Gå til innhold

Øyekatarr uten sti?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går kveld og i hele dag har jeg klødd i det ene øyet og nå i kveld en dump smerte, jeg har hatt lette smerter i det andre øyet og merket noe ubehag ved øyebevegelser. Det køende øyet har i to døgn hatt en blodutredelse (som nå ser bedre ut), men jeg kan ikke huske å ha slått meg. Bruker ikke linser. I går kveld var synet litt "utglidd" eller "tåkete" men helt ok i dag. Ingen sti på noen av øynene i morges.

Jeg lurer på om det er mulig å ha øyekatarr uten sti? Burde jeg uansett dra til legen? Grunnen til at jeg spør her inne er fordi jeg må skaffe vikar hvis jeg må dra til legen i morgen tidlig, så jeg må bestemme meg i kveld.

Anonymous poster hash: e6233...30e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sti? Dette er sti på øyet:

http://nhi.no/sykdommer/oye/oyelokkslidelser/sti-pa-oyet-hordeolum-3564.html

Hvis du med "sti" mener gugge som fører til gjenklistrede øyne så er dette noe som forsvinner etter kort tid dersom katarren ikke var altfor ille. Da tar det et par dager til før øynene ikke lenger ser ut som øynene til ei laboratorierotte, og for de fleste så er dette noe som heler seg fint selv iløpet av et par dager.

Skrevet

Ja, man kan fint ha øyekatarr uten å ha sti først.

Anonymous poster hash: 16b18...7b1
Skrevet

Ok, jeg har tidligere jobbet i barnehage og fikk da fortalt at barn som hadde sti på øyet hadde øyekatarr og måtte sendes hjem. Derfor trodde jeg at man kan ikke hadde øyekatarr uten sti.

Hva mener du med "øynene til ei labratorierotte"?

Men dere tror det høres ut som øyekatarr og ikke noe skummelt?

Skrevet

Ja, det går an å ha øyebetennelse uten at det verker. Jeg mener å ha hørt at det verker mindre dersom betennelsen skyldes virus.

Anonymous poster hash: 4551d...b7a
Skrevet

Ja, det går an å ha øyebetennelse uten at det verker. Jeg mener å ha hørt at det verker mindre dersom betennelsen skyldes virus. Anonymous poster hash: 4551d...b7a

Øyebetennelse er vel noe annet? Jeg trodde katarr kom fra en bakterie?

Skrevet

Øyebetennelse er vel noe annet? Jeg trodde katarr kom fra en bakterie?

Begrepene brukes litt om hverandre -- jeg googlet litt, og det ser ut som øyebetennelse egentlig er en fellesbetegnelse på alle betennelser som kan ramme øyet, mens øyekatarr er konjunktivitt, altså betennelse på det hvite på øyet. Mange steder står det likevel at øyebetennelse og konjunktivitt er det samme.

Har du prøvd å rense øyet ordentlig med saltvann? Ville renset godt, kuttet ut sminke et par dager og tatt en tur til legen (evt optiker) hvis det fortsatt er et problem om noen dager (evt hvis du får uklart syn igjen eller merker lysskyhet) :)

Anonymous poster hash: 4551d...b7a

• Liker 1
Skrevet

Ok. Jeg har skyldt. Bruker ikke sminke. Skifter puterrekk og vasker hendene godt. Hvor mange dager bør jeg forvente å klø?

Skrevet

Jeg har ikke rødsprengte øyne. De renner heller ikke.

Skrevet

Begrepene brukes litt om hverandre -- jeg googlet litt, og det ser ut som øyebetennelse egentlig er en fellesbetegnelse på alle betennelser som kan ramme øyet, mens øyekatarr er konjunktivitt, altså betennelse på det hvite på øyet. Mange steder står det likevel at øyebetennelse og konjunktivitt er det samme. Har du prøvd å rense øyet ordentlig med saltvann? Ville renset godt, kuttet ut sminke et par dager og tatt en tur til legen (evt optiker) hvis det fortsatt er et problem om noen dager (evt hvis du får uklart syn igjen eller merker lysskyhet) :)Anonymous poster hash: 4551d...b7a

Må bare rette litt på deg; konjuntivitt er ikke betennelse i det hvite, men betennelse i konjunktiva, som er en hinne som er over hele øyet. Det hvite heter sclera og betennelse i dette kalles scleritt, og er mye mer alvorlig.

Øyebetennelse brukes stort sett om konjuntivitt i det daglige, selv om det kan også omfatte andre betennelser i øyet, som du sier.

Øyekatarr (konjunktivitt) kan fint utarte seg uten sti, og avhengig av om det skyldes bakterie eller virus så kan det også være uten puss. Jeg ville nok tatt en tur til optiker om jeg var deg, det kan da tas en rask vurdering på om du kan la det fare eller om du bør til lege. Smerter skal alltid tas alvorlig. Er du lyssky?

Anonymous poster hash: 66b5e...441

Gjest Gjest_Erica
Skrevet

Jeg hadde smerter i øyet for litt siden og det hvite var rødt. Det viste seg at det var en virusinfeksjon siden øyet ikke var gjenklistret om morgenen. En virusinfeksjon må gå over av seg selv.

Skrevet

Takk for oppklaring. Jeg er litt lysky i det ene øyet, kniper det helst igjen men det gjør ikke vondt å ha det åpent.

Jeg ringte optikeren, men han sa at han ikke kan gjøre noe fordi han ikke kan noe om øyesykdommer. Enten må jeg til fastlege eller øyelege sa han.

Jeg ser det an noen dager til. Det burde jo snart begynne å bli bedre.

Skrevet

Takk for oppklaring. Jeg er litt lysky i det ene øyet, kniper det helst igjen men det gjør ikke vondt å ha det åpent.

Jeg ringte optikeren, men han sa at han ikke kan gjøre noe fordi han ikke kan noe om øyesykdommer. Enten må jeg til fastlege eller øyelege sa han.

Jeg ser det an noen dager til. Det burde jo snart begynne å bli bedre.

Da var det en kjip og old school optiker du ringte til, prøv noen andre. De fleste optikere har stort fokus på øyehelse, og det er mye fokus på det i dagens optometriutdannelse.

Anonymous poster hash: 66b5e...441

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...