AnonymBruker Skrevet 12. februar 2014 #1 Skrevet 12. februar 2014 Jeg har ca 300 000 kr i studiegjeld. Rakk så vidt å være i jobb et halvt år før jeg ble syk. Nå går det mot minst 50 prosent uførestrygd for meg. (gått 4 år på AAP). Noen som vet om jeg da får strøket halve gjelden min hos lånekassen? Noen her inne som er/har vært i lignende situasjon? Kan for øvrig nevne at siden jeg ikke rakk å være et helt år ute i jobb før sykdommen så får jeg bare minstesatsen i trygd. Anonymous poster hash: b2bff...0f7
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2014 #2 Skrevet 12. februar 2014 Fra lånekassen sine sider: "Merknad: Er uføregraden 50 prosent eller mer, blir ettergivelsen fastsatt i samsvar med brutto inntekt per år (summen av trygde- og arbeidsinntekter osv.). Uførepensjonen må være innvilget før gjelden kan bli ettergitt." Anonymous poster hash: c9cce...0e9
Druid Skrevet 12. februar 2014 #3 Skrevet 12. februar 2014 Jeg har ca 300 000 kr i studiegjeld. Rakk så vidt å være i jobb et halvt år før jeg ble syk. Nå går det mot minst 50 prosent uførestrygd for meg. (gått 4 år på AAP). Noen som vet om jeg da får strøket halve gjelden min hos lånekassen? Noen her inne som er/har vært i lignende situasjon? Kan for øvrig nevne at siden jeg ikke rakk å være et helt år ute i jobb før sykdommen så får jeg bare minstesatsen i trygd.Anonymous poster hash: b2bff...0f7 GIYF: http://www.lanekassen.no/Global/Skjema/SkjemaBokmal/U-skjema.pdf premissene står på side 2.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2014 #4 Skrevet 12. februar 2014 Etter at du har fått innvilget uføretrygd på minst 50% kan du søke om ettergivelse hos Lånekassen. Hvor mye du får ettergitt avhenger av inntekten din. Per i dag er satsene slik at dersom du tjener under 239 357 vil du få ettergitt alt. Tjener du mer enn 361 091 vil du få avslag på ettergivelse. Ellers blir det ettergitt gradvis på inntektsnivået i mellom der. Husk at Lånekassen baserer inntekten din på likningen. Så dersom du søker om ettergivelse i år, vil du ikke få svar før høsten 2015 - det er da likningen for 2014 blir tilgjengelig for Lånekassen. Det er ingen unntak fra regelen. Ofte får noen etterbetalt fra NAV, forsikringer o.l. første året de er uføre. Da kan det hende du har inntekt over grensen på likningen. Du vil da få avslag, for Lånekassen trekker ikke fra etterbetalinger, siden dette jo er penger du kan bruke til å betale ned lånet. Skjer dette må du huske på at du kan søke igjen året etter, da vil vel inntekten din vise hvor mye du reelt har som ufør. Husk at du først kan søke om ettergivelse ETTER at du har fått endelig vedtak på uførhet fra NAV. Anonymous poster hash: 3a4c1...83a
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2014 #5 Skrevet 12. februar 2014 Takker så mye for svar!Anonymous poster hash: b2bff...0f7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå