Gå til innhold

Deltagelse i konfirmasjon. Overdriver hun, eller er det bare meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Okey. Saken er den at søstra til kjæresten min skal konfirmere seg på andre siden av landet nå til våren. Jeg har tidligere gitt utrykk for at jeg ikke har økonomi til en flybillett som koster like mye som 14 dager i syden (3-4.000,-) fordi jeg må prioritere nedbetaing av kortsiktig gjeld.

Nå i dag nevnte hun dette med flybilletter igjen og jeg nevnte nok en gang at økonomien ikke strekker til og at forklarte i en rolig tone at hun kan vel dra i konfirmasjon til en søster jeg har møtt er par ganger uten at jeg på død og liv må være med. vanlig er det vel ikke at kjæresten til søsterens konfirmant er med på en kofirmasjon langt vekk. Vi er begge i starten av 20-årene og har vært sammen i rundt 2 år.

Nå ble det ville reaksjoner med tårer og at hun stormer ut av døren.
Jeg mener dette er å overreagere kraftig og jeg ikke tror hun ser hva som er normalt og ikke. Jeg har vært med på samtlige tilstelninger til nå - og jeg synes det er veldig koslig og har jo ingenting i mot det, men akkurat nå så er det økonomien som ikke tillater jeg 4.000,- i flybilletter + + +

Hva synes dere, helt ærlig?

Anonymous poster hash: fb2e1...4bf
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enig med deg. Hun overreagerer kraftig.

• Liker 33
Skrevet

Jupp, overreagering så det holder. Mulig det ligger noe annet under? Kan hun ha hatt litt flere forventninger til denne turen enn kun at du skulle være med på konfirmasjonen? F.eks. at hun hadde gledet seg til at dere skulle treffe familien, at dere skulle på tur sammen, den slags. (ikke at det er en unnskyldning for å overreagere altså, men det kan være en forklaring) Prøv å snakke litt med henne? Det er urettferdig at du skal rammes av så mye eder og galle for en helt vanlig problemstilling som du ikke kan noe for og som hun bare får lære seg å leve med.

Anonymous poster hash: 4f3d7...37e
  • Liker 5
Skrevet

Ja det har jo også noe med at hun bodde på denne siden av landet i mange år og vil jeg "skal se hvor hun bodde" osv. Jeg vil jo, men jeg kan bare ikke uten at jeg må leve på nuddler. Jeg foreslo at vi kunne ta en lenger tur i sommer eller en annen gang, men dette virket ikke som en mulighet for henne.

Kan godt forstå at man blir skuffet fordi man ser for seg en fin weekend sammen, men når målet med hele turen er en konfirmasjon og det er en plass i landet hvor jeg neppe ser for meg det er særlig mye stort å se i det store og det hele, da synes jeg reaksjonen ble litt i overkant.

Tviler på kompisene mine hadde betalt 4.000,- i flybillett når man akkurat har økonomi nok til at julene går rundt til vanlig. I noen forhold hadde det sikkert ikke vært reagert på at kjæresten til søsteren ikke ble med heller..
En del medlemmer av denne familien er heller ikke tilstede i begivenheter fordi de enten jobber eller ikke kan fly ned hit grunnet pris. Så det går jo litt begge veier.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes du skal bli med henne. Hun må jo dra i konfirmasjonen, og føler det er naturlig at du blir med henne. Det går an å lete etter billige flybilletter, og faktisk finne flybilletter som koster noen hundrelapper, ikke tusenlapper. Det går an å kjøre bil, tog eller buss

• Liker 3
Skrevet

Men hvis du likevel ser for deg å ta en lengere tur dit til sommeren så tenker jeg at det går an å jobbe litt for å få til denne konfirmasjonen.

Og som noen nevenr over her så trenger det faktisk ikke å koste tusenvis av kroner.

• Liker 1
Skrevet

Okey. Saken er den at søstra til kjæresten min skal konfirmere seg på andre siden av landet nå til våren. Jeg har tidligere gitt utrykk for at jeg ikke har økonomi til en flybillett som koster like mye som 14 dager i syden (3-4.000,-) fordi jeg må prioritere nedbetaing av kortsiktig gjeld.

Nå i dag nevnte hun dette med flybilletter igjen og jeg nevnte nok en gang at økonomien ikke strekker til og at forklarte i en rolig tone at hun kan vel dra i konfirmasjon til en søster jeg har møtt er par ganger uten at jeg på død og liv må være med. vanlig er det vel ikke at kjæresten til søsterens konfirmant er med på en kofirmasjon langt vekk. Vi er begge i starten av 20-årene og har vært sammen i rundt 2 år.

Nå ble det ville reaksjoner med tårer og at hun stormer ut av døren.

Jeg mener dette er å overreagere kraftig og jeg ikke tror hun ser hva som er normalt og ikke. Jeg har vært med på samtlige tilstelninger til nå - og jeg synes det er veldig koslig og har jo ingenting i mot det, men akkurat nå så er det økonomien som ikke tillater jeg 4.000,- i flybilletter + + +

Hva synes dere, helt ærlig?

Det samme skjedde meg med exen min for noen år siden. Familietilsetninger er veldig viktig for meg, og da spesielt konfirmasjoner. Han ville ikke bli med fordi han hadde vært med på alt annet, og pga økonomi. Jeg vil ikke være sammen med noen som ikke ser på min familie som sin egen. Han ble til slutt med, men det ble slutt ikke veldig lenge etterpå.

Anonymous poster hash: 41522...742

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes du skal bli med henne. Hun må jo dra i konfirmasjonen, og føler det er naturlig at du blir med henne. Det går an å lete etter billige flybilletter, og faktisk finne flybilletter som koster noen hundrelapper, ikke tusenlapper. Det går an å kjøre bil, tog eller buss

Hehe med 2 flybytter og en liten flyplass kun betjent av Widerøe får du nok ikke flybillett til "noen hundrelapper". 25 timer på kollektiv transport er uaktuelt - for begge regner jeg med. Skal man kjøre må man legge inn overnatting og ta ekstra fridager fra jobb, noe man igjen taper penger på. Så det koker ned i at fly et rimeligste alternativ og den desidert beste reisemåten.. uansett er ikke det poenget.

Så etter enkeltes logikk kan man forvente samlivsbrudd dersom man ikke deltar i en enkelt konfirmasjon og er med på alt annet?

• Liker 14
Skrevet

Jeg har vært sammen med min kjæreste i 5 år og har møtt søstra hans....tja....5 ganger kanskje...TOTALT!

Ikke har jeg noe stort behov for å komme i bursdagen hennes heller.

Jeg synes søstra til kjæresten din overdriver KRAFTIG! selvfølgelig skal du prioritere gjeld! Du trenger bare å si at du ikke har mulighet, og det må hun bare godta... Hvor bortskjemt er egentlig jenta???

Anonymous poster hash: 4b678...824
  • Liker 2
Skrevet

Jeg synes hun skal prise seg lykkelig for å ha en kjæreste som velger å ta tak i økonomien sin. Man bruker ikke penger man ikke har. Har man kredittkortgjeld eller lignende, så har man ikke penger til flybilletter med mindre det er krise.

Hun overreagerer, men om poenget egentlig er å treffe familien og se hvor hun bodde, så bør hun være fornøyd med at dere organiserer en tur senere.

Anonymous poster hash: c37bf...216
  • Liker 4
Skrevet

Ikke for å være freidig, men kan det tenkes at hun har mensen denne uka og at det er derfor hun overreagerer? Eller er stresset.

Mens eller ei, jeg syns hun overreagerer. Men jeg syns du burde snakke med henne en gang til i morgen, og forklare henne noe som: Jeg forstår at du vil at jeg skal bli med, men det går dessverre ikke fordi det er for stor risiko for meg å ta med økonomien.

Måten man sier det på har mye å si for enkelte(de fleste).

Skrevet

Edit: nå vet jeg jo at du allerede har fortalt henne det, men hvis hun fortsatt ikke ser din side av situasjonen kan det være lurt å minne henne på det.

Skrevet (endret)

Jeg synes i utgangspunktet at hun overreagerer. Og jeg kan forstå at ikke alle har råd til å bruke tusenlapper på en helg. Men når du ramser opp at alternativkostnaden er en sydentur, og at du må nedbetale kortsiktig gjeld du har pådartt, sier det noe om dine prioriteringer. Og da kan jeg se hvorfor hun reagerer.

Jeg og mannen har alltid prioritert hverandres familie, både når det gjelder tid og penger. Og det er et viktig fundament i forholdet. Det sagt forstår jeg at ulike par har ulike prioriteringer.

Endret av Athene
  • Liker 8
Skrevet

Ja hun overreagerer. Ikke hør på kommentarene over, synes det er latterlig å forvente slikt, alle har faktisk ikke råd til det, om det er noen hundrelapper eller tusenlapper. Studentlivet er ikke en dans på roser. Synes det er latterlig det ei skriver over her om at det ble slutt mellom henne og eksen, pga han ikke ville bli med på alle familiesammenkomster. Jeg mener, voks opp....

• Liker 7
Skrevet

Jeg har vært sammen med min kjæreste i 5 år og har møtt søstra hans....tja....5 ganger kanskje...TOTALT!

Ikke har jeg noe stort behov for å komme i bursdagen hennes heller.

Jeg synes søstra til kjæresten din overdriver KRAFTIG! selvfølgelig skal du prioritere gjeld! Du trenger bare å si at du ikke har mulighet, og det må hun bare godta... Hvor bortskjemt er egentlig jenta???

Anonymous poster hash: 4b678...824

Vell nå er det kjæresten min som reagerer på at jeg ikke har muliget til å være med pga nedbetaling av gjeld som jeg ønsker å bli fort ferdig med. Vi snakker ikke i hundretusen-klassen, men noen tusen som jeg må jobbe hardt for å få betalt ned.

Konfirmanten vil nok nærmest ikke registere at jeg ikke er der en gang. Nå sier jeg ikke dette for å være kald, men for å sette det litt på spissen.

Godt å se det er andre som klarer å se denne saken fra mitt ståsted. Skal forsøke å prate litt mer ordentlig med henne, men sålenge hun kun ser for seg en koslig tur i vasken og ikke ser realteten med renter og gebryrer som hoper seg opp, så er jeg redd vi ikke kommer til noe enighet her.

• Liker 1
Skrevet

Tilføyd: En annen ting er jo om du stadig vekk bruker masse penger på røyk, alkohol, nye klær og nye, fancy duppeditter, men ikke har råd til en liten flytur... DA skjønner jeg (tildels) at hun reagerer. Er du derimot nøysom i hverdagen også for å få betalt ned denne gjelda, så er jeg 100% på din side. Det er viktig å bli kvitt kortsiktig gjeld.

Anonymous poster hash: c37bf...216
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Hva slags flybilletter er det som koster 4000 kroner innad i Norge? Trodde ikke det kunne bli så dyrt.

Endret av Ruby_Tuesday
  • Liker 2
Skrevet

Hehe med 2 flybytter og en liten flyplass kun betjent av Widerøe får du nok ikke flybillett til "noen hundrelapper". 25 timer på kollektiv transport er uaktuelt - for begge regner jeg med. Skal man kjøre må man legge inn overnatting og ta ekstra fridager fra jobb, noe man igjen taper penger på. Så det koker ned i at fly et rimeligste alternativ og den desidert beste reisemåten.. uansett er ikke det poenget.

Så etter enkeltes logikk kan man forvente samlivsbrudd dersom man ikke deltar i en enkelt konfirmasjon og er med på alt annet?

Da blir det litt anderledes.

Kan det tenkes at det er så viktig for kjærsten din at hun er villig til å betale litt av turen?

Enig i at det er et godt valg å ikke drite i gjelden, og mente ikke at du på død og liv skulle i denne konfirmasjonen. Prøvde bare å se litt løsninger.

Skrevet

Hva slags flybilletter er det som koster 4000 kroner innad i Norge? Trodde ikke det kunne bli så dyrt.

Dersom man må fly fra et middels sentralt sted til Gardermoen, fra Gardermoen til et mindre sentralt sted og småfly videre til et enda mindre sentralt sted. Da har du oppskriften på flybilletter som koster minst 2.900,- kr.

Hun har luftet frampå å hjelpe meg å betale, men med en veldig lav lærliglønn har jeg rett og slett ikke hjerte til å motta noe penger. Jeg vet at det til syvende og sist går utover totaltøkonomien vår, da vi bor sammen og det kun resulterer i at hun går blakk og jeg må stå for matinnkjøp osv. Nå høres jeg ut som en A4-fyr og helt økonomihalgeir ut, men jeg ønsker bare å bli kvitt gjelda innen sommeren og da må jeg følge en stright plan. Mye fordi jeg ønsker å studere til høsten og da har jeg i alle fall ikke mulighet til å betjene gjeld med renter og avdrag.

• Liker 5
Skrevet

Vell nå er det kjæresten min som reagerer på at jeg ikke har muliget til å være med pga nedbetaling av gjeld som jeg ønsker å bli fort ferdig med. Vi snakker ikke i hundretusen-klassen, men noen tusen som jeg må jobbe hardt for å få betalt ned.

Konfirmanten vil nok nærmest ikke registere at jeg ikke er der en gang. Nå sier jeg ikke dette for å være kald, men for å sette det litt på spissen.

Godt å se det er andre som klarer å se denne saken fra mitt ståsted. Skal forsøke å prate litt mer ordentlig med henne, men sålenge hun kun ser for seg en koslig tur i vasken og ikke ser realteten med renter og gebryrer som hoper seg opp, så er jeg redd vi ikke kommer til noe enighet her.

Hvis dere ikke kommer til enighet så har du gjort ditt!

Hun kommer nok over det ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...