AnonymBruker Skrevet 11. februar 2014 #1 Skrevet 11. februar 2014 Dette temaet er ikke nytt. Noen vil si at det er gjentatt og diskutert til det kjedsommelige, og at det ikke er mer å si. Etter å ha lest på dette underforumet over tid, så har jeg likevel dannet meg noen tanker om fokuset og holdningene som deles her av en del. En ting er at det ramler innom noen mennesker som spør om råd for å få en viss kroppsfasong, gjerne en kroppsfasong som er vanskelig oppnåelig eller som bare kan bli oppnådd ved å tillegge seg helseskadelige vaner, og som åpenbart har et problematisk forhold til kropp og mat. Verre syns jeg det er å se at såpass mange av trådene her domineres fullstendig av å skulle ha fin rumpe, flatest mulig mage, strategisk plassert muskelmasse for å få drømmekroppen, å se mest mulig "fit" ut, og ikke minst manglende forståelse for hvor stor variasjon det finnes i hva som er normalt når det gjelder menneskekroppen og hvordan den ser ut, og stygge krangler om hvilke kroppsfasonger som ser best ut og hvorfor. I en tråd jeg nettopp leste, påstod en bruker at en kvinne på 1.70 fint kunne veie 45 kilo uten å være sykelig undervektig. Mange motsa vedkommende, men for en usikker fjortis kan nettopp disse normative og perspektivløse uttalelsene være det som fester seg fra den tråden. Det er også tydelig at mange bruker tråder om kropp, trening, kosthold og helse, som ikke ligger på seksualitetsforumet, som et talerør for hvilke kroppstyper de selv tenner seksuelt på og argumenterer ut fra det. Det er så klart OK å ha en preferanse, enten generelt, seksuelt eller ut fra hvordan man selv ser ut, men det er ofte ikke særlig relevant for temaet eller trådstarters utgangspunkt og forutsetninger. Dette gjør meg betenkt. Det spiller en rolle hvilke holdninger som formidles, det er ikke akkurat det samme hvilket debattklima man har et sted. Jeg mener at helsefokuset svært ofte kommer i siste rekke her inne, og at utseende og kroppshysteri like ofte dominerer. Bare så det er klinkende klart: 1. Dette er ikke ment som et angrep på naturlig slanke jenter, menn som liker veldig slanke jenter eller noen kroppsfasong eller form for utseende. 2: Det er flott at noen ønsker å leve sunt og ta vare på seg selv. Det er ikke meningen å likestille ønske om sunn livsstil og syke holdninger om kropp. 3: Poenget er ikke at man ikke kan bry seg om utseendet sitt i det hele tatt. 4: Jeg syns at veldig mange her inne kommer med sunnere og bra innspill på trening og kosthold også, det er ikke meningen å påstå at det kun er svada her. Jeg vet ikke hvor jeg vil med dette innlegget, det er mer en utblåsning enn noe annet. Anonymous poster hash: 9d14b...d24 10
Kira-delta Skrevet 11. februar 2014 #2 Skrevet 11. februar 2014 Forumet speiler bare et helt normalt samfunn. Kommentarene, tankene, holdningene, spørsmåla og menneskene eksisterer utenfor dette forumet også, det er kanskje bare lettere å se det når det er skrevet og samlet på ett sted.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2014 #3 Skrevet 12. februar 2014 Takk for ditt innlegg, TS. Jeg kunne ikke sagt det bedre selv. Jeg har følt jeg er alene om disse tankene! Jeg blir helt oppgitt og blir fylt med avsky fra noen av diskusjonene her inne. Det virker som at så mange damer/jenter naivt tror at de kan designe seg en ny sexy kropp, med minimalt med kroppsfett, 6-pack , bare de følger de rette diettene, løfter tungt og får seg en PT. Helseaspektet ved trening synes fraværende for de fleste. Jeg trener for å holde meg i form og prøver å spise sunt. Jeg har vanket her i håp om høre andres erfaringer, for å lære, for å få nye impulser og for å få inspirasjon. Men snart gir jeg opp.... Jeg skulle ønske det var aldersinndelte forum her på KG, for jeg har inntrykk at det gjerne er de yngste som har det fokuset du beskriver (..men ikke alltid dessverre). Anonymous poster hash: de264...44e
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2014 #4 Skrevet 12. februar 2014 Det er helsefarlig å lese på dette underforumet. Kjenner jeg /facepalmer mer enn å finne nyttig informasjon eller inspirasjon. Her skal det slankes på lavkarbo til hvert gram av muskelmasse er borte og vekten viser 38kg uavhengig av høyde, den viktige trivselsvekten! Fordi man føler seg best i en kropp som ikke kan løfte seg selv og ikke er funksjonell på noen som helst måte. Anonymous poster hash: 028ee...308
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2014 #5 Skrevet 12. februar 2014 Veldig godt innlegg TS. Jeg har de samme tanker som deg. Jeg blir oppgitt når folk legger ut daglige innlegg med "hvor fort kan jeg se fit ut". Alltid "SE". Det går litt for ofte på det visuelle, og ikke på det fysiske. Man kan bare håpe på at de endrer fokus etter å ha begynt å trene. Heller fokusere på "hva godt gjør trening for min kropp?", "Hvilken fysiske fordeler får jeg ved å trene?" "Hvor rask kan jeg bli?". "Hvor sterk kan jeg bli?". Nå tror jeg dette med trening rett og slett blir stress for ganske mange, fordi de MÅ se fit ut. Og da er hele poenget med trening omtrent borte. Man bør trener for å føle seg fysisk bedre med seg selv, ikke for å få annerkjennelse fra andre. Anonymous poster hash: d94de...0cf
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2014 #6 Skrevet 12. februar 2014 Forumet speiler bare et helt normalt samfunn. Kommentarene, tankene, holdningene, spørsmåla og menneskene eksisterer utenfor dette forumet også, det er kanskje bare lettere å se det når det er skrevet og samlet på ett sted. Det er jeg enig i, og det er nettopp på grunn av at det er holdninger med rot i virkeligheten og ikke i et parallellunivers som gjenspeiles, at dette er skremmende. Likevel mener jeg at på grunn av at KG er et bredt og stort forum hvor mange leser, der det som skrives er holdningsskapende blant de som deltar og leser, så blir det noe annet enn at lukkede miljøer, vennegjenger, enkeltmennesker etc. er utseendefokuserte. Anonymous poster hash: 9d14b...d24 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2014 #7 Skrevet 12. februar 2014 Dette temaet er ikke nytt. Noen vil si at det er gjentatt og diskutert til det kjedsommelige, og at det ikke er mer å si. Etter å ha lest på dette underforumet over tid, så har jeg likevel dannet meg noen tanker om fokuset og holdningene som deles her av en del. Nå har faktisk helse sitt eget forum så du har ingenting å klage over. Anonymous poster hash: d6863...5da 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2014 #8 Skrevet 12. februar 2014 Nå har faktisk helse sitt eget forum så du har ingenting å klage over. Anonymous poster hash: d6863...5da Det finnes et underforum for helse, så derfor er det naturlig at et forum for kosthold og trening domineres veldig av det visuelle og utseende? Det er greit at du siterer en setning fra et langt innlegg, kommer med et banalt svar og kaller dette klaging, men det virker ikke som du ser poenget mitt. Anonymous poster hash: 9d14b...d24 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2014 #9 Skrevet 12. februar 2014 Nå har faktisk helse sitt eget forum så du har ingenting å klage over. Anonymous poster hash: d6863...5da Du skal ha for å ha kommet frem til det tynneste argumentet noen sine. Anonymous poster hash: d94de...0cf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå