Gå til innhold

Hvorfor så vanskelig for sjefen å ønske god bedring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var syk i slutten av forrige uke med omgangssyke, men fikk jeg noe "god bedring" da jeg ringte sjefen? Å nei du, kun "ok" og "hadet". Har ikke fått det tidligere heller, men jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig å være vennlig.

Jeg står virkelig på og gjør en god jobb, når jeg er på jobb (er ikke ofte syk, men med en 2 åring i barnehage, så blir det jo noe).

Mulig noen synes jeg overreagerer, men hvem trives med en sur sjef da?

Anonymous poster hash: 634e6...7a4
Skrevet

Jeg har skjønt at det er ganske normalt... Jeg tok telefonen på jobben en gang ei ringte for å si hun var syk og ei fra en annen avdeling hørte det. Hun ble helt sjokka over at jeg var så blid og ønsket god bedring for hos de var det bare kjeft å få!

Nå er ikke jeg sjef altså, men sjefene våre ønsker også god bedring, etter noen uker sykemeldt får alle blomster og jeg får meldinger iblant av både sjef og andre ansatte når som jeg er sykemeldt. Mye triveligere å komme tilbake sånne kollegaer hvertfall :)

Skrevet

Jeg vet hvordan du har det. Jeg har så og si aldri blitt trodd når jeg har vært syk og sagt ifra til sjefen. En gang kom jeg med sykemelding og sjefen tok meg med på kontoret og spurte om jeg virkelig var så syk at jeg ikke kunne være der, fordi det var en sånn travel periode og det var jo så dumt å overlate alt til de andre. Jeg bare rakte henne sykemeldingen og gikk min vei.Synes det er frekt å "presse"folk til å få dårlig samvittighet for å være syk.

Skrevet

Nå får dere slappe av litt. Når jeg sier i fra om at jeg er syk får jeg et Ok tilbake. Sjefen min er kjempegrei. Jeg tror da ikke at han ikke tror at jeg er syk fordi han ikke skriver God bedring! Det får da være måte på til å være hårsår.

Anonymous poster hash: 3656d...017
  • Liker 2
Skrevet

Nå får dere slappe av litt. Når jeg sier i fra om at jeg er syk får jeg et Ok tilbake. Sjefen min er kjempegrei. Jeg tror da ikke at han ikke tror at jeg er syk fordi han ikke skriver God bedring! Det får da være måte på til å være hårsår. Anonymous poster hash: 3656d...017

Det er din sjef, min sjef innkaller oss ofte i forbindelse med sykefravær.

Anonymous poster hash: 408c6...f9d

Skrevet

Var syk i slutten av forrige uke med omgangssyke, men fikk jeg noe "god bedring" da jeg ringte sjefen? Å nei du, kun "ok" og "hadet". Har ikke fått det tidligere heller, men jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig å være vennlig.

Jeg står virkelig på og gjør en god jobb, når jeg er på jobb (er ikke ofte syk, men med en 2 åring i barnehage, så blir det jo noe).

Mulig noen synes jeg overreagerer, men hvem trives med en sur sjef da?

Det er helt normalt, når du ringer klokka 8 om morgenen og sier i fra at du er syk så hører sjefen det og hjernen begynner umiddelbart og spinne i full fart mens han eller hun tenker på hvem som kan ta over skiftet om det går bra hvordan ordner vi dette hvor fort kan vi få noen på jobb hva skjer nå er det noen viktige møter i dag går hun glipp av noe må noe omorganiseres osv osv osv. Det skyter bokstavlig talt inn ti tusen tanker og avveininger som må gjøres på et par minutter. Gjerne har man også akkurat våknet, ingen kaffe eller noe på gang.

• Liker 3
Skrevet

Nå får dere slappe av litt. Når jeg sier i fra om at jeg er syk får jeg et Ok tilbake. Sjefen min er kjempegrei. Jeg tror da ikke at han ikke tror at jeg er syk fordi han ikke skriver God bedring! Det får da være måte på til å være hårsår.

Anonymous poster hash: 3656d...017

Å si "god bedring" er vel bare god folkeskikk, eller?

ts

• Liker 1
Skrevet

Det er helt normalt, når du ringer klokka 8 om morgenen og sier i fra at du er syk så hører sjefen det og hjernen begynner umiddelbart og spinne i full fart mens han eller hun tenker på hvem som kan ta over skiftet om det går bra hvordan ordner vi dette hvor fort kan vi få noen på jobb hva skjer nå er det noen viktige møter i dag går hun glipp av noe må noe omorganiseres osv osv osv. Det skyter bokstavlig talt inn ti tusen tanker og avveininger som må gjøres på et par minutter. Gjerne har man også akkurat våknet, ingen kaffe eller noe på gang.

Jeg har full forståelse for at det kan bli litt kaotisk, men en god sjef bør ha en back up i tilfelle sykdom.

Når jeg sender en sms første kvelden om at jeg blir hjemme dagen etter også, får jeg kun "ok".

Enda jeg har fortalt hva som feiler meg og at jeg da blir borte i minst 2 dager. (Ved bruk av egenmelding må vi gi beskjed hver dag)

Skrevet

Jeg har full forståelse for at det kan bli litt kaotisk, men en god sjef bør ha en back up i tilfelle sykdom.

Når jeg sender en sms første kvelden om at jeg blir hjemme dagen etter også, får jeg kun "ok".

Enda jeg har fortalt hva som feiler meg og at jeg da blir borte i minst 2 dager. (Ved bruk av egenmelding må vi gi beskjed hver dag)

En back up?

En sjef har 3-5 back ups og nødløsninger, men det kan godt hende alle 5 ikke fungerer akkurat den dagen. Du ringer vikar nummer en, syk han og. Vikar nummer 2-3-4 kan ikke og vikar nummer 5 kan ikke jobbe formiddag men kan jobbe ettermiddag så hvem på ettermiddag kan bytte til formiddag osv så er det ingen som kan bytte til formiddag den dagen og men kanskje noen fra en annen dag kan bytte med den personen sitt ettermiddagsskift så kan han ta formiddag i morgen så er det noen som ikke kan svare før om en halvtime fordi de må avklares hvem som da skal hente barna i barnehagen osv osv osv.

Faen heller, stakkars lille deg som ikke får høre "God bedring" mens sjefen blir vekt klokka 6 om morgenen og må ta 15 telefoner for å finne en løsning fordi du er syk og har kanskje vert oppe til klokka 2 om natta fordi hun ikke skulle på jobb før klokka 12 den dagen. Sjefen som må bruke en halvtime på å finne en vikar når etter 4 timers søvn for så og gå rundt med vondt i magen resten av dagen fordi hun ikke fikk sove og ble stresset.

Ja faen heller, dakar lille deg! :) Ta deg i sammen for faen, slapp av, bli frisk, la for all del sjefen ta ansvaret men ikke bli sur fordi du ikke får en god-bedring fordi sjefen er stresset.

• Liker 1
Skrevet

Så frekk du er! Er du sjef selv eller? Høres ut som du har dårlig erfaring..

Heretter forventer jeg ingenting og kommer heller aldri til å yte noe ekstra for bedriften jeg jobber i, gjør kun det jeg skal og intet mer :)

• Liker 1
Skrevet

Så frekk du er! Er du sjef selv eller? Høres ut som du har dårlig erfaring..

Heretter forventer jeg ingenting og kommer heller aldri til å yte noe ekstra for bedriften jeg jobber i, gjør kun det jeg skal og intet mer :)

Ååååh, ble du suur? :)

Med en attitude som det tviler jeg på at sjefen vil ha deg tilbake en gang.

Skrevet

Jeg er "sjef" og ønsker alltid god bedring dersom folk er syke. Har imidlertid en ansatt som vil ha seg frabedt at jeg ønsker henne god bedring når hun er syk. Hun mener jeg kun sier dette fordi jeg ønsker henne raskt tilbake på jobb igjen. Hun mener det skaper et ekstra press på henne for å bli raskt frisk igjen og at jeg ikke respekterer at hun faktisk er syk. Forstå det den som kan. Det er ikke lett å være sjef når folk reagerer så forskjellig på samme kommentar.

Anonymous poster hash: 86e50...67b
  • Liker 3
Skrevet

TS - jeg synes du er hårsår, og legger alt for mye i det. Det er selvfølgelig hyggelig om sjefen sier "god bedring", men ikke noe å henge seg opp i.

Og - det skulle da bare mangle at man gir beskjed hver dag (til deg som skrev over her), hvis man bruker egenmelding. Sjefen og medarbeiderne må nesten vite om de kan regne med at du kommer inn eller ikke, for det kan tenkes man har blitt bedre.

Når det gjelder å få tilsnakk eller at sjefen spør "er du sikker på at du er så syk?" så er det fullstendig upassende. Jeg overhørte engang en kollega på en tidligere jobb som fikk så hatten passer "du kan jo ikke være borte nå, du var jo på ferie forige uke!" da hun ble syk. Hårreisende, da mange har ravsvart samvittighet for å være borte fra jobben i utgangspunktet.

Er det noen man mistenker "skulker unna" så tar man den praten ved en annen anledning, ikke når de kommer med sykemeldingen i hånden.

Skrevet

Å si "god bedring" er vel bare god folkeskikk, eller?

ts

Klart det er, men du kan ikke forvente at du skal få høre de ordene av sjefen din hver gang du ringer og sier du er syk. Sjefen din er kanskje en litt stressa type når den uventede situasjonen kommer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...