en ikke vurdere lønn etter "viktighet" alene, fordi det finnes så mange måter å rangere/vurdere viktigheten på. Derfor synes jeg at antall år en har brukt for å tilegne seg sin kunnskap og spisskompetanse bør telle i større grad enn det vises på lønnen i dag. Folk som har studert i 6 år ved et universitet og høyskole, bør da også få litt uttelling for dette, fremfor å ende opp som gjeldsslaver slik de gjør i dag. Det er trist å se at så mange års slit gir en flott spisskompetanse so mkan være til nytte for en bedrift eller staten, for så å se luselønnen de får for det. I USA, Australia, London og andre europeiske vestlige land er det mer kultur for, og vanlig, at de universitets/høyskoleutdannede (6 år) mottar høyere lønninger enn i Norge. Utdanningen verdsettes derfor mer enn i Norge. Norsk næringsliv kan ikke universitets-mennesker. Næringslivet har lite kunnskaper om dem og vet uhyre lite om spisskompetansen de kan tilby dem. Slikt er trist å se. Men typisk norsk. I USA jobber universitets-folket i store big companies! Der vet man å verdsette universitets-folket, både i form av lønn og kometanse. Vel, synd for Norge det!
Gjest Anonymous Skrevet 26. mai 2004 #12 Skrevet 26. mai 2004 Hva med oss som "tar oss av" mennesker med ulike sosiale, fysiske eller psykiske funksjonshemminger...??? Og som ofte/daglig mottar trusler, blir spyttet på, slått, sparket, klort, skallet og lignende... Og som (påvist) blir utbrent i løpet av gjennomsnittlig 10 år... MEN selvsagt er det mange positive sider med jobben vår også...for å ha sagt d... Lønnsmessig er det ræva...!!! :-?
Usikker Skrevet 26. mai 2004 #13 Skrevet 26. mai 2004 Alle arbeidstakere er såklart viktige i et samfunn' date=' men kassadama bidrar ikke i like stor grad til at utviklingen går framover, hun holder bare hjulene i gang. [/quote'] Joda - men hva er vitsen med å utvikle da - hvis ingen holder igang det eksisterende??? Skjønner tankegangen din - men men men....... Jeg mener helheten er veldig viktig jeg da......... at vi alle er "brikker i puslespillet".
Murf Skrevet 29. mai 2004 #14 Skrevet 29. mai 2004 Tja... hvis man snur på det, hvem fortjener minst lønn? m
Gjest Anonymous Skrevet 31. mai 2004 #15 Skrevet 31. mai 2004 De som tar søppel. De som jobber på fyllingen. Ikke at de skal ha mest, men de skal ha mye. Tenk deg situasjonen om det ikke ble hentet. hjemme hos deg, på sykehus osv... Renholdere skal også ha mye. Det er tungt arbeid.De sliter seg ut og ingen oppnår pensjonsalder. 45/50 år er de ferdig med yrkeslivet. Helt gåen i kropppen. Tenk deg om renholdet stoppet opp.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 31. mai 2004 #16 Skrevet 31. mai 2004 Dessverre er det sånn at man ikke får lønn etter hva man fortjener. Lønn brukes ofte som et lokkemiddel for å få flere til å begynne i de forskjellige yrkene. Et eksempel med lærere; de fikk et stort lønnshopp p.g.a. at det var altfor få lærere i Norge. Politiet får ikke noe markant lønnsforhøyelse fordi det er mange nok der ut i fra hva man ønsker per dags dato. Blir det stor mangel der får de ganske sikkert et stort lønnshopp. Noe som i bunn og grunn er helt på trynet. Derimot de som jeg syns fortjener å få mer lønn nå er i rangert rekkefølge: - Politi - Sykepleiere - Barnehageansatte - Politikere
Pip Skrevet 31. mai 2004 #17 Skrevet 31. mai 2004 Det heile kokar for min del ned til at alle jobbar er viktige - får me ikkje arbeidstakar til eit bestemt yrke, vil samfunnet på sikt få store problem. Lønsnivå bør avhenge av mange ting: - ansvarsnivå - årsaka til at ein konsernsjef bør tene meir enn sekretæren sin, og ein rektor meir enn ein lærar - utdanningsnivå - til ei viss grad i alle fall - saman med førre punktet er det årsaka til at ein lege bør tene meir enn ein sjukepleiar. (men ansvaret tel nok mest her). Eigentleg synst eg det har blitt for mykje snakka om akkurat dette - at høgare utdanning bør gi høgare løn. Fordi: - 'mindre attraktive jobbar' bør belønast! I dag er det så mange som vil ha høgare utdanning at ein slit med å få tilsett folk i industrien, til dømes. Meinar difor at desse bør få godt betalt, sjølv om dei ikkje har verdens lengste utdanning, fordi dei gjer ein viktig og tydelegvis lite 'sosialt attraktiv' jobb. ...det var i alle fall nokre tankar
Gjest Gjest som startet tråden Skrevet 31. mai 2004 #18 Skrevet 31. mai 2004 Meget interessant, la meg spørre litt annerledes slik at vi får en litt vri på diskusjonen, kan dere komme med KLARE kriterier for hvem som bør ha høyere lønn enn andre. Dere er meget reflekterte, og det bra.
kiri Skrevet 3. juni 2004 #19 Skrevet 3. juni 2004 Enig med Pip her. Kriteriene for lønn burde ligge i lengden på utdannelsen/kunnskapen man bidrar med, ansvaret (for et konsern, en skoleklasse eller betalingen på rema), "sikkerheten" (er det risikofylt/blir man skadet fysisk eller psykisk?), tillegg for minder attraktive (men høyst nødvendige) jobber og hvor "viktig" din brikke i samfunnet er (statsminister, bonde eller telefonselger). I dag mener jeg at lønnsystemet ikke er slik som jeg mener er ideelt. At en aksjemegler tjener fett på å ikke tilføre samfunnet noe som helst annet enn at noen vinner og noen taper mener jeg er feil. At det feks koster omtrent det sammen å gå en time til frisøren som det koster å gå til en advokat er ett annet eksempel på det (selv om de ikke tjener det samme). At en håndverker tjener mer enn en ingeniør, at en selger tjener masse, mens han som har utviklet produktet ikke en gang får lønn osv..
Gjest Felicity Skrevet 3. juni 2004 #20 Skrevet 3. juni 2004 Bønder har det viktigste yrket. Uten mat stopper samfunnet. Du så vel sytinga selv i agurknyhetene etter et par uker med streik? Bønder :o ........ som får r#"#"" full av subsidier? Etter min mening kan man ikke sette ulike yrkesgrupper opp mot hverandre, vi gjør alle en samfunnsnyttig jobb (de fleste av oss); uavhengig av høy utdannelse eller en såkalt "lavstatus" jobb.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå