Gå til innhold

Jeg har fått påvist cøliaki, hva nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, tok blodprøver og vi har funnet ut at jeg har cøliaki. Noen andre som har fått det i voksen alder og som har tips? Noen som alltid har hatt det og har råd om diett?

Anonymous poster hash: 19b90...f88

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja! Først og fremst, og dette er kjempeviktig: IKKE begynn på glutenfri diett før du har bekreftet diagnosen med gastroskopi. Glutenfrie varer er dyrt, og cøliaki-diagnosen utløser en fordyret kostholdsstønad på nesten 2000,- i måneden. NAV vil ikke godkjenne blodprøvene, kun biopsi fra gastroskopi.

Ellers er mitt tips: Rene, friske, naturlig glutenfrie råvarer. Det du finner i allergihylla er stort sett laget av palmeolje, stivelse og e-stoffer. Det betyr at du ikke blir mett, men fyller kroppen med dritt. Dette er en god tid å få cøliaki på, glutenhysteriet regjerer, hvilket betyr mer (naturlig) glutenfrie varer. Hurra!

Anonymous poster hash: f41e2...7ec
  • Liker 1
Gjest Daenerys
Skrevet

Jepp, gastroskopi først, blodprøve holder dessverre ikke for å få den stønaden. Dagen du tar gastro, kan du starte på glutenfritt kosthold. Anbefaler mest mulig naturlig, ikke bare bruk erstatningsvarer som stort sett er fullt av masse rare stoffer :) Mange går opp i vekt etter diagnose pga dette.

Les deg opp litt på glutenfritt kosthold, er mange fallgruver. Potetgull, soyasaus, og buljong f.eks inneholder gluten i noen varianter, så det er ikke bare-bare i starten!

Skrevet

Det blir en overgang, men du tilpasser deg fort. Kanskje du får noen gode råd

på ncf.no også ? Cøliaki forbundets nettsider :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...