AnonymBruker Skrevet 11. februar 2014 #1 Skrevet 11. februar 2014 Hei! Jeg trenger litt hjelp til å forstå hvordan dette funker, kanskje er det enklere enn jeg tror. Her er saken; Begynte å jobbe i fullstilling i august i fjor, fastlønn. Tok ingen ferie i fjor. Nå skal jeg ha ferie hele mai, får jeg da lønn i mai? For feriepengene får vi i juni, da får jeg ikke lønn. Men jeg jobber jo i juni for det og skal jo ha betalt for de timene om jeg ikke får betalt i mai? Hva om jeg ikke tar ut ferie og jobber både mai og juni, får jeg likevel bare feriepenger i juni? Skjønner ikke en dritt. Anonymous poster hash: 59765...018
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2014 #2 Skrevet 11. februar 2014 Det varierer fra sted til sted men normalen er at du får feriepenger i juni uavhengig av når du tar ferie. Der jeg jobber får man evt etterbetalt penger for det man jobber i juni, andre steder kan man få de da man jobber. Så det må du nesten spørre lønningskontoret ditt om. Får du etterbetalt eller forskudsbetalt lønn? Anonymous poster hash: d4eac...e96
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2014 #3 Skrevet 11. februar 2014 Får vanligvis lønn den 20 for hele mnd, altså fra 1-31 den mnd. Anonymous poster hash: 59765...018
Serafina. Skrevet 11. februar 2014 #4 Skrevet 11. februar 2014 I og med du har fastlønn vil du få vanlig lønn i mai selvom du har ferie da. I juni vil du få feriepenger opptjente fra august til desember i fjor, og du vil få fullt trekk for ferie med mindre noe annet er avtalt. Når du begynte så sent på året er de fleste arbeidsgivere fleksible slik at du kan avtale at du ikke tar full ferie og at de derfor kun trekker deg for det antall feriedager du skal ha i løpet av 2014. 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2014 #5 Skrevet 11. februar 2014 Jaokei, da skjønner jeg litt mer. Blir uansett en hard juni med så lite feriepenger. Men da får jeg vanlig lønn i juli da eller får jeg + de pengene jeg tjener i juni om jeg jobber? Anonymous poster hash: 59765...018
Serafina. Skrevet 11. februar 2014 #6 Skrevet 11. februar 2014 Jaokei, da skjønner jeg litt mer. Blir uansett en hard juni med så lite feriepenger. Men da får jeg vanlig lønn i juli da eller får jeg + de pengene jeg tjener i juni om jeg jobber? Anonymous poster hash: 59765...018 Normalt har du fem uker ferie. Arbeidsgiver trekker deg fior disse ukene i juni og du får feriepenger i stedet. Helt uavhengig av når du har ferien. Hvis du ikke skal ha fem uker ferie i år, fordi du ikke har full opptjening, må du avtale det på forhånd slik at de ikke trekker deg for fem uker, men for det antall uker ferie du skal ha. 1
Gjest Magdalene Skrevet 11. februar 2014 #7 Skrevet 11. februar 2014 r. Men da får jeg vanlig lønn i juli da eller får jeg + de pengene jeg tjener i juni om jeg jobber? Anonymous poster hash: 59765...018 Du får helt vanlig lønn i juli. Du får jo ikke noe ekstra selv om du jobber i juni, for om du har ferie hele mai, så må du jo jobbe i juni selv om du får feriepenger da. Man får vanligvis vanlig lønn i 11 måneder, og feriepenger i en bestemt måned. Helt uavehengig om man har ferie i januar, eller juli. 1
pressplay Skrevet 11. februar 2014 #8 Skrevet 11. februar 2014 Sagt på en annen måte. Feriepengene i år baserer seg på inntekten du hadde i fjor. Feriedagene i år baserer seg på stillingsprosenten du har for i år og når du begynte i arbeid. I ditt tilfelle betyr det at du har opparbeidet deg full ferie mtp dager, men feriepengene vil nok være mindre enn din vanlige lønn.
Catlin Skrevet 11. februar 2014 #9 Skrevet 11. februar 2014 Jeg kan si litt om hvordan det gjøres der jeg jobber. I juni får man fastlønn pluss feriepenger minus lønn for antall feriedager man har i løpet av året. Feriepengene har man tjent opp året før. Dvs at hvis man har jobbet kun 4 måneder, vil det bli tilsvarende mindre utbetalt i juni. De andre månedene får man fastlønn. Dette er uavhengig av NÅR man tar ut ferien. Hvis man ikke har tjent seg opp full betalt ferie, kan man likevel ta ut full ferie. Men da vil jo det man får utbetalt i juni, bli tilsvarende lite. Det mange derfor gjør, er å få regnet ut hvor mange dager man har tjent seg opp med betalt ferie - og ta ut kun dette i ferie. Dette er som sagt hvis man er fast ansatt hos oss. Kronglete forklart kanskje. Spørr hvis du ikke forsto.
*Frida* Skrevet 11. februar 2014 #10 Skrevet 11. februar 2014 Om du tar ferie i mai (4 eller 5 veker) blir du trekt dette ved lønnskjøringa i juni. Men sidan du berre har opptjent aug-des i fjor har du fo lite opptjent til å dekke full ferie. Dermed vil du få negativ lønn i juni. Dvs ingenting utbetalt, og står med litt gjeld hos arbeidsgivar. Ved lønnskjøringa i juli blir du trekt denne negatove lønna, og får utbetalt mindre enn ei full lønn. Altså: normal lønn i mai, ingenting i juni, og trekk på julilønna. Om du vil vite kor mange dagar ferie du kan ta ut i år utan trekk, kan du sjekke lønnslippen for desember 2013. Der skal feriepengegrunnøaget stå. 12% av denne summen (eller 10,2 om de har 4 veker og 1 dag ferie) er dine feriepenger for i år. Du kan også sende mail til lønnskontoret og spørre kor mykje feriepengar du har tilgode frå 2013. Når du har denne summen, samanliknar du denne med normal månadslønn for å sjå kor mykje ferie du kan ta utan å få trekk.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2014 #11 Skrevet 11. februar 2014 Tusen takk for svar Anonymous poster hash: 59765...018
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå