AnonymBruker Skrevet 11. februar 2014 #1 Skrevet 11. februar 2014 Hei. For 6 mnd siden hadde jeg 230.000,- i gjeld. Tok ekstreme grep, solgte unna masse greier, begynte i ny jobb og jobbet hele tiden og fikk betalt ned ganske kjapt. Nå er gjelden nede i 65.000,- og jeg er så umotivert til å fortsette med store avdrag. Er skikkelig sliten og tiltaksløs.. Jobber fortsatt mye og hvis jeg casher lønningen denne måneden er gjelden nede i 45.000,-. Men føler jeg aldri blir ferdig, har den hengende over meg hele tiden. Er sur og sliten, gått opp i vekt etc. Noen som har tips? Vet ikke helt hva jeg spør om, er bare lei av situasjonen. Men selvfølgelig er det ene og alene min feil. Anonymous poster hash: b52eb...a1e 1
Viktualia Skrevet 11. februar 2014 #2 Skrevet 11. februar 2014 Du har jo gjort en kjempejobb, og blir ferdig i god tid før sommeren i dette tempoet. Stå på! Men skjønner at det er utrolig slitsomt å jobbe mye. Har du mulighet til å trene litt? Det kan gjøre mye for humør og overskudd! 13
Jeanettica Skrevet 11. februar 2014 #3 Skrevet 11. februar 2014 Og du har ikke langt igjen. Det er jo snakk om under 6 måneder til med den fremgangen der før du er tilbake på 0. Kan ikke gi opp nå. Du er jo så nærme målet! Go go!! =) 7
Chloe- Skrevet 11. februar 2014 #4 Skrevet 11. februar 2014 Hvis ikke du får den unna nå kommer de 65.000 til å balle på seg med renter, og da er du lett tilbake der du var Lettvindte løsninger er de dummeste i lengden. 7
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2014 #5 Skrevet 11. februar 2014 Tusen takk for svar til dere over! Setter pris på det:) Jeg har begynt å trene nå, men det er ikke lenge siden, så håper det gir meg noe tilbake. Føler meg hvertfall bedre etter en økt! Det er jo ikke lenge igjen til jeg kan være ferdig, blir ferdig til april hvis jeg følger planen min. Er bare så sint på meg selv for å ha havnet her, kunne hatt så mye penger på bok nå.. Og etter gjelden er betalt må jeg fortsette å jobbe for å spare penger.. Det positive er at jeg er ung fremdeles, bare 24 år så har jo noen år på å spare også Håper motivasjonen kommer tilbake! Anonymous poster hash: b52eb...a1e 4
Gjest Skrevet 11. februar 2014 #6 Skrevet 11. februar 2014 Hei. For 6 mnd siden hadde jeg 230.000,- i gjeld. Tok ekstreme grep, solgte unna masse greier, begynte i ny jobb og jobbet hele tiden og fikk betalt ned ganske kjapt. Nå er gjelden nede i 65.000,- og jeg er så umotivert til å fortsette med store avdrag. Er skikkelig sliten og tiltaksløs.. Jobber fortsatt mye og hvis jeg casher lønningen denne måneden er gjelden nede i 45.000,-. Men føler jeg aldri blir ferdig, har den hengende over meg hele tiden. Er sur og sliten, gått opp i vekt etc. Noen som har tips? Vet ikke helt hva jeg spør om, er bare lei av situasjonen. Men selvfølgelig er det ene og alene min feil.Anonymous poster hash: b52eb...a1e Du har gjort en kjempejobb! Nå må du tenke litt psykologi, og holde koken til du har gjort deg ferdig her. Med det tempoet ditt, så er det snakk om 2-3 måneder til. Hva ønsker du å gjøre når du er gjeldsfri? Hva er det som lokker i det fjerne? Du kan prøve å lese litt på pengevett.com for å få motivasjon. Høre på Dave Ramsey-programmer (ligger som på Itunes uten reklame, han er verdt å få med seg) Sette det opp en gulrot/premie som du skal unne deg når du er ferdig. Og så skal du bygge deg opp en buffer, og sørge for at du ALDRI, ALDRI havner i denne situasjonen igjen. 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2014 #7 Skrevet 11. februar 2014 Du har gjort en kjempejobb! Nå må du tenke litt psykologi, og holde koken til du har gjort deg ferdig her. Med det tempoet ditt, så er det snakk om 2-3 måneder til. Hva ønsker du å gjøre når du er gjeldsfri? Hva er det som lokker i det fjerne? Du kan prøve å lese litt på pengevett.com for å få motivasjon. Høre på Dave Ramsey-programmer (ligger som på Itunes uten reklame, han er verdt å få med seg) Sette det opp en gulrot/premie som du skal unne deg når du er ferdig. Og så skal du bygge deg opp en buffer, og sørge for at du ALDRI, ALDRI havner i denne situasjonen igjen. Når jeg er ferdig vil jeg først og fremst ta meg en god ferie! Lade batteriene og fokusere på buffer og boligsparing. Hva søker jeg på av Dave Ramsey på iTunes? Tusen takk for hyggelig svar:) Vil ha motivasjonen min tilbake! Anonymous poster hash: b52eb...a1e 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2014 #8 Skrevet 11. februar 2014 Hold ut! Du har gjort en megajobb og har ikke langt igjen. Jeg kjenner folelsen av at det er saa "bortkastet" og at du kunne ha spart opp penger om du ikke brukte for mye i utgangspunktet. Er i samme situasjon selv (ung og betaler ned, dog ikke like hoy sum). Men ikke sitt og gnag over fortiden - alle har gjort feil i lopet av livet, og dette er en feil du kan gjore opp for, og det gjor du. Fokuser ogsaa paa hvor mye du har laert, verdien av penger og hvordan du klarer aa bevise overfor deg selv at du tar tak i eget liv. Det er det mye verdi i. Du har laert en lekse og du har gjort det veldig ung. Mange godt voksne mennesker som heller ikke har pengevett, du kommer ikke til a gjore samme feil igjen saa fremtiden er lys Anonymous poster hash: 3e1d0...fee 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2014 #9 Skrevet 11. februar 2014 Hei. For 6 mnd siden hadde jeg 230.000,- i gjeld. Tok ekstreme grep, solgte unna masse greier, begynte i ny jobb og jobbet hele tiden og fikk betalt ned ganske kjapt. Nå er gjelden nede i 65.000,- og jeg er så umotivert til å fortsette med store avdrag. Er skikkelig sliten og tiltaksløs.. Jobber fortsatt mye og hvis jeg casher lønningen denne måneden er gjelden nede i 45.000,-. Men føler jeg aldri blir ferdig, har den hengende over meg hele tiden. Er sur og sliten, gått opp i vekt etc. Noen som har tips? Vet ikke helt hva jeg spør om, er bare lei av situasjonen. Men selvfølgelig er det ene og alene min feil.Anonymous poster hash: b52eb...a1e Hva med delmål? Altså, å bli gjeldsfri er jo et mål (og belønning nok i seg selv) men når en er demotivert så må det tiltak til så en ikke sprekker. Så, mitt forslag er at du deler opp i bolker, feks: 60.000 40.000 20.000 0! Så gir du deg selv en stk belønning per delmål. Liker du å gå på fjellet så kan du kjøpe ny stilongs ved punkt 1, dra på telttur ved punkt 2 og spare opp til nye løssnøski når du er gjeldsfri (selvsagt ikke kjøpe på kreditt! ) Eller si "om jeg klarer å bli gjeldsfri før sommerferien så skal jeg (et eller annet du har virkelig, virkelig lyst til) men om jeg ikke klarer det så blir det staycation med havregrøt" Spørs litt hva som funker best for deg. Om du er utbrent, ikke bare sliten, så kan det å trappe ned jobbingen og ta gjeldsnedbetalingen over tid fungere. Du har jo gjort en super jobb! Anonymous poster hash: e4ed4...7f4
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2014 #10 Skrevet 11. februar 2014 Hva med delmål? Altså, å bli gjeldsfri er jo et mål (og belønning nok i seg selv) men når en er demotivert så må det tiltak til så en ikke sprekker. Så, mitt forslag er at du deler opp i bolker, feks: 60.000 40.000 20.000 0! Så gir du deg selv en stk belønning per delmål. Liker du å gå på fjellet så kan du kjøpe ny stilongs ved punkt 1, dra på telttur ved punkt 2 og spare opp til nye løssnøski når du er gjeldsfri (selvsagt ikke kjøpe på kreditt! ) Eller si "om jeg klarer å bli gjeldsfri før sommerferien så skal jeg (et eller annet du har virkelig, virkelig lyst til) men om jeg ikke klarer det så blir det staycation med havregrøt" Spørs litt hva som funker best for deg. Om du er utbrent, ikke bare sliten, så kan det å trappe ned jobbingen og ta gjeldsnedbetalingen over tid fungere. Du har jo gjort en super jobb! Anonymous poster hash: e4ed4...7f4 Takk for svar:) Det er faktisk akkurat det jeg har gjort, har laget delmål på 20.000,- og blir med min beregning ferdig i slutten av mars. (Har nå 3 jobber for å bli fort ferdig med gjelden) Føles så uendelig lenge til, selv om det ikke er det... Etterpå skal jeg spare opp til buffer og unne meg en god ferie. Er bare litt lei nå, sitter igjen med ingenting og jobber så mye, men det er min egen dumhet.. Anonymous poster hash: b52eb...a1e
hurdugurdu Skrevet 11. februar 2014 #11 Skrevet 11. februar 2014 Kom igjen, stå på! Dette greier du! Se deg tilbake og tenk så mye du har fått til på 6mnd, og hvor kort tid du har igjen! Det er veldig bra jobba! Som motivasjonstips kan jeg anbefale å se på Luksusfellen. Blir alltid veldig inspirert og motivert til å gjøre gode økonomiske valg etter å ha sett en episode! 3
Gjest Skrevet 11. februar 2014 #12 Skrevet 11. februar 2014 Når jeg er ferdig vil jeg først og fremst ta meg en god ferie! Lade batteriene og fokusere på buffer og boligsparing. Hva søker jeg på av Dave Ramsey på iTunes? Tusen takk for hyggelig svar:) Vil ha motivasjonen min tilbake!Anonymous poster hash: b52eb...a1e Ferie Ferie høres ut som en glimrende ide. Du kan søke på "The Dave Ramsey Show". Det er et radioprogram der folk ringer inn med alle mulige og umulige økonomiske bekymringer. Det er jo ikke helt overførbart til norske forhold, og mye går på å takke gud og gi kollekt i kirken, og så videre, men han har en del veldig gode poeng. Dette med å sette tæring etter næring, og ikke pådra seg gjeld. Ellers er det en del inspirerende lesing inne på pengevett også. Folk som har spadd seg ut av helt håpløse situasjoner, strammet inn økonomien til et minimum som er så lavt at jeg ikke forstår det, og tatt grep om å betale ned gjeld. Det er veldig vanskelig å holde motivasjonen oppe i lang tid når man strekker seg til det ytterste for å betale gjeld. Helt normalt det du gjennomgår nå. Derfor er det viktig at du ser på alternativer for å holde deg igang. Du bør vurdere å sette av f.eks. 1000,- i måneden i "lommepenger" så du føler at du har råd til å leve litt. Det er trasig å aldri kunne unne seg noe.
Colargol Skrevet 11. februar 2014 #13 Skrevet 11. februar 2014 Har ikke så mye å bidra med, mer enn de rådene du får og som du allerede følger, men Fny Fnasan hvor happy jeg ble på dine vegne akkurat nå, du har jo gjort en helt sjukt bra jobb med gjelda di! 2
Colargol Skrevet 11. februar 2014 #14 Skrevet 11. februar 2014 Stikk ut å unn deg noe du har lyst på en kveld, det trenger ikke koste mye -men det hjelper å klappe seg selv på skuldra noen ganger. Tenk like mye på hva du har fått til som det du må gjøre for å få ting til fremover. Og legg en plan for hva du skal gjøre den dagen du legger inn siste betaling, gi deg selv en premie! 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2014 #15 Skrevet 11. februar 2014 Herregud, så flink du har vært! JEG blir jo motivert til å være flink økonomisk av å se hva du har fått til på så kort tid! Ha litt perspektiv, du er liiiiiike ved målet, og når du er der; belønn deg selv! Ta ferieturen du drømmer om! Anonymous poster hash: 70c71...42c 2
Miss moneypenny Skrevet 11. februar 2014 #16 Skrevet 11. februar 2014 sitter igjen med ingentingAnonymous poster hash: b52eb...a1e Å bli gjeldsfri er ikke ingenting! Du kan ikke gi deg nå, du har vært vanvittig flink og det er så motiverende å lese om folk som tar grep om økonomien sin! Hold ut! Gjeldsfri i april, jeg skulle gitt høyrearmen min for å være i din situasjon 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2014 #17 Skrevet 11. februar 2014 Jeg synes du har vært veldig flink og stått på for å få til en løsning. Klapp deg selv på skuldra. Ikke tenk på dersom, atte, hvis. Det her ble situasjonen og du har løst den på en god måte. Du er faktisk snart i mål! Etter det så kan du jobbe og spare og bruke til noe som bare er for deg. Nedbetaling av gjeld er jo også for deg, men her har du hatt det moro i forkant. Nå skal du ha det moro i etterkant. Anonymous poster hash: f5867...869 1
Gjest Sille4 Skrevet 11. februar 2014 #18 Skrevet 11. februar 2014 Har ingen andre råd enn de over her. Men vil bare si STÅ PÅ! Nå er det ikke langt igjen, og tenk hvor deilig det blir når du er ferdig, være fri og kan unne deg en velfortjent ferie!! Klapp deg selv på skulderen, gjerne to ganger også, for det fortjener du for så flink du har vært! Lykke til med resten!
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2014 #19 Skrevet 11. februar 2014 Å bli gjeldsfri er ikke ingenting! Du kan ikke gi deg nå, du har vært vanvittig flink og det er så motiverende å lese om folk som tar grep om økonomien sin! Hold ut! Gjeldsfri i april, jeg skulle gitt høyrearmen min for å være i din situasjon Be careful what you wish for... Anonymous poster hash: ae8f0...a9a
Gjest J.Bourne Skrevet 11. februar 2014 #20 Skrevet 11. februar 2014 Hvilken jobb har du der du kan jobbe så mye og tjene ekstra ved behov?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå