Gå til innhold

Truls og Per tar på tissen min!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette var altså den avsløringen som kom frem i kveld når det var tid for å bade.
Hun satte seg på do og begynte å hyle når hun tisset fordi det var så vondt! Og jeg spurte henne hva som var galt, og da sa hun at det var vondt i tissen, og at det var fordi "Truls" og "Per" hadde tatt på den. Disse guttene er 4 og 5 år gamle, så en av dem skal jo faktisk på skolen i år.
Hun er selvhjulpen på do i barnehagen også, så de ansatte følger henne ikke. Og det er visstnok når hun går på do dette skjer. Hun sa at de holder henne og stenger for døren slik at hun ikke kommer ut. Og så tar de på.
Jeg prøvde å finne ut hvordan de tok på med å bruke fingeren min på hånden hennes. Jeg tok forsiktig på hånden hennes slik som barn gjerne gjør når de er nysgjerrige på noe, altså indikerte at de bare hadde vært borti på utsiden.
Hun sa nei, og viste på min hånd ved å trykke fingeren sin hardt ned i hånden min og sa at de gjør sånn, kjempehardt inne i tissen min!!

Hun har begynt å være mye sint igjen hjemme. Og det virker som at det er noe mer enn bare trass. Det er ikke det samme som vi så i 2-3 års alderen.
Jeg har spurt henne om det bare er i dag de har gjort det, men da sa hun at de "alltid" gjør det.

Vi ska ihvertfall til lege i morgen og få sjekket. Så lenge hun får vondt når hun går på do må det jo minst sjekkes om hun har en urinveisinfeksjon.
Men hvordan går man fram med resten? Jeg skal selvfølgelig ta det opp med barnehagen, og si til legen hva som er grunnen til at jeg kommer dit med henne. Men hva gjør man videre?
Hun sier jo at voksne ber disse guttene om å gå vekk når de ser dem, men hvis det ikke settes en stopper for det når de har sett det og hun har sagt fra så føler jeg meg faktisk ikke trygg på at hun skal være der.

Alt dette er slik som hun har fortalt, så jeg har ingen andre sider av historien enn hennes. Så hvis det er rotete og uklart fortalt det her, så er det grunnen.

Hva gjør vi videre med det her? Noen som vet, har fagkunnskap, eller noe som helst som kan være til hjelp?

Anonymous poster hash: ccb71...acc
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med legen i morgen hvertfall. Og jeg syns du skal kreve at de barnehageansatte passer på henne, og at foreldrene til Truls og Per får høre om dette.

• Liker 11
Skrevet

Jeg ville byttet barnehage. Uansett hvilke tiltak som settes inn ville jeg ikke følt meg trygg.

Anonymous poster hash: 37236...686
  • Liker 8
Skrevet

Snakk med legen i morgen hvertfall. Og jeg syns du skal kreve at de barnehageansatte passer på henne, og at foreldrene til Truls og Per får høre om dette.

Ja jeg tenker også det at de SKAL passe bedre på. At de går en kjapp tur inn for å sjekke, og at de er obs på hvem som er inne samtidig som henne. Det kan jo være vanskelig, men hun er ei av dem som sier i fra om alt hun gjør så det bør ikke være noe problem for dem å få med seg at hun er på do og at de må kikke en ekstra gang.

Foreldrene tar jeg som en selvfølge at får vite dette. Jeg kommer til å si at enten så sier ped.leder i fra til foreldrene, eller så kommer jeg til å gjøre det.

Er bare så redd for at jeg skal bli fly forbanna om de ikke tar det alvorlig nok eller sier noe slikt som at de ikke har lagt merke til noe, og at barn sier så mye rart. Vet ikke hvorfor jeg tenker at det kan bli svaret jeg får, men det er det jeg er redd for.

Jeg ville byttet barnehage. Uansett hvilke tiltak som settes inn ville jeg ikke følt meg trygg.

Anonymous poster hash: 37236...686

Jo, hadde det bare vært så enkelt! Det er lange ventelister på barnehageplass her, og så sant de ikke er 1-2 år så er de tingen garanti for å få plass. Skulle gjerne gjort det. Og vårt eldste barn har vi hatt i en annen barnehage, og det var jo bare sorgen. Mye utskiftinger, og pedagoger som kunne synes å ha et sinneproblem. Nei takk! Men jeg kommer til å vokte dem som en hauk fremover!

• Liker 1
Gjest Violetta
Skrevet

Jeg synes du skal kreve at de voksne i barnehagen følger henne på do. Hun har sagt i fra om hva som plager henne, din jobb er å ta det på alvor. De bør også holde øye med disse guttene i forhold til andre barn.

• Liker 14
Skrevet

Synes det er merkelig at to gutter i så ung alder gjør slikt da. Vet jo at barn er nysgjerrige på seksualitet, men da er de jo ikke aggresive og vet at de gjør noe galt?

I og med at dette skjer skjult og de stenger henne inne så får jeg en ekkel følelse av at en av de guttene er utsatt for noe fælt selv :/

Anonymous poster hash: 4df47...7b1
  • Liker 20
Skrevet

Å bytte barnehage løser jo ikke problemet med at disse guttene gjør dette- det å tas tak i med barnehagen og evt fagfolk. Høres rart ut at de "angriper" henne og presser fingre inn- det er liksom ikke det samme som vanlig, uskyldig doktorlek mellom barn.... Man begynner jo også å fundere på hvor guttene har fått slike ideer? Hvor har de fått slike ideer? doktorlek er jo mest bare å se på hverandre..Stakkar, hun må jo ha vært redd og utrygg.

be om prat med ped.leder i morgen den dag og forklar alvorligheten i dette. at hun har smerter i underlivet og gråt og fortalte at det skjer ofte. Barnehagen bør ta det med foreldrene til guttene. Legen vet kanskje også litt om hva du bør gjøre. Bra at du sjekker med lege om hvorfor hun evt har vondt.. Håper det går bbra!

Anonymous poster hash: 07083...457
  • Liker 8
Skrevet

Ring SMISO http://www.smiso-st.no/, eller finn ut om du har et lignende senter i nærheten.

Anonymous poster hash: 3bf22...35d
  • Liker 3
Skrevet

be om prat med ped.leder i morgen den dag og forklar alvorligheten i dette. at hun har smerter i underlivet og gråt og fortalte at det skjer ofte. Barnehagen bør ta det med foreldrene til guttene. Legen vet kanskje også litt om hva du bør gjøre. Bra at du sjekker med lege om hvorfor hun evt har vondt.. Håper det går bbra!

Jeg kommer til å forlange å snakke om det her, helst i morgen. Ped.leder på avdelingen er hennes primærkontakt, så det bør ikke være noe problem å få snakket med henne om dette.

Det var så vondt å se henne slik. Hun klamret seg fast i meg og gråt og gråt stakkars :(

Ring SMISO http://www.smiso-st.no/, eller finn ut om du har et lignende senter i nærheten.

Anonymous poster hash: 3bf22...35d

Takk for linken :)

Jeg fant ikke noe liknende her i området når jeg gjorde et kjappt søk på Google. Men når vi er hos legen i morgen så finner vi jo mer ut av hvor korrekt det her er og hva som bør skje videre.

Jeg og mannen har snakket litt om det her nå, og han er fast bestemt på at vi skal bytte barnehage. Jeg er litt skeptisk pga at til høsten så blir hun jo førskolejente (født i 2009), og da kan det bli litt vanskelig å komme inn i ting når hun i tillegg til å være førskolejente også skal være ny jente som må lære seg nye rutiner og bli kjent med mange nye. Jeg er litt redd for at det skal være en ulempe for henne i skolesammenheng, men det kan jo uansett ikke sammenlignes med de psykiske påkjenningene det vil være å fortsette i en utrygg barnehage. Vi har ikke lange tiden på oss til å bestemme oss for det heller, for søknadsfristen for ordinært opptak går jo ut om bare 16 dager.

Hva de ansatte gjør i forhold til oppfølging mellom nå og da er en ting. Hva de gjør når det har gått en måned eller to er jo noe helt annet. De kommer nok til å begynne å føle seg trygge igjen, og da sitter vi jo der uten noen ny barnehageplass fordi vi valgte å stole på dem.

Det er vanskelig, og jeg aner virkelig ikke hva som er best og verst. Jeg aner ikke en gang hva som skjer i morgen, men heldigvis har jeg fri fra jobb akkurat da, så om det blir noen videre henvisning til sykehus for full sjekk så er det ikke noe å tenke på i så måte.

Gjest Magdalene
Skrevet

jeg hadde ikke byttet barnehage. Venner begynner å bli så viktig i den alderen.

Dere får heller passe på at de ansatte i barnehagen gjør jobben sin. Noe jeg er ganske sikker på at de vil. Ingen normale voksne vil jo at barn skal ha det vondt, og bli misbrukt.

Den største gutten forsvinner jo uansett nå til høsten.

• Liker 7
Skrevet

Jeg kommer til å forlange å snakke om det her, helst i morgen. Ped.leder på avdelingen er hennes primærkontakt, så det bør ikke være noe problem å få snakket med henne om dette.

Det var så vondt å se henne slik. Hun klamret seg fast i meg og gråt og gråt stakkars :(

Takk for linken :)

Jeg fant ikke noe liknende her i området når jeg gjorde et kjappt søk på Google. Men når vi er hos legen i morgen så finner vi jo mer ut av hvor korrekt det her er og hva som bør skje videre.

Jeg og mannen har snakket litt om det her nå, og han er fast bestemt på at vi skal bytte barnehage. Jeg er litt skeptisk pga at til høsten så blir hun jo førskolejente (født i 2009), og da kan det bli litt vanskelig å komme inn i ting når hun i tillegg til å være førskolejente også skal være ny jente som må lære seg nye rutiner og bli kjent med mange nye. Jeg er litt redd for at det skal være en ulempe for henne i skolesammenheng, men det kan jo uansett ikke sammenlignes med de psykiske påkjenningene det vil være å fortsette i en utrygg barnehage. Vi har ikke lange tiden på oss til å bestemme oss for det heller, for søknadsfristen for ordinært opptak går jo ut om bare 16 dager.

Hva de ansatte gjør i forhold til oppfølging mellom nå og da er en ting. Hva de gjør når det har gått en måned eller to er jo noe helt annet. De kommer nok til å begynne å føle seg trygge igjen, og da sitter vi jo der uten noen ny barnehageplass fordi vi valgte å stole på dem.

Det er vanskelig, og jeg aner virkelig ikke hva som er best og verst. Jeg aner ikke en gang hva som skjer i morgen, men heldigvis har jeg fri fra jobb akkurat da, så om det blir noen videre henvisning til sykehus for full sjekk så er det ikke noe å tenke på i så måte.

Vet du, du kan søke for sikkerhets skyld. Går det seg til i barnehagen etter hvert og hun har det greit kan du jo evt bare takke nei omdu får et tilbud om ny barnehage etter hvert. det vil jo ta litt tid å få svar så...

• Liker 2
Skrevet

jeg hadde ikke byttet barnehage. Venner begynner å bli så viktig i den alderen.

Dere får heller passe på at de ansatte i barnehagen gjør jobben sin. Noe jeg er ganske sikker på at de vil. Ingen normale voksne vil jo at barn skal ha det vondt, og bli misbrukt.

Den største gutten forsvinner jo uansett nå til høsten.

Ja det er også en del av problemet. Men denne barnehagen her begynte hun i når hun var ett år gammel.

Og vi flytter til et annet sted snart. Har snart bygget ferdig et hus, og det ligger i en annen skolesektor enn hva de fleste av de andre jentene skal være i. Men vi er gode venner med flere av foreldrene i barnehagen så det ville ikke blitt toltalt oppbrudd.

Men som sagt så er det vanskelig. Akkurat nå så blir det som å velge mellom pest eller kolera. Vi bestemte oss jo egentlig for å beholde barnehageplassen frem til skolestart for at det ikke skulle bli så vanskelig med førskoleaktivitene. Men det var jo før vi visste om dette her...

Skrevet

Hvorfor skal TS' datter bytte barnehage? Truls og Per burde heller byttet.

Anonymous poster hash: 2d54c...bdc
  • Liker 17
Skrevet

Det virker jo som om dette har skjedd flere ganger, hva bedriver de ansatte tiden sin med når de ikke klarer å setter en stopper for det... Jeg tror ikke jeg hadde sendt ungen i barnehagen igjen, hadde ikke stolt på at de ville ivaretatt barnet mitt skikkelig.

Og som noen andre her sa, det må jo være noe galt med disse guttene som oppfører seg på denne måten.

En ting er å leke doktor, men her bedriver de tvang...

• Liker 2
Skrevet

Burde, ja. Det er noe helt annet enn at det skjer. Det ideelle hadde selvsagt vært at disse som skaper problemer forsvinner, men i virkeligheten ender det neppe sånn. Man får ikke tvunget gjennom et bytte av barnehage for de to guttene, og da er valget heller mellom å få de ansatte til å innføre strenge tiltak de følger opp for å få bukt med situasjonen eller å bytte selv. Det er ikke helt optimalt, men man må forholde seg til verden og ikke bare lala-land.

Anonymous poster hash: c054b...f54

• Liker 2
Skrevet

Det virker jo som om dette har skjedd flere ganger, hva bedriver de ansatte tiden sin med når de ikke klarer å setter en stopper for det... Jeg tror ikke jeg hadde sendt ungen i barnehagen igjen, hadde ikke stolt på at de ville ivaretatt barnet mitt skikkelig.

Og som noen andre her sa, det må jo være noe galt med disse guttene som oppfører seg på denne måten.

En ting er å leke doktor, men her bedriver de tvang...

Nei jeg har ikke lyst til å sende henne tilbake i barnehagen uten å vite 100% sikkert at de virkelig følger med. Men som sagt så kan de ta det veldig alvorlig og være ordentlig oppmerksomme de første månedene, for så å bli mer avslappet igjen.

Jeg skjønner ikke hvordan så små gutter finner på noe slikt. Jeg kjenner moren til en av dem ganske godt og vi har barn i samme klasse også. Og det gjør jo også det hele mer ubehagelig enn hva det er i utgangspunktet. Det blir så vondt for alle, uansett hva jeg gjør liksom.

Jeg klarer ikke for alt i verden å se på dette som helt vanlig doktor-lek. Og en hver som hadde sett den stakkars jenta inne på badet i kveld hadde sagt det samme. At det er noe mer enn bare uskyldige barnestreker.

Skrevet

Ta det først og fremst opp med bhg og foreldre,nytter ikke det går du til kommunen. Kan også anmelde til politi hvis barnehagen ikke gjør noe med dette problemet fordi de da ignorerer sin oppgave.

• Liker 1
Skrevet

Det hjelper jo ikke å skyve disse gutten bort fra alt de kjenner heller. Kanskje de bare trenger grensesetting, eller kanskje en av dem trenger hjelp fordi han har opplevd noe selv.

Jeg nekter å synke så lavt som å bebreide barn for noe som de med all sannsynlighet ikke forstår selv. Mitt ansvar er å beskytte mine barn, og gjøre de det gjelder oppmerksom på hva som skjer. Så får systemet, hvilket system det nå enn er som blir satt i gang, gjøre sin del.

• Liker 5
Gjest Magdalene
Skrevet

Uff.

Uansett er dette vanskelig. Jeg får skikkelig vondt av datteren din. Jeg har selv en datter på straks fem, og klarer ikke forestille meg hva jeg hadde gjort om dette hag´dde hendt henne.

En ting jeg tenkte på. Kan det være en idè å ikke lage så stor sak ut av dette overfor henne? Men selvsagt til både lege og de ansatte i bhg. Jeg vet ikke altså, for jeg har null kunnskap på området.

• Liker 1
Skrevet

Uff.

Uansett er dette vanskelig. Jeg får skikkelig vondt av datteren din. Jeg har selv en datter på straks fem, og klarer ikke forestille meg hva jeg hadde gjort om dette hag´dde hendt henne.

En ting jeg tenkte på. Kan det være en idè å ikke lage så stor sak ut av dette overfor henne? Men selvsagt til både lege og de ansatte i bhg. Jeg vet ikke altså, for jeg har null kunnskap på området.

Den som hadde visst det! Jeg er helt rådvill, og håper egentlig bare at legen har mye informasjon om alt som kan være aktuelt akkurat nå.

Jeg tenkte at hun kan jo si i fra til de voksne at hun må på do, og så må de holde et øye med døra der og se til at disse guttene ikke kommer inn til henne. Eller andre jenter for den saks skyld. Men det er vel kanskje ikke et forslag som blir fulgt opp fra deres side. Det er jo masse å henge fingrene i for en barnehageansatt. Men jeg kan heller ikke se for meg at de kan prioritere perler eller tegneark foran noe slikt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...