Gå til innhold

Hjelp.. Trenger tips til å få 1 åring til å ligge stille på stellebordet!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, som overskriften sier. Jeg har en gutt på snart 15 mnd som er en ekstrem urokråke på stellebordet (eller stellematta siden jeg ikke tør bruke stellebord).

Det er når bæsjebleiene skal skiftes på at han er værst, for ta tissebleiene mens han står oppe.

Han hiver seg rundt med en gang vi løsner bleia, og resultatet er ikke det man ønsker for å si det sånn.

Når vi er hjemme så pleier jeg bare å sette han i dusjen og spyle han. Men problemet er nå at de sliter med å få han til å ligge i ro når de skifter på han i barnehagen :( Noe som er utrolig kjipt å få beskjed om:(

Vi prøver å distrahere han med leker, våtservietter, tannbørster, bøker, ja alt man kan finne på et bad. Men noen ganger funker det bare ikke.

Har prøvd å synge for han, null hjelp. Og noen ganger klarer jeg å distrahere han mens jeg spør han hva de forskjellige dyrene sier.

Om han ikke snur seg rundt begynner han å sparke når jeg løfter opp rumpa hans for å vaske han.

Det er ekstremt lite gøy å levere han fra meg til andre når han er sånn, og han har bare gått i bhg i en måned.

Noen kloke hoder som har noen tips til meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fortell at nå skal du ligge rolig (bla bla) med rolig stemme, og fang oppmerksomheten. Smil og vær blid.

Anonymous poster hash: b8633...a0d

Skrevet

Vi hadde og en slik periode da han var rundt 10 mnd. For oss så har det funket at han driver litt med en shampoo flaske, eller telefonen vår. Var også en gang det var skikkelig krise, og han fikk en kjeks. Men føler det har blitt mye bedre nå!

Det jeg husker var at det ble bedre da vi begynte å skifte liggende selvom det bare var tiss. Så ble det liksom ikke noe verre med bæsjebleier for han.

Anonymous poster hash: 6c7bb...daf

• Liker 1
Skrevet

Kan han ikke bare stå? Det har vår gutt gjort.

Skrevet

Vår er 2 mnd gammel bare, men sparker med beina hele tiden når hun ligger på stellebordet. "Løser" det ved at vi løfter henne opp etter det ene beinet til rumpa hennes er noen cm over matta, da får hun ikke tak med noen av beina og vi har fremdeles en hånd fri til vasking. Vet ikke om det fungerer på så store barn?

Skrevet

Skulle jeg til å skrive også. La ham stå og bruk hånddusjen på stumpen.

Anonymous poster hash: c2702...db8

Skrevet

Eller bruk våtservietter? Man trenger jo ikke dusje etter hver bæsjebleie.

Skrevet

Eller bruk våtservietter? Man trenger jo ikke dusje etter hver bæsjebleie.

Nei, men det veldig lettvint å bare spyle stumpen med dusjen.

• Liker 1
Skrevet

Skulle jeg til å skrive også. La ham stå og bruk hånddusjen på stumpen.

Desverre så klarer han ikke stå alene enda. Så er utrolig tungt å måtte holde han mens han vaskes. Og siden han ikke ligger stille så må man ikke tro at han står stille altså :hoho: Står og "hopper" og vil gjerne sette seg. Skal ikke være lett han her gitt :klo:

Skrevet

Du kan også tappe i vann i vasken og la ham sitte på kanten med rumpa nedi. Så holder du ham med den ene hånda og vasker med den andre.

Skrevet

Kan han ikke stå? Er han ikke 15 mnd gammel?

Skrevet

Ja det reagerte jeg også på, syntes det hørtes veldig sent ut...! Min gutt reiste seg opp langs møbler og sto da han var 7,5 mnd gammel og gikk da han var 11,5 mnd. Følte ikke han var kjempetidlig ute, heller midt på snittet :vetikke:

Anonymous poster hash: 5c15a...24d

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg noen ganger gir guttungen noe jeg vet han synes er veldig stas, som telefonen min (som han ALDRI får leke med ellers) eller lommeboka mi (som er ustyrtelig spennende av en eller annen grunn) for at han skal ligge i ro. Nå skal det sies at han stort sett ligger rolig, så jeg vet ikke hvordan det funker hvis ungen er sånn hver eneste gang...

Når det er sagt så synes jeg ikke at du skal ha dårlig samvittighet fordi det er vanskelig for barnehagen å skifte på ham, det er neppe første ungen som er sånn og sikkert ikke den siste. Og det løser seg antageligvis når han blir stødigere og klarer å stå på egenhånd :) Har iallefall hørt om flere med unger på samme alder som sverger til up-and-go og hånddusj.

Anonymous poster hash: fda21...ef6

Skrevet

Det er jo ikke så lett for barnehagen å bruke dusj kanskje.

Jeg ville ha gjort som dere pleier hjemme, og latt barnehagen styre det selv. Hna er garantert ikke den eneste som er urolige, og de må ta alle som de er. Blir nok snart bedre, særlig når han får bedre balanse.

Vår gutt var også sein av seg, men plutselig er han ute og går. Ta det med ro. :)

Anonymous poster hash: a7167...47f
  • Liker 3
Skrevet

Altså.. han står jo når han holder seg i noe. Går med gåvogn og når jeg holder han i en hånd. Men han står ikke uten støtte. Ikke så enkelt å tørke bæsj når han skal stå vendt mot deg fordi mamma er det han vil holde seg fast i ;)

Jeg må innrømme at jeg noen ganger gir guttungen noe jeg vet han synes er veldig stas, som telefonen min (som han ALDRI får leke med ellers) eller lommeboka mi (som er ustyrtelig spennende av en eller annen grunn) for at han skal ligge i ro. Nå skal det sies at han stort sett ligger rolig, så jeg vet ikke hvordan det funker hvis ungen er sånn hver eneste gang...

Når det er sagt så synes jeg ikke at du skal ha dårlig samvittighet fordi det er vanskelig for barnehagen å skifte på ham, det er neppe første ungen som er sånn og sikkert ikke den siste. Og det løser seg antageligvis når han blir stødigere og klarer å stå på egenhånd :) Har iallefall hørt om flere med unger på samme alder som sverger til up-and-go og hånddusj.

Anonymous poster hash: fda21...ef6

Det er jo ikke så lett for barnehagen å bruke dusj kanskje.

Jeg ville ha gjort som dere pleier hjemme, og latt barnehagen styre det selv. Hna er garantert ikke den eneste som er urolige, og de må ta alle som de er. Blir nok snart bedre, særlig når han får bedre balanse.

Vår gutt var også sein av seg, men plutselig er han ute og går. Ta det med ro. :)

Anonymous poster hash: a7167...47f

Tror ikke jeg klarer å slippe den samvittigheten gitt. Men takk for fin tilbakemelding :)

Og han er den eneste som er en urokråke på stellebordet :hoho: De 6 andre på avd hans ligger visst så fint og stille. Lucky bastards :P

Skrevet

Gi han sjokolade eller kjærlighet på pinne som han kan suge på da han ligger der.

Anonymous poster hash: f5a89...391
Skrevet

Gi han sjokolade eller kjærlighet på pinne som han kan suge på da han ligger der.

De kan jo ikke gi han det i barnehagen da.

Anonymous poster hash: c20ad...32d

Skrevet

Jeg holder begge beina med en hånd og løfter rett opp og litt oppover mot hodet. Når han har kålormet, har jeg vært streng og sagt han må ligge rolig, og bøyd beina litt mer opp, så han ikke kommer seg løs. Så gitt masse skryt når han er rolig. Gir han alltid en gøy tube el.l. å pusle med før jeg løsner bleien. Over tid har han da lært seg å ligge stille på stellebordet. Min er 18 mnd. En blanding av lokking, ros, distraksjonet og mamma bestemmer.

• Liker 2
Skrevet

Vår er 2 mnd gammel bare, men sparker med beina hele tiden når hun ligger på stellebordet. "Løser" det ved at vi løfter henne opp etter det ene beinet til rumpa hennes er noen cm over matta, da får hun ikke tak med noen av beina og vi har fremdeles en hånd fri til vasking. Vet ikke om det fungerer på så store barn?

Joda, er bare litt tyngre. Hold gjerne begge beina, og ikke vekten på ledd.

Skrevet

Ærlig talt. Skal man basere seg på sjokolade for hver utfordring i barneoppdragelsen, så har man tapt. De må lære i ung alder at mamma faktisk bestemmer ting iblandt, og da blir det slik.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...