Gå til innhold

Skal eggene tas i før eller etter at vannet koker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ved koking av egg?

Anonymous poster hash: d6a81...45a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi tar dem oppi før det koker.

Tror de kan sprekke om man putter de oppi kokende vann.

Anonymous poster hash: c9981...fc3
Skrevet

Vi tar dem oppi før det koker. Tror de kan sprekke om man putter de oppi kokende vann. Anonymous poster hash: c9981...fc3

Ok, da fyller jeg vann i kjelen og tar eggene i med det samme, før jeg skrur på plata?

TS

Skrevet

Det er vanskeligere å bestemme seg om man skal ha bløtkokte eller hardkokte egg om man tar de oppi før det koker.

Jeg venter til vannet koker så legger jeg i eggene. Da er det lett å ta tiden.

Anonymous poster hash: b94a4...17d
Skrevet

Jeg tar de også i før vannet koker av samme grunn som ab flfør meg nevnte. Moren min har dde i etter, men hun bruker en slags eggenål til å stikke hull i skallet i egget ved den luftlommen. Funker det også, men egget på gjerne koke 0,5-1 min lengre også.

Skrevet

vent til vannet er rett før kokepunktet, så tar du eggene i :) da får duriktig koketid mtp hardkokt eller bløtkokt og du sliipper at de sprekker!

Skrevet

Takker så mye for svar :) Da prøver jeg å ta dem i rett før kokepunktet :)

TS

Gjest Solsmil
Skrevet

Jeg tar de i når vannet er kaldt. Funker hver gang, og har aldri hatt problem med å beregne riktig tid

Skrevet

Jeg tar de i når vannet er kaldt. Funker hver gang, og har aldri hatt problem med å beregne riktig tid

Tar du tiden fra du tar dem i, eller fra det begynner og koke da? Jeg skal ha hardkokt. Og vet det er ca 10 minutt koketid for å få dem hardkokt.

TS

Skrevet

Tar du tiden fra du tar dem i, eller fra det begynner og koke da? Jeg skal ha hardkokt. Og vet det er ca 10 minutt koketid for å få dem hardkokt.

TS

Når vi koker egg, så pleier vi å ta varmt vann i kjelen, setter på plata på maks, og setter på 13 minutter.

Hos oss tar det ca 3-4 minutter før det koker, så da er det igjen 9-10 minutter når det har begynt å koke :P

Blir perfekte hver gang.

Men jeg vil tippe det varierer litt hvor lang tid det tar før det koker.

Anonymous poster hash: c9981...fc3

Skrevet

Stikker hull (med vanlig tegnestift) og har egget oppi når vannet koker. (Bruker varmt vann fra springen, da går det superfort!). Synes det er vanskelig å beregne koketiden når jeg har det oppi før jeg koker opp vannet. Og det vil jo i tillegg avhenge av mengden vann og hvilken kokeplate du bruker.

Skrevet

Det er større sjanse for at eggene enten sprekker eller "vrenger" seg når du legger dem i allerede kokende vann.

Jeg bruker varmt vann fra springen fordi jeg er utålmodig, stikker hull i eggene med en tegnestift og tar tiden fra jeg legger eggene oppi. Har plata på maks gjennom hele koketiden.

Jeg foretrekker "grønne" egg, altså så hardkokte at de nesten får grønn ring rundt plomma, pluss at jeg bruker XL egg, så jeg setter timeren på minst 15 minutter.

Skrevet

1. Legger eggene i kjelen.

2. Fyller med lunkent vann så eggene akkurat dekkes.

3. Setter kjelen på platen, skrur på fullt.

4. Venter 14 minutter for hardkokt egg, 12 minutter for smilende egg og 10 minutter for bløtkokt egg. Aner ikke koketiden. Fungerer hver gang, og på alle komfyrer jeg har hatt.

Anonymous poster hash: 78da4...f04
  • Liker 1
Skrevet

Jeg koker opp vann, tar kjelen av plata og har oppi eggene, og så legger jeg den tilbake på plata. Sprekker aldri, og koker med en gang så er enkelt å beregne tiden.

Anonymous poster hash: ce440...37d

Skrevet

Jeg stikker alltid hull i eggene. Det kan fint gjøres med en kniv.

Jeg pleide å legge dem i kokende vann og beregne 5 minutter for bløtkokt, 6 1/2 minutt for solfylte og 10 minutter for hardkokte, men jeg slet med at timingen ikke alltid var riktig.

De siste to årene har jeg lagt eggene i kaldt vann og satt timeren på 4 minutter når vannet koker - for solfylte egg. Blir alltid bra.

Jeg har aldri hatt problemer med sprukne egg.

Anonymous poster hash: d5b0d...ccc
Skrevet

Koker egg nesten hver dag. Stikker hull, og tar de oppi når vannet koker. Tar tiden og lar de ligge i 7 min. Perfekt kokte egg, etter min mening. Ikke helt hardkokt og heller ikke bløtkokt, men en fin mellomting :)

• Liker 1
Gjest crazycatlady
Skrevet (endret)

Koker opp vann, tar kjelen fra plata og legger eggene forsiktig oppi og setter kjelen tilbake på plata. Ha salt i vannet, da sprekker ikke eggene. Koker i 7-8 min så det blir "midt i mellom-kokt". Er ikke glad i hardkokte egg og veldig bløtkokte er heller ikke så godt. Må være midt i mellom-kokt.

Endret av RusaPåBrus
Skrevet

Koker egg nesten hver dag. Stikker hull, og tar de oppi når vannet koker. Tar tiden og lar de ligge i 7 min. Perfekt kokte egg, etter min mening. Ikke helt hardkokt og heller ikke bløtkokt, men en fin mellomting :)

Dette gjør jeg også. Perfekte egg, og det ytterst sjelden at de sprekker.

Skrevet

Om du oppbevarer eggene på kjøkkenbenken i stedet for kjøleskapet sprekker de ikke så lett. Synes også de blir lettere å skrelle da.

Skrevet

Setter plata på fullt, koker opp vann i vannkokeren, heller vannet forsiktig over eggene og setter kjelen på plata. Koker stort sett bare hardkokte egg og koker de i 10-11 minutter avhengig av størrelsen,

Anonymous poster hash: f9ceb...911

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...