Gjest LadyAntebellum Skrevet 12. februar 2014 #1 Skrevet 12. februar 2014 Hei Har flyttet til ny kommune og begynte i ny jobb 1 februar. Idag har jeg fått feriepenger fra ifjor samt siSte lønn fra forrige arbeidsplass, hvordan blir det egentlig med ferie for meg på nye stedet? Jar jeg rett på ferie og vil jeg få lønn den mnd jeg har ferie? Der jeg var tidligere fikk vi ikke lønn i juni men feriepenger uavhengig av om man hadde tidlig eller sein ferie. Blir det rett og slett så enkelt som at jeg fikk feriepengene mine nå, får da 0 i juni og lønn når jeg har ferie? Eller har jeg ikke rett på lønn i ferien på nytt sted? Jeg er ikke så flink til og forklare men.. Begge jobbene er kommunale/sykehjem
Gjest Blondie65 Skrevet 12. februar 2014 #2 Skrevet 12. februar 2014 Du får ikke lønn når du har ferie. Når det gjelder uttak av ferietid uten lønn så er vel ikke det den største utfordringen å avtale med ny arbeidsgiver - her pleier de fleste å være fleksible selv om en ikke har tjent opp full ferietid, men lønn får du aldri for ferien enten du har tjent opp ferietid eller ikke. Feriepengene du har mottatt nå er den eneste betalingen du får for ferien i år, så disse må di sette av.
Gjest Naria Skrevet 12. februar 2014 #3 Skrevet 12. februar 2014 Du har selvsagt krav på full ferie hos ny arbeidsgiver. Ferie er ikke lønnet så du må sette av feriepengene du fikk nå for å dekke inntektstapet ferien vil utløse. Siden du jobber i kommunen viø jeg anta at ferien trekkes i juni uavhengig av når den tas ut, men hør med lønningskontoret uansett.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2014 #4 Skrevet 12. februar 2014 For å enkelt forklare feriepenger: Feriepenger er et beløp på rett over 10(12?)% av lønnen din året før. Dvs hvis du ikke jobbet i 2013 får du ikke feriepenger i 2014. Og du har rett på ferie. "Arbeidstaker som tiltrer senest 30 september i ferieåret, har rett til full feriefritid, jfr likevel § 7 nr. 1. Arbeidstaker som tiltrer etter dette tidspunkt, har rett til feriefritid på 6 virkedager." Ferieloven 5-3 Anonymous poster hash: d9266...014
Gjest LadyAntebellum Skrevet 12. februar 2014 #5 Skrevet 12. februar 2014 Okei takk for svar, men forstår ikke helt. For og forklare hvordan det var ifjor: I juni ble lønn trukket og vi fikk feriepenger istedenfor. Jeg hadde sein ferie og fikk lønn den mnd men altså ikke i juni.
Gjest Naria Skrevet 12. februar 2014 #6 Skrevet 12. februar 2014 (endret) Okei takk for svar, men forstår ikke helt. For og forklare hvordan det var ifjor: I juni ble lønn trukket og vi fikk feriepenger istedenfor. Jeg hadde sein ferie og fikk lønn den mnd men altså ikke i juni. Som jeg sier så er det mest sannsynlig slik i din nye jobb også. Med unntak av at du allerede har fått feriepengene dine allerede, slik at du må spare disse for å dekke inntektstapet ditt. Det vanligste er at ferie trekkes i juni og at lønn ellers går som vanlig, men for å være helt sikker bør du høre med lønningskontoret i kommunen. Vi kan ikke vite hvordan din arbeidsgiver gjør dette. Endret 12. februar 2014 av Naria
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2014 #7 Skrevet 12. februar 2014 Okei takk for svar, men forstår ikke helt. For og forklare hvordan det var ifjor: I juni ble lønn trukket og vi fikk feriepenger istedenfor. Jeg hadde sein ferie og fikk lønn den mnd men altså ikke i juni. Du har krav på ferie hos ny arbeidsgiver selvsagt. Men feriepengene opparbeider du året før. I ditt tilfelle har du allerede fått dem utbetalt. Dvs. at hvis du planlegger ferie så bør du sette av disse pengene på en egen konto så du har dem tilgjengelig når du faktisk tar ferie hos din nye arbeidsgiver. Tar du ut ferie hos din nye arbeidsgiver vil du bli trukket i lønn for denne tiden. Men du kan velge å ikke ta ferie, og heller ta lønn. Grunnen til at du i fjor ble trukket i lønn i juni, er fordi de fleste arbeidsgiverne gjør dette da det er mest praktisk å betale ut feriepengene til et fast tidspunkt. Anonymous poster hash: 1f4d6...242
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå