Gå til innhold

Hvordan finne noen født i Tyskland

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke hvor jeg skal poste dette, men prøver her.

Vi har i senere tid funnet ut at min mor har en halvbror født i Tyskland. Min morfar var i tysklandsbrigaden og fikk et barn med en tysk kvinne.

Dessverre døde min morfar tidlig. Vi vet at han betalte farsbidrag til barnet, men det er omtrent alt vi vet. Min mormor ville ikke ha noe snakk om dette og når hun døde forsvant all informasjon.

Min mor har i senere tid uttrykt ønske om å prøve å finne sin halvbror. Hun har prøvd med det norske folkeregistret og med det tyske. Dessverre er det vanskelig å finne noe konkret informasjon. Alt vi vet er jo navnet til min morfar og omtrentlig når han kan ha blitt født.

Er det noen som har noen formening om hvor man kan finne noe? Eventuelle sider hvor folk søker etter familier eller lignende? Har vært i kontakt med frelsesarmeen, men de mener det vil bli svært vanskelig siden vi kun vet hans fars navn.

På forhånd takk.

Anonymous poster hash: b90a6...09f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen som vet om det finnes noen tyske sider man kan etterlyse mennesker på?

Både Røde Kors og frelsesarmeen er kontaktet, men de mener det vil være svært vanskelig pga at vi kun kjenner fars navn.

Skrevet

Vanskelig ja, men ikke umulig. Har de gitt deg avslag, eller forfoelger de saken?

Det eneste jeg kan komme paa er og soeke i den tyske armes journaler.

Store deler av den ligger paa nett.

Anonymous poster hash: 61917...cab
Skrevet

Hvis han har betalt bidrag burde det vel være mulig å finne ut hvem dette har blitt utbetalt til? Dere kan jo forsøke å kontakte banken og spørre om dette er informasjon de kan ha liggende på mikrofilm? Det er jo penger betalt til utlandet og ikke bare vanlig kontoaktivitet. Aner ikke hvor lenge de sparer på den slags informasjon..

Om dere vet ca når og hvor barnet er født er kanskje kirkebøker en vei å gå?

Skrevet

Hvis han har betalt bidrag burde det vel være mulig å finne ut hvem dette har blitt utbetalt til? Dere kan jo forsøke å kontakte banken og spørre om dette er informasjon de kan ha liggende på mikrofilm? Det er jo penger betalt til utlandet og ikke bare vanlig kontoaktivitet. Aner ikke hvor lenge de sparer på den slags informasjon..

Om dere vet ca når og hvor barnet er født er kanskje kirkebøker en vei å gå?

Vi jar faktisk vært i kontakt med banken. Tenkte det var enkleste vei, men de har vist ikke lov til å gi ut slik informasjon fikk vi opplyst.

Skrevet

Vanskelig ja, men ikke umulig. Har de gitt deg avslag, eller forfoelger de saken?

Det eneste jeg kan komme paa er og soeke i den tyske armes journaler.

Store deler av den ligger paa nett.

Anonymous poster hash: 61917...cab

Både røde kors og frelsesarmeen følger fremdeles saken, men har ikke hørt noe. Det er nå ca 2 år siden vi tok kontakt med de for første gang.

Hva mener du med å ta kontakt med den tyske armeen? Tysklandsbrigaden var jo norske fredsbevarende styrker som var i nord vest Tyskland etter krigen. Han var jo ikke en del av den tyske hær.

Skrevet (endret)

Vet dere hvor i Tyskland morfaren din var stasjonert, da og når? Det går jo an å annonsere i lokalaviser e.l. Jeg vil jo tro at denne saken ikke er unik, siden over førti prosent av deltakerne i Tysklandsbrigadens siste kontingenter oppga å ha hatt samleie med tyske kvinner.

Endret av ashera

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...