Gå til innhold

Barn som kan engelsk før skolestart

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hvordan de løser det på skolen med barn som snakker godt engelsk allerede før skolestart? Altså ikke bare at de ligger et år foran, men at de snakker svært godt eller nesten som morsmål?

Vi har en vennefamilie der pappaen er britisk, så sønnen deres snakker jo engelsk omtrent som jevnaldrende britiske barn, men har kanskje litt dårligere ordforråd. Vi er mye sammen med dem og har også slekt i England vi besøker jevnlig, så datteren vår både forstår og snakker en god del engelsk, selv om det er dårligere enn hun snakker norsk. Vi har fundert litt over hvordan det vil bli på skolen. De har jo krav på tilrettelagt undervisning, og det er sikkert greit når et barn ligger litt foran. I matte kan man få vanskeligere oppgaver f.eks. Men her snakker vi jo om noen som innen skolestart sikkert kan det aller meste de skal lære de første årene, og gutten vi kjenner snakker jo med tydelig britisk aksent og kan mange ord som det ikke er sikkert en norsk engelsklærer kan (kan du navnet for hjullaster på engelsk f.eks?). Det vil jo være enormt kjedelig når de andre skal lære å si "Hello, My name is...". Samtidig er det jo samtale og interaksjon som er viktig for å utvikle et språk, så det er jo ikke bare å gi de vanskeligere oppgaver heller, slik som i matte. Noen som vet?

Anonymous poster hash: c8cf2...48c

Skrevet

Hjullaster er jo wheel loader, det er jo bare å oversette det direkte. Dere er garantert ikke de eneste med tospråkelige barn på skolen, snakk med lærer/ ledelsen på forhånd så får du svar.

Anonymous poster hash: e2f58...925
Skrevet

Tas ut av undervisningen og gis morsmålsundervisning.

• Liker 2
Skrevet

Dette er en forholdsvis kjent problemstilling i Oslo i hvert fall, etter over ti år i osloskolen har jeg vært borti både halvt amerikanske, halvt britiske og halvt australske barn, samt et som var canadisk (begge foreldrene fra Canada). Så barnet ditt vil ikke være "unikt" i så måte, og det er temmelig sannsynlig at skolen har vært borti barn med lignende engelskkunnskaper tidligere.

Som allerede nevnt her, har alle barn krav på tilrettelagt opplæring, skolen plikter derfor å tilpasse undervisningen slik at også deres jente får utfordringer. På skolene jeg har jobbet har dette gått helt fint, det er en smal sak å finne vanskeligere undervisningsmateriell for eksempel på internett. Men det kan jo være forskjell på skoler, så hvis dere opplever at hun ikke får undervisning på det nivået hun har behov for, bør dere jo ta det opp med læreren, evt ledelsen.

Anonymous poster hash: a0d19...e38

• Liker 1
Skrevet

Hvis du bor i Oslo så finnes jo: http://www.oslointernationalschool.no/

Anonymous poster hash: 1d1cf...6cf

Kan virkelig anbefale de internasjonale skolene. Norsk skole tilrettelegger bare for dårlige elever, dermed vil dette barnet kjede seg og ikke utvikle gode studievaner (gjelder vel egentlig nesten alle som ligger på et normalt nivå i skolen idag..).

• Liker 1
Skrevet

I klassen til min sønn så er det et barn som kan engelsk, han har nå etter jul (da han lærte å lese på norsk) også fått egne små lesebøker i engelsk lekse, slik at leseopplæringen går parallelt på begge språk.

Min sønn er veldig god i matte og får egne hefter stadig vekk, men ser ikke ut til at han kjeder seg i timen allikevel. De er små og takknemlige for å ha begynt på skolen det første året :) og det er gøy å virkelig briljere i noe. Det er ulike nivåer i alle fag, noen kunne lese før skolestart, noen var gode i engelsk, andre i matte osv.. Synes lærerne til mine barn har vært gode til å fremheve og tilpasse for de gode elevene og også tilpasse for de som sliter med fagene.

Alle barn har jo krav på tilpasset opplæring, så det er noe å ta opp om dere føler at barnet ikke får det.

Skrevet

Tilrettelagt undervisning? I den norske skolen??

Anonymous poster hash: 0c293...b49

• Liker 5
Skrevet

Det er lovfestet i opplæringsloven det, er sikkert ikke alle skoler som er like flinke på det - men synes da det har skjedd mye i skolen de siste årene. Mine barn har fått tilpasset opplæring, egne hefter til lekser i stedet for den vanlige leksen og andre oppgaver i timene. :)

Skrevet

Hehe, det er faktisk ikke så dårlig stelt her. Fremmedspråk er også den tilrettelagte undervisningsformen som er mest brukt i norsk skole vil jeg tro. De fleste klasser i Norge har minst en flerspråklig elev som får ekstra oppfølgning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...