Gå til innhold

Angrer på chartertur!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hjelp! Nå trenger jeg litt hjelp.

Vi har bestilt en to ukers tur til Side i Tyrkia, all inclusive på et Sunwing-hotell. I utgangspunktet valgte vi dette fordi vi nå har tre barn, er lei av logistikk i hverdagen, og ønsket det så enkelt som mulig.

Men nå har jeg fått kalde føtter!!

1. Det er jo så sinnsykt varmt i Tyrkia i juli?! Og vi reiser med en 1-åring som aldri har opplevd en slik varme... Stakkars unge! :(

2. Noe så kjedelig å bare spise på hotellet hver dag i to uker! What was I thinking? 3. Vi er egentlig ikke "typen" til å dra på charter i det hele tatt. Vi liker kultur, atmosfære, nye opplevelser, god mat, byliv osv. Mener ikke å fornærme noen, men jeg forbinder ikke charter med noen av de tingene.

4. Turen koster 50 000 kr, og det føles helt feil å bruke så mye penger på en ferie som vi (jeg...) ikke ønsker å dra på.

Jeg har funnet ut at vi kan avbestille og miste kun ca. 1500 kr. Det er greit for meg! Men jeg trenger da et alternativ! Hvor kan vi dra som gir oss det vi er ute etter på punkt 3, i tillegg til sol og strand? Vi ønsker egentlig ikke å bruke mer enn 50 000 totalt, helst mindre. Jeg har vurdert Paris (Disney), for så å reise sørover. Men er ikke sikker på om det er riktig valg heller.

Håper noen kan gi meg noen gode tips!

Anonymous poster hash: 153fc...3a2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spania ? Kypros ? Italia ? Barcelona ?

Anonymous poster hash: cb27c...aee

Skrevet

Selv om det er ganske varmt i Tyrkia i juli og dere voksne sikkert helst vil farte rundt og oppleve ting så vil jeg si at ettåringen kommer til å storkose seg på hotellet. Det er oversiktlig, blir snart vant område, og dere vil få slappe av. Ja, det er en smule boring for oss voksne å være to uker på samme sted, men maten er overraskende variert, dere har muligheten til å spise andre steder og den tryggheten for barna er faktisk gull verdt. Dere kan farte rundt senere. Og EuroDisney med en ettåring? Nope.

Anonymous poster hash: 74d51...03e
  • Liker 4
Skrevet

Hva med å avbestille turen og heller ta en tur over til sverige. Du kan jo feks ta de med på astrid lindgrens verden hvis de er i alderen for det.

Skrevet

Ta dere heller en tur til Barcelona. Er varmt der også på den tiden, men dere får byliv og sand. Barcelona har mange strender, et yrende byliv,barrio gotico med trange smug og interessant historie. Shopping i finere strøk og på store kjøpesentre, en tur langs las ramblas(uff,turistfelle...).

Beste mulighet for å se byen kjapt er å ta turistbussene,da man kan kjøpe billett for en dag og reise så mye man vil på de forskjellige rutene. Anbefaler å ta en rute pr dag(jeg tror det er totalt 3 ruter) eller bare ta den grønne som tar dere med langs strendene,via et stort kjøpesenter,til la sagrada familia,opp til den berømte store parken og tilbake til las ramblas. Man kan når som helst hoppe av og på turistbussene med busspasset og det kommer busser rimelig ofte.

Er også mange fine små landsbyer i området rundt Barcelona, hva med å søke litt på nettet etter bortgjemte strender og fine små landsbyer?kanskje dere kan delta på en utflukt?

Er forøvrig mye for barn å gjøre der også. Beste er nok å finne et hotell NEDERST av las ramblas, da er dere nærmest stranden og samtidig sentralt.

Bussen fra flyplassen tar dere øverst til las ramblas så dere kan ta t banen nedover las ramblas istedenfor å gå.

Jeg tror det egentlig er ganske bra løsning fordi du får alt i en pakke, i tillegg er det i europa så mindre sjanse for at ungen din spiser noe og blir magesyk.

Skrevet

Selv om dere er på et all inklusive hotell MÅ dere vel ikke spise der til alle måltider begge ukene? :-) jeg har aldri bodd på et sånt hotell, og hadde nok tenkt noe av det samme som du-.. Varmen hadde jeg ikke klaget på (personlig får jeg det aldri for varmt, kan finne på å fryse når det "bare" er 20 grader 😜)- men vet ikke hvordan dere har det og hvordan en ettåring takler det..:-)

• Liker 2
Skrevet

Har ikke så mye tips og komme med. Men Tyrkia i juli er veldig varmt, det er og veldig varmt og fuktig på kvelden og natta og.

Jeg har selv hatt med en 1 åring i Euro Disney, det gikk veldig bra. Storkoste oss alle sammen. Så går det jo an og dra videre til kysten et sted. Så får dere litt av alt.

Skrevet

Jeg hadde reist til Alcudia på Mallorca. Det er meget barnevennlig med flott langgrunn strand og alt er godt tilrettelagt for barnefamilier. Det er mer luftig i den delen av Middelhavet enn det er i Tyrkia og Hellas.

• Liker 2
Skrevet

Jeg vil si at byliv og kultur med små barn og også en 1 åring er kanskje ikke

akkurat det barna trakter etter. Selv har jeg måttet jekke meg mange hakk på

hva jeg ser på som en ok ferietur, og hva barn foretrekker.

Og det jeg har kommet frem til er at så lenge barna har det bra,

har som regel de voksne ok også, selv om det til tider kan bli fryktelig kjedelig

utover kveldene, og repeterende på dagtid.

Når det gjelder Tyrkia er jeg for så vidt enig med deg.

Tyrkia i juli med små barn er egentlig ikke så mye å trakte etter,

hva med å velge ett sted med litt mer "luftig" klima.

Det blir høy luftfuktighet på slike steder i de månedene.

Så selv pleier jeg faktisk å foretrekke Grand Canaria og Tenerife.

Mer tilpasset klima for små barn og ikke så høy luftfuktighet,

samtidig som man får sol og varme. Og mye man kan finne på.

Tenerife har mange aktiviteter som er passende for barn,

som f.eks dyreparker, Teide m.m

Når det gjelder All Inclusive, så hadde jeg og samboer aldri reist på det før,

ikke engang med barna. Men i fjor var det en tur ledig til ett hotell vi gjerne ville bo på,

og det var All Inclusive og ingen andre alternativer til dette. Så vi tok det med.

Og jeg forstår nå hvorfor det har blitt så populært når man har barn.

Jeg syns dette var veldig praktisk, selv om vi ikke var av de som benyttet oss av dette slavisk.

Veldig lett at voksne og barn kan ta seg drikke, is, snacks når som helst.

Barn blir gjerne sultne på forskjellige tidspunkt, og små barn trenger gjerne påfyll

oftere enn større barn. Så dette var i grunn supert syns vi.

Vi spiste frokost, innimellom lunsj og bare noen få middager på hotellet iløpet

av en 14 dagers tur. Og det var faktisk slik at barna helst ville være på hotellet

fremfor å reise ut å spise. Men vi fikk gjennom at middag ble spist ute om kvelden.

Hvis vi bare hadde benyttet oss av frokost, samt is + drikke + snacks og aktiviteter

gjennom all inclusive tilbudet så tjente vi allikevel på det i forholdt til å ikke ta all inclusive

å kjøpe drikke + is + snacks + frokost utenom. Så sånn sett behøver man ikke benytte

seg av alt det som er inkludert. Men det gjør dagene mer praktiske.

De større barna kan selv løpe bort å bestille/hente det de ønsker uten penger osv.

Ett annet alternativ for dere er jo også å leie ett hus/leilighet i Frankrike eventuelt Italia.

Da har dere en base og kan ta dagsturer dit dere måtte ønske.

Euro Disney i Paris med små barn ville jeg ikke anbefalt.

Føler det blir mer stress enn kos for en 1 åring.

Dette er mer en aktivitet de større barna setter mer pris på,

og de blir sikkert likeså glade for en badeferie.

Spar heller det til når barna er litt større.

Jeg er for kultur og byliv, men er ikke alltid de helt små barna koser seg like mye

på det som en eventuell badeferie.

Anonymous poster hash: 26aaf...790
  • Liker 1
Skrevet

Nå er det vel ikke så veldig "kulturelt" og fancy der heller, men dere kommer dere til Thailand for godt under den summen du har betalt, og du trenger knapt booke hotell på forhånd heller, det er masse ledig overalt på sommeren(lavsesong i Thailand). Vi er heller ikke all inclusive-typen, (jeg synes dessuten 50 tusen er altfor mye til å bare ende opp i europa på et inngjerda anlegg med dårlig buffet) så vi reiste ned med rutefly og hadde kun booket 3 netter på hotell. Vi kikka oss rundt de første dagene og var innom div hoteller og steder, og fant da et supert sted som vi bestemte oss for å tilbringe resten av turen på, kun frokost inkludert, så stod vi fritt til å spise lunsj og middager andre steder. Reisen er selvsagt drøy, særlig med barn, men det gikk overraskende bra på flyet(barna var da 3,5 og 5,5) og vi tok atpåtil dagflight, så de sov knapt. Det går nattfly, tror nok det kan være likegreit!) Varmen var heller ikke noe problem. Det er mye overskyet på sommeren, så du slipper den steikende solen. Litt fuktig, men syntes ikke det var ille i det hele tatt, og man har jo aircondition på rommet. Ellers er Nord-Italia et fint familieferie-sted. God mat og litt mer å se og oppleve enn bare strand og bading, selv om det egentlig kun er det unger har lyst til. Bade, bade, bade og spise på restaurant, hehe.

Anonymous poster hash: 2886c...dcd

Skrevet

Takk for mange fine innspill. Etter å ha snakket litt med mannen har vi bestemt oss for å gjennomføre ferien som planlagt. Det er ikke ideelt i mine øyne, men barna kommer sikkert til å digge det. Og om det blir litt skivebom gjør vi noe annet neste gang. Og nei, vi MÅ ikke spise alle måltider på hotellet. Kjenner jeg oss rett blir det nok noen turer ut også.

Jeg er enig med den som sa at jeg trenger å jekke meg litt ned hva gjelder ferieform, selv om våre unger er vokst opp midt i Oslo og er glad i storbyer generelt. Denne gangen blir det ikke det, og det er helt greit.

Anonymous poster hash: 153fc...3a2
Skrevet

Østkysten av Thailand/øyene har bra sommerklima, uten mye nedbør, og er veldig avslappet og bra. Tipper dere får reise og overnatting på bra hotell for langt mindre summer der.

Anonymous poster hash: 09897...b1e

Skrevet

Å gud bra dere avbestiller, Tyrkia i juli er tortur.

Anonymous poster hash: ff6dc...064
Skrevet

Var i Side i juli med jenta vår da hun var 9 mnd gammel og hun storkoste seg! Var ikke plaget av varmen i det hele tatt, bodde 2 uker på all inclusice, men spiste jo noen middager ute også. Der var det all inclusive på strander deres ofså, så ble jo litt variasjon også.

Var der også i august da hun var neste 2 år, og koste oss da også

Om dere ombestemmer dere kan jeg også anbefale barcelona der vi var i sommer da hun ble 3 år, og vi storkoste oss der også

Skrevet

, (jeg synes dessuten 50 tusen er altfor mye til å bare ende opp i europa på et inngjerda anlegg med dårlig buffet)

Anonymous poster hash: 2886c...dcd

Hvis man skal reise med tre barn midt i fellesferien, så kommer nok nesten et hvilket som helst opplegg til å komme opp i 50 000 totalt. Klart det går an å reise rundt og se etter billige overnattingssteder osv, men det var det å gjøre det med tre unger på slep (hvorav en baby)... Det blir fort dyrt, uansett hva man velger.

TS, det blir kanskje varmt, men jeg tror likevel dere kan ha en fin opplevelse. Enig med alle de som sier at med flere små barn kan det være lurt å senke krava litt. Storbyene og kulturen forsvinner ikke, og det er hundre ganger enklere med tre barn på 8, 11 og 13 enn med tre på 1, 4 og 6 ;)

Anonymous poster hash: 82876...66e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...