Gjest Blondie65 Skrevet 12. februar 2014 #1 Skrevet 12. februar 2014 Jeg har aldri helt skjønt vitsen med rådyre designerklær og vesker i utgangspunktet. Jeg innrømmer glatt at jeg synes at Mulberry har fine vesker - men ikke 12.-15.000 kr fin. Hadde jeg likevel funnet at jeg ønsket meg en slik veske og hadde råd til det ville jeg kjøpt originalen, ikke kopien fordi at litt av poenget nettopp måtte vært å vise frem originalen. Men de som da kjøper piratkopier - eller replica som jeg leste som en forskjønnende omskrivning i en tråd i dag - hva er grunnen deres? I min verden er det slik at enten har jeg råd til originalen og viser stolt frem at jeg er slik bemidlet at jeg kan kjøpe det eller så kan det bare være. Liker dere vesken så godt at dere heller vil kjøpe kopien siden dere ikke har råd til originalen, eller regner dere med at alle tror dere har originalen og tror dere er bedre bemidlet enn dere egentlig er? Moral og etikk i å kjøpe piratkopierte produkter kan selvsagt også diskuteres, men da bør en egentlig ta med moralen i å selge vesker til 12-15-20-25.000 kr også.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2014 #2 Skrevet 12. februar 2014 Jeg finnes ikke oppdatert på designklær (eller vesker), men har ved et par anledninger bestilt billige, fine vesker på nettet. En dag jeg var i Oslo kom det en dame bort til meg (og det var tydelig at hverken klær , sko eller veske var fra H&M for å si det slik), og spurte meg hvor Louis Vuittonbutikken er - mens hun pekte på veska mi. Jeg aner ikke hvor denne butikken var, men da jeg kom hjem Googlet jeg veskene deres, og fant til min gru at den nye veska mi var "prikk lik" en av deres Jeg har ikke brukt den siden. En annen billigveske jeg kjøpte er også en kopi/imitasjon av en Marc Jacobs (?) veske har jeg funnet ut i ettertid, jeg har ikke brukt den heller noe mer. Jeg ville bare ha en fin veske som ikke kostet så mye, men det er jo nesten umulig om man ikke skal holde seg oppdatert på alt som blir laget. Ellers tror jeg det er litt forskjellige årsaker til at man kjøper kopivarer. Jeg har hørt og lest flere si "også fikk jeg tak i såå billige Chaneløredobber i syden assa" - fullstendig uvitende om at det de kjøper er kopier, de tror oppriktig at det bare er så billig i disse andre landene. Så har du de som ikke har råd til å kjøpe merkeklær men vil være "fine" likevel - og faller for fristelsen til å kjøpe kopier. Jeg synes ikke det er så overraskende - fasade er svært viktig for mange, se bare på hvor mange som lever over evne. Anonymous poster hash: 8a292...2eb 11
Gjest Fru_Hestehov Skrevet 12. februar 2014 #3 Skrevet 12. februar 2014 Lurer på det samme selv, jeg handler ikke kopier så lenge jeg vet det er kopier, men kan jo hende jeg ender med en fordi jeg liker vesken og ikke har fått med meg at dette er en kopi. Har vært med venninner på tur og solbrilleshopping, da jaktet de på de minst "skakke" Chanelkopiene. Jeg ble litt sånn "Hvorfor???". Ikke var de fine heller, så der tror jeg det var et ønske om å ha noe dyrt (men da ikke ha råd til det).
Corvo Skrevet 12. februar 2014 #4 Skrevet 12. februar 2014 Nå er ikke mitt kjønn så utsatt for teite ting som dere kvinner (se sminke, "design-vesker" osv), men hvis jeg hadde sett en jakke som jeg likte, men som koster 5-6000 så er jeg ikke interresert i å kjøpe den, men hvis jeg senere ser "samme" jakke til 5-600 så kjøper jeg den bare. Hvorfor? Fordi jeg hadde lyst på den jakken, men ikke betale blodpris. Hvorfor ikke? Fordi noen "idioter" har bestemt at denne jakken er dyr, og hvis du kjøper den er du helt idiot, men alle vil synes du er kjempe tøff fordi du kan sløse vekk 1/4 av en vanlig persons lønn på en jævla jakke? (som bare er mote i 2 mnd) Samfunnet vårt er så fucked up. 8
Kjempeliten Skrevet 12. februar 2014 #5 Skrevet 12. februar 2014 Jeg er litt imot dyre ting. Folk får gjøre som de vil, jeg bryr meg LITE om det. Men for min egen del syns jeg det bare er dumt, ikke nødvendigvis med merker, men med dyre klær. Spesielt om man kan finne noe lignende et annet sted som er mye billigere. Det er heller ikke alltid at de dyre klærne og veskene virkelig kostet halvparten å produsere. Jeg har mange klær og ting som ikke kosta så mye, som har mye bedre kvalitet enn lignende som koster det firedobbelte. Eller som har like god kvalitet. En gang kjøpte jeg meg et dyrt skjørt da jeg var ung og usikker, men det ble fort ødelagt, og jeg kunne kjøpt 5 skjørt for samma prisen et anna sted som hadde vart mye lenger. Men mye merkeklær/ting er fine. Jeg har kjøpt noen replicas, fordi jeg også vil ha muligheten til å se fin ut uten å måtte blakke meg. Hvorfor skal den kjolen bare være forbeholdt de som har masse penger? Dessuten har jeg kjøpt replicas fra Kina, og de har ikke copyright-lover slik som mange andre land i verden. Så designere/produsenter bør egentlig ikke bli overraska over at de blir kopiert når de vil ha ting produsert i Kina. De tar til og med "leftovers" og feilvare fra produseringa av merkeklær og selger det for en billig penge i stedet for å kaste det. Ikke alle merkeklær blir lagd i Kina, men mye blir jo det. Uansett kan man jo sette spørsmål ved at kineserne kan lage nesten prikk like kopier som koster fks 300 for en kjole, mens den originale kjolen koster 4000? Jeg vet om noen i Norge som driver en bedrift der de designer klær i Norge og får de produsert i India. Selv om det er deres eget, unike design, og de HELT SIKKERT kunne hevet prisen ganske så høyt og få alle til å tro at de er så innmarri ekslusive (de er ganske så populære og selger MYE), så selger de plaggene ganske billig i forhold til lignende plagg som har enda dårligere kvalitet. Det er så deilig å handle fra de, for man får et unikt design, kvalitet og det koster ikke skjorta. Jeg vurderte faktisk en gang å kjøpe en ekte "merkekjole" fra en designer jeg er ganske stor fan av. Jeg tenkte at jeg kunne unne meg EN kjole, men jeg måtte finne den billigst mulig, brukt. Jeg fant den til en grei pris, men noen fikk kjøpe den før meg. Det var ekstremt vanskelig å få tak i den uten å måtte punge ut med omtrent det dobbelte.. det var et ubegrenset antall kjoler som ble lagd. Jeg vet at hvis jeg hadde hengt i det miljøet der mange bruker det merket, hadde jeg sikkert blitt banka opp for å bruke en replica. Men siden jeg ikke gjør det, og mine venner aldri har hørt om den designeren så kjøpte jeg en replica. Den var billig + jeg fikk tak i kjolen som var helt umulig å få tak i. Sier ikke at alle merkeklær blir produsert for 10 kr og solgt til 1000 kr, jeg vet at mange ting er håndlagde eller produsert lokalt, og da ser jeg jo at prisen må være høyere. Det er de eneste produktene jeg egentlig kunne tenkt meg å betale mye for, om de klarer å bevise at dette kostet faktisk jobb og penger å lage. Ellers kan jeg kjøpe merkeklær osv brukt om jeg finner det billig nok, om det er et produkt jeg VIRKELIG faller for. Med helt spesielt design. Men ellers kjøper jeg gjerne kopier, mange sier at det er dårlig gjort ovenfor berømte designere fordi da får de mindre penger. Men ærlig talt.... De får nok av penger uansett, jeg føler ikke jeg bidrar til at de blir fattige. Det handler ikke om å redde verden, det handler kun om vi vil følge moten eller ikke.
Petra75 Skrevet 12. februar 2014 #6 Skrevet 12. februar 2014 Jeg kunne sikkert ha trasket stolt rundt med en eller annen kopi-veske, men av den grunn at jeg er merkeveskeanalfabet, og kunne ikke ha kjent igjen en Mulberry eller Chanel om de så hadde blitt klasket i bakhodet på meg. LV kunne jeg kanskje ha tatt på mønsteret.. 5
marion Skrevet 12. februar 2014 #7 Skrevet 12. februar 2014 Man trenger ikke kjøpe high-end designervesker for å finne noe som ser virkelig bra ut. En finner da mye bra i mediumsjiktet (opptil 4-5000,-) som feks Coach, Bulga og Botkier. Med bra mener jeg en veske som ser fin/kul ut og samtidig har bra kvalitet. Du finner fantastiske vesker i denne kategorien som bruker solide materialer og som ikke har gått på normalt samlebånd under produksjon. Det du finner i mediumsjiktet som du ikke finner i den aller billigste kategori er kvalitet. Vesker som faktisk varer. Om folk vil kjøpe Burberry eller Hermes så får de gjøre det. Ingen som hindrer dem. :-) Selv om jeg synes det er litt småharry med jenter med lav inntekt og sparsom økonomi velger å bruke 10000,- på en veske.
Cho Kon It Skrevet 12. februar 2014 #8 Skrevet 12. februar 2014 Hvis jeg finner en veske jeg synes er fin vil jeg ha vesken fordi jeg synes den er fin, ikke for å vise verden at "hey, jeg har råd til å drite ut femten lapper på en veske!" Derfor kjøper jeg gjerne billigere kopier (helst ikke piratkopier, men det er sjelden et problem i Norge), da prisen på vesken ikke er poenget, men utseendet. Jeg driter vel i hva folk tenker når de ser veska mi. 3
Djungelvrål Skrevet 12. februar 2014 #9 Skrevet 12. februar 2014 Vi kjøper kopier av ting hele tiden. Kjøper du en bluse på H&M er det mest sannsynlig en designer som har laget en lignende modell for et stort motehus for 1 år siden. Farger, snitt ol er alltid inspirert av de store motehusene. De er de som former de store trendene. Vi bruker kopier hver dag hele tiden. Det er f.eks ikke vanskelig å finne en Chanel inspirert veske, de finnes overalt. 1
helenaa Skrevet 12. februar 2014 #10 Skrevet 12. februar 2014 Kanskje litt på siden, men jeg tror ordet replica helst skal brukes når man gjenskaper et design som opphavspersonen ikke har rettighetene på lengre. Piratkopi er ulovlig, men replica er lovlig. I Norge frigis designrettigheter et visst antall år etter opphavspersonens død. Det vil da være mulig å lage replica av designet. 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2014 #11 Skrevet 12. februar 2014 Jeg kjøper kopier fordi jeg liker designet, men ikke prisen, på originalen. Jeg kjøper den IKKE for å vise fram hvor mye penger jeg har. Folk som kjøper vesker til 15 000 imponerer meg ikke på noen måte. Anonymous poster hash: 4f7b4...b20 4
Kjempeliten Skrevet 12. februar 2014 #12 Skrevet 12. februar 2014 Kanskje litt på siden, men jeg tror ordet replica helst skal brukes når man gjenskaper et design som opphavspersonen ikke har rettighetene på lengre. Piratkopi er ulovlig, men replica er lovlig. I Norge frigis designrettigheter et visst antall år etter opphavspersonens død. Det vil da være mulig å lage replica av designet. Ordet replica er blitt brukt som piratkopi på internasjonale forum jeg har vært på hvertfall.
Gjest Blondie65 Skrevet 12. februar 2014 #13 Skrevet 12. februar 2014 Vi kjøper kopier av ting hele tiden. Kjøper du en bluse på H&M er det mest sannsynlig en designer som har laget en lignende modell for et stort motehus for 1 år siden. Farger, snitt ol er alltid inspirert av de store motehusene. De er de som former de store trendene. Vi bruker kopier hver dag hele tiden. Det er f.eks ikke vanskelig å finne en Chanel inspirert veske, de finnes overalt. Det er stor forskjell på å kjøpe et produkt som er "inspirert av" og en veske som er kopiert (inkludert logo etc). Mens det "inspirerte" produktet ikke tjener penger på å markedsføre seg som "the real deal" så gjør nettopp de piratkopierte akkurat det.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2014 #14 Skrevet 12. februar 2014 Jeg kjøper kopier fordi jeg liker designet, men ikke prisen, på originalen. Jeg kjøper den IKKE for å vise fram hvor mye penger jeg har. Folk som kjøper vesker til 15 000 imponerer meg ikke på noen måte.Anonymous poster hash: 4f7b4...b20 ThisAnonymous poster hash: 17f2a...8c1 1
Cata Skrevet 12. februar 2014 #15 Skrevet 12. februar 2014 (endret) Men de som da kjøper piratkopier - eller replica som jeg leste som en forskjønnende omskrivning i en tråd i dag - hva er grunnen deres? I min verden er det slik at enten har jeg råd til originalen og viser stolt frem at jeg er slik bemidlet at jeg kan kjøpe det eller så kan det bare være. Liker dere vesken så godt at dere heller vil kjøpe kopien siden dere ikke har råd til originalen, eller regner dere med at alle tror dere har originalen og tror dere er bedre bemidlet enn dere egentlig er? For min del ville det vært det første. Jeg ville kjøpt vesken fordi jeg likte den og sannsynligvis ikke ant at det hadde vært en kopi. Med mindre det står skrevet "Chanel" eller "Louis Vuitton" på en veske så har jeg ikke begreper om hvem som (angivelig) har laget den. Hadde produsentnavnet stått i så klartekst at jeg ut fra navn og pris hadde skjønt at det dreier seg om en kopi, så hadde jeg nok heller skygget banen. Endret 12. februar 2014 av Cata 2
Gjest constance90 Skrevet 12. februar 2014 #16 Skrevet 12. februar 2014 Jeg er veldig motstand av piratkopier. De stjeler designet og viderefører det til elendig kvalitetstekstiler og belønner en bransje som drives av kriminelle. Hvis man ikke vil bruke mye penger på en designerveske ser jeg heller ikke poenget med å kjøpe en kopi av vesken. Det er bare hyklerisk. Da kan man heller gå på kjedebutikkene og kjøpe vesker. 1
Gjest Blondie65 Skrevet 12. februar 2014 #17 Skrevet 12. februar 2014 Jeg er veldig motstand av piratkopier. De stjeler designet og viderefører det til elendig kvalitetstekstiler og belønner en bransje som drives av kriminelle. Hvis man ikke vil bruke mye penger på en designerveske ser jeg heller ikke poenget med å kjøpe en kopi av vesken. Det er bare hyklerisk. Da kan man heller gå på kjedebutikkene og kjøpe vesker. Her er jeg helt enig, selv om jeg heller ikke kan forstå poenget med å kjøpe vesker til mange tusen kroner.
Gjest constance90 Skrevet 12. februar 2014 #18 Skrevet 12. februar 2014 Her er jeg helt enig, selv om jeg heller ikke kan forstå poenget med å kjøpe vesker til mange tusen kroner. Men det går vel igjen på smak og behag. Jeg kjøper gjerne design men går aldri over 3000kr. Til gjengjeld har jeg hatt den vesken i 4 år og ikke kjøpt en eneste veske i den tiden. Det er nok andre kvinner som har brukt mer penger på vesker enn jeg i den tiden for de heller kjøper toppen 500krs vesker men har hatt 8 forskjellige i løpet av de 4 årene. Så folk prioriterer forskjellig.
Gjest Blondie65 Skrevet 12. februar 2014 #19 Skrevet 12. februar 2014 Men det går vel igjen på smak og behag. Jeg kjøper gjerne design men går aldri over 3000kr. Til gjengjeld har jeg hatt den vesken i 4 år og ikke kjøpt en eneste veske i den tiden. Det er nok andre kvinner som har brukt mer penger på vesker enn jeg i den tiden for de heller kjøper toppen 500krs vesker men har hatt 8 forskjellige i løpet av de 4 årene. Så folk prioriterer forskjellig. Det er forskjell på 3K og 6K
Gjest Akiko Skrevet 12. februar 2014 #20 Skrevet 12. februar 2014 Skulle jeg kjøpt en kjempedyr veske var det fordi den var håndlaget med sin egen personlighet. Når man kjøper en kopi kjøper man jo bare et utseende, man får ikke hele pakka, så for meg ville det vært utelukket. Jeg regner med folk enten gjør det av uvitenhet eller fordi de ønsker å være måderne og kul uten å ha råd til å betale for det. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå