Gå til innhold

Unge mødre = adferdsvansker hos barna

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det "voksent" å ha fordommer?

Dette er en studie laget for å kunne hjelpe og forebygge adtferdsvansker, ikke for å fordele skyld og for å peke pekefingeren.

Fakta er fakta!

Dere unge mødre tror dere sitter på fasiten, slenger dritt om godt voksne mødre (som dere tror mister all energi da de fyller 32 :fnise: ) og er så skråsikre på at dere er modne nok, har gode nok forhold og all kunnskap som skal til for å oppfostre barn. Sannheten er at dere ikke har ferdig utviklede hjerner selv,engang!

Som 20-åring tror man at man er moden nok og har alle svarene, men når man fyller 30 kan man se tilbake og le av det.

Anonymous poster hash: b782c...2d0

• Liker 25
Skrevet

Jeg er lærer og det er påfallende hvor mange av de barna med unge mødre som har problemer. Enten faglige problemer, eller andre. Ikke alle så klart, men svært mange av de som sliter mest har unge mødre.

Anonymous poster hash: 03ab2...9af
  • Liker 14
Skrevet

Det står noe om at de unge mødrene ofte har mer ustabile forhold og derfor ikke har overskud til å få gitt barna det de trenger. Syntes fedrene slipper billig unna i denne undersøkelsen, de er jo i like stor skyld. Jeg var 30 når jeg fikk barn og har konkludert med at det definitivt er en to-manns jobb. Så det er i alle fall ikke rart at barn av unge mødre i dårlige forhold sliter for de har ofte fraværende fedre slik at mor må ta all jobben alene.

Anonymous poster hash: 57cfb...4fe

• Liker 8
Skrevet

Hva forventer du når et barn oppdrar et barn.

Foreldrerett skulle ikke alle ha krav på rett og slett, staten

skulle ha hatt tester hvor folk måtte bevist hvor mentale og

ikke minst økonomiske forsvarlige de er til å få barn.

Så hadde vi fått luket ut alle disse umodne, udugelige foreldrene.

Anonymous poster hash: 1dc85...3c7
  • Liker 2
Skrevet

Hva definerer studien som ung mor da? Står bare at yngste var 17.

• Liker 1
Skrevet

Det står noe om at de unge mødrene ofte har mer ustabile forhold og derfor ikke har overskud til å få gitt barna det de trenger. Syntes fedrene slipper billig unna i denne undersøkelsen, de er jo i like stor skyld. Jeg var 30 når jeg fikk barn og har konkludert med at det definitivt er en to-manns jobb. Så det er i alle fall ikke rart at barn av unge mødre i dårlige forhold sliter for de har ofte fraværende fedre slik at mor må ta all jobben alene.

Anonymous poster hash: 57cfb...4fe

Er jo ikke rart at forholdene mellom unge foreldre blir oppløst. Ofte får de barn med barndomskjæresten (sin første store kjærlighet :fnise: ), for de VET jo at den vil vare evig! Så blir de tjue-ett-eller-annet og har vokst fra hverandre. Det er jo så typisk. Hvilken 35-åring er sammen med ungdomsforelskelsen sin, liksom?

Når de er så unge klarer de heller ikke samarbeide skikkelig med den andre parten (pga. sjalusi, barnslig krangling osv. typiske ungdomsgreier), og ungene får lide.

• Liker 4
Skrevet

Hva definerer studien som ung mor da? Står bare at yngste var 17.

Du får ringe inn å spørre...

Skrevet

Du får ringe inn å spørre...

Det er du som skriker som en idiot om fakta. Så med mindre du VET fakta, så bør du kanskje holde litt mer kjeft.

• Liker 8
Skrevet

Det er du som skriker som en idiot om fakta. Så med mindre du VET fakta, så bør du kanskje holde litt mer kjeft.

Her er hele studien:http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0193397313001019

Studien varte i 13 år, og sier at jo eldre mødrene var jo færre adferdsvansker hadde barna. Hva som definerer "ung mor" i studien har ikke så mye å si, siden den varte i 13 år. Yngste mor var 17. Det blir jo en flytende overgang, er ikke slik at den dagen du fyller 27 så opphører sjansen for å få et barn med adferdsvansker. Jo yngre mor var jo oftere hadde barna adferdsvansker.

Ikke så vanskelig å forstå, egentlig.

• Liker 8
Skrevet

Her er hele studien:http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0193397313001019

Studien varte i 13 år, og sier at jo eldre mødrene var jo færre adferdsvansker hadde barna. Hva som definerer "ung mor" i studien har ikke så mye å si, siden den varte i 13 år. Yngste mor var 17. Det blir jo en flytende overgang, er ikke slik at den dagen du fyller 27 så opphører sjansen for å få et barn med adferdsvansker. Jo yngre mor var jo oftere hadde barna adferdsvansker.

Ikke så vanskelig å forstå, egentlig.

Klart det har noe å si.

• Liker 1
Skrevet

Klart det har noe å si.

Hva er det du ikke forstår egentlig? Jo yngre mødrene var jo flere barn hadde adferdsvansker. Det er selvsagt ikke en grense på f.eks 25 år, og at alle under det er definert som ung mor.

Den yngste moren var 17 da studien startet, og barna var fra 1.5 år.

Om de hadde sagt at de definerte "ung mor" fra 17 til 22 så har ikke det noe å si for resultatet eller faktaene som undersøkelsene peker på.

Jo yngre mødrene var, jo større forekomst av adferdsvansker blandt barna.

Hvor vanskelig er det? Tenk litt før du svarer på det.

• Liker 11
Gjest RompeRusk
Skrevet

Fakta er fakta!

Dere unge mødre tror dere sitter på fasiten-FEIL

slenger dritt om godt voksne mødre (som dere tror mister all energi da de fyller 32 :fnise: ) FEIL

og er så skråsikre på at dere er modne nok, har gode nok forhold og all kunnskap som skal til for å oppfostre barn. FEIL

Sannheten er at dere ikke har ferdig utviklede hjerner selv,engang!

Ut fra hva du skriver, høres det ikke ut som om du heller har ferdig utviklet hjerne

Som 20-åring tror man at man er moden nok FEIL

og har alle svarene, FEIL

men når man fyller 30 kan man se tilbake og le av det.

Fullstendig klar over det

Og så var det det å se på individet, ikke generalisere ut fra en viss gruppe. Ganske sikker på at disse unge mødrene verken har påbegynt videregående/høyere utdanning, eller har hatt en eneste jobb hele sitt liv. Det blir noe litt annet enn en ung mor som har begynt studier og har/har hatt jobb

Skrevet

Hva er det du ikke forstår egentlig? Jo yngre mødrene var jo flere barn hadde adferdsvansker. Det er selvsagt ikke en grense på f.eks 25 år, og at alle under det er definert som ung mor.

Den yngste moren var 17 da studien startet, og barna var fra 1.5 år.

Om de hadde sagt at de definerte "ung mor" fra 17 til 22 så har ikke det noe å si for resultatet eller faktaene som undersøkelsene peker på.

Jo yngre mødrene var, jo større forekomst av adferdsvansker blandt barna.

Hvor vanskelig er det? Tenk litt før du svarer på det.

Selvsagt har det noe å si. Når folk her skriker og hyler om unge mødre, så må det jo nesten defineres.

• Liker 1
Skrevet

Selvsagt har det noe å si. Når folk her skriker og hyler om unge mødre, så må det jo nesten defineres.

Ja, da får man forkaste hele studien da..... siden DU sier det! :laugh:

De har forsket på dette i 13 år. Du får sende en klage!

• Liker 5
Skrevet

Ja, da får man forkaste hele studien da..... siden DU sier det! :laugh:

De har forsket på dette i 13 år. Du får sende en klage!

Du svarer jo ikke på spørsmålet. Og du høres forferdelig bitter ut

Anonymous poster hash: d309c...4a0

• Liker 2
Skrevet

Jeg ble mor som 20-åring, og trodde på ingen måte at jeg var verdensmester. Men jeg ble gravid (glemte å ta to p-piller) og da hadde jeg valget mellom å "drepe" babyen eller å la den få leve. Jeg valgte det siste fordi jeg ikke trodde jeg ville takle det første alternativet.

Og ja, min jente har litt problemer. Men en del av problemet hennes (en form for sosial angst) ligger til familien (både jeg og min søster har hatt det - hun i noe mildere form enn meg, og også min mor da hun var liten). Jeg håpet selvfølgelig at hun ikke skulle få det, og gjorde alt for å forebygge da hun var baby ved å sosialisere henne, ta henne med på babysang, babysvømming osv. Likevel fikk hun det (eller har alltid hatt det). Jeg tror ikke det har så mye om oss som foreldre å gjøre.

Men hun har også et bra temperament og kan bli frustrert og ikke helt vite hvordan hun skal håndtere dette, og der tror jeg vi som foreldre har feilet litt fordi vi i mangel på erfaring brukte f eks timeout på henne når hun kanskje egentlig ikke var i stand til å skjønne det helt. Så det kan jo rett og slett ha gjort henne mer frustrert. Dette har bedret seg veldig etter at vi ble mer erfarne og sikre på oss selv og begynte å skjønne hva som fungerer for henne.

Vi ble igjen foreldre når vi var 23 og dette barnet fungerer normalt sosialt og selv om hun er sta er hun en drøm å ha med å gjøre i forhold til søsteren på den alderen. Det sosiale er nok genetisk, men temperamentet kan være fordi vi takler henne på en annen måte enn søsteren.

Forholdet til meg og faren varte ikke, og det er selvfølgelig en stressfaktor for ungene at de må flytte frem og tilbake mellom oss, men vi har et veldig bra samarbeid uten krangler, sjalusi eller noe.

Men ja, jeg tror det aller beste er å vente med barn til man har passert 20-tallet med god margin (25 kanskje), og at man har utdanning, økonomi, hus, stabilt forhold, osv. Det betyr ikke nødvendigvis at man er elendig som forelder som tenåring, men at man blir en bedre forelder med litt mer livserfaring, det tror jeg på. Man stoler mer på seg selv også.

Anonymous poster hash: 757ee...8cf
  • Liker 5
Skrevet

Jeg har jobbet en del i musikkskole, og ser at det er påfallende få unge foreldre som sender barna for å lære et instrument. Velger yngre mødre andre fritidsaktiviteter for sine barn, eller blir ikke barna med i noen lag/foreninger/grupper? Jeg tror fritidssysler som musikk kan spille inn på lykke, mestringsfølelse og selvtillit hos barn.

Anonymous poster hash: 63beb...817

• Liker 3
Skrevet

Ikke sjokkerende. Forskning har jo allerede vist at det er klar sammenheng mellom foreldrenes sosio-økonomiske status, og hvorvidt barna "lykkes" i skolen.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...