Gå til innhold

Ufrivillig alenemor = økonomisk smell?

Anbefalte innlegg

Skrevet

-Håper noen kan gi meg noen gode svar.

Barnefar har dratt sin vei, tilbake til sitt hjemland, jeg er alene med 2 små.
Jeg får nå full overgangsstønad og trippelt bidrag. Totalt utgjør dette 14.000,-
Har vært student på høyskole så jeg får noen tusen ekstra fra lånekassen i mnd. Disse pengene tar slutt i Juni.
Jeg har ikke mulighet til å studere da jeg ikke har rett på mer stipend/ lån før jeg har tatt en eksamen jeg skulle ha tatt når jeg var gravid. Ergo, jeg må jobbe meg opp litt penger før jeg har "råd" til å ta opp eksamen.

Jeg har nå flyttet inn til mine foreldre med 2 små barn. De er ikke særlig begeistret og ser helst at jeg finner meg en leilighet. En leilighet koster et sted mellom 9-11.000 i mnd. uten strøm.
Det går ikke opp.

Jeg må jobbe uten fullført utdannelse og mister da en del av overgangsstønaden min.
Om jeg er heldig får jeg en jobb som kanskje gir meg 16.000 Netto.

Skal jeg måtte leve på gaten med barna mine? Støndadene er for lave i forhold til prisene i dagens Norge.

hva har jeg krav på?

Anonymous poster hash: b7868...b97
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bostøtte. Hør med Husbanken. Du har også krav på budragsfirskudd fra NAV. Hør med de. Utenom dette, så kan du kanskje studere uten studielån, så du kommer innpå igjen ift Lånekassen. Da kan du leie familieleilighet gjennom Studentsamskipnaden. Mye billigere enn på det private marked, og som eneforsørger er du prioritert i køen. Kanskje besteforeldrene kan passe ungene en helg i måneden, så du kan jobbe og få inn noen tusenlapper ekstra? Det er vanskelig å få avlastning via det offentlige, da behovene er større enn tilbudet. Men hør med Frivillighetssentralen eller lignende om de kan hjelpe. Du trenger fast "fritid", både for å ta deg inn og kunne prioritere studier uten avbrudd.

Skrevet

Det er jo ikke egentlig at du er blitt alenemor som gjør at du sliter økonomisk, men at du har planlagt dårlig slik at du ikke har fullført utdanning.

Anonymous poster hash: 9089a...ebf
  • Liker 11
Skrevet

Men altså 9-11 tusen hørtes mye ut for å leie. Har du mulighet til å leie litt lenger unna sentrum, evt, hvor mye plass må du ha? To barn kan dele rom, så maks 2 soverom bør holde. Uansett bør du sjekke opp om bostøtte.

Anonymous poster hash: 81696...909
  • Liker 1
Skrevet

Studentbolig? Og bostøtte?

Anonymous poster hash: 42fcf...d01

Skrevet

Lurer på hva slags jobb du kan få som bare gir 16 000,- netto. Du har rett på skatteklasse 2 (det er et fradrag i stedet nå, men det er jo samme poenget), og du kommer ikke til å skatte mye, så selv om du jobber fullt i "kassa på Rimi" så kommer du nok til å ha rundt 20 000,- utbetalt.

I tillegg til denne jobben får du da OS. Si du tjener 300 000,- i året, jeg tipper du da vil få rundt 5000,- utbetalt i OS. Så kommer bidragsforskudd, trippel barnetrygd og stønad til barnetilsyn (66% av barnehage/SFO-utgiftene, HVIS du har barna i barnehage/SFO da).

Selv uten bostøtte vil du da være oppe i minst 32 000,- i måneden. Jeg syns du svartmaler noe helt fryktelig.

Stønadene er flotte, men det er klart, hvis man ikke "gidder" å jobbe fordi man ikke har utdannelse, og ikke gidder studere (det kan da ikke bare være en eksamen du mangler, du må jo henge minst 60 stp bak for å miste støtten) så er det klart at man ikke lever fett hvis man MÅ ha en leilighet til 9-11 000,-.

Man må faktisk ikke bo i en storby hvis man ikke har råd til det. Og barna kan dele soverom, og du kan bo på stua, så da trenger du faktisk ikke mer enn ett soverom.

• Liker 4
Skrevet

Jeg vil hjelpe gamle og dem med dårlige kår..

Irriterer meg alle disse stønadene folk får i hue og ræva mens gamle sitter og råtner..

Hvorfor få 2 barn hvis man ikke kan fø dem?

Naturens gang er hard. Trist at folk ikke tenker lengre en nesetippen..

Ja hadde han gått bort så burde det vært en stønad..

Hadde min datter gjort din feil hadde jeg aldri åpna døra engang men fortalt hva jeg mente i starten og rista på hue når det kom til det punktet du er på nå..

Utdannelse er vel det viktigste og ha på plass når man ønsker barn?

Både jeg og mine søstre ville aldri gjort den feilen men vi har blitt oppdratt hjemmefra og lært om livet.

Så kanskje det er tilpass for dine foreldre som tidlighvis ikke har lært deg om disse punktene..

Uansett er dritt lei alle som får kasta penger etter seg når jeg har en mormor og morfar som har vært uheldige i livet og leier og er minste pensjonister i sine siste år. Og går i minus vær måned og klarer så vidt og ha mat på bordet. Dem får det nesten til og gå opp pga dem er vokst opp med krig og fattigdom og lærte og leve på det lille man har.. Det er trist..

Selv har jeg ikke utdannelse men jobba 70 timers uker i mange år for og skulle klare og ha råd til barn den dagen jeg selv skal bli far. Og begynner og få ting skikkelig på gli nå, Er 24 nå..

Planlegging er et fremmedord for dagens ungdom..

Folk syter og klager for at ho single vennina som ikke har barn har litt bedre økonomi.

Selvfølgelig skal du ha dårlige råd om man har 2 barn.

Anonymous poster hash: 59a2f...519

• Liker 5
Skrevet

Har du ikke råd å studere fulltid må du begynne å jobbe og studere deltid i tillegg (les på kveldene når barna har lagt seg). Du valgte å få barna før du er ferdig med utdannelsen, det er en konsekvens som kan skje hvis man er uheldig. Jeg syns at Norge har ganske sjenerøse ordninger allerede.

• Liker 3
Skrevet

Blir helt matt hvor mye penger arbedisløse/alenemødre får kastet etter seg!!!Og fortsatt vil de ha mer!! Ærlig talt, flytt ett sted det er billigere å leve, begynn å jobb og slutt å klag.

• Liker 5
Skrevet

Syt syt og atter syt. Bahh! Hvorfor blir du sammen med en som åpenbart ikke har tilknytning til Norge?

Anonymous poster hash: ebc87...ed9
Skrevet

Kanskje du bør kvitte deg med et av barna eller kanskje begge? Å ha barn før man er ferdig med utdannelse og har fast jobb er ingen god idee.

Skrevet
AnonymBruker, on 12 Feb 2014 - 09:01, said:

Jeg får nå full overgangsstønad og trippelt bidrag. Totalt utgjør dette 14.000,-

Har vært student på høyskole så jeg får noen tusen ekstra fra lånekassen i mnd. Disse pengene tar slutt i Juni.

Jeg har ikke mulighet til å studere da jeg ikke har rett på mer stipend/ lån før jeg har tatt en eksamen jeg skulle ha tatt når jeg var gravid. Ergo, jeg må jobbe meg opp litt penger før jeg har "råd" til å ta opp eksamen.

Jeg har nå flyttet inn til mine foreldre med 2 små barn. De er ikke særlig begeistret og ser helst at jeg finner meg en leilighet. En leilighet koster et sted mellom 9-11.000 i mnd. uten strøm.

Det går ikke opp.

Jeg må jobbe uten fullført utdannelse og mister da en del av overgangsstønaden min.

Skal jeg måtte leve på gaten med barna mine? Støndadene er for lave i forhold til prisene i dagens Norge.

hva har jeg krav på?

Jeg syntes det høres rart ut at du ikke får mer enn 11000 i OS. Jeg hadde OS for 3 år siden men, fikk da 1300 og jeg har bare 1 barn. I tillegg fikk jeg 2000 i dobbel barnetrygd, 1500 i forskudds bidrag fra far. Leide en leilighet til 9000 og fikk da 4000 i bostøtte, Fikk også 1000 i stipend hver måned.

Jeg jobbet ca 6 timer per uke å tjente rundt 3000 i mnd. Det var under skattegrensa så jeg betalte ikke skatt av det.

Jeg levde mer enn bra nok på det jeg fikk i alle fall. Klarte til og med å spare vær mnd så vi fikk en ferie vært år. Og jeg slapp og ha studielån.

Studiene var heller ikke harde å gjennomføre.

Ta kontakt med ditt lokale nav kontor og hør med sikkerhet hva du har rett på, så begynner du planleggingen for fremtiden og prioriterer etter det du vet du har.

Anonymous poster hash: ef915...bad

Skrevet

Kanskje du bør kvitte deg med et av barna eller kanskje begge? Å ha barn før man er ferdig med utdannelse og har fast jobb er ingen god idee.

Hva i alle dager er det for noe å si, kvitte seg med barna?? hallo??

Jeg syns faktisk foreldrene dine burde være litt mer åpne for deg, ikke at det er dems ansvar. Hadde jeg hatt en datter som var blitt forlatt av mannen sin med to små barn hadde jeg gjort alt for å hjelpe.

Selvfølgelig er det lite gjennomtenkt å få barn med en fra utlandet som ikke har tillatelse til å bo her.. men det finnes da mange verre historier der ute. Jeg syns du skal droppe skolen, og få den en fulltidsjobb, og bruke systemet vi har her i Norge så lenge du kan. Du må heller ikke ha en leilighet til 11000,. i måneden. Da får du heller flytte 20 minutter ut i fra byen, så finner du helt sikkert noe til en mye rimeligere penge.

Anonymous poster hash: 8b416...e5f

Skrevet

Jeg vil hjelpe gamle og dem med dårlige kår..

Irriterer meg alle disse stønadene folk får i hue og ræva mens gamle sitter og råtner..

Hvorfor få 2 barn hvis man ikke kan fø dem?

Naturens gang er hard. Trist at folk ikke tenker lengre en nesetippen..

Ja hadde han gått bort så burde det vært en stønad..

Hadde min datter gjort din feil hadde jeg aldri åpna døra engang men fortalt hva jeg mente i starten og rista på hue når det kom til det punktet du er på nå..

Utdannelse er vel det viktigste og ha på plass når man ønsker barn?

Både jeg og mine søstre ville aldri gjort den feilen men vi har blitt oppdratt hjemmefra og lært om livet.

Så kanskje det er tilpass for dine foreldre som tidlighvis ikke har lært deg om disse punktene..

Uansett er dritt lei alle som får kasta penger etter seg når jeg har en mormor og morfar som har vært uheldige i livet og leier og er minste pensjonister i sine siste år. Og går i minus vær måned og klarer så vidt og ha mat på bordet. Dem får det nesten til og gå opp pga dem er vokst opp med krig og fattigdom og lærte og leve på det lille man har.. Det er trist..

Selv har jeg ikke utdannelse men jobba 70 timers uker i mange år for og skulle klare og ha råd til barn den dagen jeg selv skal bli far. Og begynner og få ting skikkelig på gli nå, Er 24 nå..

Planlegging er et fremmedord for dagens ungdom..

Folk syter og klager for at ho single vennina som ikke har barn har litt bedre økonomi.

Selvfølgelig skal du ha dårlige råd om man har 2 barn.

Anonymous poster hash: 59a2f...519

Tydeligvis for de eldre også siden mormor og morfar ikke har egen nedbetalt bolig slik vi alle har lært at det skal man!

Sorry altså, men når du tillater deg å være så brutal får du brutal igjen!!

Dessuten har ikke eldre det så ille. Jobber i den sektoren, så det ser jeg. Det som derimot kan være en mangelvare er en støttende familie. Da snakker vi oppdragelse...

• Liker 5
Skrevet

Du må nok belage deg på å flytte vekk fra der du bor. Det finnes nok av plasser hvor du kan få en leilighet for under 9.000.

Anonymous poster hash: d446b...e29
Skrevet

Det går ikke opp.

hva har jeg krav på?

Først: du er veldig heldig som har foreldre som tar deg inn! Selvsagt ser de at du blir selvstendig fort som f*, og det skulle bare mangle (med to barn er en så voksen som en blir).

Deretter: siden du ikke har råd til en bolig til 10.000 så må du finne deg en bolig som koster mindre. Flytt utpå landet? Leig en ettroms? Søk aktivt på egenhånd og tilby deg å gjøre snømåking eller noe i bytte mot billig leige. Tenk kreativt. Du er i krise!

Deretter: ta opp igjen denne eksamenen fort som fy. Studer på nattestid om du må, men kom deg gjennom. Om du må ha noe obligatorisk oppmøte e.l. så bruk din beste forhandlingsteknikk (godsnakk med foreleser/ansvarlig, ikke gå for "stakkars alenemor"-kortet, for det kortet skaffer deg motvilje, ikke sympati) og få til et opplegg som gjør at du kan jobbe tilnærmet fulltid og få gjennom dette faget.

Sett alle kluter til. Slit deg selv ut med helsa. Du kan enten bruke denne sjansen til å vise at du duger til noe, at du er en champion i motgang, eller til å sette deg ned og mislykkes på vegne av både deg og barna. Det er faktisk ditt og bare ditt valg. Hvor mye slit synes du at dere er verdt?

Vær så snill og ikke gjør feilen de fleste gjør og gi svar "ikke særlig mye" på det spørsmålet (som er grunnen til at alenemødre får så mye tyn på kg og ellers). Noe de som gruppe desverre fortjener. Så meld deg ut av gruppa. Vær mor med barn.

Anonymous poster hash: 945ed...6e5

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde 75kvm stor leilighet med 2 soverom da jeg ble alene med sønnen min. 7000kr kostet den i mnd (pluss strøm).

Ja jeg bodde på "landet", måtte ta buss for å komme meg rundt, men heller det enn å bruke hele inntekten på leieutgifter

Siden du ikke er i jobb så burde du flytte til et sted det er billigere å bo. Og selvsagt se etter en jobb.

Anonymous poster hash: 28fee...d53

Skrevet

Hvilken by bor du i? Du bor kunne finne en bolig til under 9-11.000 om du saa maa utenfor sentrum.

Ogsaa enig med de over her, det er mangel paa fullfort utdannelse som setter deg i en kinkig situasjon - ikke bare at far har dratt.

Skrevet

Vel, nå skal det noe til å klare å balansere studiested, arbeidssted, skole, barnehage med matchende bussrute på et lite sted mellom 7.30 og 17.00 for én person. For å bo billig.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...