Gå til innhold

Nye treningssko - Anbefalinger?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Det er virkelig på tide for meg å kjøpe nye treningssko. Trenger både innetreningssko, spinningsko og utejoggesko. Skal i første omgang kjøpe sko til innetrening. Det vil da si til både jogging, elipsemasking spinning og styrketrening. Det må derfor være god demping i disse skoene da jeg har litt skjøre knær.

Har helt normale føtter, så trenger ikke sko for sånn over- eller under poronering (husker virkelig ikke hva det ordet egentlig er for noe).

Kom gjerne med tips til spinningsko og sko som er gode for jogging ute (må være full demping) også, men primært er det treningssko innendørs jeg skal kjøpe nå. Så blir det spinningsko og til våren blir det utejoggesko.

Endret av Teriyaki
Videoannonse
Annonse
Gjest Solsmil
Skrevet

Hvis du skal løpe noe særlig på mølle, ville jeg kjøpt et par ordentlige løpesko. Asics gel nimbus er en fin modell til normalpronasjon (det er selvsagt andre modeller og merker også, men jeg har mest og best erfaring med asics). Jeg er imidlertid ikke så glad i å trene andre ting med slike sko, og hvis du skal trene styrke med frivekter (type knebøy, markløft og sånt) så anbefales det vel egentlig sko med en flatere såle for mer kontakt med underlaget (eller noe sånt. Akkurat styrketrening er jeg ingen ekspert i, så rett meg gjerne). Jeg har selv et par fulldempede asics-sko som jeg bruker på mølla, og et par nike free som jeg bruker til det meste av annen trening inne. Og så har jeg et par til (eller, strengt tatt to par) løpesko som jeg bruker ute. Jeg personlig ville valgt å investert i ordentlige løpesko og et par andre sko før spinningsko ihvertfall

Skrevet

Jeg tar ikke knebøy, markløft etc. da jeg har litt dumme knær, så akkurat styrketreningen på lår og rompe bruker jeg hovedsaklig apparater til. All annen styrketrening bruker jeg vekter/kun meg selv til.

Løpesko var det jeg var ute etter. :)

Joggesesongen (jogger i terreng) starter ikke før våren. Det er derfor jeg kjøper inneløpesko og spinningsko før utejoggesko. Har et par til utejogging, men de er som de andre treningsskoene mine, klar for å byttes ut. ;)

Skal sjekke ut asics gel nimbus! Må bare si at for meg er det nesten som å banne i kirka da jeg har vært tro mot Nike i seks år :ler: Har fra før et par Nike Air med full demping som jeg var såå fornøyd med! :) Men skal sjekke ut andre typer også.

Skrevet

Et lite tips om du bor i nærheten er å stikke innom en "løplabbet" butikk, der har de løpstest på tredemølle og en test hvor du står på en speil plate som du står på i butikken som viser hvor foten din trykker under løping, du får utrolig god hjelp med rett skokjøp for DIN Fot.

Jeg har selv kun kjøpt sko (løpesko i terreng, og fjellsko) i denne butikken..

Du kan sjekke ut mer om butikken og testen her:

http://www.loplabbet.no/testen

• Liker 2
Skrevet

Jeg vet hvordan foten min trykker, har vært hos fysioterapeut som har sjekket det. :-)

Bor uansett i Bodø så det går nok ikke.

Skrevet

Det de gjør på Löplabbet, er ikke helt det samme som det en fysioterapeut gjør. Du løper på mølle med de ulike modellene deres, mens de filmer føttene dine og løpestilen din. Så ender du opp med de skoene som er best for din løpestil. Det handler ikke bare hvorvidt du over/ underpronerer, men hvor du lander på foten, hæl, midt eller forfot osv. Jeg kjøper kun joggesko på Löplabbet, da vet jeg at jeg blir fornøyd :)

Men, skjønner jo at dersom det ikke er en Löplabbet i Bodø, så er ikke det et alternativ! Ville bare klargjøre :)

Anonymous poster hash: ef11e...f06
  • Liker 2
Skrevet

Jeg vet hvordan foten min trykker, har vært hos fysioterapeut som har sjekket det. :-)

Bor uansett i Bodø så det går nok ikke.

Ok var bare et heit tips, og som ab skriver så er det noe helt annet enn hva de gjør hos fysioterapeuten, det er to forskjellige ting. Men forstår selvsagt at du bor langt unna og at det derfor er uaktuelt.

Skrevet

Ok. Får bare kjenne etter om skoen følrs riktig. :) Det er dessverre ingen sånne bytikker her i byen.

Gjest Solsmil
Skrevet

Siden du bor i Bodø, ville jeg dratt på intersport øverst på koch. Jeg har handlet en del der, og de kan sakene sine :) de har brukt å ha godt utvalg i løpesko også

Skrevet

Siden du bor i Bodø, ville jeg dratt på intersport øverst på koch. Jeg har handlet en del der, og de kan sakene sine :) de har brukt å ha godt utvalg i løpesko også

Har vært på G-max i dag, så drar jeg sikkert innom koch på lørdagen, så får vi se! :)

Skrevet

Jeg er SÅ tro not mine Nike Air Pegasus...... Har hatt 24,26,27,28 og 29. Sko er veldig vanskelig å anbefale da vi ikke vet om vekt, bredde på fot, høyde over vristen, formen på buen under foten, og løpssteget ditt.... Men disse er mine soleklare favoritter!!

Skrevet

Skal sjekke de ut. :-)

jeg veier rett under 70 kg, har høy og bred vrist og høy bue. Har dessuten store føtter til å være dame. 41,5-42. Heldige meg ;-) så å slite med å finne sko er jeg vant til.

Skrevet

Hei!

Det er virkelig på tide for meg å kjøpe nye treningssko. Trenger både innetreningssko, spinningsko og utejoggesko. Skal i første omgang kjøpe sko til innetrening. Det vil da si til både jogging, elipsemasking spinning og styrketrening. Det må derfor være god demping i disse skoene da jeg har litt skjøre knær.

Har helt normale føtter, så trenger ikke sko for sånn over- eller under poronering (husker virkelig ikke hva det ordet egentlig er for noe).

Kom gjerne med tips til spinningsko og sko som er gode for jogging ute (må være full demping) også, men primært er det treningssko innendørs jeg skal kjøpe nå. Så blir det spinningsko og til våren blir det utejoggesko.

Skal du handle løpesko kan jeg anbefale Mizundo Wave rider. De er geniale. Bruker selv disse til all trening. Men om man skal prioritere styrke anbefaler jeg at du velger flatere type sko uten demping.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...