Gå til innhold

Tjene penger på nett = hobbyinntekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg svarer på undersøkelser på nett og tjener dermed et par tusenlapper per år. Pengene går til min PayPal konto.

Kan jeg da regne dette som en hobby?

Jeg gjør det ikke regelmessig. Bruker jo mange timer, så timepris er elendig. Men det er et morsomt tidsfordriv.

Må jeg skatte av dette beløpe? Registrere ENK? Skrive en forklaring i selvangivelse?

Dere som har sånne små jobber ved siden av deres vanlig jobb. Hva gjør dere?

Anonymous poster hash: f1c8e...de5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, du må skatte. Hobbyinntekter forutsetter at du ikke tjener penger. Altså hobbyen din må koste mer pr år enn du tjener.

Anonymous poster hash: 0a959...165
Skrevet

Ja, du må skatte. Hobbyinntekter forutsetter at du ikke tjener penger. Altså hobbyen din må koste mer pr år enn du tjener.

Det stemmer ikke helt. Du kan fint gå med overskudd noen år uten å måtte skatte av det.

Ordlyden sier "egnet til å gå med overskudd over tid" og "har et visst omfang". Så selv om du ett år går med overskudd på flere hundre tusen kan du slippe skatt.

Det ts snakker om går nok neppe under hobbyinntekt.

Skrevet

Det stemmer ikke helt. Du kan fint gå med overskudd noen år uten å måtte skatte av det.

Ordlyden sier "egnet til å gå med overskudd over tid" og "har et visst omfang". Så selv om du ett år går med overskudd på flere hundre tusen kan du slippe skatt.

Ok, så hvis jeg har penger på PayPal og bruker dem opp uten å overføre til nettbanken, vil myndighetene vite om det?

Skrevet

Tror det skal en del mer til enn et par tusenlapper før banken gir beskjed til skattemyndighetene!

Skrevet

Om en går med flere hundre tusen i overskudd, må man vel registrere seg som firma? Mener mva-grensen går på 50000? Etter det er det mva på alle inntekter. Også skatt.

Skrevet

Om en går med flere hundre tusen i overskudd, må man vel registrere seg som firma? Mener mva-grensen går på 50000? Etter det er det mva på alle inntekter. Også skatt.

Tjener du slike summer over flere år stiller saken seg annderledes. Dersom du har samlet på frimerker (hobby) og bestemmer deg for å selge hele samlingen din går det mest sannsynlig under hobbyinntekt. Selv om du selger samlingen for for eksempel 600 tusen kroner.

Gjest Gunfreak
Skrevet

Reglen er sånn 50 000 i året ja, Stefaren min tjener kanskje 20 -30 000 i året på sin hobby. Men så er jo en del av dette ting han har brukt penger på tidligere år, så går litt opp i opp.

Skrevet

Jeg svarer på undersøkelser på nett og tjener dermed et par tusenlapper per år. Pengene går til min PayPal konto.

Kan jeg da regne dette som en hobby?

Jeg gjør det ikke regelmessig. Bruker jo mange timer, så timepris er elendig. Men det er et morsomt tidsfordriv.

Må jeg skatte av dette beløpe? Registrere ENK? Skrive en forklaring i selvangivelse?

Dere som har sånne små jobber ved siden av deres vanlig jobb. Hva gjør dere?

Min erfaring med skattevesenet er at dersom det er underskudd, er det hobby, dersom det er overskudd, er det næring.

Jeg hadde en liten bedrift ved siden av jobben som gikk med underskudd ca. 15 000,- per år, og som jeg forsøkte å få fratrekk for, men etter en tid fikk jeg beskjed fra skattevesenet om at dette måtte regnes som hobby, og at jeg ikke fikk fratrekk for dette. Så begynte "hobbyen" å gå med overskudd, ikke så mye, ca. 35 000,- per år, og jeg sjekket da med skattevesenet for sikkerhets skyld, og fikk da beskjed om at dette var næring, og at jeg måtte skatte av dette.

Jeg tror ikke at skattevesenet bryr seg om så lite som 2- 3 000,- per år, men for sikkerhets skyld ville jeg ha sjekket.

Anonymous poster hash: b5644...9c8

• 10 måneder senere...
Skrevet

Ryddet for reklame.

- Avalon, mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...