Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gift med en mann som har med seg en del "dum gjeld" fra tidligere i livet.

Dette har resultert i at det er jeg som har kjøpt boligen vi bor i, (alt lånet står på meg) og han betaler kun en ganske lav husleie.

Jeg har forstått at det i vår situasjon kan være lurt å ha særeie, sånn I TILFELLE han skulle finne på å gå sin vei (noe jeg inderlig ikke håper.... vi har vært sammen i mange år altså, og forholdet er veldig stabilt, men det er vel nettopp NÅ man må gjøre sånne ting.)

Jeg vil at ved en eventuell skilsmisse, så skal jeg ta med meg både lån og hus, mens han hverken får noe av min gjeld eller noe av verdien av huset som jeg har lån i! Og han beholder kun sin gjeld som han tok med seg inn, og jeg overtar ingenting av denne!

Men så har vi ett kompliserende ledd. Vi bidrar jo begge til oppgradering av huset. Vi har bl.a laget ett ekstra bad i huset. Vi har bygd en garasje, og en terasse. Det meste av det økonomiske har jeg stått for, men han har jo lagt ned mangfoldige timer arbeid her! Jeg ser derfor på dette som "felles prosjekt", og liker ikke tanken på at, HVIS det ender i skilsmisse, så skal han føle at han gjorde masse for felleskapet uten å få noe igjen. Tips til hvordan man løser dette mottas med takk! :)

Og må vi til advokat for å få ordnet dette? Er det i så fall dyrt?

(Forøvrig syns jeg det er vondt å tenke på at jeg forbereder en skilsmisse! Jeg håper og tror virkelig ikke at det skjer, men har skjønt fra folk rundt meg at det kan være lurt å ha ett sikkerhetsnett.....) :)

Anonymous poster hash: c3bae...012
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det beste er å ta kontakt med advokat, så vet du at det blir gjort riktig. Husk at det må gjøres i ektepakts form og at denne må tinglyses for å stå seg overfor kreditorene.

Anonymous poster hash: 9dd5c...ba3
  • Liker 2
Skrevet

Og det tar forresten ikke mange timene å få ordnet dette. De fleste advokater tar rundt 1400 kr timen og oppover.

Anonymous poster hash: 9dd5c...ba3
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Min (ex)mann og jeg gikk til advokat og opprettet ektepakt (denne er tinglyst).

Selv om det bare tok et par timer betalte jeg rundt 10.000 kr for å få dette gjort. De tar betalt ikke bare for eventuelle møter, men også eventuelle arbeidstimer. Tinglysningen koster den også, og er ikke gratis.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Skrevet

Vi har nettopp vært hos advokat og ordnet særeier. Kostet 7.400 inkl. alle gebyrer og tinglysning.

Anonymous poster hash: a45cc...a1a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...