Gå til innhold

Veie mer på grunn av vann

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man drikker vann på kvelden eller natten, vil alt vannet komme ut igjen når man tisser på morgenen før man veier seg? Har blitt litt redd for å drikke sent i tilfelle det ikke skal komme ut igjen tidsnok, og vekta dermed vil vise et høyere tall...

Anonymous poster hash: b3c23...883
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvis man drikker vann på kvelden eller natten, vil alt vannet komme ut igjen når man tisser på morgenen før man veier seg? Har blitt litt redd for å drikke sent i tilfelle det ikke skal komme ut igjen tidsnok, og vekta dermed vil vise et høyere tall...

Uten at jeg har noe faglig bakgrunn, tror jeg ikke det gjør store utslaget i seg selv. Men det kommer derimot mye på hva du har spist dagene i forveien. Mye salt vil gjøre at kroppen tar opp mer vann for å beholde ønsket konsentrasjon av ioner i kroppen. Glykogenlagrene vil også bli oppfylt dersom spiser mye karbohydrater og hviler i et par dager, som også kan utgjøre en del "vannvekt". Ta uansett tallet på badevekten med en klype salt og vei deg maksimalt en gang i uka, gjerne på samme dag/klokkeslett.

Endret av Kreps1
Skrevet

Uten at jeg har noe faglig bakgrunn, tror jeg ikke det gjør store utslaget i seg selv. Men det kommer derimot mye på hva du har spist dagene i forveien. Mye salt vil gjøre at kroppen tar opp mer vann for å beholde ønsket konsentrasjon av ioner i kroppen. Glykogenlagrene vil også bli oppfylt dersom spiser mye karbohydrater og hviler i et par dager, som også kan utgjøre en del "vannvekt".

Men hvis jeg ikke spiser noe mye salt eller mye karbohydrater, så vil jeg ikke veie noe mer på grunn av vannet?

Skrevet

Om du drikker sent eller tidlig, så har det ingenting å si.

Ellers er det vel ikke vekten som betyr noe, men om du er fornøyd med hvordan du faktisk ser ut.

Skrevet

Da er du rimelig hysterisk på vekt når du har fokus på vannet du drikker.

Dersom vekt er viktig så vei deg en gang i uka, på morgenen og etter at du har tisset. Da får du en indikasjon på om vekta er på vei ned eller opp.

Anonymous poster hash: c62a3...ba2
Skrevet

Men hvis jeg ikke spiser noe mye salt eller mye karbohydrater, så vil jeg ikke veie noe mer på grunn av vannet?

Ikke overkompliser ting. De utslagene det evt. gir, er små i forhold til påvirkningene fra hva du har spist osv. Det vil alltid være en viss usikkerhet.

Drikk så du ikke er tørst, men ikke tøm nedpå mer enn du har lyst på. Da har du et ganske likt utgangspunkt hver gang.

Skrevet

Høres litt sykelig ut å bry seg så fryktelig om dette? Drikk vann når du vil, ikke bry deg om hva dette vil utgjøre for vekten. Så lenge du ikke spiser et lass av karbs vil du ikke holde på så mye vann uansett. Trenger vel ikke akkurat veie deg hver eneste morgen heller?

Anonymous poster hash: 9bc86...699

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...