Gå til innhold

Umulius ved legging. Hjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet vårt er 2 år og 8 måneder nå. Hele livet hans har han vært et mareritt å legge, det siste halve året eller så har vi sittet inne hos ham til han har sovnet.

Til sommeren venter vi nr to og innen da må vi ha fått litt bedre rutiner på leggingen til storebror.

Vi har nå begynt å synge en sang, lese en bok, si god natt og gå ut av rommet. Men han protesterer vilt. Kommer ut på gangen og kommer med det ene med det andre for å slippe å ligge alene. Alt fra mostre til at han bare vil kose til fjas og tull og i det hele tatt.

Sånn som vi gjør det nå bærer vi ham tilbake i sengen, brer rundt ham og sier god natt, før vi går ut i stuen igjen.

Men vi må altså gjøre dette enormt mange ganger. I dag er vi vel på gang nr. 30 eller noe, tenker jeg. Og hver gang han kommer ut igjen er det en ny taktikk fra ham.

Jeg er litt rådvill. Hva hadde dere gjort?

Anonymous poster hash: 04f5a...33e

Anonymous poster hash: 819ef...19f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ungen min får høre musikk til hun sovner, rolige barnesanger.

Det har hjulpet her.

Anonymous poster hash: 00ef2...fb2
Skrevet

Jeg har hatt ine omganger med det her jeg også.

Det jeg har gjort er å bare følge inn igjen. Helt rolig. Ta på dyna, si god natt, og gå ut. Ikke noe dill dall.
Gjør dette på samme måte 4-6 ganger. Etterhvert så følger dere bare inn og sier ingenting. Ta dyna på og gå ut. Ikke noe snakking.

Ikke gi ham det han ber om når han kommer ut. Bare si at det er natt, og at nå må han bli i senga. Hvis ikke får han akkurat den oppmerksomheten han vil, og da har du det i gang!

Det tar tid, og de første kveldene kommer til å bli et slit. Men det funker som gull, selv på vår gutt som har vært litt av en nøtt å knekke i så måte :)

Skrevet

Ungen min får høre musikk til hun sovner, rolige barnesanger.

Det har hjulpet her.

Anonymous poster hash: 00ef2...fb2

Det har vi også prøvd, det hjelper ikke. Det eneste som duger er at vi er inne på rommet sammen med ham, eller at han får sovne i vår seng (men dette funker ikke alltid).

Skrevet

Jeg har hatt ine omganger med det her jeg også.

Det jeg har gjort er å bare følge inn igjen. Helt rolig. Ta på dyna, si god natt, og gå ut. Ikke noe dill dall.

Gjør dette på samme måte 4-6 ganger. Etterhvert så følger dere bare inn og sier ingenting. Ta dyna på og gå ut. Ikke noe snakking.

Ikke gi ham det han ber om når han kommer ut. Bare si at det er natt, og at nå må han bli i senga. Hvis ikke får han akkurat den oppmerksomheten han vil, og da har du det i gang!

Det tar tid, og de første kveldene kommer til å bli et slit. Men det funker som gull, selv på vår gutt som har vært litt av en nøtt å knekke i så måte :)

Det er dette vi gjør. Ingen oppmerksomhet utenom å følge ham i seng, si god natt og gå ut igjen. Men som sagt, i dag er vi på gang nr. 40 eller noe så langt, og dette har vart i flere uker. Han gir seg til slutt, men det er når han er utgrått og kjempesliten, og han sovner trist og lei seg. Kjempeslitsomt og ikke noe godt å se på.

Skrevet

Vi er fremdeles på rommet til han sovner,selv om vi har fårt nr to. Vanligvis tar vi en hver. Om en må legge begge, får storebror sitte å se på TV mens lille legges. Vi synes ikke det er noe stort problem, faktisk :)

Anonymous poster hash: a4b03...de0

• Liker 1
Skrevet

Det er dette vi gjør. Ingen oppmerksomhet utenom å følge ham i seng, si god natt og gå ut igjen. Men som sagt, i dag er vi på gang nr. 40 eller noe så langt, og dette har vart i flere uker. Han gir seg til slutt, men det er når han er utgrått og kjempesliten, og han sovner trist og lei seg. Kjempeslitsomt og ikke noe godt å se på.

Akkurat ja.. Ofte så er det jo nettop grensesetting rundt leggetiden som skal til, men det gjør dere jo da.

Har han mye mareritt? Eller er det noe som er forandret i nær relasjon til ham? Nye i barnehagen, eller kanskje noen barn han har snakket om derfra som er litt rampete med ham?

Det er ting som ofte kan slå ut på den måten.

Skrevet

Ligget ved siden av ungen til hun sovnet, holde rundt henne og synge? Dette er bare koselig, og stunder man vil savne når man ikke lenger har mulighet

• Liker 1
Skrevet

Vi er fremdeles på rommet til han sovner,selv om vi har fårt nr to. Vanligvis tar vi en hver. Om en må legge begge, får storebror sitte å se på TV mens lille legges. Vi synes ikke det er noe stort problem, faktisk :)

Nei det er jeg enig med deg i. Det er bare koselig.

Skrevet

To ting har hjulpet her.
Den ene tingen var rutiner. Alltid det samme. Middag, barne-tv, lesing og i seng. Hver dag.

Siden jeg har hatt to som har delt rom og lagt seg til litt ulik tid så har musikk/historier på cd/mp3 vært til hjelp. De har egne headset. Jeg tar de bare av hode nå de har sovnet.

Kommer barnet ut så er det bare å følge inn igjen til senga og si godnatt. Hver eneste gang. Uansett om det blir 3 eller 30 ganger.

Anonymous poster hash: 00747...e11
Skrevet

Sover han på dagen?

Virker han trøtt, eller bare "ikke klar" for å legge seg? Vi er nemlig i en slik fase selv, som har vart i tre måneders tid nå, der jeg tror kroppen til toåringen begynner å slutte med dagsøvnen, men hun er ikke helt klar.
Nei, det er ikke koselig å ha det sånn, med et barn som kommer ut kanskje så ofte som to, tre ganger i minuttet fordi "auau i fingern" "Jeg vil ha vann", "Redd for zebra(?!)" osv.
Men dere er flinke!! Dere gjør absolutt det rette ved å være konsekvente :)
Har dere bedt om hjelp fra f.eks. helsestasjonen?

• Liker 1
Skrevet

Om det går mest i "redd for" hadde jeg vurdert å la ham sove med døren på gløtt, og kanskje et nattlys.

Men om det bare er tull og generelle unnskyldninger i ukesvis hadde jeg kontaktet helsestasjonen for tips.

Men konsekvent opplegg som nå er uansett eneste vei uansett hva det ender på.

Tvilsomt at man finner er kjapp løsning om problemet kun er lakenskrekk.

Anonymous poster hash: 0ea3d...714

Skrevet

Typisk bortskjemt-drittunge-oppførsel!

Dette er noe dere har lagt opp til selv og nå får dere se konsekvensene. Å sitte på rommet til en unge til den sovner er å legge opp til trøbbel. Ungene blir vant til det, og da dere attpåtil gjør det fordi han griner seg til det gjør dere det bare enda værre. Dere har lært han to ting: 1. Han kan grine seg til oppmerksomhet 2. Det er normalt at mamma og pappa sitter på rommet mitt til jeg sovner.

Ungen er snart 3 år, og dere holder på sånn? Fatter ikke hva noen foreldre tenker på da de lager seg slike idiotiske vaner!

Anonymous poster hash: 92049...d05
  • Liker 1
Skrevet

Typisk bortskjemt-drittunge-oppførsel!

Dette er noe dere har lagt opp til selv og nå får dere se konsekvensene. Å sitte på rommet til en unge til den sovner er å legge opp til trøbbel. Ungene blir vant til det, og da dere attpåtil gjør det fordi han griner seg til det gjør dere det bare enda værre. Dere har lært han to ting: 1. Han kan grine seg til oppmerksomhet 2. Det er normalt at mamma og pappa sitter på rommet mitt til jeg sovner.

Ungen er snart 3 år, og dere holder på sånn? Fatter ikke hva noen foreldre tenker på da de lager seg slike idiotiske vaner!

Ja, ting var mye bedre før i tiden, da barna var nesten mer redde for at pappa skulle bli sint enn monstrene under senga...!

( :sarkasme: )

• Liker 5
Skrevet

Ja, ting var mye bedre før i tiden, da barna var nesten mer redde for at pappa skulle bli sint enn monstrene under senga...!

( :sarkasme: )

Før i tida? Mener du at alle syr puter under armene på ungene sine for tiden?

Mener du å si at man BURDE sitte inne hos 3-åringer frem til de sovner?

Skrevet

Har hatt samme problem. Det hele løste seg da jeg tenkte at det var mye enklere da vi bare hadde valp - for det slo meg hvordan jeg ville gjort det annerledes om guttungen var ei bikkje. Her lagde vi en ordning med at i stedet for at jeg (sur og sint) måtte bære en hylende toåring i seng gang etter gang, vel vitende om at jeg kom til å høre lyden av fotsåler som slo i gulvet før jeg hadde kommet meg ut av døra igjen, så skulle poden ligge og vente på at mamma skulle komme og kose litt. Den første gangen sa jeg "vent, mamma kommer snart", gikk ut, gikk inn med en gang, og roste masse, ga ham en stor klem, og gjentok. Veldig kort ventetid den første kvelden, men litt lenger for hver gang. Det ble en lek. Han smilte og syns det var morsomt. Den første kvelden var jeg inne 30 ganger. Den andre kvelden bare tre! Etter det var jeg som regel innom en gang eller to, men mange kvelder ikke i det hele tatt. Etter dette er det sjelden vi hadde problemer, jeg sa bare at ville han ha kos, måtte han gå og legge seg, så kom jeg snart. Og han skjønte som regel at det var det lureste. Han måtte ha vokseseng ved 18mnds alder, da kom han seg ut av sprinkelsenga. Forøvrig er hundepedagogikk og barnepedagogikk ikke så ulikt på veldig mange punkter. :-) Lykke til!

• Liker 4
Skrevet

Før i tida? Mener du at alle syr puter under armene på ungene sine for tiden?

Mener du å si at man BURDE sitte inne hos 3-åringer frem til de sovner?

Er det ikke det du prøver å få frem med innlegget ditt, at TS syr puter under armene på ungen sin?

Jeg mener man BURDE prøve det man føler seg komfortabel med. Funker ikke det ene, så prøver man noe annet, fram til man får det resultatet man ønsker.

Det er veldig lett å komme med pekefingeren, men noen barn har sterke meninger allerede fra de er mye mindre enn to år.

Jeg skrev et idiotisk svar, på et idiotisk innlegg. Det hjelper ikke TS what-so-ever at du kommer ridende på din høye hest.

Skrevet

For noen (mange?) vil nok dette med å gå ut fungere. Vi brukte tre uker på å få til dette en gang. Det ble nesten ikke søvn på noen av oss, og det var ingen spor til bedring i løpet av disse tre ukene. Nå lurer vi på hvorfor i alle dager vi plaget oss selv og ungen så lenge. Kos ved sengetid som gjør alle godt, er så mye bedre enn full krise og "barneplaging" uke etter uke.

Folk som sitter å snakker som om alle barn er like enkle og tror de får svaret på alt, blir jeg like oppgitt over hver gang.

• Liker 3
Skrevet

Dersom barnet fremdeles sover om dagen, så prøv å reduser mengden eller dropp dagsoving helt. Hos oss var gutten til tider hinsides bajas ved legging, og gikk tydeligvis fra ikke trøtt nok til overtrøtt en gang underveis. Da vi prøvde uten dagsoving ble det en kjempeforbedring.

Skrevet

Mannen min begyntr å lese en bok på sengen, da måtte hun ligge med tutten og lukkede øyne. Hun sovnet faktisk på 5-10 minutter! Hun pleide å stå opp igjen mange ganger.

Nå får hun lese bok alene og legger seg til selv etter litt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...