Gå til innhold

Sovemedisin til små barn?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter på 16 mnd som sover veldig dårlig. Hun sov hele natten frem til hun var omtrent 10 mnd, men så begynte hun å våkne annenhver time ca. Og sånn har det vært stort sett hver natt frem til nå. Jeg har bitt det i meg og tenkt at det går over, men jeg kjenner at jeg er sliten. Klaget litt til ei venninne idag og hun mente at jeg bare kunne ringe legen å få sovemedisin til datteren min. Jeg må innrømme at jeg ble litt sjokkert. Ja, jeg er trøtt og sliten, men jeg synes da at det er for galt å skulle medisinere ungen min bare for å få sove! Er det virkelig normalt?

Anonymous poster hash: cad30...8c1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel sjeldent, men noen ganger må det til.

Der jeg jobber er det noen barn som får melatonin og andre som får vallergan.

Skrevet

Verken melatonin eller vallergan er sovemedisiner. Jeg synes at å gi sovemedisiner til barn ikke er greit, men å gi "ufarlige" medisiner som for eksempel vallergan er greit i en kort periode dersom søvnproblemene er alvorlige. Jeg har selv hatt alvorlige søvnproblemer hele livet, og jeg hadde ikke syntes at det gjorde noe dersom foreldrene mine gav meg medisiner som lite barn.

Anonymous poster hash: 809f8...82c
Skrevet

Overhodet ikke normalt, men hos noen få barn blir innsovningen så problematisk at medisin er nødvendig. For de fleste er det da snakk om noen dager/et par uker inntil vanen med å legge seg og sovne er etablert, og man så fjerner medisinen igjen. Det bør ikke være første løsning, men av og til er det nødvendig pga søvnmangel hos både barn og foreldre.

• Liker 4
Skrevet

Vår sønn våknet annenhver time gjennom natta i mange mnd. Da han var rundt ett år, var jeg helt utslitt og tok imot alle råd, uansett hvor rare de var. En gang fikk vi tak i noe homøopatmidler til ham, som visstnok skulle hjelpe. Det er mulig det var tilfeldig, men fra den natta, sov han faktisk igjennom! Helt utrolig (for meg, som ikke tror slikt kan ha noen effekt i det hele tatt). Vi ga ham det noen dager (en uke?) og da vi sluttet med det, var søvnen såpass innarbeidet, at han kun våknet en eller to ganger per natt de nærmeste dagene, og så var det over, og vi fikk et sovende barn!

Så det KAN jo være det var noe i de midlene som hjalp :)

Anonymous poster hash: 468d3...559
Skrevet

Normalt og normalt, det er i alle fall en alt for stor andel barn i norge som bruker sovemedisin og melatonin er ikke medregnet i tallene. Skulle lagt til link men får srt ikke til på mobilen.

Anonymous poster hash: b0ede...75b

• Liker 1
Skrevet

Ser det er tips om Vallergan over her. Vær obs på at den har ganske kjøpe bivirkninger. Den vanligste er antagelig bakrus. Jeg bruker Vallergan grunnet søvnsykdom selv, og det er ikke en dans på roser...

Søvn avler søvn, sies det. Hva med å endre dagsovingen noe? Ellers så kan jeg på egne erfaringer anbefale akupunktur for å regulere døgnrytme. Vet ikke hvordan det vil virke på så små barn, men vel verdt et forsøk?

Skrevet

Vallergan gir hangover dagen etter, vet av erfaring at det er veldig ubehagelig. Man føler seg ikke utsovet.

Melatonin kan påvirke hormonproduksjonen, og jeg ville vært veldig skeptisk med å gi dette over lang tid til små barn.

Kanskje TS heller burde få veiledning i atferdpsykologi. Hva gjør TS når barnet våkner? Er alt i orden fysisk, kan det være en kronisk øreinfeksjon for eks? Om man har utelukket fysisk sykdom, kan man atferdstrene barnet. Det er viktig at man ikke gir masse kos og amming. Det blir som en belønning for å våkne. Når barnet våkner legger man det dolig ned igjen, og går ut av rommet. Om det fortsetter å skrike, gjentar man dette. Man er til stede, men gir ikke masse oppmerksomhet, kun legger narnet rolig i sengen. Tl slutt vil barnet skjønne at det skal roe seg, at natten er for å sove, ikke kos og mat/amming (noe mer enn nødvendig).

Anonymous poster hash: 2befc...afa

• Liker 1
Skrevet

Ikke normalt.

De fleste barn har hatt perioder hvor de har hatt oppstykket søvn, og 6 måneder er ikke lenge.

Når det gjelder Vallgergan. Har dere prøvd det? Fikk det av legen min i forbindelse med søvnproblemer og hangoveren jeg fikk var ti ganger verre enn om jeg ikke hadde sovet hele natten! Ville ALDRI gitt det til ett barn.

• Liker 3
Skrevet

Nei man skal ikke ta så lett på medisinering av barn, men hos noen er det nødvendig.

Sønnen min får melatonin pga innsovningsproblemer som igjen resulterte i alvorlig selvskading. Liker ikke å gi han melatonin, men alternativet er så mye verre (selvskading og stor søvnmangel).

Skrevet

Det sitter vanligvis ganske langt inne å benytte legemidler for å få barn til å sove, men hvis det ikke er noen utevei, så er det ikke det. Så det skjer at også barn får slike. Vanligvis antihistaminer og vallergan, hvilket står i pakningsvedlegget at brukes til barn med søvnvansker, fordi disse preparatene har som bivirkning at en blir trøtt av dem. Det finns enda gammeldagse allgergimedisiner som gir langt kortere effekt enn Vallergan, så jeg forstår ikke helt hvorfor ikke andre typer brukes.

Homøopat-preparater er jo egentlig er jo i stor grad de samme stoffene som vi finner i mye ordinær medisin, men i langt større konsentrat. Så en skal ha respekt for disse prepratene også selv og de tilhører alternativ-medisin og dermed kan virke harmløse.

• Liker 1
Skrevet

Verken melatonin eller vallergan er sovemedisiner.

809f8...82c

Hvis Melatonin ikke brukes for å fremme søvn, hva brukes det da til? Det er jo et hormon som gjør en søvnig.

Vallergan ville jeg ikke gitt under noen omstendighet.

• Liker 1
Skrevet

Noen produserer ikke nok melatonin selv, da får de tilskudd i en kort periode for å få sove, og for å "trigge" produksjonen. Noen får Vallergan for å klare å sovne uten at det tar 3 timer. Begge disse brukes vel kun i korte perioder, slik at barnet skal klare å sovne og få et søvnmønster selv. Og mange har da prøvd ALT i mange måneder, kanskje år, og har hatt netter med kanskje 3-4 timer søvn totalt og en leggetid som innebærer 3 timer med mas. I slike tilfeller syns jeg det er helt greit.

Men dersom man tyr til Vallergan fordi "babyen på 6 mnd våkner 3 ganger om natta" er det hårreisende. Det er ikke søvnproblemer, men helt naturlig i et spebarns søvnmønster.

Anonymous poster hash: eb888...6c0
Skrevet

Homøopat-preparater er jo egentlig er jo i stor grad de samme stoffene som vi finner i mye ordinær medisin, men i langt større konsentrat. Så en skal ha respekt for disse prepratene også selv og de tilhører alternativ-medisin og dermed kan virke harmløse.

Nei, det er det slett ikke.

http://sml.snl.no/hom%C3%B8opati

http://tjomlid.com/2012/09/25/homeopati-kan-ikke-helbrede/

Anonymous poster hash: 4035f...ed7

• Liker 1
Skrevet

Noen produserer ikke nok melatonin selv, da får de tilskudd i en kort periode for å få sove, og for å "trigge" produksjonen. Noen får Vallergan for å klare å sovne uten at det tar 3 timer. Begge disse brukes vel kun i korte perioder, slik at barnet skal klare å sovne og få et søvnmønster selv. Og mange har da prøvd ALT i mange måneder, kanskje år, og har hatt netter med kanskje 3-4 timer søvn totalt og en leggetid som innebærer 3 timer med mas. I slike tilfeller syns jeg det er helt greit. Men dersom man tyr til Vallergan fordi "babyen på 6 mnd våkner 3 ganger om natta" er det hårreisende. Det er ikke søvnproblemer, men helt naturlig i et spebarns søvnmønster. Anonymous poster hash: eb888...6c0

Vallergan brukes i korte perioder. Melatonin derimot fungerer ikke slik du beskriver, iallefall ikke for mitt barn. Har brukt melatonin i ca 1år og uten det tar det 3-4timer før han sovner

• Liker 1
Skrevet

Jeg trodde først du mente at det er større konsentrasjoner i homeopatiske midler enn i vanlig medisin, men når jeg leste det igjen mener du kanske det motsatte?

Uansett. Det blir vel riktigere å si at homeopatiske preparater en gang har hatt de samme stoffene som finnes i ordinær medisin. de har det ikke nå. Selve poenget med homeopati er at stoffene som brukes er så utvannet at det ikke er et eneste molekyl igjen i preparatet du tar. Homeopatiske preparater er vann. Eller om du tar det i form av sukkerpiller: fordampet vann. Et middel med en utvanning på 13C (som langt fra er av de tynneste) tilsvarer én tredjedels dråpe med virkemiddel blandet ut i alt vannet som finnes i verden.

Ideen bak homeopati er at den ekstreme fortynningen gjør at vannet "husker" virkestoffet og at det derfor blir sterkere jo mer det fortynnes. Det finnes ingen verdens ting i all den kunnskap vi har om kjemi og fysikk som kan bekrefte dette. Homeopati er vann. Punktum.

Og samme stoffer... tja, om du reduserer det ned til enkeltstoffer og kjemisk sammensetning så stemmer det vel delvis littegrann. Men homeopatien ser jo ikke på virkestoffer på samme måte som vanlig medisin gjør. Der skolemedisinen tar ett stoff, undersøker hvordan kroppen reagerer på det og deretter gir det til de som kan ha nytte av denne "reaksjonen". For eksempel ved søvnvansker: vanlige sovemedisiner inneholder stoffer som hjernen reagerer på på ulike måter, slik at man sovner. Homeopatiske midler derimot er basert på at man skal gi et stoff som gir samme bivirkninger som pasienten sliter med. Dermed er ett av de vanligste homeopatiske midlene mot søvløshet laget av... kaffebønner. Bortsett fra at det er fortynnet, selvsagt. (for å være sikker på å få i deg ett koffeinmolekyl må du spise deg gjennom ca. 13 svømmebasseng fylt med det vanligste homeopatiske middelet mot søvnvansker)

Poenget er at homeopaten ikke foreskriver midler på samme måten som legen gjør. Det er andenyrer mot forkjølelse. giftig eføy mot utslett og magnesiumfosfat mot utbrenthet. Joda, noen av stoffene er skadelige. Men det er ikke noe igjen av dem.

(Du kan forresten lage homeopatisk sovemedisin hjemme. Ta en kaffekopp. Fyll den med vann. Ha i en dråpe kaffe. Tøm ut kaffevannet. Fyll koppen med vann. Dunk den mot kjøkkenbenken. Tømt ut vannet. Fyll opp med vann igjen. Dunk. Tøm ut. Gjenta til sammen mellom 30 og 200 ganger. Jo flere - jo trøttere blir den som drikker den.)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...