Gå til innhold

Hvordan sparer dere mest mulig penger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker lønn, rabattkoder, bonus-kort, ordninger i hverdagen osv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sparer først og bruker det jeg her igjen, ikke omvendt. Eneste måten å spare på hvis du ikke har for mye penger.

Har faste beløp som skal settes over på felleskonto for mat og husholding/lån/renter. Så setter jeg et fast beløp til sparing, i mitt tilfelle er det 3000. Så ser jeg hvor mye som er igjen på brukskonto, og hvis jeg vet at jeg ikke trenger noe spesielt denne mnd setter jeg over det jeg tror jeg kan klare på en reservekonto.

Og så bruker jeg resten. Og der er "problemet", hvis det står penger på brukskonto så blir de brukt, omtrent alltid. For det er alltid noe vi vil ha, eller noe vi vil gjøre. Og det er mye lettere å si nei til seg selv hvis du må hente penger fra "sparekontoen".

• Liker 3
Skrevet

Har egen konto for mat, regninger, bilutgifter, sparing, lønn, ferie og bruks. Alt kommer inn på lønnskonto og jeg fordeler det utover de andre kontoene med en sum jeg har satt. Alle har faste summer som er må betales for å dekke løpende utgifter. Ferie, bruks og sparing er de kontoene jeg kan fordele resten av pengene på. Her går det litt på bruks/lommepenger og ferie, det meste som blir igjen går til sparing. Har avdragsfrihet på lånet pga gunstig rente, så setter mye på sparing pga mye av det egentlig er avdrag på lånet, i tillegg kommer det jeg sparer ekstra.

Føler dette gir en veldig god og enkel oversikt, føler ikke behov for budsjettføring. I tillegg bruker jeg cashback kredittkort i fra 365privat, har Eurocard som gir 20-25% rabatt på diverse butikker av og til. Fyller drivstoff på søndager som regel, handler 1, kanskje 2 ganger i uken med handleliste. Har bombrikke som jeg forhåndsbetaler for rabatt i bomstasjonene til og fra jobb. Kaster ikke mat, osv osv.

Bytter også forsikringsselskap 1-2 ganger i året da de er sleipe som faen med å øke premien på bilforsikring osv. Ingen grunn til at de skal gjøre dette, bilen blir jo mindre verdt år for år.

Skrevet

Jobber mye, kjøper aldri på kreditt. Passer på å ha gode vilkår på både lønnskonto og sparekonto. Er dessverre litt bundet ang. boliglånet mitt foreløpig pga spesielle omstendigheter, men jobber for å få bedret vilkårene der også på sikt. Passer på å handle ting når det er tilbud, bruker alt av bonusordninger og leter fram gode avtaler på forsikring osv. Har budsjett med alt av inntekter og utgifter. Jeg har alle pengene på sparekontoen, bortsett fra et par tusen som jeg har på brukskontoen, og så overfører jeg etter hvert som jeg trenger mere.

Gjest constance90
Skrevet

Faste sparetrekk til en konto i en annen bank så det er vanskeligere å få ut pengene (tar 3-5 dager før transaksjonen er klar så kan ikke spontant ta ut).

• Liker 1
Skrevet

Går i full onkel Skrue-modus og sparar alt som sparast kan. No vel, eg planlegg jo slik at eg slepp å punge ut seinare fordi produkta eg investerer i syg, så heilt gnitataus er eg ikkje, men eg sparar no mykje. Kino, kafé og meininglaus shopping er ikkje heilt i mi gate, har inntrykk av at eg sparar inn ein del der. Mat frysast ned heller enn å kastast, tilbod utnyttast for det dei er verd, inga lån takast opp med mindre det er i den yttarste naud, bil hev eg ikkje... Jau, mykje planlegging og så kuttar ein ned så mykje ein kan, sjølvsagt utan å late det gå på helsa laus.

Skrevet

Jeg har funnet ut at den beste måten for meg å spare på, er å betale større avdrag til banken. Dette kan gjøres ved å be om kortere løpetid på lånet, eventuelt betale inn ekstra avdrag.

Å kutte ned på kafebesøk o.l. fordrer en selvdisiplin som jeg ikke har. Men når pengene går til betaling på lån, så går de automatisk. Og når lønnskontoen er tom, så er den tom.

Anonymous poster hash: 0350e...e20
Gjest constance90
Skrevet

Også anbefaler jeg selv at man tar ut matbudsjettet i kontanter. Vil jeg på kafee må jeg betale fra matbudsjettet og da tenker man seg gjerne om før man kjøper kaffe og bolle til 100 kr.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Også anbefaler jeg selv at man tar ut matbudsjettet i kontanter. Vil jeg på kafee må jeg betale fra matbudsjettet og da tenker man seg gjerne om før man kjøper kaffe og bolle til 100 kr.

Jeg har heller pengene mine på sparekontoen lengst mulig slik at jeg får høyere rente. Kontanter får man ingen rente på. Selvdisiplin har jeg nok av så jeg bruker ikke mere selv om jeg bruker bankkort i stedet for kontanter. Brukskontoen min har også grei rente, men litt mindre enn sparekontoen likevel. Og med bankapp er det kjapt å overføre om jeg skulle trenge mere enn det jeg har på brukskontoen.

Ellers så betaler jeg også ekstra ned på lån slik det nevnes her. Jobber med å bli kvitt det dyreste lånet først.

Endret av asterix
  • Liker 1
Gjest constance90
Skrevet

Jeg har heller pengene mine på sparekontoen lengst mulig slik at jeg får høyere rente. Kontanter får man ingen rente på. Selvdisiplin har jeg nok av så jeg bruker ikke mere selv om jeg bruker bankkort i stedet for kontanter. Brukskontoen min har også grei rente, men litt mindre enn sparekontoen likevel. Og med bankapp er det kjapt å overføre om jeg skulle trenge mere enn det jeg har på brukskontoen.

Ellers så betaler jeg også ekstra ned på lån slik det nevnes her. Jobber med å bli kvitt det dyreste lånet først.

Nå er jeg bare en person med begrenset budsjett og hvis jeg bruker mobilappen så mister jeg selvkontrollen! Pengene brukes uansett så de 2kr jeg taper på renter kan jeg leve med. Men vi fungerer alle forskjellig heldigvis!

• Liker 2
Skrevet

Nå er jeg bare en person med begrenset budsjett og hvis jeg bruker mobilappen så mister jeg selvkontrollen! Pengene brukes uansett så de 2kr jeg taper på renter kan jeg leve med. Men vi fungerer alle forskjellig heldigvis!

Min metode fungerer selvsagt bare om man har selvkontroll, men jeg gjorde det på samme måte da jeg hadde veldig begrenset budsjett og bodde alene.

Skrevet

En fin måte å spare på.

La oss si du har en husleie-konto/huslånskonto der husleien/huslånet blir trukket fra.

La oss si du betaler 8000 i husleie/huslån. Da er det lurt å sette innpå 10 000 hver mnd, og gjør du det hver mnd vil du over tid opparbeide deg en buffer til å betale husleie/huslån med om du kommer i uføret en gang.

Ellers pleier jeg å se hvor mye penger jeg trenger til regninger, og jeg ser da hvor mye jeg kan spare, og hvor mye jeg kan bruke på mat og sosialt.

Jeg setter da en fast sum innpå sparekonto og BSU, og har da en sum som jeg skal klare meg med til mat og klær og sosialt

På denne måten blir jeg ikke fristet til å bruke opp alle pengene da jeg allrede har satt de inn på sparekonto, BSU og husleiekonto.

Anonymous poster hash: f7148...207

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...