AnonymBruker Skrevet 12. februar 2014 #1 Skrevet 12. februar 2014 Jeg har ei Bergansjakke som trenger vask.. Har hørt at man ikke må bruke tøymykner fordi det ødelegger jakkas egenskaper. Men hva skal da bidra til "god lukt" av jakka?? Kan jeg vaske den med Milo tro? Vaskepulver lukter jo ikkeno...Anonymous poster hash: ed245...2f8
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2014 #2 Skrevet 12. februar 2014 Du skal helst bruke milo. Anonymous poster hash: 933b6...c07
skreppamedleppa Skrevet 12. februar 2014 #3 Skrevet 12. februar 2014 Er det er ytterjakke/allværsjakke? I så tilfelle Nikwax!! Den grønne flasken er vaskemiddel http://www.google.no/imgres?sa=X&hl=no&biw=1366&bih=595&tbm=isch&tbnid=DVcAR4YgfZP3oM%3A&imgrefurl=http%3A%2F%2Fwww.sportogfiske.no%2Fbutikk%2Fdiverse%2Fimpregnering-nikwax&docid=UtWdPFLj1lNKWM&imgurl=http%3A%2F%2Fwww.sportogfiske.no%2Fassets%2Fimg%2F450%2F450%2Fbilder_nettbutikk%2Fe569d419bd70517bf2a1fd99a0da92d7-image.jpeg&w=270&h=270&ei=XbL7UujpHoH8ywPtz4G4Bw&zoom=1&ved=0CN8BEIQcMCw&iact=rc&dur=2829&page=2&start=22&ndsp=25 Og den blå er til impregnering som jeg tar i vaskekammeret etter jeg har vasket jakken og kjører maskinen en gang til. (nei de lukter ingenting, men det er det eneste vaskemiddelet som får lov å komme i kontakt med Bergans jakkene mine) Er det en annen form for jakke enten laget av fleece eller ull så kan Milo fint brukes, Milo har også skyllemiddel som lukter helt fantastisk, Men når jeg vasker slikt tøy som trenger spesial behandling så tenker jeg ikke så mye på lukt, det er mye viktigere at jakken holder egenskapene som de har¨.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2014 #4 Skrevet 12. februar 2014 Det er en ytterjakke ja. Hvor får man kjøpt de midlene der hen? Anonymous poster hash: ed245...2f8
skreppamedleppa Skrevet 12. februar 2014 #5 Skrevet 12. februar 2014 Vanlige sportsbutikker har de vanligvis. XXL, G max etc.. koster ca 150 for hver, da holder en boks til 2 vask og man kan vaske 2 yttertøysplagg om gangen.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2014 #6 Skrevet 12. februar 2014 Hvis du vil ødelegge jakken, så bruker du Milo! Milo er for naturfiber, en Bergans jakke trenger helt andre ting. Støtter forslaget om Nixwax. Anonymous poster hash: c6642...ce2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2014 #7 Skrevet 12. februar 2014 Hvis du vil ødelegge jakken, så bruker du Milo! Milo er for naturfiber, en Bergans jakke trenger helt andre ting. Støtter forslaget om Nixwax. Anonymous poster hash: c6642...ce2 Forklar meg hvordan milo ødelegger. Regner med jakken er i dermizax siden det er bergans, de slenger man bare i tørketrommelen et par minutter for å vekke til liv impregneringsegenskapene. Anonymous poster hash: 933b6...c07
skreppamedleppa Skrevet 12. februar 2014 #8 Skrevet 12. februar 2014 Forklar meg hvordan milo ødelegger. Regner med jakken er i dermizax siden det er bergans, de slenger man bare i tørketrommelen et par minutter for å vekke til liv impregneringsegenskapene. Anonymous poster hash: 933b6...c07 Vel bekomme med det men jeg ville aldri vasket med Milo. Milo er beregnet på ull klær, en bergans allværsjakke er ikke laget med ull. Med så feil vaskemiddel så holder ikke puste egenskaper i jakken lenge. 1
Sportiva Skrevet 12. februar 2014 #9 Skrevet 12. februar 2014 Vask med vanlig vaskemiddel og evt sleng litt i tørketrommel som en over sier. Trenger ikke noe annet fancy. Membranen er bra nok i seg selv.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2014 #10 Skrevet 12. februar 2014 De sier jo: Alt som tåler vann, tåler Milo.. Anonymous poster hash: ed245...2f8
Sportiva Skrevet 12. februar 2014 #11 Skrevet 12. februar 2014 Jeg er litt usikker på akkurat hvordan dermizax membranen til bergans fungerer, men dersom den har noen likheter med goretex skal IKKE milo benyttes. Porene i goretexen trenger å bli skikkelig renset for å bevare egenskapene til jakken, noe ikke milo får til på en adekva måte. Syntetiske stoffer trenger ikke balsamering slik ull og silke gjør. Milo vil sannsynligvis gjøre pusteegenskapene til jakken dårligere. 1
skreppamedleppa Skrevet 12. februar 2014 #12 Skrevet 12. februar 2014 (endret) Vask med vanlig vaskemiddel og evt sleng litt i tørketrommel som en over sier. Trenger ikke noe annet fancy. Membranen er bra nok i seg selv. hee hee.. Den ene jakken min er blitt 8 år, selvsagt tærer vann og vind på den og det merkes når den er blitt imprignert og vasket på skikkelig vis. Men ja selvsagt om bare skal ha jakken i et til to år og det ikke er så nøye om den puster, er vindtett og vanntett så må du jo bare vaske med milo, zalo, omo color og lano men det er nok ikke så lurt likevel. Endret 12. februar 2014 av skreppamedleppa 1
Neket Skrevet 12. februar 2014 #13 Skrevet 12. februar 2014 Hva med å lese vaskelappen i jakken først og fremst? Ville også gått for spesialvaskemiddel. Og Milo...puttet noe som ikke var ull i vaskemaskinen sammen med ull og Milo, og fikk noen rare skjolder som forsvant i neste vask.
Strikkedilla Skrevet 14. februar 2014 #14 Skrevet 14. februar 2014 (endret) Bruk egnet vaskemiddel fra sportsbutikk.ikke så dyrt og drøyt i bruk. Anbefaler impregneringsspray fremfor den typen man heller i kammeret. Da unngår du impregnering på innsiden av jakken som kan ødelegge dens pustende egenskaper. Endret 14. februar 2014 av Strikkedilla
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2014 #15 Skrevet 14. februar 2014 Jeg vasker mine Bergans-skalljakker med vanlig vaskepulver. Det er ikke så ofte jeg behøver å vaske jakker, men jeg har i alle fall ikke merket noen forskjell på egenskapene verken før den ble vasket første gang, eller etter x antall vask. Hvis man vasker den veldig ofte blir det kanskje en annen sak. Det er mulig det kan være lurt å kjøpe spesialvaskepulver til 75,- pr. vask hvis man ønsker å bruke jakken i mange, mange år. Jeg gidder ikke det, for teknologien i jakkene går fremover (og designet også...) så om jakken ikke fungerer like bra etter 5 år, så betyr det egentlig ikke så mye. Den jakken jeg har fra 2006 er betraktelig tyngre og stivere enn de to jakkene jeg kjøpte i 2012, og man får jo en skalljakke fra Bergans for ca 2000 kroner nå for tiden. Da trenger man ikke å bruke den i så mange år før man kommer ned på akseptabel "årspris"... Anonymous poster hash: 3b8d9...e1e 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2014 #16 Skrevet 15. februar 2014 Dermizax kan vaskes med vanlig vaskepulver, men redusert halver doseringen. Dette er det Bergans anbefaler på sine sider også. Har hatt flere Dermizaxjakker, og det har aldri vært noe problem, dem eldste jakken er nå 11 år og fremdeles i god stand etter å ha blitt vasket mange ganger med vanlig vaskemiddel. Sentrifuger på lavt antall runder og la den drypptørke til den er tørr, og så ti min i tørketrommelen så er er den like vanntett som før. Vil ikke anbefale Nikwax som en over her nevnte, da det ikke er laget for Dermizax. jeg bruker Nikwax på Gore tex plaggene mine, men det er tross alt en helt annen menbran. Anonymous poster hash: 603d6...96c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå