Gå til innhold

Farge ull?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har litt ulltøy og hjemmestrikk som jeg gjerne skulle farget, finnes det farge å få kjøpt til tøy som ikke tåler så høy temperatur? Hvor mørk farge kan man klare å farge? Jeg ønsker for eksempel å farge et syrinfarget vognteppe blått, bør det gå greit?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Personlig har jeg ingen erfaring med å farge garn, men min mor har gjort det endel, fordi hun hadde en ulltøyfabrikk. De gangene hun farget hjemme, så gjorde hun det med garnet, FØR det ble strikket. Tror det er nødt å koke/bli veldig varmt for at fargen skal ta/sitte.

Skrevet

Jeg leste at noen bruker wilton kakefarger til ullfarging. Noen som har testet det?

Koke ullplagg har jeg ikke så lyst til.....

Skrevet

Går greit å koke ullgarn så lenge du sørger for å unngå raske temperaturforandringer. Jeg legger garnet i kaldt vann, koker, passer på å ikke røre for mye, og når garnet er farget skrur jeg av plata. Garnet lar jeg ligge i gryta til vannet er avkjølt.

Anonymous poster hash: 8b2e3...034
Skrevet

Hvordan fungerer det med klær? Ullbody til baby for eksempel?

Skrevet

Det skal funke fint det. Tror de har spesiell farge for ull hos Nøstebarn.

Anonymous poster hash: 54f04...990
Skrevet

Jeg har farget ulltøy (bodyer + dress) med Dylon håndvask farge, gikk fra rosa til brun.

Fargenyansen på ferdig resultat varierte litt, avhenger av utgangsfarge og stoff, men ble jevnt og fint.

Handlet Dylon i fargehandelen (de bestilte også opp for meg).

Anonymous poster hash: 699fa...edb

Skrevet

Jeg har farget garn med saftpulver (kool aid) med stor suksess.

Skrevet

Det går helt fint å farge ulltøy og bodyer :) å farge til en mørkere farge går stort sett greit, noen ganger litt spennende hvilken fargetone en ender opp med - men fra syrin til blått burde gå fint tror jeg.

Denne bloggeren har gjort noen forsøk, ble riktig så fint :)

http://meretesmonstermonster.blogspot.no/2010/12/fargebading.html

http://meretesmonstermonster.blogspot.no/2010/12/bli-ny.html

Anonymous poster hash: a65de...db1
Skrevet

Skal og funke å bruke Kool-Aid. Har planer om å prøve, men desverre ikke fått forsøkt enda. På biblioteket finnes du bøker om plantefarging. Ellers så finnes det jo egne produkter for garnfarging, som du får kjøpt hos f.eks Spinnvilt og eller diverse utenlandske firmaer som selger produkter til spinning. Tror ikke du slipper unna oppkoking hvis du ønsker farge som skal sitte. Cluet er vel at man ikke rører i det.

Skrevet

Har brukt farge fra jernia, det funker. Har både kjørt i maskin og kokt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...