Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er i gang med å muligens skal få fradelt tomt som i dag tilhører bolighus, men tomta er er definert som "LNF-område med spredt bebyggelse". Tomta er pr i dag ikke dyrket mark og fungerer som en fortsettelse av bolig tomta.

På sikt, flere år frem i tid ønske vi å bygge hytte på tomta. Bygda hvor tomta ligger er nedleggingstruet, og vil sannsynligvis bli en hytteby om få år, derfor regner vi med å få bygge hytte når den tid kommer.

Men vi er usikre på om vi har pågangsmot nok til å gå i gang med fradeling da dette er LNF-område.

Noen med erfaringer å dele?

Anonymous poster hash: b08bd...25d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan dere ikke høre med kommunen om de mener dere må ha reguleringsplan, søke dispensasjon eller om de tror det går greit.

Anonymous poster hash: ce3a3...c27

Skrevet

Jeg kan fryktelig lite om dette, men vet at foreldrene mine hadde problemer med å få skilt fra en liten nøstetomt med begrunnelse at det var LNF-område. Tok et par år før de endelig gikk godkjenning, og dette var i en såkalt ja-kommune som i ettertid fikk kraftig kritikk for å godkjenne for mye. Har selv drømt om å kjøpe/få skilt fra noen mål LNF-tomt med skog i Bergen eller omegn og få bygd et bittelite småbruk, og har googlet litt rundt pga det. Fant blant annet en som fikk avslag på søknad om garasje på egen tomt fordi det var et område som var avsatt til LNF. Jeg har fått inntrykk av at det kan være svært vanskelig å få godkjent noe når det gjelder LNF-områder. Forhåpentligvis kommer det svar fra noen med peiling eller erfaring, dette kan jo bli relevant for meg også om noen år!

Skrevet

Kan dere ikke høre med kommunen om de mener dere må ha reguleringsplan, søke dispensasjon eller om de tror det går greit.

Anonymous poster hash: ce3a3...c27

Har vært i kontakt med kommunen, og det må søkes om fradeling. I og med at det er LNF-område må det ut på høring til blant annet landbruksmyndighetene. Fylkeskommunen har vel del siste ordet i slike saker, eller kan ihvettfall overkjøre kommunens vedtak.

Kommunen vi bor i er dessverre ikke kjent for å være de mest hjelpsomme å ha med å gjøre, så selv etter flere samtaler føler jeg at jeg ikke er veldig mye klokere.

Så jeg et ennå interresert i evt erfaringer rundt temaet :-)

Skrevet

Jeg kan fryktelig lite om dette, men vet at foreldrene mine hadde problemer med å få skilt fra en liten nøstetomt med begrunnelse at det var LNF-område. Tok et par år før de endelig gikk godkjenning, og dette var i en såkalt ja-kommune som i ettertid fikk kraftig kritikk for å godkjenne for mye. Har selv drømt om å kjøpe/få skilt fra noen mål LNF-tomt med skog i Bergen eller omegn og få bygd et bittelite småbruk, og har googlet litt rundt pga det. Fant blant annet en som fikk avslag på søknad om garasje på egen tomt fordi det var et område som var avsatt til LNF. Jeg har fått inntrykk av at det kan være svært vanskelig å få godkjent noe når det gjelder LNF-områder. Forhåpentligvis kommer det svar fra noen med peiling eller erfaring, dette kan jo bli relevant for meg også om noen år!

Har inntrykk av at det ikke er lett å få fradelt LNF. Og skulle gjerne hatt noen erfaringer, så vi vet om vi ønsker å legge så mye jobb ned i det for "bare" en hyttetomt.

Vet fylkeskommunen har overkjørt flere vedtak i kommunen de siste årene. Men i og med at jeg ikke kjenner de aktuelle sakene kan det være greit å få høre erfaringer fra andre saker :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...