Gjest Devil's Spawn Skrevet 25. mai 2004 #2 Skrevet 25. mai 2004 Vakkert. Men bilde opp til høyre viser de verste massemorderne gjennom tidene .Stalins regime er en av de grusomste regimene vi har hatt gjennom tidene.
Gjest Moonshadow Skrevet 25. mai 2004 #3 Skrevet 25. mai 2004 Jeg støtter heller ikke Stalin.. Ikke Mao eller for den del.. Siden er for Marxister og Lenin tilhengere...
LilleBille Skrevet 25. mai 2004 #4 Skrevet 25. mai 2004 Rudolf Nilsen hadde mange flotte dikt han. Platen på Stengrunn (Kari Svendsen, Lars Klevstrand, Steinar Ofsdal, John Arne Corell og Carl Morten Iversen) .. var en av mine aller første plater - og inneholdt mange flotte tolkninger .. og jeg "settes" tilbake til 70 tallet hver gang jeg hører en av sangene derfra.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 25. mai 2004 #5 Skrevet 25. mai 2004 Likefullt bilder av både MAO og Stalin der, burde ikke de fjernes i så fall? For å gå litt på siden. Tydligvis ingen lenger som egentlig tror på den ideologien. T.o.m. Kina har gitt større spillerom for kapitalismen, altså det vil da også der eksistere klasser. Bare prøver å tenke meg et kommunistisk regime som har fungert, men kommer ikke på noen? Er det noen i det hele tatt? :klø: Jeg mener uten utrenskninger og generell stor fattigdom?
Holly Hobbie Skrevet 26. mai 2004 #6 Skrevet 26. mai 2004 Godt sagt, Rattlesnake. Synes litt synd paa "de roede", jeg. De har jo ikke saa veldig mye bakkekontakt...
Gjest Moonshadow Skrevet 26. mai 2004 #7 Skrevet 26. mai 2004 Rattlesnake: Når det gjelder Mao, så vil jeg for det første trekke fram at han fortsatt i dag er veldig populær i Kina, og det til tross for at "kommunistpartiet" i Kina i dag fører en kapitalistisk politikk med sterkt økende fattigdom. (Her i vesten får vi høre mye om den økende rikdommen i Kina, økning i bnp. osv. som alt er sant, men vi får høre lite om de økende klasseskillende i Kina, som fører til at på tross av at Kina totalt sett er stadig rikere, så blir det stadig flere som faller ned i en økende fattigdom). At Mao fortsatt er så poppulær i Kina, må jo være litt vanskelig å forklare dersom han virkelig var så forferdelig som vi får høre her i den rike kapitalistiske verden? Du har sikkert hørt om "den kalde krigen". Faktisk kan vi si at det fortsatt er en ideologisk krig mellom tilhengerne av kapitalismen og tilhengere av å styrte kapitalismen. I krig er sannheten første offer som kjent, og det gjelder også for den "sannheten" vi får høre av BBC "dokumentarer" o.l. her i vesten. Selvfølgelig gjorde også Mao feil. Alle som gjør noe gjør også feil. Men var feilene hovedsida ved Mao, eller var det at han sto i spissen for et parti som klarte å frigjøre fattigbøndene i Kina, bekjempet analfabetismen og øke den økonomiske og sosiale situasjonen for millioner av fattigbønder? Jeg tror det er nettopp alt det bra Mao sto i spissen for er årsaken til den enorme populariteten som han fikk i Kina.
Gjest Anonymous Skrevet 26. mai 2004 #8 Skrevet 26. mai 2004 Rattlesnake: Eh.. Mao er polulær pga det ENORM propagandamaskineriet hans! Dessuten ble all negativ omtale av Mao og hans parti sensurert av partiet! Dette er det dummeste jeg har lest.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 26. mai 2004 #9 Skrevet 26. mai 2004 Enig. Ha en meningsmåling om hvorvidt Mao er/var populær i Kina er som å spørre om Hitler var populær i Tyskland 1938.
Gjest Moonshadow Skrevet 26. mai 2004 #10 Skrevet 26. mai 2004 Der er jeg ikke enig.. Mao gjorde mye bra for Kina og arbeiderne der han.. Det er grunn til at veldig mange Kinesere stolt viser fram sin Maos lille røde.. Tanta og onkelen min kom nettop hjem til Norge etter og ha bodd i Kina i Mange år. De kunne fortelle at mange der nede er takknemlig til det Mao gjorde før det store spranget..
Gjest Moonshadow Skrevet 26. mai 2004 #11 Skrevet 26. mai 2004 Men jeg har heller aldri sagt at jeg støtter Mao og det han gjorde.. Jeg vet for lite om han og det som skjedde der nede under han, til å velge noe side.. Jeg jobber med saken og prøver og lære så mye jeg kan om det. Fram til jeg føler jeg vet nok om saken, så stiller meg jeg ganske nøytral til Mao..
Gjest gjest1 Skrevet 26. mai 2004 #12 Skrevet 26. mai 2004 Marxist-Leninismen har aldri vært fullstendig gjennomført som politisk system i noe land. Denne ideologien er i utgangspunktet et anti-elite, anti-klasse og anti-byråkratisk system. Og hva preget Sovjetunionen og hva preger Kina og Cuba ennå? Å kalle dette kommunistiske land er en hån mot de tankene som ligger bak ideologien. Kommunismen er en herlig og vanvittig utopisk ideologi.
Crazee Skrevet 27. mai 2004 #13 Skrevet 27. mai 2004 Mao gjorde nok mykje bra for mange - men og mykje gale mot mange andre. Var du intellektuell, dvs. høgare utdanning, så var du ikkje akkurat heldig stilt. Om du overlevde. Og så fekk han gjort masse tåpeleg, på grunn av manglande kunnskapar. Så om han er/var populær - det kjem heilt an på kven du spør. No skal me ikkje gløyma at Saddam er populær i irak enno han - om me spør dei rette... Elles, når det gjeld kommuniststatar, så uttalte Marx sjølv at han ikkje ville sleppa inn i dei mest marxistiske statane på grunn av sitt alt for 'kapitalistiske' syn... (Kapitalistisk er nok ikkje ordet eg leitar etter, men han var i alle fall ikkje marxistisk nok. I følge Marx.)
Mamma1 Skrevet 27. mai 2004 #14 Skrevet 27. mai 2004 At Mao har gjort mye bra for Tyskland er ikke noe holdbart argument..Hitler gjorde også mye bra for Tyskland, før nazismen grep ordentlig tak.
Gjest Moonshadow Skrevet 27. mai 2004 #15 Skrevet 27. mai 2004 At Mao har gjort mye bra for Tyskland er ikke noe holdbart argument..Hitler gjorde også mye bra for Tyskland' date=' før nazismen grep ordentlig tak.[/quote'] Mao har vel ikke gjort noe som helst for Tyskland...
Mamma1 Skrevet 27. mai 2004 #16 Skrevet 27. mai 2004 Når vi først snakker om kommunismen. Hva synes dere om Cuba, og Amerikas nitidige og latterlige forsøk på å fjerne Castro? Hva synes dere om Amerikas innstilling til kommunismen, eller the red scare som den der ble kalt? Jeg for min del finner det latterlig. Spesielt forsøkene som har vært gjort på å få fjernet Castro. Og den innvasjonen i Grisebukta var en totel fiasko fra ende til annen.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 27. mai 2004 #17 Skrevet 27. mai 2004 USA og kampen mot spredningen av kommunsimen har vært latterlig. Handelsblokkade mot Cuba har bare ført til at sivilbefolkningen har blitt fattigere og fattigere. Castro sitter trygt som bare det uansett, kun sivilbefolkningen som lider. Går vi tilbake i tid har USA oppført seg latterlig, der de har støttet militærdiktaturisket kupp for å stoppe yterligere spredning av kommunismen. De ville heller støtte oppunder disse diktaturene, som ikke er det spor bedre, heller enn å innføre kommunistiske regimer. CIA har også antakeligvis stått bak flere drap av kommunistiske forkjempere, som Che Guivarra(Sorry hvis det var feil skrevet), som gjør ta troverdigheten til USA enda mindre. Korakrigen og Vietnamkrigen er også eksempler på hvor dårlig de har håndtert dette på.
Mamma1 Skrevet 27. mai 2004 #18 Skrevet 27. mai 2004 ja. andre ting beviser også hvor gjennomtenkte USAs handlinger har vært... De prøvde bla å ta livet av Castro ved å plassere eksplosiver i sigaren hans.. Invasjonen i Grisebukta... der CIA trente en hær på 1500 ekseilcubanere som flyktet da Batista ble veltet av Castro. Disse 1500 sendte de inn i Cuba for at de skaulle skape en revolusjon.. Castro hadde nok mer støtte enn de trodde. Når de kom så ventet der en hær på over 100000mann... Castro visste om denne invasjonen, som skulle være topphemmelig...(Det sto til og med skrevet om den i aviser før invasjonen)... Når de cubansk/amerikanske styrkene var kommet i land, så gikke de gange fort tom for ammunisjon og ga beskjed til CIA at de trengte mer..Dermed dumpet (flydropp) en pakke med flere hundre kilo kjøtt til dem... Er det ,mulig?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå