Gå til innhold

Bleieslutt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei jente på 3 år som vi driver med bleieslutt på. Hun er veldig ivrig på å ha på truse og å gå på do, og prater stolt om å slutte med bleie og bli "stor jente som NN i barnehagen". Hun har lenge fint klart å både tisse og bæsje på do (vil heller det enn å bruke potte). Når hun sier fra så går det veldig bra, og hun syns det er moro og blir tydelig glad når hun klarer det.

Men selv om hun virker såpass klar for det, så er det ennå mange problemer. Hun kan be om å få på truse på morgenen og si fra 1-2 ganger at hun må tisse. Ofte kommer det bare litt, eller ingenting. Men når hun går tilbake til leken så tisser hun på seg, gjerne kort tid etter hun selv har bedt om å få gå på do og har prøvd å tisse.

De gangene det har skjedd har hun blitt veldig fortvilet. Jeg trøster og sier det ikke gjør noe, vi finner ny truse, vasker og tørker, også prater vi om at hun må huske å fortelle mamma når hun må på do. På det "verste" har hun tisset på seg 4 ganger før hun har grått og bedt om å få på bleie igjen. Men det virker ikke som at det preger henne så veldig, for hun er like ivrig neste dag, og det har aldri blitt noe "synlig" negativt rundt det å gå på do. Det virker ikke som hun glemmer seg eller ikke har tid heller, for hun ber jo selv om å få gå på do.

Lurer bare på om noen har noen tips her? Bør jeg fortsette slik, og ikke presse noe, så vil det komme mer av seg selv? Eller bør jeg la være å ta på bleie, slik at vi "tar kampen" til hun klarer å holde seg tørr - på tross av mye vask og tørk? Kanskje bruke en hel helg med bare truse (bortsett fra på natt), med en belønning? Jeg har ikke villet "presse" noe særlig ennå, nettopp fordi hun har vært så flink, har villet vente til våren med mindre klær bl.a, så det blir lettere.

Anonymous poster hash: 05932...a75
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når kroppen er vant til å kunne slippe seg uansett hvor man er og hva man gjør så tar edet litt tid både før hodet og kroppen skjønner signalet med å bli tissatrengt og hva man må gjøre da.

Gi det litt tid. Hun er mer enn stor nok til å slutte med bleiene.

Anonymous poster hash: afd97...e2d
Skrevet

Når kroppen er vant til å kunne slippe seg uansett hvor man er og hva man gjør så tar edet litt tid både før hodet og kroppen skjønner signalet med å bli tissatrengt og hva man må gjøre da.

Gi det litt tid. Hun er mer enn stor nok til å slutte med bleiene.

Anonymous poster hash: afd97...e2d

Ja, det er hun absolutt. Men jeg er bare usikker på hvordan det er best å gå frem. Spesielt når det virker som hun er så klar som hun er, og så bevisst på at hun må tisse, men allikevel tisser på seg.

Anonymous poster hash: 05932...a75

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...