Gå til innhold

foreldrene betale bryllup?

Anbefalte innlegg

Skrevet

er dette vanlig?

samboer har flere søstre og alle har foreldrene hjulpet MYE til med å betale alt av bryllupet.

jeg trodde ikke dette var vanlig.

så når jeg sa at vi måtte vente litt med å gifte oss for å spare litt penger, sa han at jo men dette var jo vanlig.

tviler på at foreldrene mine gjør det. ikke har de råd heller tror jeg.

er jo vanlig for han siden dette er det som har skjedd med søsknene hans.

men gjelder dette fler?

Anonymous poster hash: 7dd06...225
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vanlig i andre kulturer. Men ikke så vanlig i Norge tror jeg.

Jeg kan ikke tenke meg at jeg får et øre

• Liker 1
Skrevet

Det er vanlig i noen familier. Vi betaler alt selv, og treffer innimellom på folk som syns det er litt rart at foreldrene våre ikke bidrar økonomisk. Jeg syns det er rart å mene at det er rart... :P

• Liker 4
Skrevet

Det er vel kanskje mer vanlig blant unge mennesker?

Vi er godt etablerte, og syns det er rart om noen skulle sponse bryllupet vårt.

• Liker 1
Skrevet

Mine foreldre har sagt de skal betale en del når vi gifter oss. Jeg har sagt det ikke er nødvendig, men nå blir det ikke bryllup på oss før tidligst neste år, så vi får se hva som skjer :-)

Skrevet (endret)

Det finnes ikke noe fastitsvar på hvordan man gjør det. Noen betaler alt selv mens andre får mer økonomisk hjelp. Ingenting er mer riktig enn noe annet.

I vår familie bidrar foreldrene, til gutten betales drikkevarer og til jenta maten..maten koster mer, men da får gutten gave i tillegg så summen blir den samme. Foreldrene til min kommende mann bidrar også, men med hva eller hvor mye det vet jeg ikke... Vi hadde ikke tenkt oss at forelderne skulle bidra med noe, vi har så vi kan betale selv. Men det er dere ønske å bidra, så da må de nesten få lov til det.

Vi er forresten ikke etablert, men har vært i fulle jobber en stund nå, og har forholdsvis robust økonomi, enn så lenge..har ikke barn og lever nøkternt, så det kommer en tid hvor det er godt å ha litt sparepenger.

Endret av noomi
Skrevet

Våre foreldre betalte for gildet, det var da også de som inviterte :) De så på det som helt naturlig og det var ikke snakk om at vi skulle betale selv.

Skrevet

Begge deler er vanlig. I min familie er det vanlig å gi støtte til bryllupsreisen, men ikke selve festen.

Skrevet

Forventer det ikke(og planlegger heller ikke utifra det), men er ganske sikker på at vi får en sum penger til å bryllupet vårt når den tid kommer. Nettopp fordi søsknene våre har fått det. (Min bror giftet seg to ganger på 2 1/2 år og fikk begge ganger, ikke så mye andre gang riktignok.)

Anonymous poster hash: faf4a...9ac
Gjest Anubiel
Skrevet

Jeg tror det blir mindre og mindre vanlig at foreldrene betaler for bryllupet i våre dager.

Vi er griseheldige, foreldrene våre insisterer på å betale 50/50 for mat og drikke, hvilket vil si for nesten alt. Vi har "fått lov" til å betale vårt eget hotellopphold, blomster, frisør og lignende.

Jeg synes bryllupet kommer til å koste alt for mye, så jeg kommer til å betale de tilbake en god del. De får bare bli sure!

Skrevet

vi fikk ca 1/3 fra mine foreldre, 1/3 fra hennes og betalte resten selv.

Skrevet

Jeg tror dette varierer veldig. Noen foreldre bidrar med penger, noen med tid, andre lar avkommet ordne ting selv. Alt er mer eller mindre normalt vil jeg tro.

Vi var i litt samme situasjon som dere. I utgangspunktet planla vi et bryllup vi kunne betale for selv (noe annet skulle bare mangle). Samtidig mer eller mindre visste vi at foreldrene hans ville bidra noe, siden broren hans fikk for noen år tilbake da han giftet seg - og det er en helt enormt sterk rettferdighetssans i familien. Mine foreldre har ikke like god råd som hans, og jeg syntes det var skikkelig ubehagelig. Situasjonen løste seg ganske fint da, med økonomisk bidrag fra han foreldre, og mine bidro mer med tid i form av å hjelpe til med foreberedelser, bakte flere kaker til kakebordet etc. Ingen av tingene forventet og vi ble i grunnen både glade og litt overrasket over hvor mye familiene våre ville hjelpe til på hver sin måte. :)

Anonymous poster hash: 914e2...4a9
Skrevet (endret)

Det er vel relativt vanlig, uten at jeg ser noe galt i det, så lenge det skjer av egen fri vilje.

Jeg tenker at hvis foreldre har lyst ser jeg ingen problemer med at de skal gjøre det. Mine foreldre gav oss/meg en større pengegave som vi kunne bruke som vi ville, det gjorde de også til min (ex)mann.

Man kan derimot ikke forvente det.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Skrevet

Det er vel relativt vanlig, uten at jeg ser noe galt i det, så lenge det skjer av egen fri vilje.

Jeg tenker at hvis foreldre har lyst ser jeg ingen problemer med at de skal gjøre det. Mine foreldre gav oss/meg en større pengegave som vi kunne bruke som vi ville, det gjorde de også til min (ex)mann.

Man kan derimot ikke forvente det.

Ikke gift lenger?

Anonymous poster hash: 050e9...b91

Skrevet

Ikke gift lenger?

Anonymous poster hash: 050e9...b91

Separert.

Skrevet

Vi vist at vi ville få litt støtte av min mann sine foreldre fordi de hadde betalt for noe i hans søsters bryllup noen år før. Vi fikk og litt støtte fra min mor.

Jeg tror ikke lenger det er vanlig at foreldre tar regninga, men heller gir litt større pengegaver som brudeparet disponerer selv. Leste vel ett sted at foreldre gir 10000,- i snitt.

Vi betalte for selve bryllupet selv siden pengene fra våre foreldre ikke kom før selve dagen. De brukte vi på å fylle opp buffer kontoen og bestille bryllupsreise.

Skrevet

Jeg tror det blir mindre og mindre vanlig at foreldrene betaler for bryllupet i våre dager.

Vi er griseheldige, foreldrene våre insisterer på å betale 50/50 for mat og drikke, hvilket vil si for nesten alt. Vi har "fått lov" til å betale vårt eget hotellopphold, blomster, frisør og lignende.

Jeg synes bryllupet kommer til å koste alt for mye, så jeg kommer til å betale de tilbake en god del. De får bare bli sure!

Det skal jammen ikke være lett. Hvis foreldrene deres ønsker å bidra, er det nesten litt uhøflig å betale tilbake.

Hvis våre foreldre bidrar på noe vis, blir vi veldig takknemlige og overrasket. Det er ikke nødvendig. Men vi ville ikke tilbakebetalt noe senere, med mindre det var avtalt.

Gjest Anubiel
Skrevet

Nei, det er ikke lett. De er sta! Vi kommer til å betale tilbake på snedig vis :)

Gjest Hjertesukk
Skrevet

Er ganske vanlig at foreldre betaler en ganske stor del av "kaka" ja :) Spesielt for de parene som gifter seg ungt, og som er midt i etableringsfasen. Jeg ville aldri ha betalt tilbake dette ettersom det antagelig er den siste gangen foreldrene mine/hans kommer til å bidra økonomisk med noe - så de ville blitt rimelig fornærmet om vi ikke ønsket å ta i mot eller betalte tilbake.

Nå skal det sies at jeg er nok en av dem som hadde en "forventning" om at foreldrene våre skulle bidra (selvom trollene her inne er allergiske mot forventninger - så sier jeg det høyt). Ettersom alle står støtt økonomisk, og jeg hadde jo selvfølgelig rett i mine antagelser da de har bidratt med en del. Og før noen vrenger seg i sinne - JA VI HAR PENGER NOK TIL Å FINANSIERE BRYLLUPET VÅRT SELV. :P

Jeg ser ikke noe galt i å "forvente" at det kommer penger, som regel så vet man jo sånn ca hvordan foreldrene står økonomisk og hvilket forhold man har til foreldrene sine på den fronten - på forhånd. På samme måte så skjønner jeg også at det er mange som ikke får noen ting (og heller ikke har forventet det), og må besørge hele festen selv!

Skrevet

er dette vanlig?

samboer har flere søstre og alle har foreldrene hjulpet MYE til med å betale alt av bryllupet.

jeg trodde ikke dette var vanlig.

så når jeg sa at vi måtte vente litt med å gifte oss for å spare litt penger, sa han at jo men dette var jo vanlig.

tviler på at foreldrene mine gjør det. ikke har de råd heller tror jeg.

er jo vanlig for han siden dette er det som har skjedd med søsknene hans.

men gjelder dette fler?

Anonymous poster hash: 7dd06...225

Tidligere var det vanlig (og forventet) at foreldre bidro til bryllup. Ikke så rart, da folk ofte giftet seg mye tidligere. Nå er det mer vanlig at foreldre bidrar økonomisk til etablering. Det vil si egenkapital til bolig. Selv om det sikkert er mange som bidrar til begge deler (og mye annet).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...