Kittykat Skrevet 11. februar 2014 #1 Skrevet 11. februar 2014 (endret) Jeg har en polsk morfar. Problemet er bare det at ingen vet hvor han ble av. Min mormor og morfar skilte seg etter at min mormor og min mor kom tilbake til Norge på slutten av 1940-tallet. Min mormor ville ikke bo i Polen og jeg antar at min morfar ikke ville flytte fra Polen. Jeg vet hva han heter og når han er født, og min mormor holdt visst kontakten med 1-2 stk fra vår polske familie, men hun er nå død og dermed så kan ikke jeg få tak i den informasjonen. Jeg har fått vite det som er mulig om min morfar fra min mor, så hun har ikke mer informasjon. Når det gjelder halvbroren hennes, så virker det som, ut ifra de andre i familien, at hun ikke vet om dette eller vet så veldig mye om han, og jeg vil ikke spørre henne heller, fordi jeg tenker at det vil være et ekstra ømt tema for henne.... Samtidig så lurer jeg på om det er på noen måte mulig å få informasjon om noen som har blitt adoptert bort. Min mor har en halvbror som ble adoptert bort. Jeg har navnet på han, men ingen fødselsdato. Jeg har fått tak i et slektstre over vår familie fra en annen i familien min som har drevet med slektsforskning i mange år, men sporet etter min morfar og onkel er kaldt der også.... Endret 11. februar 2014 av Kittykat
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 12. februar 2014 #2 Skrevet 12. februar 2014 Jeg vil nok anbefale deg å spørre moren din direkte om dette. Uansett om hun kanskje ikke har så mye informasjon om halvbroren sin, så kan det likevel være til stor nytte. Jeg tror Tore på sporet har en offisiell side på Facebook der du kan spørre om det er noen som har kjennskap til Polen/etternavnet hans. Ellers er det jo også mulig å ta en tur til Polen for å spørre i arkiv/sette inn annonse om det i nasjonale aviser osv. Når det gjelder det med arkiv varierer det hvor strenge de er på personopplysninger der. Vet du hele navnet hans? Kan han være i live i dag?
tingeling Skrevet 12. februar 2014 #3 Skrevet 12. februar 2014 Hvis han er jødisk kan det hende at en av de jødiske organisasjonene i Polen kan hjelpe deg. Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå