Gå til innhold

Katten min har født ute!

Ibenholt

Anbefalte innlegg

Da jeg kom hjem i går var katten hjemme igjen etter å ha vært borte i tre dager. Jeg har ropt på henne, men hun har ikke komt, inntil i går. Da så jeg med en gang at hun hadde født kattungene som hun ventet. Jeg lot henne spise mat, ga henne drikke og deretter slapp jeg henne ut. Jeg tok med meg en korg med et håndkle over (da det var stygt regnvær ute) og ville følge etter henne til kattungene.

Da hun ikke ville gå av seg selv (sikkert pga regnværet) begynte jeg sakte å gå en tur. Med en gang begynte katten å følge etter meg å stryke seg rundt beina mine. Problemet mitt er at jeg ble bekymret fordi hun ikke sprang til kattungene sine, men istedet fulgte etter meg. Jeg prøvde å vere så stille så mulig, ikke koseprate til henne, og ellers bare late som jeg ikke var tilstede. Selv om jeg laget små kattemjau med munnen reagerte hun ikke og satte seg ned ved siden av meg.

Jeg blir kjempefortvilet for jeg har så lyst å flytte dem inn istedet for at de skal vere ute der de er utsatt for alle mulige slags farer. Jeg og noen venninner skal ut og lete senere i dag og ikveld for å se om vi kan finne noe. Håper jeg har bedre lykke denne gangen.

Jeg lurte på om noen har opplevd det samme? Og eventuelt om dere tror hun kommer til å bære dem til huset selv, etter en stund kanskje? Det har seg nemlig sånn at jeg bor rett ved en bussholdeplass, der mange går forbi i løpet av en dag. Og vi bor i et hus med flere leiligheter og da vil hun ikke ha sjanse til å komme seg inn når hun vil. Jeg er defor redd for at hun kanskje ikke tør å komme til leiligheten igjen, siden det ligger så dumt til.

Håper noen kan komme med råd om hva jeg kan gjøre? Det hadde vært så betryggende å få kattene inn i huset, slik jeg kan se etter at de har det bra og har kontroll. Det finnes vel tusen plasser hun kan ha lagt dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det kan være tusen steder ho har lagt dem, men du kan være sikker på at ho har lagt de på det tryggeste stedet ho har funnet. Katter pleier å gjemme seg vekk for å få kattungene sine, og de holder de stort sett skjult i noen uker før de tar de med seg for å "hilse på" resten av familien. Du må endelig gå ut å lete etter dem, men hvis pusemor ikke vil at du skal finne dem så gjør du det garantert ikke. Katter pleier dessuten å flytte ungene sine fra sted til sted, så de er aldri lenge på ett sted heller.

Jeg skjønner godt uroen din, men pusemor følger bare sine egne instinkter, og det er lite vi mennesker kan gjøre med det. Men katter er jo også forskjellige, vår katt fikk f.eks. kattungene på dørmatten. Det er mer unormalt enn at de gjemmer seg vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman

ikke for å være pessimist, men en mulighet er også at hun har abortert eller hatt en for tidlig fødsel, så kattungene døde. :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag fant jeg fire nydelige pusekatter, sammen med pusemor, langt inn i en kjeller. Der var et knust vindu så det var en perfekt plass å føde på, siden det var den eneste inngangen og hun kunne vokte den. Jeg hadde observert at katten forsvant inn det knuste vinduet i går kveld, så i dag dro jeg å så etter dem og etter en del leting fant jeg de søte små.

Jeg ble kjempeglad siden jeg har ventet i fem lange, bekymringsfulle dager nå og ikke visst om de har det bra eller ikke. Nå gleder jeg meg til tre fine måneder sammen med kattemor og unger før jeg skal finne gode, snille eiere.

Tusen takk for støtte og råd. Det setter jeg stor pris på:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tabby

Å så godt at du fant dem! Og gratulerer så mye med 4 små pusunger! :-) Så godt at du fulgte med henne og så hvor hun gikk. Jeg turte ikke å slippe ut pusen vår de siste ukene før fødselen jeg, men selv om jeg passet på så kom hun seg ut når ungene våre stakk ut og jeg var bortimot nervevrak for at hun skulle få ungene ute. Jeg hadde nok også satt igang en leteaksjon om hun hadde fått ungene sine ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman

å så godt at du fant dem, og at alt er bra med dem :-) Kattemor blir sikkert glad for å få litt ekstra støtte av deg nå :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...