Gå til innhold

I tilfelle jobbintervju... Deres beste tips??

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg blir ganske sannsynlig innkalt til jobbintervju om noen ganske få uker.

(Har fått sterke signaler om at jeg er en høyst aktuell kandidat til stillingen jeg har søkt på)

Nå sitter jeg her og prøver å finne ut hvordan jeg skal gi best mulig inntrykk på jobbintervjuet, som jeg da kanskje skal på.

Det jeg allerede har tenkt på:

:P pene, rene klær, diskret sminket og ikke for mye parfyme og smykker

:P smile og være blid og positiv

:P imøtekommende sittestilling (ikke armer i kors, ikke kryssede ben, ikke se mye ned i gulvet, ikke studere intervjustedet mens man snakker, etc....)

Noen flere tips som kan sikre meg drømmejobben? :wink:

Jeg er i full stilling i en annen jobb fra før. Hvordan pleier folk å gjøre dette, altså når de skal til jobbintervju i ny jobb, mens de egentlig må på jobb? Det er vel ingen som ber sjefen om fri for å gå på jobbintervju?... :oops: Sier man at man skal til legen, altså lyver for sjefen??

På forhånd mange takk!

Videoannonse
Annonse
Gjest Hillary..
Skrevet

Du tar intervjuet på morgenen, på sluttan av dagen eller rundt lunsj. Du kan bare si at du kommer senere, må gå tidlig eller har møte.

Det bør gå greit - hvis du har fleksitid og jobber ganske selvstendig.

Fokuser hovedsaklig på å presenter deg selv som fagperson.

Skrevet

Jeg hadde ikke hatt problemer med å sagt at jeg skulle til legen. En hvit løgn har ingenting å si i denne sammenheng. Det er snakk om at du kan få deg en ny jobb som du sannsynligvis mye heller vil ha.

Mitt tips hvis de tilslutt spør om du har noen spørsmål til dem. Spør dem om de trives med å jobbe i bedriften. Dette viser at du har interesse for det sosiale og trivselen på en arbeidsplass. Jeg spurte om dette på mitt intervju, og de ble først veldig overrasket, men synes det var veldig positivt.

Les en del om bedriften på forhond, slik at du kan en del om det. Dette viser at du virkelig er interessert i å få jobben.

Vær ærlig, selv om det kan virke negativt i noen situasjoner. Men vri det om til det positive. F.eks. jeg ble intervjuet av 3 personer, bl.a. markedssjefen. Jeg fikk spørsmål om dette kunne være en jobb jeg kunne tenkt å være i i flere år. Det var det ikke, og det sa jeg. Men så la jeg til at jeg ville nok heller etter noen år trakte opp i "din avdeling" og nikket mot markedssjefen. Dette viste at jeg hadde ambisjoner om å nå høyere opp, men i samme bedrift.

Ok, det var noen tips fra meg. Masse lykke til!

Får jeg spørre hvilken stilling du skal på intervju til?

Skrevet

Vis oppriktig interesse for firmaet. Er det en viktig stilling kan det være lurt å ha lest litt om firmaet på forhånd. Intervjueren vil sikkert spørre om du selv har noen spørsmål, og da har i allefall jeg opplevd det som positivt at man spør om et eller annet, f.eks. om det er mye gjennomtrekk av ansatte (første eksempelet jeg kom på) eller noe sånt. De vil garantert spørre om hva som er dine positive og negative egenskaper, greit å ha tenkt gjennom det på forhånd. Alle har negative egenskaper, så det vil virke litt arrogant å si at du ikke kommer på noe. Du kan gjerne snu negative egenskaper til noe positivt, f.eks. "jeg kan være litt utålmodig, men det betyr at jeg får jobben gjort raskt" (igjen, et tilfeldig eksempel, sannsynligvis noe oppbrukt). Vær forsiktig med å bruke klisjéer når det gjelder egenskaper, 90% av kandidatene vil nok si ting som at de jobber effektivt, jobber godt både selvstendig og i grupper o.l. Du skal selvsagt ikke finne på egenskaper du ikke har, men det kan være greit å styre unna alt det de har hørt tusen ganger før, om ikke annet så formulér deg på en annen måte. Du må rett og slett skille deg ut fra de andre.

Skrevet

Det som slo meg når jeg leste de punktene som du hadde listet opp for deg selv var at dette var ytre egenskaper. Et hyggelig smil og pene klær er viktig og er jo absolutt noe som kan slå positivt ut. Dvs, det vil heller slå veldig negativt om en kommer sjuskete kledt og har en munn som denne :veldigsur:

Min erfaring gjennom mange jobb intervjuer er at etter den innledende fasen med hilsing og diverse "fraser", så er det mange som da ønsker å høre om deg.

Tenk litt gjennom det på forhånd, hvordan presentere deg selv på en best mulig måte. Det er flere måter å si akkurat det samme på, så tenk på hvordan du formidler budskapet.

Les stillingsinnntruksen nøye, står det at de vil ha en "omgjengelig person" så flett det inn, om du er det da. :wink: Gjerne med et eksempler på det. Det samme gjelder og`for den faglige delen, tenkt gjennom dine styrkerhvor din kompetanse er i forhold til det. Om du skal jobbe f.eks butikk så vil det vel være mye personlige egenskaper som avgjør om jobben er din.

Enkelte spør jo og`på slutten noe sånt som si hvorfor vi skal ansette deg, eller nevn 3 grunner til hvorfor akkurat DU bør få jobben. Kan være smart og ha noen tanker om hvorfor det. Intervjuer er ikke tidspunkt for å stotre og si at det vet jeg ikke. :wink:

Nå er det jo ikke sikkert du vil ha anlening til å bable i vei "som du vil". Men å ha tenkt gjennom disse tingene så kan du flette det inn naturlig i en samtale og du vil virke trygg på deg selv og din kompetanse.

Og skulle jeg gått på intervju nå, så hadde jeg sagt jeg skulle til legen ja.

Lykke til!

Skrevet

Pass på å bruke egne ord, ikke formuleringer som står i utlysningsteksten.

Smil og vær sympatisk.

Min tommelfinger-regel er å tenke FØR jeg snakker.

(Er litt dårlig på det selv nemlig)

Så når de spør om noe så tenker jeg litt før jeg svarer. Ikke sånn et minutt men ti sekunder... Slik at jeg vet hva jeg skal si før jeg begynner på setningen.

Et jobbintervju er også stedet å være rund i kantene. Være diplomat og se saker fra flere sider.

Gjest Gjesta
Skrevet

Ikke snakk negativt om tidligere sjefer...

Vær ren! Og husk å smile! :)

Clea

Skrevet

Bruk noen timer på å sette deg inn i bedriften på forhånd - studer nettsiden deres, presseomtale etc. Og legg merke til hva som er spesielt for akkurat denne bedriften. Merk deg f.eks. om de har spesielle prosjekter eller planer, og still gjerne spørsmål om dette. F.eks: "Jeg ser at dere har en spennende femårsplan for utvikling av xxx - hvor langt har dere kommet i gjennomføringen?"

Du scorer mye på å vise at du har interesse for bedriften og at du har giddet å sette deg inn i den.

Skrevet

Min mor har vært tilstede på utallige intervjuer og hadde en gang reagert på ei som var "for" selvsikker/hjemmevant. Alle hadde reagert på dette, at hun virket som hun allerede hadde fått jobben. Hun var riktignok svært godt kvalifisert, men det irriterte alle sammen så mye at hun ikke ble ansatt.

Skrevet

Jeg har faktisk fått spørsmål på jobbintervju, hva de ville sagt dersom de ringte jobben min å spurte hvor jeg var. Jeg hadde brukt feriedag, så for meg var det greit, men de likte ikke at folk brukt sykdom/lege som unnskyldning. Så jeg ville nok heller brukt avspasring/ferie på det.

Ellers er mitt beste tips å tro på det du sier og se dem i øynene. "Jeg er dyktig!" men dersom ikke du tror det, vil ikke de tro deg heller!

Skrevet

Vel ikke alle har en sjef som hun på et av våre kontor. Der var det ei som skulle på jobbintervju og sa ifra til sjefen sin. Hun fikk da klart tilbake at da kan du jo ikke gå kledd sånn der, du får dra litt tidliger og gå hjem og skifte!!! :roll:

Men hun er litt artig og denne sjefen. Selv om kollegaen som skulle på intervju satt der i pentøy og ble intervjuet av en haug gartnere i arbeidstøy!!!

• 2 uker senere...
Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har vært på en del intervjuer og har aldri løyet og sagt at jeg skulle til legen. Har passet på å avtale tid slik at jeg har kunnet avspasere. Det er helt greit å si når man blir innkalt til intervju at man ikke ønsker å si det på jobben, og de fleste setter opp en tid på slutten av dagen som kan passe for deg dersom det er vanskelig å komme fra jobben.

Arbeidsgiver har ikke krav på å vite hvorfor du avspaserer. Og om de skulle være så frekke og spørre, så si at du har noen private ærend som ikke kan gjøres på kveldstid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...