Moija Skrevet 12. februar 2014 #1 Skrevet 12. februar 2014 Hei Må bar lufte noe her... har to barn, begge i samme barnehage.80 % plass. Siden de ikke har flere deltidsstillinger i år har de altså en 40% stilling som ikke kan fylles (våre begge har selvsagt fri samme dag). I høst spurte hun meg om vi ønsket å utvide til 100% til ungene vår, hun sa hun spurte fordi bhg taper på at vi ikke har fullplass, og de klarer ikke å fylle opp den 40%. Jeg svarte pent nei takk. Før jul engang ble det snakk om budsjett, der vi ble listet opp som en av årsakene til at bhg gikk i underskudd i fjord. Nå i dag fikk jeg epost fra styrer -igjen med spm om vi ønsket full stilling neste år, og listet opp tre grunner til at hun spurte- fulltids barnehage anberfales til førskolebarn, de taper på våre to som har fri en dag i uka, og i tillegg får de ikke tilskuddd for denne 40% heller.. Vi syns det er frekt å fremstille dette slik, ja vi vurderer hundreprosent plass til høsten, men avgjør da overhodet ikke dette på grunnlag av bhg`s økonomi??? Hvordan ville dere reagert på et slikt press? Tredje gangen vi får dette presentert,... 4
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2014 #2 Skrevet 12. februar 2014 Da hadde jeg nok tatt det til følge hvis det ellers passet for oss, de spør vel ikke gjentatte ganger for moro skyld...Anonymous poster hash: a6632...8db 1
liv Skrevet 12. februar 2014 #3 Skrevet 12. februar 2014 Om det er en privat barnehage kan de faktisk bestemme at de ikke ønsker deltidsplasser - det er deres styringsrett. Men da må de forandre vedtektene og så ta det med dere. Det høres ikke ikke ut som det ble lagt frem på rett måte når dere får skylden for at de går i minus. 5
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2014 #4 Skrevet 12. februar 2014 Jeg skjønner både deg og de. Det er litt frekt å mase på dere, men de sliter nok og er litt desperate. Anonymous poster hash: f5d98...b36 7
Leanne Skrevet 12. februar 2014 #5 Skrevet 12. februar 2014 (endret) Om de ikke ønsker deltidsplasser bør de endre vedtektene sine. Kommunale bhg kan også gjøre det, mange kommunale bhg i min kommune krever 100% plass. Skjønner jo at de taper på det, men det er frekt å ta det opp med dere gjentatte ganger. Hva et styrer om deres økonomi? Synes ikke det er riktig å bli presset til å ta et tilbud man ikke vil ha, de tilbyr jo reduserte plasser. Da får de heller gjøre noe med det. Vet mange barnehager har gått bort fra 80% plass, at man må velge mellom 100, 60 eller 40% da har de jo mulighet til å fylle opp alle dagene ved at en med 60 % og en med 40% deler på plassen. Om barnehagen sliter økonomisk bør endre på vedtak som sikrer de 100% utnyttelse av plassen, i stedet for å gå på enkelt personer. Det er uprofesjonelt Endret 12. februar 2014 av Leanne 5
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2014 #6 Skrevet 12. februar 2014 Syns ikke det er frekt. De fleste barnehager sliter allerede veldig mye med økonomien. Anonymous poster hash: f1f4f...f1e 6
Gjest Whitestripes Skrevet 12. februar 2014 #7 Skrevet 12. februar 2014 Jeg har aldri skjønt hvorfor folk har 80% plass til ungene sine. For det første er den 20% ekstra veldig billig, det dreier seg vel om et par hundre kroner mer pr måned. For det andre er man mye mer fleksibel på hvilke fridager man vil benytte til ungene om man har 100% plass. Og man har muligheten til å benytte barnehagetilbudet hver dag, om man skulle trenge det. I tillegg slipper barna å gå glipp av noe. Bare fordeler, slik jeg ser det. Hvorfor ikke bare ta i mot full plass? 15
Moija Skrevet 12. februar 2014 Forfatter #8 Skrevet 12. februar 2014 Ja, jeg også forstår da at de sliter. Ville syntes det var helt greit om de omgjorde vedtektene og kun tar imot full plass- unger. Det er greit og fullt ut forståelig. Men syns bare de burde gjøre det heller enn å gå å mase slik... Jeg nekter å ha dårlig samvittighet for dette, syns det blir helt feil å legge det frem slik. Det har ikke blitt nevnt at de kommer til å gå over til kun 100% plasser. Og vi har det slik fordi det passer oss, fri hver mandag på meg og ungene- og delvis far også gjør alt veldig fleksibelt... mye tid med ungene....herlig. Men som sagt- vurderer full plass, men av andre grunner:)
Gjest Whitestripes Skrevet 12. februar 2014 #9 Skrevet 12. februar 2014 Ja, jeg også forstår da at de sliter. Ville syntes det var helt greit om de omgjorde vedtektene og kun tar imot full plass- unger. Det er greit og fullt ut forståelig. Men syns bare de burde gjøre det heller enn å gå å mase slik... Jeg nekter å ha dårlig samvittighet for dette, syns det blir helt feil å legge det frem slik. Det har ikke blitt nevnt at de kommer til å gå over til kun 100% plasser. Og vi har det slik fordi det passer oss, fri hver mandag på meg og ungene- og delvis far også gjør alt veldig fleksibelt... mye tid med ungene....herlig. Men som sagt- vurderer full plass, men av andre grunner:) Man er da enda mer fleksibel med 100% plass, det ser du vel? 3
Gjest chiki Skrevet 12. februar 2014 #10 Skrevet 12. februar 2014 Jeg har aldri skjønt hvorfor folk har 80% plass til ungene sine. For det første er den 20% ekstra veldig billig, det dreier seg vel om et par hundre kroner mer pr måned. For det andre er man mye mer fleksibel på hvilke fridager man vil benytte til ungene om man har 100% plass. Og man har muligheten til å benytte barnehagetilbudet hver dag, om man skulle trenge det. I tillegg slipper barna å gå glipp av noe. Bare fordeler, slik jeg ser det. Hvorfor ikke bare ta i mot full plass? Hadde jeg hatt 80% stilling og fri en fast dag i uken, hadde jeg valgt 80% barnehageplass til jenta mi. Når de har karneval, sommerfest, nissefest osv er alle barna invitert, også de som har fri den dagen. Så ingen går glipp av de store begivenhetene. For mange er det også greit å spare inn der man kan, horfor betale for noe man ikle trenger? Til sommeren blir jenta vår storesøster, og da skal vi redusere plassen hennes til 50 eller 60%. Spurte i barnehagen hvor tidlig vi måtte gi beskjed og om vi var sikret full plass året etter igjen. Det fikk vi sa ho, for de tjente jo mest på at barna hadde 100%. Men hun synes det var kjekt for oss å kunne ha redusert ett barnehage år. Synes ikke barnehagen skal presse på andre, de leverer jo tjenestene selv og har bestemt man kan ha redusert plass! Hadde sagt jeg godt kunne ta 100% om jeg slapp å betale for det før til høsten. Hadde nekta å betale om de pushet på slik, det er frekt synes jeg
Gjest Whitestripes Skrevet 12. februar 2014 #11 Skrevet 12. februar 2014 Hadde jeg hatt 80% stilling og fri en fast dag i uken, hadde jeg valgt 80% barnehageplass til jenta mi. Når de har karneval, sommerfest, nissefest osv er alle barna invitert, også de som har fri den dagen. Så ingen går glipp av de store begivenhetene. For mange er det også greit å spare inn der man kan, horfor betale for noe man ikle trenger? Til sommeren blir jenta vår storesøster, og da skal vi redusere plassen hennes til 50 eller 60%. Spurte i barnehagen hvor tidlig vi måtte gi beskjed og om vi var sikret full plass året etter igjen. Det fikk vi sa ho, for de tjente jo mest på at barna hadde 100%. Men hun synes det var kjekt for oss å kunne ha redusert ett barnehage år. Synes ikke barnehagen skal presse på andre, de leverer jo tjenestene selv og har bestemt man kan ha redusert plass! Hadde sagt jeg godt kunne ta 100% om jeg slapp å betale for det før til høsten. Hadde nekta å betale om de pushet på slik, det er frekt synes jeg Press er en uting, enig i det. Du kan likevel ikke komme forbi at man er mer fleksibel med full plass enn med 80%.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2014 #12 Skrevet 12. februar 2014 Skjønner det godt jeg, de TAPER penger på å ha dere der. Barnehagen tjener MINDRE enn det de har i utgifter, på grunn av dere. Og eieren av barnehagen må ta dette ut av EGEN lomme, EGEN formue. Barnehageeieren betaler kanskje 20-30-40-50 000 kroner i året for at dere skal få lov til å ha barna deres der på deltid. Anonymous poster hash: ab600...393 7
Moija Skrevet 12. februar 2014 Forfatter #13 Skrevet 12. februar 2014 Skjønner det godt jeg, de TAPER penger på å ha dere der. Barnehagen tjener MINDRE enn det de har i utgifter, på grunn av dere. Og eieren av barnehagen må ta dette ut av EGEN lomme, EGEN formue. Barnehageeieren betaler kanskje 20-30-40-50 000 kroner i året for at dere skal få lov til å ha barna deres der på deltid. Anonymous poster hash: ab600...393 Okei, så hvis du og samboer hadde en jobbsituasjon der dere har forholdsvis mye tid til overs til å være sammen med ungene, slik at det overhodet ikke er behov for full tid i barnehagen, så ville du heller -av hensyn til barnehagens økonomi- betalt full stilling og likevel brukt max 80% av plassen enn å søkt om en 80% stilling -som barnehagen faktisk også tilbyr? Vel, vi valgte ikke det... 4
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2014 #14 Skrevet 12. februar 2014 Skjønner det godt jeg, de TAPER penger på å ha dere der. Barnehagen tjener MINDRE enn det de har i utgifter, på grunn av dere. Og eieren av barnehagen må ta dette ut av EGEN lomme, EGEN formue. Barnehageeieren betaler kanskje 20-30-40-50 000 kroner i året for at dere skal få lov til å ha barna deres der på deltid. Anonymous poster hash: ab600...393 Da er isåfall styret i barnehagen STOKK DUMME som ikke endrer forskriftene slik at barnehagen ikke lenger tilbyr deltidsplasser. Eller HVA?Anonymous poster hash: e8e49...fe6 6
Snooks Skrevet 12. februar 2014 #15 Skrevet 12. februar 2014 Dette er jo barnehagens problem, ikke TS'. Dersom barnehagen ikke ønsker å tape penger må de, som flere allerede har påpekt, endre vedtektene eller finne på en annen løsning. Jeg hadde ikke hatt dårlig samvittighet for å benytte meg av valgfritt tilbud barnehagen har. 8
Gjest Magdalene Skrevet 12. februar 2014 #16 Skrevet 12. februar 2014 Press er en uting, enig i det. Du kan likevel ikke komme forbi at man er mer fleksibel med full plass enn med 80%. Men de trenger ikke den flexibilteten. De har fri hver eneste mandag, hvorfor skal de da trenge flexibilitet? 3
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2014 #17 Skrevet 12. februar 2014 For et press!! Bare tull at private bhg går i minus, sjekk lønningene til eierene dere, så får dere bakoversveis. Selv med 1 mill i minus til innskudd, så kunne sjefene kassere mange millioner i årslønn for det om. Men nå er de private bhg kjent for å ha flest mulig barn inn og da, og jo yngre jo bedre. De får mer penger for en 1 åring enn en 3 åring Synes IKKE synd på denne barnehagen, de har nok penger, men de ønsker sikkert mer i lønn og BONUS! Ha barna i 80, livet er for kort til å ikke tilbringe tiden med sine egne barn. Anonymous poster hash: 7f789...88b 1
makkapakka Skrevet 12. februar 2014 #18 Skrevet 12. februar 2014 jeg og fikk pes på at jeg ikke hadde barnet 100 % i barnehagen, men jeg ga f....Jeg bestemmer.
Stjernenatt Skrevet 13. februar 2014 #19 Skrevet 13. februar 2014 Hvis det er en privat Bhg kan du foreslå at dere søker om 100 % plass slik at bhg får fullt tilskudd, samtidig som dere fortsetter å betale for 80 % plass. Det er tilskuddene og ikke foreldrebetalingene Bhg overlever av. En slik ordning har vi hatt. Tror kanskje ikke det går for en kommunal bhg.
Chloe- Skrevet 13. februar 2014 #20 Skrevet 13. februar 2014 Jeg skjønner ikke hvordan to 80%-stillinger med samme fridag tilsvarer en ledig 40%-stilling? Lille "Per" kan jo ikke gå dobbelt opp for hver mandag? Someone please enlighten me. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå