Gå til innhold

Lånet har "restanse".....farlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Banken hvor jeg har mitt boliglån, sendte meg i dag en mail med beskjed om at mitt lån har en "restanse" på kr X(oppgav der summen som utgjør mitt månedlige avdrag.)

Da jeg søkte opp ordet restanse, fant jeg følgende på wikipedia:

"Et lån hvor avtalt betaling ikke blir gjennomført, kaller man for et misligholdt lån, og låntager er i en slik situasjon i restanse."

Men, dette skjer hver måned....Altså at låneavdraget blir trukket automatisk i nettbanken 2-3 dager før jeg får lønning - og således blir avdraget stort sett betalt to-tre dager etterpå fordi jeg som regel ikke har hele summen tilgjengelig i dagene før jeg får lønn inn på konto.

Imidlertid er dette første gangen banken har sendt meg en slik mail, og jeg blir selvsagt bekymret og samtidig overrasket siden det alltid har vært sånn, som forklart over.

Hva innebærer dette for meg? Burde jeg bekymre meg for at banken kan si opp lånet mitt? :( Anonymous poster hash: 6ea48...c94

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Er det ikke best å forklare saken for banken og forhøre deg om mulighet for å få endret trekkdato?

.

I hvert fall i Skandiabanken kan du velge slikt selv.

Endret av nojac
Skrevet

Banken hvor jeg har mitt boliglån, sendte meg i dag en mail med beskjed om at mitt lån har en "restanse" på kr X(oppgav der summen som utgjør mitt månedlige avdrag.)

Da jeg søkte opp ordet restanse, fant jeg følgende på wikipedia:

"Et lån hvor avtalt betaling ikke blir gjennomført, kaller man for et misligholdt lån, og låntager er i en slik situasjon i restanse."

Men, dette skjer hver måned....Altså at låneavdraget blir trukket automatisk i nettbanken 2-3 dager før jeg får lønning - og således blir avdraget stort sett betalt to-tre dager etterpå fordi jeg som regel ikke har hele summen tilgjengelig i dagene før jeg får lønn inn på konto.

Imidlertid er dette første gangen banken har sendt meg en slik mail, og jeg blir selvsagt bekymret og samtidig overrasket siden det alltid har vært sånn, som forklart over.

Hva innebærer dette for meg? Burde jeg bekymre meg for at banken kan si opp lånet mitt? :(Anonymous poster hash: 6ea48...c94

Du må snakke med banken din om å få endret datoen for betaling av lånet. siden dette gjentar seg så kan det være at de til slutt vil innkreve hele lånet i sin helhet. Bankene pleier ikke og være vanskelig med endring av dato. Jeg fikk gjort det, måtte betale litt gebyr. Bedre og avtale dagen etter du venter inn lønn sånn at du alltid har penger på konto og ikke havner i slik situasjon. Hvis du misligholder lånet over tid så er det negativt for deg selv om det bare et et par dager.

Anonymous poster hash: 0256d...80e

Skrevet

AnonymBruker, on 12 Feb 2014 - 20:14, said:

Du må snakke med banken din om å få endret datoen for betaling av lånet. siden dette gjentar seg så kan det være at de til slutt vil innkreve hele lånet i sin helhet. Bankene pleier ikke og være vanskelig med endring av dato. Jeg fikk gjort det, måtte betale litt gebyr. Bedre og avtale dagen etter du venter inn lønn sånn at du alltid har penger på konto og ikke havner i slik situasjon. Hvis du misligholder lånet over tid så er det negativt for deg selv om det bare et et par dager.

Takk for svar begge to. Jeg besvarte da mailen fra banken med forslag om å endre trekkdato til den 15. hver måned. Er det noe banken vil reagere positivt på? Eller kreves en ordentlig samtale og ikke kun et slikt forslag via mail? Anonymous poster hash: 8bfcc...08b
Skrevet

Takk for svar begge to. Jeg besvarte da mailen fra banken med forslag om å endre trekkdato til den 15. hver måned. Er det noe banken vil reagere positivt på? Eller kreves en ordentlig samtale og ikke kun et slikt forslag via mail? Anonymous poster hash: 8bfcc...08b

Mailen du har fått en nok en sånn autokonto du ikke kan svare tilbake på. Ring banken og snakk med de. Du må nok dit og signere på papirer. Det måtte jeg, har DnB.

Skrevet

AnonymBruker, on 12 Feb 2014 - 21:16, said:

Mailen du har fått en nok en sånn autokonto du ikke kan svare tilbake på. Ring banken og snakk med de. Du må nok dit og signere på papirer. Det måtte jeg, har DnB.

Nei, det var faktisk mail fra min såkalte personlige "rådgiver" i banken. Men er det normalt sett problemfritt å endre trekkdato? Anonymous poster hash: 8bfcc...08b
Skrevet

Har alltid kunnet velge trekkdato selv når jeg har inngått låneavtale, og det har heller aldri vært noe problem å få flyttet dato.

Evt får du opprette en egen konto der lånet trekkes, som du betaler inn til hver gang du får lønn.

• Liker 1
Skrevet

Blånd, on 12 Feb 2014 - 22:12, said:

Har alltid kunnet velge trekkdato selv når jeg har inngått låneavtale, og det har heller aldri vært noe problem å få flyttet dato.

Evt får du opprette en egen konto der lånet trekkes, som du betaler inn til hver gang du får lønn.

Takk, fikk en litt bedre følelse nå. :) Uansett, siden baken aldri har "minnet meg på" at lånet har restanse tidligere kan vel ikke lånet sies opp nå sånn uten videre?

Må det ikke være alvorligere enn at lånet betales 2-3 dager på etterskudd? Anonymous poster hash: 8bfcc...08b

Skrevet

Takk, fikk en litt bedre følelse nå. :) Uansett, siden baken aldri har "minnet meg på" at lånet har restanse tidligere kan vel ikke lånet sies opp nå sånn uten videre?

Må det ikke være alvorligere enn at lånet betales 2-3 dager på etterskudd? Anonymous poster hash: 8bfcc...08b

Dersom banken ikke vil flytte trekkdato, får du bare påse at du alltid har nok penger på kontoen til at lånet kan trekkes på den faktiske datoen; det er jo du selv som er ansvarlig for å ha dekning på konto. Har du ikke lagt merke til det selv tidligere?

Anonymous poster hash: 6b11b...898

Gjest Magdalene
Skrevet

T

Det er jo ganske alvorlig å aldri betale regningen før ETTER forfallsdato.

Skrevet

AnonymBruker, on 12 Feb 2014 - 22:43, said:

Dersom banken ikke vil flytte trekkdato, får du bare påse at du alltid har nok penger på kontoen til at lånet kan trekkes på den faktiske datoen; det er jo du selv som er ansvarlig for å ha dekning på konto. Har du ikke lagt merke til det selv tidligere?

Anonymous poster hash: 6b11b...898

Ok, skjønner den. Har vel lagt merke til det noen ganger, men siden jeg aldri har hørte noe fra banken om det har jeg ikke tenkt over det. Lånet ble etablert sommeren 2012.

Anonymous poster hash: 8bfcc...08b

Skrevet

Magdalene, on 12 Feb 2014 - 22:46, said:

Ok, men hvorfor har da ikke banken sagt ifra tidligere? Anonymous poster hash: 8bfcc...08b
Skrevet

Det er sikkert noe automatisk at de må sende et slikt varsel etter så og så mange ganger for å ha sitt på det rene. De flytter nok datien, og om det ikke skulle gå så må du bare leve smalans en måned slik at du får snudd på det. Men det går nok fint.

Ok, men hvorfor har da ikke banken sagt ifra tidligere? Anonymous poster hash: 8bfcc...08b

Anonymous poster hash: 65a19...043
Skrevet

Vi har SPV og fikk uten problemer endret trekkdato fra 15. til 20. Kostet ingenting, men første avdraget etter endring ble litt større (fem dager ekstra med renter).

Du kan også sette av så du har en slags buffer, sånn at det alltid er penger når lånet trekkes. Men det enkleste er nok å endre trekkdato.

Skrevet

Snakk med dem og forklar. Og ikke vaer bekymret :) De kommer nok ikke til aa kreve inn laanet i sin helhet, skal mye til foer det skjer. Var du i risikosonen, hadde det allerede skjedd med meg.

Jeg har renter som forfaller i DNB men bruker Skandia som hovedkonto (der jeg faar inntekt). Saa jeg overforer til DNB i forkant av den 15, da rentene trekkes. Har skjedd foer at det ikke har vaert dekning (jeg overforte, men kortkostnadene ble trukket da) - fikk brev om at det ikke var gaatt igjennom to uker senere.

Du kan endre dato eller forklare, det er ikke et stort problem.

Anonymous poster hash: c5102...293
Skrevet

Som regel er dette sjeldent er problem for kreditor ( minus NRK og kemneren). Normal praksis er at man sender en purring( evt inkassovarsel) etter 14 dager og denne skal ha en betalingsfrist på minimum 14 dager.

Er du sikker på TS at det ikke har blitt kluss med betaling slik at du ligger etter med et mer terminbeløp enn du tror?

Anonymous poster hash: e6bf0...5c4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...