Bluegreen Skrevet 12. februar 2014 #1 Skrevet 12. februar 2014 Hei! Skriver dette under relasjoner, for det er nettopp en vanskelig relasjon til dyrebeskyttelsen. Basically: jeg har vært midlertidig hjem for et par katter for å prøve å hjelpe til litt. Kattene har nå blitt friske, sosialiserte og omplasserte, og fordi dyrebeskyttelsen var så forferdelig pågående til både meg og naboene våre mens vi hadde kattene, valgte vi å ikke ha noen katt fra dem på ei stund. Etter jul la jeg merke til en katt som gikk rundt huset vårt, og virket som den var i dårlig stand. Jeg ga den litt mat siden den var så tynn, og la merke til at den hadde en infeksjon på øyet og noen sår. Den har frostskader og er tydelig hjemløs. Katten kom etterhvert jevnt for å få kos og mat, men ville ikke la meg løfte den. Jeg sendte en melding til dyrebeskyttelsen i slutten av januar og lurte på om de hadde noen tips. Jeg sendte også et bilde og en liten beskrivelse av katten. Tipset jeg fikk var omtrent 10-15 linker til masse ikke-lokale aviser og facebooksider som jeg kunne legge ut annonse av katten på. Annonsen var allerede lagt ut på fylkets dyrebeskyttelseside. Jeg ville ta et bedre bilde av katten (blitsen ødela egentlig det første bildet) og finne ut om det fantes flere kjennetegn som jeg kunne beskrive katten med, for å ha størt sjanse til å finne eieren. Så får jeg en melding for omtrent to uker siden om at jeg må prøve å fange katten og deretter kjøre den til dyrebeskyttelsen som er en time unna. Jeg svarer at jeg skal forsøke det med en gang sjansen byr seg. Men så kommer ikke katten på lenge. Nå har den dukket opp flere dager på rad og er i enda dårligere stand. Jeg hadde endelig en fridag i dag, og jeg prøvde å løfte den inn, men den klorte meg skikkelig og stakk av. Jeg så deretter at jeg hadde fått en mail hvor dyrebeskyttelsen etterspurte status på katten. Jeg svarte og fortalte hva som skjedde, og at jeg trodde vi måtte ha en kattefelle siden katten er så redd for å bli løftet. Så skjer det som gjør at jeg omtaler dem som "gale": En dame fra dyrebeskyttelsen ringer meg og kjefter og sier "først sier du at katten er der hver dag, så hører vi ingenting, så sier du at den er sykere, og da må jeg spørre HVA ER DET DU HOLDER PÅ MED??", og "du må ikke drive å si at du skal hjelpe når du ikke har tid til det, og du kan ikke bare la katten gå rundt å ha det vondt!". Og da tenker jeg bare.. Det er jo ikke JEG som plager katten! Jeg prøver jo å hjelpe, men er i motsetning til dem ikke supermenneske som kan ha to jobber og fulltidsstudium og alikevel ha tid til å ligge på vent for å få taki ei katt som stikker innom en gang i blant! Og hva mener de, skal man la være å melde i fra hvis man ikke har tid til å gjennomføre alle tiltakene de mener er adekvate? Og katten lar seg jo ikke en gang løfte.. Åh.. Jeg synes så fryktelig synd på katten, men jeg har helt forpliktelseangst overfor denne dyrebeskyttelsen. De ringer til alle døgnets tider, krever å få komme på jobben min med alt mulig katteutstyr (ofte er de seine, sånn at sjefen min legger merke til at jeg er borte utenom pausene), vil at jeg skal legge ut annonser på nett og i aviser (jeg prøver i grunn å holde en litt lav profil med dette dyrehysteriet) og nå kjefter de altså per telefon! Hva hadde du gjort? Aner ikke hva jeg skal gjøre med denne situasjonen. Kan ikke huske når jeg ble snakket til på en så ufattelig dårlig måte, men kjenner at det blir feil å la det gå utover katten.. Alle tips mottas med takk..
Gjest Lille-pus Skrevet 12. februar 2014 #2 Skrevet 12. februar 2014 Du banker, rolig og behersket i bordet til denne kvinnen som ringte deg. Helt saklig og rolig forteller du hvordan du opplever situasjonen... og informerer om at slik behandling desverre ikke er forenelig med ditt arbeid og ditt yrke. Du verdsetter stort at andre orker med så mye mer enn deg, men det du gjør er det du klarer med. det står foreningen fritt å velge å si neitakk til din hjelp og innsats dersom den ikke er god nok. Ingen av oss kan forvente eller forlange at mennesker skal presses til å påta seg mer ansvar enn de er i stand til å fordøye, - og den oppførsel du gjengir kan jeg bare skrive på overbelasning hos foreningen din nå i vinter. Så betyr ikke det at slik behandling skal få lov til å gå upåaktet henn. Jeg vet ikke hvor du bor, men er vi i rimelig nærhet av hverandre så sleng til meg en liten PM så skal vi se om ikke samarbeid melom gode krefter kan hjelpe. Da er vi to om å forsøke få tak i pusen, og så kan jeg ta stordelen av vetrinærregningen for den lille tassen. 5
Bluegreen Skrevet 12. februar 2014 Forfatter #3 Skrevet 12. februar 2014 Du banker, rolig og behersket i bordet til denne kvinnen som ringte deg. Helt saklig og rolig forteller du hvordan du opplever situasjonen... og informerer om at slik behandling desverre ikke er forenelig med ditt arbeid og ditt yrke. Du verdsetter stort at andre orker med så mye mer enn deg, men det du gjør er det du klarer med. det står foreningen fritt å velge å si neitakk til din hjelp og innsats dersom den ikke er god nok. Tusen takk for svar, nå fikk jeg heldigvis roet meg ned litt. Skal formulere et "behersket bank i bordet" slik at jeg får det skikkelig ut av systemet. Tåler så innmari dårlig å bli kjeftet på, særlig når det ikke en gang nytter med fornuft! Jeg sender deg en PM om hvor jeg er. Hvis alt annet feiler skal jeg i allefall få skaffet medisin til katten på et eller annet vis, sånn at den får hjelp med øyet sitt. 2
Aurora M. Skrevet 13. februar 2014 #4 Skrevet 13. februar 2014 Hva fikk du til svar da du sa du trengte en felle da? Det er jo så enkelt at de kommer innom og plasserer en felle med mat i på et strategisk sted, og så kan du gi beskjed når den er gått i fella, så kan de komme og hente den! Det er den eneste måten å gå frem på her slik jeg ser det. Denne katten må inn fort! Jeg kjenner jeg blir rimelig opprørt på dine vegne. Gjør som Lille-pus sier, sett deg ned og tenk gjennom hva du faktisk har mulighet og ønske om å bidra med fremover, og skriv det til dem klart og tydelig. Skriv at det er det, og at noe utenom dette er ikke aktuelt. Så vet de i alle fall hva de har å forholde seg til. Send gjerne en PM til meg og om hvor du bor, så kan jeg hjelpe om du er i nærheten av meg. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå