Gå til innhold

Hvorfor er bankoverforingssytemet i Norge saa utdatert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ofte lurte paa dette...tar lang tid, ingen overforinger i helgen eller paa helligdager. Maa beregne utifra overforingstidspunkter naar det kommer inn og gaar ut.

Bor i London og naar jeg gjor overforinger via engelske kontoer, gaar det paa minutter.

Ser i kommentarfelt at mange er oppgitt. Noen som vet hvorfor vi henger saann etter?

Anonymous poster hash: a318d...f15
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg visste ikke at det var slik.

Samtidig ligger vi jo (etter mitt inntrykk ) foran når det gjelder andre ting, slik som betaling med kort.

Gjelder dette "alle" land eller er det England som ligger foran?

• Liker 3
Skrevet

Jeg bor i Wales og har et helt annet inntrykk.. Ved å logge inn i nettbanken har man i min bank (tsb) kun passord, lite trygt. Itilegg er jo banksystemet både i London og storbritannia generelt dårlig.

Med NatWest må du f.eks betale 1000kr ekstra i måneden for å kunne få lov til å ta ut penger i andre minibanker.

-En generell sperre på 5 pund for å kunne bruke kort.

-Taxiene tar kun cash utenfor byene

- Ekstra avgifter når man tar ut penger i andre bankers minibanker.

- Utrolig mange steder de ikke tar kort.

- Ikke bilder på debit kort, eller kredittkort.

• Liker 4
Skrevet

Jeg visste ikke at det var slik.

Samtidig ligger vi jo (etter mitt inntrykk ) foran når det gjelder andre ting, slik som betaling med kort.

Gjelder dette "alle" land eller er det England som ligger foran?

Har ikke oversikt over alle andre land, men sosteren min bor i USA og der gaar det umiddelbart. Er selvsagt ting som kan gjore at det tar lenger og er mulig det gaar fortere innen samme stat enn mellom andre, men uansett maa man ikke drive og telle innkjoringer og utkjoringer slik som man gjor i Norge.

Skrevet

Jeg bor i Wales og har et helt annet inntrykk.. Ved å logge inn i nettbanken har man i min bank (tsb) kun passord, lite trygt. Itilegg er jo banksystemet både i London og storbritannia generelt dårlig.

Med NatWest må du f.eks betale 1000kr ekstra i måneden for å kunne få lov til å ta ut penger i andre minibanker.

-En generell sperre på 5 pund for å kunne bruke kort.

-Taxiene tar kun cash utenfor byene

- Ekstra avgifter når man tar ut penger i andre bankers minibanker.

- Utrolig mange steder de ikke tar kort.

- Ikke bilder på debit kort, eller kredittkort.

Jeg bor i London med HSBC og har mange sikkerhetsrutiner for aa komme inn i nettbanken. Jeg kan ogsaa lett betale for ting under 5 pund med kort. Kan bruke andre minibanker som jeg vil - anbefaler heller at du kommer deg vekk fra NatWest (dog jeg kjenner folk som bruker det og de har ikke slik vilkaar i London).

Hva man betaler med i taxi er en annen sak selvsagt.

Skrevet

Jeg bor i London med HSBC og har mange sikkerhetsrutiner for aa komme inn i nettbanken. Jeg kan ogsaa lett betale for ting under 5 pund med kort. Kan bruke andre minibanker som jeg vil - anbefaler heller at du kommer deg vekk fra NatWest (dog jeg kjenner folk som bruker det og de har ikke slik vilkaar i London).

Jeg mente at selvom overføringene kansje går fortere, så er det dårligere stilt generelt. Jeg har tsb og er greit fornøyd med det. Selvom jeg foretrekker dnb.

Er også fullt klar over hvordan det er i London, men det blir en annen sak. Der er de flinke til å ta hensyn til turistene.

Skrevet

Jeg mente at selvom overføringene kansje går fortere, så er det dårligere stilt generelt. Jeg har tsb og er greit fornøyd med det. Selvom jeg foretrekker dnb.

Er også fullt klar over hvordan det er i London, men det blir en annen sak. Der er de flinke til å ta hensyn til turistene.

Turister bruker sjelden, hvis i det hele tatt, britiske bankoverforinger - de er der bare for aa handle.

London har nok et bedre system enn resten av Storbrittania, men i Norge har ikke engang Oslo et bedre system.

• Liker 1
Skrevet

Turister bruker sjelden, hvis i det hele tatt, britiske bankoverforinger - de er der bare for aa handle.

London har nok et bedre system enn resten av Storbrittania, men i Norge har ikke engang Oslo et bedre system.

I Norge spiller det ingen rolle hvor i landet du bor. Alle betalinger går gjennom NETS (tidligere bankenes betalingssentral), og det gjelder uansett hvor du har adressa di.

DNB har ihvertfall den funksjonen at man kan få betalinger til å gå med en gang (ikke på helg), og gjør man det i mobilbanken reserveres beløpet ut umiddelbart.

Anonymous poster hash: 86b03...ce5

• Liker 2
Skrevet

Det er mulig betalinger går umiddelbart i USA, men de har virkelig ikke et bra og oppdatert banksystem. Da jeg bodde der i 2007/2008 fikk jeg lønna mi via sjekk, og måtte i banken for å heve denne. Nettbanken jeg hadde var utrolig dårlig og det var veldig lite man kunne gjøre der. Overalt var det folk som betalte med sjekk i butikken! Det er noe jeg aldri har sett blitt brukt i Norge mens jeg har levd :)

• Liker 3
Skrevet

Jeg sa: selvom overføringene kansje er bedre i London, er banksystemet i Norge generelt bedre. Jeg skjønner selfølgelig at turister sjelden overfører penger mellom engelske bankkontoer.

Skrevet

I storbritannia fant jeg oftere minibanker med avgifter da jeg bodde der.

Personlig ser jeg ikke at et system med gitte overføringstidspunkter er noe problem for kunder. Man greier fint å forholde seg til de (ca 4 i døgnet) tidspunktene om man planlegger noen sekunder foran seg. Internt i samme bank.

Dessuten kan man normalt fint overføre mellom egne konti med en dersom man f. eks har glemt å fylle opp en egen reisekonto når man er ute på tur.

Anonymous poster hash: 167ac...872

• Liker 2
Skrevet

Jeg har Sparebanken Sør, og der blir penger overført og regninger betalt umiddelbart, ingen ventetid på et døgn eller noe slik som f.eks. Sparebank 1 eller DNB har.

Anonymous poster hash: b9ed5...aff
Skrevet (endret)

Jeg sier meg ikke enig i at banksystemet i Norge er utdatert og tregt. Tvert imot så er mitt inntrykk at bank- og betalingssystemet vårt ligger milevis foran land som f.eks USA.

Jeg har Sparebanken Sør, og der blir penger overført og regninger betalt umiddelbart, ingen ventetid på et døgn eller noe slik som f.eks. Sparebank 1 eller DNB har.

Selv om pengene trekkes fra konto umiddelbart, så betyr ikke det at overføringen ut av banken og inn på mottakers konto går umiddelbart. Dette må gjennom systemet til BBS og de kjører overføringer 3x i døgnet på vanlige ukedager. I helgene og på helligdager så går det ingen overføringer her.

Overførsler og betalinger som går innenfor en bank går på tastetrykket, men alt som skal utenfor bankens eget internsystem er avhengig av BBS.

Endret av SmallTalk
  • Liker 3
Skrevet

Dette høres rart ut, siden alle overføringer i Norge går gjennom samme system (NETS) med 4 overføringer pr bankdag. Unntaket er overføringer mellom konti innen samme bank.

Jeg har ingen tro på at mottakere i andre banker får pengene raskere fra Sparebanen Sør enn fra andre norske banker.

• Liker 2
Skrevet

England har nylig innført et nytt system som kalles "Faster Payments", som garanterer overføringer på under 2 timer når som helst. Det er nok dette TS har brukt. Hver bank har imidlertid en begrenset kvote med slike overføringer som kan gjøres i døgnet. Hvis den er brukt opp kan man risikere at pengene ikke kommer fram før neste dag.

Anonymous poster hash: ffec8...bb9
Skrevet

Uansett, saa skjonner jeg ikke hvordan det ikke er automatikk i det. Altsaa et automatisk system, det virker jo som om folk sitter manuelt og gjor dette.

Alt annet fungerer paa lordager, hvorfor ikke bank?

Skrevet

Uansett, saa skjonner jeg ikke hvordan det ikke er automatikk i det. Altsaa et automatisk system, det virker jo som om folk sitter manuelt og gjor dette.

Alt annet fungerer paa lordager, hvorfor ikke bank?

Hvorfor irriterer du deg så veldig over dette når du ikke bor i Norge engang? Det virker som om vi som bor her er fornøyd og det er vel det viktigste.

Anonymous poster hash: ce30e...1d0

Skrevet

Det er selvsagt automatisk, men det er ekstremt viktig at det skjer i kontrollerte former. Man må være sikker på at det er dekning for overføringen (evt. ved at banken tillater negativ saldo), og den må kunne rulles tilbake hvis det skjer noe galt. Det blir mye lettere å sikre det hvis en og en bank snakker med et sentralt system på gitte tider enn hvis alle bankene skal kunne snakke direkte med alle de andre bankene hele tiden.

Siden alle de norske bankene har det samme systemet og ikke det vil gi noen konkurransefordel å gjøre det raskere har de ikke noe incentiv for å bruke mye penger på å utvikle det.

Anonymous poster hash: ffec8...bb9

Skrevet

Helt enig med et par av de andre innleggene her, dra til USA og opplev steinaldersystemet deres når det gjelder bank!

45 minutter brukte jeg i banken der borte for å overføre fra en US-konto til en norsk en. Mesteparten av tiden gikk til utfylling av papirer. Siden jeg kom med pengene i kontanter, måtte de først stå 3 dager på konto før jeg kunne sende dem videre...

Dama i banken trodde ikke på meg når jeg fortalte at jeg kunne gjort sendt pengene motsatt vei på 3 min. hjemme over internett...

Skrevet

Jeg sier meg ikke enig i at banksystemet i Norge er utdatert og tregt. Tvert imot så er mitt inntrykk at bank- og betalingssystemet vårt ligger milevis foran land som f.eks USA.

Selv om pengene trekkes fra konto umiddelbart, så betyr ikke det at overføringen ut av banken og inn på mottakers konto går umiddelbart. Dette må gjennom systemet til BBS og de kjører overføringer 3x i døgnet på vanlige ukedager. I helgene og på helligdager så går det ingen overføringer her.

Overførsler og betalinger som går innenfor en bank går på tastetrykket, men alt som skal utenfor bankens eget internsystem er avhengig av BBS.

Jo, det er på konto umiddelbart etterpå. Jeg og kjæresten har ulik bank, og dersom han overfører til meg, har jeg pengene på konto neste dag. Dersom jeg overfører til ham, har han pengene umiddelbart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...