Gå til innhold

Kvalme under trening - hva vil kroppen fortelle meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kommet i gang med trening, og har nå kommet inn i en rytme på 3-4 ganger i uka regelmessig.

Men hittil synes jeg kanskje ikke jeg har pushet meg nok, og den siste tiden har jeg hatt fokus på dette.

I dag ble jeg veldig kvalm og svimmel halveis i en treningsøkt (step time). Trodde jeg skulle spy. Jeg bestemte meg for å forsette, men til slutt hev jeg inn håndkle. Jeg vet jo at det er vanlig å bli kvalm eller få litt blodsmak i munnen når man pusher seg hardt og ikke er så vandt til å trene.

Men skal jeg virkelig bare pushe meg forbi dette, eller lytte til kroppen og stoppe opp?

Jeg har kommet langt med kost og trening nå, og er kommet til det punktet hvor jeg er redd for å sprekke, dermed er jeg også veldig opptatt av å ikke "overtrene", bli syk, eller lei fordi treningsøktene resulterer i ubehag. Men jeg vet jo at man må gi litt for å få resultater, og ikke bare lunte avgårde på tredemølla eller gi halv gass.

Hvor langt skal man egentlig pushe?

Anonymous poster hash: a1fbe...bd7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du er kvalm, har du pushet for mye. Men når det er sagt, er det veldig vanlig!

Anonymous poster hash: 5a703...9fc

Skrevet

Jeg har opplevd dette innimellom når jeg har pushet meg for hardt, med en gang jeg merker jeg blir svimmel så bremser jeg ned med en gang, men det skjer heldigvis ikke så ofte lenger, da kroppen blir mer vant til hardt arbeid, så jeg vil tro det er en tilvenningssak også.

Men det kan jo også være andre årsaker også, for eksempel at blodsukkeret ditt er veldig lav. Dette skjedde for noen treningsøkter siden, jeg kjente når jeg kom på trening at jeg var veldig sulten, og når jeg tenkte på det så hadde jeg nesten ikke spist den dagen. Da holdt jeg nesten på å svime av, skal også sies at jeg nettopp hadde vært syk da.

Men likevel, pass på at du har spist nok/at det ikke er for lenge siden du har spist når du går på trening. Gjelder ofte å finne en hårfin grense, er selvfølgelig ikke kjekt å gå på trening når en nettopp har spist og en ender opp med sting.

• Liker 1
Gjest Propelly
Skrevet

Drikk mye vann i forkant av treningen, men også under økten om det er mulig. Det eneste som hjelper meg mot kvalme er det, pluss å ta en liten matbit RETT etterpå, feks en banan. :-)

• Liker 1
Skrevet

Jeg blir kvalm om jeg ikke har spist nok før trening (ikke umiddelbart før trening men en times tid før). Og så kommer det litt an på hva jeg har spist. Pizza er ingen god ide :fnise: Jeg kan ikke drikke mye vann under trening. Jeg blir kvaml om magen er full av vann og jeg skal trene magen. Det skvalper for mye. Men jeg drikker allikevel 0.5-1 liter vann under en økt (trener oppmot to timer av gangen).

Og som en over her sier - spis umiddelbart etter trening. Jeg spiser ganske mye rett etter trening. Da så rent som mulig, og gjerne kjøtt og masse grønnsaker.

Anonymous poster hash: b8863...31f
Gjest Runforit
Skrevet

Hva er "lunte" på tredemølla? Hva fart snakker vi om da og hvor lenge har du jogget?

Jeg startet selv på 8 km/t og alt fortere enn det i starten klarte faktisk ikke kroppen uten at jeg ble uvel. Jeg var rett og slett i for dårlig form. En ting er å pushe deg selv, men du skal ikke pushe mer enn det formen tillater.

Når jeg hadde jogget over lengre tid og merket at farten jeg hadde ikke gjorde meg sliten så økte jeg slik at det ble litt mer utfordrende og ikke like behagelig. Sånn fortsatte jeg helt til formen tillot meg intervaller med fart opp til 18 km/t.

Lytt til kroppen og formen. Det tar tid å komme i form. Ikke forhastet deg. Ender bare opp med skader og demotivering.

Skrevet

Det er ikke nødvendig å presse seg så man blir kvalm/kaste opp for å få resultater av treningen. Enkelte blir kvalme dersom de ikke har spist tilstrekkelig i forkant.

Anonymous poster hash: 25272...f9b
Skrevet

Du blir kvalm enten fordi du har tatt for hardt i eller at du ikke har spist.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...